Aankoop Nas | Gebruikt Adobe | Snelheid tussen nas en pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 11:27
Hallo Tweakers!

Ik wil een aankoop doen van een NAS voor een klant die fotograaf is. Voorkeur heeft voor minimaal 4 bays maar mag ook meer.

Ik wil een nas hebben die snel communicatie met de pc heeft. Dit om vanaf de nas beelden te kunnen inladen op de pc en dit moet snel kunnen.

Ik zie dan qnap hiermee adverteert mede door dat de nas een snelle thunderbolt aansluiting heeft of dat 2 netwerk aansluitingen gecombineerd kunnen worden voor hogere data snelheid.

Wie heeft er hier mee ervaringen mee of zit in de zelfde sector?

Bedankt voor het lezen van deze topic en voor jou reactie!

Wat is je budget?
600

[

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:55
Hoeveel capaciteit?

Ik zie genoeg mensen een 4 bay kopen en er vervolgens 8TB schijven in doen. Dan liever een 2-bay met 2x 18TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
4 tb schijven maar gaat mij om de nas nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:55
welke nas heb je op het oog? Zie ook CKA beleid punt 3.

Wat betreft Thunderbolt op een NAS. Dat klinkt leuk, maar in feite heb je niets aan een 16Gbit aansluiting als een HDD niet meer dan 1Gbit aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
Hallo Djarune, even over het beleid ik heb niks nog op het oog. Ik heb wel onderzoek gedaan en qnap is de enige die adverteert met adobe ondersteuning. Hebben het ook over de thunderbolt aansluiting wat je zegt. De hdd waar vanaf gewerkt wordt is een ssd. Ik las ook al iets er over dat een upgrade in de pc om zo de data te versnellen.

Maar lees ook weer dat het niet nodig is omdat je foto's inlaad. Dit moet snel gaan. Als je bijv Lightroom gebruikt laad je tegelijk een hele map met foto's in. Dit gaat met de huidige setup te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:22
begin eens met de eisen rustig op te delen in delen;
-met welk programma wordt gewerkt?
-wat is het werkstation ? (windows/mac, hoeveelheid RAM, hoeveel netwerkaansluitingen)
- hoe is het werkstation met de opslag/nas verbonden (usb, ethernet 1Gbit, 2,5Gbit)
- hoeveel data moet er geladen worden (min, max, gemiddeld), wat is een acceptabele responstijd?

op basis van een aantal van deze vragen kun je misschien beoordelen of een nas een geschikte oplossing is, en wat verder in de performance het knelpunt gaat worden.

(zoals het nu geformuleerd wordt, is het nogal wazig)

kijk ook eens op nascompares naar ervaringen over de combinatie nas/adobe. zij testen dit soor zaken redelijk uitgebreid

een aardige youtube over videa editing met een nas
YouTube: Video Editing on a NAS - 5 MISTAKES PEOPLE ALWAYS MAKE

[ Voor 24% gewijzigd door peter-rm op 24-08-2023 11:02 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik lees ook heel veel gaten in je verhaal. Mijn conclusie is op basis hiervan dat de workflow niet ideaal is. Je geeft aan dat het nu traag gaat. Wat gaat traag, want een nas aan een trage pc hangen maakt het niet ineens automagisch sneller. Daarvoor moet de pc sneller worden, juist lokaal op snelle opslagmedia met actieve projecten gewerkt worden en uiteindelijk de projecten die klaar zijn weggeschreven worden naar een nas (of wat dan ook) en uiteraard voldoende backup locaties.

Je noemt dat er vanaf ssd gewerkt wordt (welke?). Dat lijkt dus al goed te gaan. Waarom je daar een nas aan toe zou willen voegen, om sneller te werken, is onduidelijk.
Pagina: 1