Advies overkapping (met of zonder schaduwdoek) tegen hitte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-07-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een tuin op het zuiden en omdat het steeds heter wordt wil ik graag een (simpele) overkapping over het terras gedeelte in mijn tuin. Het gaat om ongeveer 4 bij 4 meter. Ik wil de overkapping aan één kant dicht om wat privacy te creëren en aan de andere zijkant open zodat er ook nog een beetje wind doorheen kan.

Nu heb ik gezien dat je bijvoorbeeld hittewerende polycarbonaat platen kan gebruiken maar deze zijn vrij prijzig. Is het ook mogelijk om gewoon goedkopere golfplaten te gebruiken en daar een schaduwdoek onder te hangen? Of zou dat te broeierig worden vergeleken met enkel die hittebestendige platen. Waarschijnlijk komt er sowieso een ventilator te staan onder de overkapping :P

En een kunststof dak wil ik sowieso want daar kan ik van alles onder laten staan.

En een schaduwdoek vind ik sowieso leuk eruit zien en deze kan je weer weghalen als het minder heet is zodat je iets meer licht hebt in huis(?).

Wie heeft een goede tip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Heb je al eens gedacht aan een pergola met Nesling schaduwdoek? Dat spul werkt goed en je kunt het aan alle kanten van de pergola ophangen, ook aan de bovenkant.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
Aziraphale schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:40:
Heb je al eens gedacht aan een pergola met Nesling schaduwdoek? Dat spul werkt goed en je kunt het aan alle kanten van de pergola ophangen, ook aan de bovenkant.
Die kende ik nog niet, dank je wel voor de tip! Maar ik wil sowieso een kunststof dak zodat ik er ook spullen onder kan laten staan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:10

Illusion

(the art of)

Als het je te warm wordt in je tuin moet je vooral niet bijbouwen (“urban heat island”-effect), maar juist vergroenen:
-gras leggen ipv tegels
-bomen voor schaduw ipv daken
-struiken/heg voor privacy ipv schutting/betonwanden

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moise
Illusion schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:53:
Als het je te warm wordt in je tuin moet je vooral niet bijbouwen (“urban heat island”-effect), maar juist vergroenen:
-gras leggen ipv tegels
-bomen voor schaduw ipv daken
-struiken/heg voor privacy ipv schutting/betonwanden
Ik ben het helemaal eens met meer groen :) Mijn terras(je) is dan ook maar 1/4 deel van de tuin, de rest is gras. Ik zou heel graag bomen in m'n tuin willen maar die groeien niet zo snel, en ik wil juist graag zo snel mogelijk een oplossing om buiten te kunnen zitten zonder teveel last te hebben van de brandende zon. En iets waar ik mijn spullen onder kan laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:18
@Moise

Ik zou dan de overkapping juist achterin de tuin zetten.
Daar heb je misschien zelfs al schaduw door bebouwing.

Aan het huis gaat het een grote broeikas worden.
Mijn schoonmoeder heeft een polycarbonaat (kanaalplaat) overkapping staan aan huis, en daar is het niet uit te houden in de zon.
Afgelopen zaterdag heb ik er nog onder gezeten, en het was zo heet dat het zweet letterlijk van me af liep.

Een zonnedoek spannen onder de platen heeft geen zin, de warmte is dan al binnen.
Een doek erover spannen heeft dan meer nut omdat je dan de directe zon van de platen houd.

Ik ga nu een op het eerste gezicht vrij dure overkapping laten zien.
Maar vergis je niet wat polycarbonaat en hout + bevestigingsmiddelen gaat kosten in het totaalplaatje.

https://www.hanosshop.com...lMvuDphzOwaxoCczUQAvD_BwE

of een maat kleiner
https://www.hanosshop.com...ct-deluxe-3x4m-antractiet

Een overkapping als deze heeft het voordeel dat je het dak (de lamellen) open kan zetten, waardoor warmte weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij leggen er ook een schaduwdoek over, dat kan gewoon. Het is wel wat gedoe met touwtjes en een ladder.

