Quooker resoneert bij warm water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-04 18:10
Mijn vraag
Onze quooker bromt als een klopboor, niet bij koud, niet bij kokend, alleen bij warm water.
Dat is ie na ongeveer 1.5 jaar gebruiken gaan doen. Mengklep is bij 1e servicebezoek vervangen ( zat wat vuil in) ventieltje/terugslagklepje bij de hotfill leiding is bij 2e bezoek vervangen (zaten soort zandkorrels in). In beide gevallen was de brom er gelijk weer nadat de boiler weer heet was (maar dat duurt een half uur dus dan is de monteur al weg).
Qooker vind dat ik voorrijkosten moet betalen want ze denken dat er vuil in onze leiding zit.

Hoe kom ik van die brom af?

Relevante software en hardware die ik gebruik
-ik merk dat de quooker mengklep onder de gootsteen trilt ( en dat het geluid in het gootsteenkastje het luidst is)
-andere kranen in huis hebben geen vervuiling en brommen niet
-ik kom geen vuil/zand tegen in de waterontharder

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vandaag 2x mengklep gedemonteerd en ventieltje/terugslagklepje bekeken. Minuscuul stofje verwijderd. Na opwarming van de boiler is de brom er weer als ik warm water tap.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
iemand een idee hoe ik van de brom afkom?

Zou het een groot risico zijn als ik de quooker aansluit zonder het terugslagklepje in de koppeling?

Het terugslagklepje wat ik bedoel is het witte kunststof onderdeel in deze foto:
https://www.kranenspecial...oroom_20200619_135206.png

of linksboven in deze afbeelding:
https://cdn.webshopapp.co...t-combi-combi-3109300.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door MSXBas op 21-08-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
Heb je de leiding al een keer goed doorgespoeld? Wellicht dat er oud vuil zit of de leiding is niet goed ontbraamd.

Ik weet zo niet precies waarvoor het terugslagklepje er zit (mogelijk ivm uitzetten warm water in quooker zelf), maar het zal wel degelijk een functie vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@darknessheartz Bedankt voor het meedenken.

In principe is de leiding/ quooker al ruim een jaar in gebruik, je zou denken dat alle ellende er wel uit moet zijn. Omdat het ook ruim een jaar zonder de brom heeft gefunctioneerd, twijfel ik of het wel vuil of een braam kan zijn.

Niet geschoten is zeker mis: hoe zou je het doorspoelen aanpakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25

AlphaRomeo

FP PowerMod
Niet bekend met quoockers, maar het klinkt een beetje als een thermostaatkraan waarvan de ingaande warme en koude leiding verwisseld zijn of die gewoon kapot is en daardoor gaat brommen. Het brommen komt dan door een te korte regel-lus. Je geeft aan dat de regelklep al vervangen is, ik neem aan dat daar de thermostaat onderdeel van is? Hij moet waarschijnlijk kokend en koud water mixen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@AlphaRomeo Ja, ik had ooit een radiatorkraan die ook zo kon brommen.

Het hele menghuis (foto in link hieronder) is al een keer vervangen, daar zit een instelknop in hoe warm je het warm water wil, dus dat lijkt een thermostaatfunctie te zijn. Wij hebben hotfill, dus hij mengt kokend water+ langzaam warm wordend water (langzaam want het komt uit boiler 5m verderop) naar warm water.

https://cdn.webshopapp.co...ngventiel-combi-combi.jpg

Knop verdraaien om mengverhouding aan te passen maakte voor brom geen verschil.

kom ook geen ontluchtingsprocedure tegen voor dit model, dus vermoedelijk doet dit model het automatisch.,,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:41
Over een week krijg ik hier Quooker over de vloer omdat mijn kraan fluit. Binnenwerk en mengventiel vervangen. Ook al de leidingen en kleppen op advies flink bewerkt met een hamer. Ik zal het laten weten hoe dat afloopt!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@EJonk om welk model quooker gaat het bij jou?
Hier een combi+ eq nl met fusion square kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
MSXBas schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:32:
@EJonk om welk model quooker gaat het bij jou?
Hier een combi+ eq nl met fusion square kraan.
Hier een combi met ook een fusion square. Deze is wel al +/- 10 jaar oud ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@AlphaRomeo is die te korte regel-lus nog te beïnvloeden?

