Hi Tweakers,
Ik geef regelmatig zelf ook wel advies aan medetweakers die een nieuwe PC samenstellen. Nu ik er zelf weer 1 ga samenstellen hoop ik dat jullie een sanity-check willen doen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken voor PC gaming op ultra settings 85% van de tijd] en VR gamen [10% van de tijd] (nu een Rift S maar ga wisselen naar een Meta Quest 3. Ik wil games spelen zoals Cyberpunk 2077, Starfield, Skyrim (met alle mods), Stalkers 2 en Diablo 4. De games speel ik graag op 1440p 144hrz waar mogelijk. In de toekomst komt er verwacht ik nog een 4k monitor.
Het systeem wil ik in de toekomst ook gebruiken voor PowerBI werkzaamheden [5% van de tijd]. Dit is intensiever op het interne geheugen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik vind 2300 euro echt wel de max. Ik zet het zelf in elkaar.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja de onderstaande wil ik graag meenemen. Ik heb ook nog een Samsung Spinpoint van 1TB in mijn huidige systeem zitten. Past dat nog in mijn voorgestelde kast + moederboard?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de standaard onderdelen van een gaming PC.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu gekozen voor AMD vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Aangezien ik VR games speel, is wellicht een 4080 videokaart beter. Dit is echter weer een stuk duurder.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een snelle, stille PC met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik zou het leuk vinden om een witte build te doen. Het enige wat ik wit kan vinden is de kast en de koeler. Ik merk dat ik prestaties dan toch bij elk component belangrijker vind. Ik wil daarnaast niet beginnen aan waterkoeling. Ook vind ik veel USB-poorten en een headphone-ingang aan de voorkant noodzakelijk.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie graag even willen gebruiken als vraagbaak voor de volgende vragen en daarnaast even een sanity check.
Ik geef regelmatig zelf ook wel advies aan medetweakers die een nieuwe PC samenstellen. Nu ik er zelf weer 1 ga samenstellen hoop ik dat jullie een sanity-check willen doen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken voor PC gaming op ultra settings 85% van de tijd] en VR gamen [10% van de tijd] (nu een Rift S maar ga wisselen naar een Meta Quest 3. Ik wil games spelen zoals Cyberpunk 2077, Starfield, Skyrim (met alle mods), Stalkers 2 en Diablo 4. De games speel ik graag op 1440p 144hrz waar mogelijk. In de toekomst komt er verwacht ik nog een 4k monitor.
Het systeem wil ik in de toekomst ook gebruiken voor PowerBI werkzaamheden [5% van de tijd]. Dit is intensiever op het interne geheugen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik vind 2300 euro echt wel de max. Ik zet het zelf in elkaar.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja de onderstaande wil ik graag meenemen. Ik heb ook nog een Samsung Spinpoint van 1TB in mijn huidige systeem zitten. Past dat nog in mijn voorgestelde kast + moederboard?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Monitors | Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 27" (C27G55TQBU) Zwart | € 228,77 | € 228,77 |
1 | Toetsenborden | Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 55,42 | € 55,42 |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 158,72 | € 158,72 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 99,99 | € 99,99 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de standaard onderdelen van een gaming PC.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu gekozen voor AMD vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Aangezien ik VR games speel, is wellicht een 4080 videokaart beter. Dit is echter weer een stuk duurder.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een snelle, stille PC met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik zou het leuk vinden om een witte build te doen. Het enige wat ik wit kan vinden is de kast en de koeler. Ik merk dat ik prestaties dan toch bij elk component belangrijker vind. Ik wil daarnaast niet beginnen aan waterkoeling. Ook vind ik veel USB-poorten en een headphone-ingang aan de voorkant noodzakelijk.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie graag even willen gebruiken als vraagbaak voor de volgende vragen en daarnaast even een sanity check.
- Ik wil graag een check of de onderdelen goed samenwerken? en past het ook allemaal in deze behuizing?
- Zijn er onderdelen die ik beter kan nemen dan mijn gekozen onderdelen? Goedkoper maar dezelfde kwaliteit.
- Is het moederboard geschikt voor mijn behuizing (qua hoeveelheid front-aansluitingen)? Of moet ik een duurdere nemen
- Ik vraag mij af of het zin heeft een 7900 xtx OC te nemen of gewoon de standaard variant. Het kost zo 100 euro extra.
- Moet ik met deze samenstelling de BIOS updaten?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 409,- | € 409,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0) | € 189,95 | € 189,95 |
1 | Videokaarten | XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition | € 1.059,- | € 1.059,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact White Tempered Glass | € 131,93 | € 131,93 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5 | € 209,18 | € 209,18 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 138,90 | € 138,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 2TB | € 99,75 | € 99,75 |
1 | Koeler | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 42 | € 42 |
Totaal | € 2.279,71 |