Het is bij ons ook dicht en anders gaan alle planten daar kapot van de warmte. Er zitten ook gordijnen in die we ook dicht doen in de zomer op zonnige dagen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een afdak zorgt alleen voor een buffer wanneer het warm wordt, het duurt iets langer om op te warmen en de warmte blijft wat langer hangen als het weer koud wordt. Als het écht warm is in de tuin is het onder een overkapping ook gewoon warm, tenzij je 'm volledig isoleert of bijv. zonnepanelen op je overkapping plaatst.

Een schaduwdoek onder doorzichtige platen voegt daarbij een tweede buffer toe, dat rekt het geheel wel een uurtje of 2-3 maar daarna wordt het toch nog heel warm.

Ik zou niet te veel verwachten van de wind, zeker niet als je een deel dicht maakt, maar ook omdat het meestal windstil is als het warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oon schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:01:
Een afdak zorgt alleen voor een buffer wanneer het warm wordt, het duurt iets langer om op te warmen en de warmte blijft wat langer hangen als het weer koud wordt. Als het écht warm is in de tuin is het onder een overkapping ook gewoon warm, tenzij je 'm volledig isoleert of bijv. zonnepanelen op je overkapping plaatst.

Een schaduwdoek onder doorzichtige platen voegt daarbij een tweede buffer toe, dat rekt het geheel wel een uurtje of 2-3 maar daarna wordt het toch nog heel warm.

Ik zou niet te veel verwachten van de wind, zeker niet als je een deel dicht maakt, maar ook omdat het meestal windstil is als het warm is.
Een schaduwdoek doet wel meer dan dat, het houdt de stralingswarmte van de zon tegen (net als dat het in de schaduw altijd koeler blijft dan in de zon). De warmte in de lucht natuurlijk niet.

Wij leggen het op de platen trouwens, niet er onder.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:10

sus

is druk :+

Ik volg even, ik loop al langer met eenzelfde probleem. Achterkant van de woning met veel glas en daar staat van 'sochtends tot +/- 14:00 de zon op. Is dus goed warm binnen.

Ben vooral op zoek naar een zonwerende oplossing, liefst een groene. Ik kan uiteraard een zonnescherm ophangen, maar dat moet dan weer uitdraaien en indraaien bij hardere wind. Dat wordt gegarandeerd vergeten. Zit hier aan de kust, hier is altijd wind :)

Broeit nu het idee om vanuit de gevel schaduwdoeken op te hangen naar een pergola, zodat het "meteen" dicht is, en daar dan een plant te laten groeien die het dicht kan groeien. Hoeft niet volledig dicht, want dan is het weer snel te donker in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Marzman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Een schaduwdoek doet wel meer dan dat, het houdt de stralingswarmte van de zon tegen (net als dat het in de schaduw altijd koeler blijft dan in de zon). De warmte in de lucht natuurlijk niet.

Dat is het verschil tussen jouw situatie en de situatie die ik schets. Schaduwdoek onder de platen creëert een luchtlaag die opwarmt en daarmee een buffer voor warmte, schaduwdoek bovenop houdt zon tegen maar dat doek zal na een uurtje of twee in de zon ook flink warm worden.

Ik vermoed dat het resultaat ongeveer hetzelfde is, maar zou wel leuk zijn om het verschil eens te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:21:
Dat is ook handiger, wanneer de zon al op de platen kan schijnen krijg je de warmte er onder. Net als wanneer je de gordijnen dicht doet tegen de warmte. De warmte is dan al in je woning...

Hier trouwens een schaduwdoek van 4*5 meter. Voldoet uitstekend en ik hoef er niets droog onder te zetten. Eind van de zomer haal ik 'm er weer af en wordt die weer netjes opgeborgen. Ding zo gemaakt dat het in 5 minuten hangt en er weer af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Persoonlijk vind ik polycarbonaat platen nogal een afrader.. Dat gaat uitzetten en krimpen door de warmte wat dus gaat kraken (vond ik echt storend), je creëert nog steeds geen schaduw en dus is het nog steeds warm en je ziet dat ze vuil worden en moet ze dus regelmatig schoonmaken en de hele zomer ligt er dan een doek op, wat er ook niet uit ziet.