@EJonk Heb nog geen mep advies gehad, ben benieuwd wat quooker voor oplossing bij je vind, ik hoop dat je het hier ook zal posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Omdenkend, kan het niet zijn dat je waterontharder niet goed is geïnstalleerd en het "zand" het zout van je ontharder is?

En is de ontharder er vanaf nieuw aangelegde leidingen geweest? Kan goed dat bij bestaande leidingen het ontharde water aangekoekte lagen in de leiding losweekt.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 22-08-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@pagani Bedankt voor het meedenken.

Ontharder draait even lang als de quooker, beide bij oplevering van het nieuwbouwhuis geïnstalleerd. En vanwege het gebrek aan kalkstrepen in de douche en theepot lijkt de ontharder goed te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25

AlphaRomeo

FP PowerMod
MSXBas schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:07:
@AlphaRomeo is die te korte regel-lus nog te beïnvloeden?
Nee, het is dan een analoge lus: klep open water wordt snel warm, klep snel weer dicht, meteen weer open etc. Dat is tenminste met de thermostaat van een radiator dan het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
kunnen we nog wat met deze extra waarnemingen?
Als ik de warm water kraan voor ongeveer 1/3 open zet, is het water warm (er wordt dus thermostatisch geregeld, lijkt het).
Pas bij kraan verder open klinkt het als een klopboor, en wordt de temperatuur lager en de straal weer kleiner (hij lijkt dan alleen de hotfill leiding open te zetten, en dat water begint lauw, want het warme water moet uit de boiler komen die zo'n 5 meter verder staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je ze zelf al gecontacteerd?

Ze zijn altijd super behulpzaam via de e-mail :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk iets met een keerklep.
Het kan ook de keerklep zijn in de inlaatcombinatie van de andere boiler.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

edsandje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:53:
Dat is wel een goede. Kan je de waterkraan op de inlaatcombinatie van de cv/boiler dichtdraaien? Dan heb je even geen hotfill op je quooker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Euh? geen idee wat jullie proberen uit te sluiten, en ik zou echt moeten zoeken voor een afsluiter bij de SWW boiler.

Maar, ter verduidelijking, de warmwaterkranen (en ook koud niet) van douche/ wastafel/ bad/ berging maken geen klopboor geluid. Ook bij kokend water geen geluid (en dat water moet ook aangevuld worden door de hotfill). Alleen de warm water via de quooker maakt het geluid. En de grootste herrie is in het keukenkastje waar de quooker staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
edsandje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:53:
Dit was het advies ook om te bewerken met de hamer. Mijn vermoeden is dit ook, het is dan alleen spijtig dat dit het laatste is wat ze zeggen te vervangen. Ben nu +/- 300 euro verder en nog steeds geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MSXBas schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
Euh? geen idee wat jullie proberen uit te sluiten, en ik zou echt moeten zoeken voor een afsluiter bij de SWW boiler.

Maar, ter verduidelijking, de warmwaterkranen (en ook koud niet) van douche/ wastafel/ bad/ berging maken geen klopboor geluid. Ook bij kokend water geen geluid (en dat water moet ook aangevuld worden door de hotfill). Alleen de warm water via de quooker maakt het geluid. En de grootste herrie is in het keukenkastje waar de quooker staat.
Klopboor geluid is jouw omschrijving, kan je er een opname van maken?
Vaak worden rammelende , tikkende, bonkende geluiden veroorzaakt door een defecte keerklep.

Kan je voelen waar het geluid zich bevind?
Als het zo bonkt moet je dat ook kunnen voelen op de inlaatcombinatie of mengventiel.
Let op! Leidingen kunnen heet zijn!
EJonk schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Dit was het advies ook om te bewerken met de hamer. Mijn vermoeden is dit ook, het is dan alleen spijtig dat dit het laatste is wat ze zeggen te vervangen. Ben nu +/- 300 euro verder en nog steeds geen oplossing.
Ik denk dat jij een ander probleem hebt dan @MSXBas
Zeker omdat die van jou ouder is.Bij jou kan het ook de kraan zelf zijn.

