Domotica-systeem, wat is de "juiste" keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:54
Beste Medewerkers,

Met dit topic ben ik vooral heel erg benieuwd naar jullie meningen. Ik ben me dan ook bewust dat het e.e.a. heel persoonlijk is en dat er misschien geen "goed" of "fout" is en dat als oplossing 'A' voor de ene persoon werkt en oplossing 'B' voor de andere persoon, dat ook gewoon ok is. Ik heb geprobeerd mijn eigen verhaal kort te houden, maar dat is niet mijn sterkste kant. Daarnaast ben ik van mening dat het relevant is om uit te leggen waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt. Hopelijk dat jullie het een leuk stukje vinden om te lezen. Het is jammer dat de Tweakblogs er niet meer zijn, daar had dit misschien beter op z'n plek geweest :P

Achtergrondverhaal vanaf mijn kant:

Het begin
Na de aankoop van ons huis (9 jaar geleden) zat bij de trap naar zolder een schakelaar, waarmee niet de verlichting op de voorzolder, maar de verlichting in de badkamer werd geschakeld. Ik vermoed dat dit bij het verbouwen van de badkamer, door de vorige bewoners, is aangepast.
De eerste twee ergernissen had ik dus al snel ontdekt: 1. Loop je van zolder naar beneden, sta je onderaan de trap, kan de lamp niet uit, moet je weer terug naar boven. 2. De badkamerlamp kun je niet in de badkamer zelf bedienen, maar zit in de gang en is niet direct bereikbaar als de badkamerdeur open is (deze opent tegen de trap naar zolder toe).

In de plafonddoos achter de badkamerlamp is toen een KlikAanKlikUit ontvanger geplaatst en een plakschakelaar op de muur in de badkamer verhielp het tweede probleem. Het trekken van extra schakeldraden naar zolder trekken voor een hotelschakeling was niet mogelijk zonder ingrijpende verbouwingen (er zitten lasdoosjes ergens achter/tussen de gipsplaten, bedankt vorige bewoners!), dus ook hier met KlikAanKlikUit achter de bestaande schakelaars beneden aan de trap en op zolder een inbouwzender (AWMT-003) geplaatst en een ontvanger bij de verlichting zelf.

Het "probleem" hierbij was nu alleen dat KlikAanKlikUit de nieuwe 'stand' van de schakelaar stuurt bij het schakelen. Dus zet je boven de lamp aan en deze beneden uit, dan is het eerstvolgende signaal dat de schakelaar boven stuurt een 'uit' signaal. De volgende keer dat dezelfde situatie optreed, moet je dus boven dubbel schakelen (eerst uit zetten, dat is ie al, dan weer aan). Wil je 'm dan beneden uit zetten, moet je wederom dubbel schakelen (eerst aan zetten, dat is ie al, dan weer uit). :?

Dit heb ik uiteindelijke weten op te lossen met een RaspberryPI, Domoticz en de RFXcom Transceiver. In plaats van direct via KlikAanKlikUit de zender en ontvanger aan elkaar te koppelen, heb ik deze van elkaar ontkoppelt. Bij het drukken op 1 van de schakelaars ving ik dit zelf af en stuurde dan vanuit Domoticz altijd een 'toggle' naar de verlichting. Op deze manier had ik dus, via KlikAanKlikUit, een échte hotelschakeling voor de zolderverlichting.
Achteraf gezien had het goedkoper geweest om gewoon het stukje gipsplaat waar de lasdoos achter zat open te breken, extra schakeldraden naar de lamp te trekken en 't weer dicht te maken en af te werken. De geboorte van mijn smarthome (in hele kleine vorm) was in ieder geval een feit.
De eerste nukken
Vanaf daar ging het vrij snel. Als eerste moet de tuinverlichting eraan geloven, later volgde ook losse lampen in huis, de slaapkamerverlichting (vanuit bed het licht uit doen) en diverse schakelaars tussen apparaten om bij afwezigheid (op basis van pingen naar vaste IP-adressen van onze telefoons) dingen als de tv, mediabox, receiver etc. allemaal uit te zetten.