Hier ook een tuin op het zuiden, vorig jaar was het al 28 graden binnen in maart. Sinds vorig jaar juni staat er een houten overkapping en nu is het in de zomer zelfs maximaal 24 graden binnen. Eventueel met een lichtkoepel voor extra licht (die je dan vervolgens alsnog de hele zomer afdekt vanwege de warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:12
sus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:32:
Ik volg even, ik loop al langer met eenzelfde probleem. Achterkant van de woning met veel glas en daar staat van 'sochtends tot +/- 14:00 de zon op. Is dus goed warm binnen.

Ben vooral op zoek naar een zonwerende oplossing, liefst een groene. Ik kan uiteraard een zonnescherm ophangen, maar dat moet dan weer uitdraaien en indraaien bij hardere wind. Dat wordt gegarandeerd vergeten. Zit hier aan de kust, hier is altijd wind :)[...]
Als het puur voor de warmte binnen is kan je natuurlijk ook een ritsscreen (zip screen) met motor plaatsen. Die hoef je bij wind niet dicht te doen en zeker niet met de hand. Pas als het echt echt echt hard stormt moet je ze dicht doen, maar dan heb je ook aan de kust geen zon meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Thomas18GT schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:45:
Persoonlijk vind ik polycarbonaat platen nogal een afrader.. Dat gaat uitzetten en krimpen door de warmte wat dus gaat kraken (vond ik echt storend), je creëert nog steeds geen schaduw en dus is het nog steeds warm en je ziet dat ze vuil worden en moet ze dus regelmatig schoonmaken en de hele zomer ligt er dan een doek op, wat er ook niet uit ziet.
[...]
Hier ook een tuin op het zuiden, vorig jaar was het al 28 graden binnen in maart. Sinds vorig jaar juni staat er een houten overkapping en nu is het in de zomer zelfs maximaal 24 graden binnen. Eventueel met een lichtkoepel voor extra licht (die je dan vervolgens alsnog de hele zomer afdekt vanwege de warmte).
Die lichtkoepel wordt ook vies toch?

Ik haal er gewoon jaarlijks een bezem overheen met een harde borstel die ik aansluit op de tuinslang en dan is hij weer schoon. Daarna de goot even leegscheppen (daar ligt wel veel troep in altijd, ik vraag me af hoe de goot bij het dak van mijn huis er dan uit ziet die er 50 jaar hangt :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
sus schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:32:
[..]
Ik kan uiteraard een zonnescherm ophangen, maar dat moet dan weer uitdraaien en indraaien bij hardere wind. Dat wordt gegarandeerd vergeten. Zit hier aan de kust, hier is altijd wind :)
Je kunt evt. scherm aan een windsensor koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
Wat veel reacties! Ontzettend bedankt allemaal!

@FRANQ Dus het gaat sowieso broeien met platen. Daar was ik al bang voor ja. Een doek erover spannen is een goede tip! Een overkapping achterin de tuin is op zich wel een goed idee maar qua privacy en uitzicht helaas niet zo.
Een collega had me ook zo'n lamellen overkapping getipt maar ik heb me daar nog niet heel erg in verdiept door de prijs inderdaad maar je hebt gelijk dat ik me sowieso niet moet verkijken op de kosten van een overkapping. Ik lees nu ook dat zo'n lamellen dak ook regen tegenhoudt dus ik ga daar toch over nadenken, dank je!

@Marzman Dus met een schaduwdoek over het dak is het goed te doen? Leg je het doek erop of span je het doek? Heb je ook ervaring met een doek onder de platen?

@Oon Ik zit net als @sus niet ver van de kust en heb dus ook altijd wind. Ik ben met een schaduwdoek ook bang dat ie veel wind niet trekt?

@Thomas18GT Bedankt voor de info over het kraken en krimpen van polycarbonaat. Een houten overkapping is wel mooi! Maar daarmee wordt het wel donker in de huiskamer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:16:
[...] Ik zou heel graag bomen in m'n tuin willen maar die groeien niet zo snel...
Dus zo snel mogelijk in de grond stoppen. Een goed geplaatste loofboom geeft veel schaduw in de zomer, en laat in de winter de zonnewarmte binnen; en heeft een flink koelend effect.

