MacBook Pro 13" (M1) screen flickering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Mijn MacBook Pro 13" heeft sinds kort een flikkering onderin het scherm. Ik had nog gehoopt dat een software-glitch was, maar het lijkt toch eerder hardwarematig. Herstart en installeren van de laatste MacOS update heeft niet geholpen. Ook in "recovery" mode is dit zichtbaar. Laptop is net 2.5 jaar oud en wordt enkel in huis gebruikt. Scherm wordt dagelijks een paar keer in- en uitgeklapt, maar zeker geen extreem gebruik en gaat nooit mee onderweg (alhoewel dat geen probleem zou mogen zijn).

Hieronder is dit te zien:

Denk dat dit reparatie wordt bij Apple? Heb de laptop al "even" opengemaakt, maar ook dat heeft Apple extreem lastig gemaakt. De pentalobe schroeven kennen we ondertussen, maar aan de zijkant zit het onderpaneel vast met clips die behoorlijk strak zitten. Aan de kant van het scherm is het helemaal feest, maar uiteindelijk netjes los gekregen. Helaas is er weinig te zien. De displaykabel even losgehaald en opnieuw vastgezet, maar dat maakt geen verschil.

Dit is mijn derde MBP en ook de derde die vrij vlot kapot gaat. De eerste had de beruchte GPU die zichzelf lossoldeerde, de tweede een opgezwollen accu na 1.5 jaar en nu weer dit. Blijkbaar heb ik geen geluk met Apple laptops. Mijn Dell werkpaarden -stampen 50-60 uur/week- eigenlijk nooit ergens last van hebben. Dit luxepaardje -ze wordt vooral op de bank gebruik om beetje Tweakers en YouTube te doen- geeft na 2.5 jaar alweer ellende. Het is dat ik zo'n ding nodig heb voor testen op Mac en iOS (ben software ontwikkelaar), maar anders kwam er geen Apple meer in huis.

[ Voor 25% gewijzigd door BugBoy op 20-08-2023 21:35 . Reden: wou nog even lekker ranten ;-) ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dus heb je te maken met non-conformiteit. Daar waar je dat ding gekocht hebt moet je je pijlen op richten. Zoek de term non-conformiteit maar op, werkt het maar uit en maak er werk van.

Laat in je communicatie wel de ballast weg dat je in het verleden ook Apple producten hebt gehad die ook geen lang leven hadden, dat voegt in deze zaak niets anders toe dan ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Non-conformiteit ben ik mee bekend. Zonder rechtsbijstandsverzekering is dat bij Apple onbegonnen werk. Ga het wel proberen, maar ken helaas geen succesverhalen. Laptop is rechtstreeks bij Apple besteld.

Oudere MacBooks hebben vaak problemen gehad met de displaykabel (vooral 2018). Daar is een recall voor, maar helaas (nog?) niet voor de 2020 M1.

Flexkabel is niet zo duur, maar vervangen is een enorm priegelwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door BugBoy op 21-08-2023 05:22 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Non conformiteit werkt bij Apple net zoals bij andere winkels. Je moet de procedure volgen, juiste stappen en termijnen hanteren en doorzetten. Niet zeggen dat je gaat dagvaarden zonder het te doen, op het moment dat het zover komt.

Apple staat niet boven de wet, ze zullen dus wel mee moeten doen en moeten reageren op jouw schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Zojuist bij Amac Enschede geweest en die bevestigen dat ze vermoeden dat het scherm inderdaad kapot is. Die gaan natuurlijk niets doen qua non-conformiteit, want ik heb de laptop rechtstreeks bij Apple besteld. Daarom Apple NL gebeld (Apple store Amsterdam), maar aangezien ik de laptop zakelijk heb gekocht heb ik sowieso maar 1 jaar garantie en zaken als non-conformiteit heb ik dus niets aan.

Ik heb de volgende opties:
  1. Opsturen naar Apple en laten repareren. De kosten hiervoor zijn € 669 (incl. BTW). Dat is inclusief transport en vervanging van het display. Kosten kunnen eventueel lager/hoger uitvallen als er minder/meer kapot is.
  2. Self-service repair, waarbij ik het scherm zelf vervang. De kosten hiervoor zijn € 585,16 (incl. BTW) en bij het retourneren van het oude scherm krijg je € 97,70 (incl. BTW) terug. Dan komt het dus totaal neer op € 487,47 (incl. BTW)
Aangezien ik niet bang ben uitgevallen ga ik denk ik voor een self-repair:

Als je niks verkloot, dan kost het minder (als je het niet verkloot). Je leert er tenminste nog wat van. Pentalobe en kleine Torx schroevendraaiers heb ik allemaal wel. Ik haal eerst het scherm eens open en kijk of ik wat vreemds kan vinden. Gaat nog wel even wat tijd overheen, voordat ik hier tijd voor heb...