Ik ben ook wel benieuwd of die monteur echt met een hamer aan de slag gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@edsandje Ja ik kan voelen waar het geluid zich bevind, dit had ik in de beginpost omschreven: -ik merk dat de quooker mengklep onder de gootsteen trilt ( en dat het geluid in het gootsteenkastje het luidst is).

En ja, die mengklep / het mengventiel was goed heet!

Dit deel trilt/ maakt herrie / was heet
https://cdn.webshopapp.co...ngventiel-combi-combi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ah okay daar had ik overheen gelezen.
Als je het mengventiel demonteert en je haalt de keerklep eruit?
Als het geluid dan weg is weet je dat het in de keerklep zit al dan niet veroorzaakt door het mengventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@edsandje geeft het weglaten van de kunststof keerklep nog risico's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

MSXBas schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:

Jouw Quooker krijgt van twee kanten water: via de koudwaterleiding en via de warmwaterleiding. In de normale situatie is de koudwaterleiding de baas. Meer druk, meer flow. Maar misschien niet in jouw installatie.
Ik heb ooit een keukengeiser verkeerd aangesloten (koud en warm omgewisseld) en dat klonk ook of er een mitrailleur werd afgeschoten. Vandaar de suggestie. Bovendien simpel uit te voeren zonder sloopwerk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MSXBas schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:43:
@edsandje geeft het weglaten van de kunststof keerklep nog risico's?
Ja, er kan warm water de koud waterleiding instromen en andersom.
Maar je kan het dan wel testen.

Ik zou het dan ook alleen testen en de keerklep terug plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
bedankt voor de suggesties en uitleg, vanavond maar eens proberen te fixen.

• MSXBas
oei wasmachine moest aan gisteravond, dus alleen maar kleine testjes kunnen doen.

Koud water aanvoer dicht: zelfde brom bij warm water.
Koud water aanvoer half open: zelfde brom bij warm water.

Thermostaatknop kwart slag warmer gezet: zelfde brom bij warm water.

kunststof keerklep (met groen binnenwerk) vervangen door reserve-exemplaar (met wit binnenwerk, van vorige quooker monteur gekregen), zelfde brom bij warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
Goed, zoals beloofd nog even de feedback. Quooker is hier vanochtend geweest, monteur kwam al met een nieuwe keerklep uit de bus vandaan. "Met fluiten of brommen is het meestal de keer/reduceer klep".

Eerste blik: "Ja het is zo'n oude blauwe, dan weet ik wel zeker".

20 minuten later is mijn kraan weer als vanouds, zonder fluiten en met full power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
thanks, ik heb volgende week weer een monteur...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MSXBas
ok, het leek me netjes om even terug te koppelen. Nogmaals dank voor het meedenken allemaal.

Gisteren Quooker monteur, die hadden een compleet nieuw binnenwerk bij zich.
Uitgelegd wat er al was vervangen en dat ik zelf al 3x had afgekoppeld om menghuis en kunststof ventiel had gecontroleerd. Geen vuil, en steeds direct na de eerste keer opwarmen het geluid van de klopboor (monteur vond het ook een beetje op een loeiende koe lijken). Ook bij eerdere servicebeurten direct na de eerste opwarming het vervelende geluid terug (maar de monteur is dan al weg). Ik opperde dat er misschien ook nog een beperking aanwezig zou kunnen zijn tussen quooker en kraan die de flow hinderde.

Bij uitzetten/ leeglopen van de quooker zagen we weer dat de straal van warmwater veel kleiner is dan van koud water.

Bij demontage geen vuil in kunststof klep, menghuis of leiding van quooker naar de kraan toe te zien.

Na vervangen binnenwerk was de straal van warmwater weer even groot als van koud water (ook met de quooker nog uitgeschakeld). En na opwarmen: de herrie is weg!

Het lijkt erop dat er iets van een blokkade in het binnenwerk zat.
Pagina: 1