Wij hangen in de tuin elke zomer een schaduwdoek die we rechts en links aan de bomen/hagen hangen, lekker in het gras zitten in de schaduw, voelt enorm veel frisser dan op de oprit op de steentjes.

Als het even kan, zou ik je aanraden om de tuinberging los te koppelen van de zithoek van het terras. Dan kan je met een schaduwdoek werken waar de wind in kan spelen en je zo geen loeihete serre creëert.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 21-08-2023 12:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
naftebakje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:31:
[...]
Dus zo snel mogelijk in de grond stoppen. Een goed geplaatste loofboom geeft veel schaduw in de zomer, en laat in de winter de zonnewarmte binnen; en heeft een flink koelend effect.

Wij hangen in de tuin elke zomer een schaduwdoek die we rechts en links aan de bomen/hagen hangen, lekker in het gras zitten in de schaduw, voelt enorm veel frisser dan op de oprit op de steentjes.

Als het even kan, zou ik je aanraden om de tuinberging los te koppelen van de zithoek van het terras. Dan kan je met een schaduwdoek werken waar de wind in kan spelen en je zo geen loeihete serre creëert.
Groeit zo'n boom een beetje snel? Ik zat tot dit jaar ook altijd in het gras met een parasol en ik vind met blote voeten in het gras ook heerlijk! Veel beter dan op tegels inderdaad. Maar omdat de schaduw door de parasol (geen zweefparasol) steeds verplaatst is het onhandig en ik wil graag en beetje afgeschermd zitten. Ik vind het ook onhandig met grasmaaien omdat je dan steeds alles moet weghalen. En..het gras ziet er nu pas een beetje mooi uit! Het was helemaal droog, geel en kale plekken wat er ook niet echt heel uitnodigend uitzag :P

Ik had ook al aan een pergola met schaduwdoek in het gras zitten denken want dat is veel mooier en gezelliger! Maar ik zit dan voornamelijk met stoelen, kussens en bankjes etc. waarvan het fijn zou zijn als ik ze gewoon kan laten staan als het regent. Achterin de tuin komt ook nog een afdakje voor o.a. mijn fiets waar ik ook nog andere dingen neer kan zetten maar dat is weer onhandiger als het regelmatig moet gebeuren.

Kan zo'n schaduwdoek wel veel wind aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
Misschien moet ik een pergola maken op het gras en dan op m'n terras een waterdicht schaduwdoek hangen en het terras aan één zijkant dicht. Dan kan ik in het gras zitten en als het regent de kussens etc. op het terras leggen. en dan is ook de woonkamer koeler. Goed idee?

Heeft iemand ervaring met een waterdicht schaduwdoek? Ik ben wel bang dat er een poes op springt als het doek strak gespannen is of zouden ze dat niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:58
Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Groeit zo'n boom een beetje snel?
Ligt een beetje aan het soort boom. Een dakplantaan is redelijk populair. Je kan eens informeren bij de plaatselijke hovenier wat de mogelijkheden zijn. We hebben een "dakberk" staan. Hij staat in het gazon. In de zomer is het heerlijke schaduw. In de 10 jaar tijd is de boom breder geworden en ook iets in de hoogte. We snoeien hem elk najaar. De afgevallen bladeren gaan met de maaibeurt zo mee de container in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Moise schaduwdoek hang je ALTIJD over dingen heen nooit eronder... dat komt omdat goed doek in beginsel ook refecterende werking heeft een deel van de zonnenstralen worden dus echt weerkaatst... wat er dan dus overblijft is een heel warm doet die middels convectie zijn warme af moet dragen aan de luchtlaag eronder... het is dus altijd aan te raden zo'n doen op een kleine afstand boven een eventueel ander dak te spannen de lucht die er dan onder zit wordt dan feitelijk een extra isolatielaag.... hang je het doek te hoog dan houdt je nog steeds de schaduw en voorkom je instraling, leg je hem recht op het glas (of ander materiaal) dan krijg je mogelijk enige mate van warmte geleiding en raak je kostbare isolatie kwijt.

mijn advies zou dan ook zijn, span een schaduwdoek ongeveer 5 tot 10 centimeter boven je gekozen dak... zei dat glas, PC, golfplaat, hout, bitumen of wellicht zelfs nog een doek ;).