• BugBoy
In het starttopic is al te zien wat er aan de hand is, maar onderstaand filmpje maakt het misschien nog iets meer duidelijk:

Wat ik vreemd vind is dat het flikkeren soms ophoudt als ik wat beweeg. Daardoor twijfel ik een beetje of het wel het scherm is dat een probleem heeft.

Nu het Apple repair programma ook in Nederland beschikbaar is ga ik toch maar eens het scherm vervangen. Nu ben ik er nog steeds niet 100% zeker van of het de flatcable is naar het scherm, het scherm zelf of toch nog iets anders is dat niet juist is. Het knipperen is ook zichtbaar tijdens het bootscherm (Apple logo), dus ik verwacht niet dat het een driverkwestie is.

Ik heb het scherm al een keer helemaal er af gehad, maar omdat het self-service programma niet beschikbaar was kon ik het zelf niet repareren (wil wel een origineel scherm). Nu is dat wel beschikbaar en zou ik het scherm kunnen gaan vervangen. Maar dan moet ik wel vrij zeker zijn dat het inderdaad het scherm is, anders geef ik een paar honderd euro uit voor niks.

Het scherm kan wel (ongebruikt) terug en ik kan het denk ik wel schadevrij monteren en demonteren en retour sturen. Nu moet het nieuwe scherm worden geactiveerd via software, maar ik vraag mij af of ik het alvast kan testen of het werkt. Als ik het zo lees is die systeem-configuratietool vooral nodig om de camera e.d. weer te laten werken.

Iemand met verstand van zaken die kan aangeven of voor dit issue inderdaad het scherm vervangen moet worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
Nieuw scherm besteld via het self-repair programma. Plaatsing van het scherm gedaan via deze tutorial:

Ik heb een setje van iFixIt, maar waar de T4 schroeven kreeg ik niet met deze set los. Gelukkig heb ik nog een ander setje schroevendraaiers liggen en die past wel perfect. Schroefjes zijn erg klein, dus een bakje zodat je de schroefjes op volgorde weg kan leggen is wel aan te raden. Verder is het vooral rustig en precies werken. Heel moeilijk is het allemaal niet.

Na de montage van het scherm werkt alles prima (ook de camera), maar TrueTone is niet beschikbaar. Je moet contact opnemen met Apple om je "System Diagnostics" te laten draaien. Daarna werkt TrueTone ook weer. Dit kan denk ik alleen met een officieel scherm van Apple. Koop je een tweedehands MacBook, dan altijd even kijken of TrueTone beschikbaar is. Zo nee, dan zit er niet een origineel scherm in.

Totale kosten is een nieuw scherm: € 585,16, maar ik krijg € 97,70 terug voor het oude scherm. Al met al dus een kostenpost van € 487,46. Dat is best zuur als de laptop net uit garantie is, maar een stuk goedkoper (en leuker) dan door Apple laten repareren. Ook ben je de laptop niet dagen/weken kwijt. Voor mij was het zakelijk, dus BTW krijg ik terug en zijn het bedrijfskosten. Het werk vind ik wel leuk, maar als je uren kostbaar zijn, dan lekker opsturen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvckimJs3bGQ_AUsgrdfrmTX-gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biX3g402DB0srWNcqn3SCI6F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BugBoy op 22-12-2023 16:48 . Reden: Plaatje bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
BugBoy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:46:
Nieuw scherm besteld via het self-repair programma. Plaatsing van het scherm gedaan via deze tutorial:
[YouTube: Macbook A2338 M1 LCD Screen Replacement]

Ik heb een setje van iFixIt, maar waar de T4 schroeven kreeg ik niet met deze set los. Gelukkig heb ik nog een ander setje schroevendraaiers liggen en die past wel perfect. Schroefjes zijn erg klein, dus een bakje zodat je de schroefjes op volgorde weg kan leggen is wel aan te raden. Verder is het vooral rustig en precies werken. Heel moeilijk is het allemaal niet.

Na de montage van het scherm werkt alles prima (ook de camera), maar TrueTone is niet beschikbaar. Je moet contact opnemen met Apple om je "System Diagnostics" te laten draaien. Daarna werkt TrueTone ook weer. Dit kan denk ik alleen met een officieel scherm van Apple. Koop je een tweedehands MacBook, dan altijd even kijken of TrueTone beschikbaar is. Zo nee, dan zit er niet een origineel scherm in.

Totale kosten is een nieuw scherm: € 585,16, maar ik krijg € 97,70 terug voor het oude scherm. Al met al dus een kostenpost van € 487,46. Dat is best zuur als de laptop net uit garantie is, maar een stuk goedkoper (en leuker) dan door Apple laten repareren. Ook ben je de laptop niet dagen/weken kwijt. Voor mij was het zakelijk, dus BTW krijg ik terug en zijn het bedrijfskosten. Het werk vind ik wel leuk, maar als je uren kostbaar zijn, dan lekker opsturen...

[Afbeelding]
Gaaf om te zien dat het programma werkt, en netjes gedaan
Pagina: 1