voor zover je ergens extra afscheiding wilt zou je in plaats van een muur ook een klimrek voor planten kunne plaatsen, planten zoals druiven willen best relatief snel grooeien en bieden behoorlijk wat schaduw en ook nog eens lekker fruit. maar er zijn vast heeeel veel andere planten die meer doen, goedkoper zijn, harder groeien of wat dan ook, dus daarvoor verwijs ik je naar andere tweakers en/of het tuincentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
RonnieKo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Ligt een beetje aan het soort boom. Een dakplantaan is redelijk populair. Je kan eens informeren bij de plaatselijke hovenier wat de mogelijkheden zijn. We hebben een "dakberk" staan. Hij staat in het gazon. In de zomer is het heerlijke schaduw. In de 10 jaar tijd is de boom breder geworden en ook iets in de hoogte. We snoeien hem elk najaar. De afgevallen bladeren gaan met de maaibeurt zo mee de container in.
Bij een hovenier informeren is wel een goed idee ja. Ik heb al veel zitten googelen naar snelgroeiende struiken en bomen maar dan kom je toch veel tegenstrijdige info tegen en als je op afbeeldingen zoekt ziet diezelfde boom/struik er vaak op elke afbeelding heel anders uit, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
i-chat schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:03:
@Moise schaduwdoek hang je ALTIJD over dingen heen nooit eronder... dat komt omdat goed doek in beginsel ook refecterende werking heeft een deel van de zonnenstralen worden dus echt weerkaatst... wat er dan dus overblijft is een heel warm doet die middels convectie zijn warme af moet dragen aan de luchtlaag eronder... het is dus altijd aan te raden zo'n doen op een kleine afstand boven een eventueel ander dak te spannen de lucht die er dan onder zit wordt dan feitelijk een extra isolatielaag.... hang je het doek te hoog dan houdt je nog steeds de schaduw en voorkom je instraling, leg je hem recht op het glas (of ander materiaal) dan krijg je mogelijk enige mate van warmte geleiding en raak je kostbare isolatie kwijt.

mijn advies zou dan ook zijn, span een schaduwdoek ongeveer 5 tot 10 centimeter boven je gekozen dak... zei dat glas, PC, golfplaat, hout, bitumen of wellicht zelfs nog een doek ;).

voor zover je ergens extra afscheiding wilt zou je in plaats van een muur ook een klimrek voor planten kunne plaatsen, planten zoals druiven willen best relatief snel grooeien en bieden behoorlijk wat schaduw en ook nog eens lekker fruit. maar er zijn vast heeeel veel andere planten die meer doen, goedkoper zijn, harder groeien of wat dan ook, dus daarvoor verwijs ik je naar andere tweakers en/of het tuincentrum.
Geweldige info! Dank je wel!!

Een klimrek is ook een heel goed idee! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga daar ook even leuke ideeën over opzoeken. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Polycarbonaat IQ Relax opaal is niet veel duurder bij een bekende website. Laat maar 40% van de hitte door en dat merk ik hier wel. Maar bij 24 graden plus is het op het zuiden nog steeds niet comfortabel. Ik merk dat de hitte zich ophoopt in het plafond. Zijkanten zijn dicht, voorkant open.

Ik ga binnenkort een buisventilator installeren en de warme lucht tegen het dak aan wegblazen. Ooit wel eens in een brochure van Renson (die verkopen een ventilatiesysteem voor veranda) dat mechanische ventilatie behoorlijk scheelt.

https://www.google.nl/url...Vaw3xZQOQOTdnBV3NQhHDsMsk
Voor wat het waard is natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Flatisa op 21-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:00:

@Thomas18GT Bedankt voor de info over het kraken en krimpen van polycarbonaat. Een houten overkapping is wel mooi! Maar daarmee wordt het wel donker in de huiskamer toch?
Het (zon)licht buiten houden is wat je wil om het koel te houden, maar dan wordt het inderdaad wel donkerder binnen.

Beter dan een kas tegen je huis aanzetten, lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
Flatisa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:22:
Polycarbonaat IQ Relax opaal is niet veel duurder bij een bekende website. Laat maar 40% van de hitte door en dat merk ik hier wel. Maar bij 24 graden plus is het op het zuiden nog steeds niet comfortabel. Ik merk dat de hitte zich ophoopt in het plafond. Zijkanten zijn dicht, voorkant open.

Ik ga binnenkort een buisventilator installeren en de warme lucht tegen het dak aan wegblazen. Ooit wel eens in een brochure van Renson (die verkopen een ventilatiesysteem voor veranda) dat mechanische ventilatie behoorlijk scheelt.

https://www.google.nl/url...Vaw3xZQOQOTdnBV3NQhHDsMsk
Voor wat het waard is natuurlijk.
En geen schaduw toch? Ik vind alles boven de 24/25 graden ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
Thomas18GT schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Het (zon)licht buiten houden is wat je wil om het koel te houden, maar dan wordt het inderdaad wel donkerder binnen.

Beter dan een kas tegen je huis aanzetten, lijkt mij :)
Haha, je hebt wel gelijk natuurlijk. Maar met enkel hout is het in de winter ook een stuk donkerder. Daarom zou ik er toch niet snel voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:40
Ik heb dezelfde situatie, je krijgt minder warmte in je woning, maar onder die kap is het niet te hachelen. Voorheen mijn vrouw wilde toentertijd een overkapping, want kon je lekker lang buiten zitten. Klopt, in de lente/herfst/winter is het ideaal, met het weer net als nu wordt het met gemak 45+ graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APfS6duCoFzIuCIG5FvBbnOpHcs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HFWmHPwc3axquYpy9iPtL4h8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
ozzynator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:19:
Ik heb dezelfde situatie, je krijgt minder warmte in je woning, maar onder die kap is het niet te hachelen. Voorheen mijn vrouw wilde toentertijd een overkapping, want kon je lekker lang buiten zitten. Klopt, in de lente/herfst/winter is het ideaal, met het weer net als nu wordt het met gemak 45+ graden.

[Afbeelding]
In andere seizoen is het waarschijnlijk wel lekker inderdaad. Ga je een schaduwdoek erover spannen om te kijken of dat je bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

In andere seizoen is het waarschijnlijk wel lekker inderdaad. Ga je een schaduwdoek erover spannen om te kijken of dat je bevalt?
Nee, we gaan in het voorjaar vergroenen en dan willen we 2 of 3 glansmispel bomen (photinia fraseri) er voor zetten, ook ivm de privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
ozzynator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Nee, we gaan in het voorjaar vergroenen en dan willen we 2 of 3 glansmispel bomen (photinia fraseri) er voor zetten, ook ivm de privacy.
Maar de overkapping blijft dus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het open is zal het nog wel meevallen toch? Bij ons is het dicht, ik zit er alleen in de herfst en de lente, maar ik zou hem nooit weg doen. Ook ideaal om de was te drogen ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
Marzman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:53:
Als het open is zal het nog wel meevallen toch? Bij ons is het dicht, ik zit er alleen in de herfst en de lente, maar ik zou hem nooit weg doen. Ook ideaal om de was te drogen ;)
Wat doen jullie dan in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Maar de overkapping blijft dus wel?
zeker, de warmte is het enige nadeel, voor de rest ideaal. Inderdaad ook voor de was. Jacuzzi, bbq stalling, tuinset lekker droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:28:
[...]Groeit zo'n boom een beetje snel?
"Boomke groot, planterke dood" is wat overdreven; maar het neemt wel een paar jaar. Dus als je dit jaar een boom plant, heb je er sneller genot van dan als je nog 5 jaar twijfelt voor je hem plant. Snelgroeiend is ook een overweging met een angel, een haag wil je graag snelgroeiend tot ie volgroeid is, en dan wil je hem traaggroeiend voor minder snoeiwerk. In de opgroei-fase kan juist snoeien wel de groei bevorderen en een gewenste vorm stimuleren. Je laat je best informeren door een kenner die afhankelijk van grond, vochtigheid, grootte, ... een geschikte boom kan aanraden (en dat is idealiter een die je nooit snoeit, maar door de juiste keuze vanzelf de gewenste grootte aanneemt).
Als je een ruim budget hebt: tegen de juiste prijs worden er volledig volgroeide bomen in je tuin geplaatst; is wel voor de happy few vrees ik.
Ik zat tot dit jaar ook altijd in het gras met een parasol en ik vind met blote voeten in het gras ook heerlijk! Veel beter dan op tegels inderdaad. Maar omdat de schaduw door de parasol (geen zweefparasol) steeds verplaatst is het onhandig en ik wil graag en beetje afgeschermd zitten. Ik vind het ook onhandig met grasmaaien omdat je dan steeds alles moet weghalen. En..het gras ziet er nu pas een beetje mooi uit! Het was helemaal droog, geel en kale plekken wat er ook niet echt heel uitnodigend uitzag :P
Het gras onder het schaduwdoek ziet ook minder af door de hitte.
Ik had ook al aan een pergola met schaduwdoek in het gras zitten denken want dat is veel mooier en gezelliger! Maar ik zit dan voornamelijk met stoelen, kussens en bankjes etc. waarvan het fijn zou zijn als ik ze gewoon kan laten staan als het regent.
Plastic tafel en stoelen kunnen blijven staan, kussens moet je opbergen. Even een doekje na een regenbui en alles is weer proper.
Achterin de tuin komt ook nog een afdakje voor o.a. mijn fiets waar ik ook nog andere dingen neer kan zetten maar dat is weer onhandiger als het regelmatig moet gebeuren.

Kan zo'n schaduwdoek wel veel wind aan?
Wij hangen het schaduwdoek op aan het begin van de zomer, en het gaat weg als de dagen lengen; ook zomerstormen zijn dus geen probleem. Het wappert wat op en neer, en regen gaat er door waardoor er geen zak water ontstaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
ozzynator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

zeker, de warmte is het enige nadeel, voor de rest ideaal. Inderdaad ook voor de was. Jacuzzi, bbq stalling, tuinset lekker droog.
Het nadeel is wel heel erg kut vind ik, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moise
naftebakje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
"Boomke groot, planterke dood" is wat overdreven; maar het neemt wel een paar jaar. Dus als je dit jaar een boom plant, heb je er sneller genot van dan als je nog 5 jaar twijfelt voor je hem plant. Snelgroeiend is ook een overweging met een angel, een haag wil je graag snelgroeiend tot ie volgroeid is, en dan wil je hem traaggroeiend voor minder snoeiwerk. In de opgroei-fase kan juist snoeien wel de groei bevorderen en een gewenste vorm stimuleren. Je laat je best informeren door een kenner die afhankelijk van grond, vochtigheid, grootte, ... een geschikte boom kan aanraden (en dat is idealiter een die je nooit snoeit, maar door de juiste keuze vanzelf de gewenste grootte aanneemt).
Als je een ruim budget hebt: tegen de juiste prijs worden er volledig volgroeide bomen in je tuin geplaatst; is wel voor de happy few vrees ik.
[...]
Het gras onder het schaduwdoek ziet ook minder af door de hitte.
[...]
Plastic tafel en stoelen kunnen blijven staan, kussens moet je opbergen. Even een doekje na een regenbui en alles is weer proper.
[...]
Wij hangen het schaduwdoek op aan het begin van de zomer, en het gaat weg als de dagen lengen; ook zomerstormen zijn dus geen probleem. Het wappert wat op en neer, en regen gaat er door waardoor er geen zak water ontstaat.
Thanks! Volledig volgroeide bomen zijn te duur helaas. Daarbij weet ik ook niet hoe lang dit huis nog blijft staan. Het is een sociale huurwoning uit 1920/1930 dus tja..

Mijn stoelen hebben een metalen frame met hier en daar al roestplekken. Bizar dat zo'n doek een storm overleeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moise schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Wat doen jullie dan in de zomer?
In de zomer als de zon schijnt? Deur open, hordeur dicht, gordijnen dicht en een schaduwdoek er over en de planten wat meer water geven.

In de zomer kan ik gewoon buiten zitten in de schaduw of binnen, maar dan ga ik daar niet zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 22-08-2023 11:37 ]

/▌

Pagina: 1