Destijds nog steeds alles met KlikAanKlikUit. De Raspberry Pi heeft daarbij op verschillende plekken in huis gehangen, omdat het bereik weleens te wensen over liet en het e.e.a. niet werkte. O.a. het uitzetten van de tuinverlichting deed ik 20 minuten na zonsopgang... én 21 minuten na zonsopgang... én 22 minuten na zonsopgang... én 23 minuten na zonsopgang... om dan maar te hopen dat in ieder geval één van deze signalen aan kwam. Het was allemaal niet optimaal, maar 't werkte opzich allemaal best wel aardig en de meeste dingen (behalve de badkamer- en zolderverlichting) waren niet essentieel, maar alleen 'omdat het kan'.
Op zoek met alternatieven
In 2017 en 2018 heb ik een paar keer met HomeAssistant gespeeld om te kijken of dat wat was, maar daar kwam ik toen nog niet goed uit. In Domoticz ging alles, voor mijn gevoel, veel makkelijker. Daarnaast had ik deze op een tweede Raspberry Pi gezet, dus als ik wilde testen (met KlikAanKlikUit) moet de USB stekker van de RFXcom uit de Domoticz-Raspberry en in de HomeAssistant-Raspberry, Gevolg daarvan was dat tijdens deze momenten, niks meer in huis werkte, tenzij dat ik nóg een RFXcom zou kopen. Met een Zigbee of Z-Wave USB stick geldt dit precies hetzelfde, al zijn deze wel goedkoper.

Voor mij was dit uiteindelijk één van de redenen om te kijken naar smarthome apparaten op WiFi, deze kon ik dan namelijk altijd aansturen, ongeacht de aangesloten hardware. Eventueel zou het e.e.a. dan ook op de NAS kunnen. Zo zou ik dan makkelijk én Domoticz én HomeAssistant (én OpenHAB) tegelijkertijd kunnen gebruiken/testen. Na eerst een tijdje Sonoff op het oog te hebben gehad, is uiteindelijk de keuze op Shelly gevallen, mede ook vanwege het feit dat hier het meten van je energieverbruik in zit en je ze gewoon bestaande schakelmateriaal kan plaatsen.
Over op Shelly
Daar ben ik toen helemaal op over gegaan. Eerst nieuwe integraties met Shelly gedaan, daarna elke keer beetje bij beetje KlikAanKlikUit vervangen. Inmiddels kan ik met Shelly alles in/rondom huis (en meer) aan- en uitzetten en kan (bijna, uitzondering van bijv. de tuinverlichting) alles ook gewoon nog steeds 'met de hand' geschakeld worden.
Sommige schakelaars heb ik aangepast van een enkele naar een dubbele schakelaar en daar een Shelly 2.5 achter gezet, de bestaande schakeling houd ik dan intact, de andere input gebruik ik enkel om via Domoticz in te lezen en dan weer iets anders aan/uit te zetten. Zo wordt op de werkkamer nu een dubbele schakelaar gebruikt om met de ene kant gewoon de bestaande verlichting te schakelen, gewoon zoals het al was. De andere schakelaar zorgt er voor dat o.a. de beeldscherm, die op een Shelly Plug S zitten aan-/uitgezet kunnen worden. De 2e output van de Shelly 2.5 is dus ongebruikt.

Omdat ik wel wil dat dit direct werkt, heb ik alles lokaal via MQTT draaien. Helaas konden de oude Shellies niet én in de cloud én via MQTT werken. Dat leek mijn geen probleem, maar de nieuwe Shelly app (Shelly Smart Control App) voegt best een hoop leuke functionaliteiten toe t.b.v. inzicht in je energieverbruik, per kamer, per type etc. Dus waar dat kon heb ik ondertussen al een aantal apparaten die op een Shelly Plug S veranderd van MQTT naar Cloud en gebruik ik in Domoticz een plug-in die (elke 30 seconden) via HTTP gewoon de status ophaalt. Het aansturen is wel direct (ook via HTTP), alleen als ik bijv. via de Shelly App de Plug S waar de tv op zit aanzet, dan duurt het tot 30 seconden voordat ik dat ook in Domoticz zie.

Voor een Plug is dat prima, maar bij een schakelaar wil je niet dat hier vertraging in zit. En ja, je kunt in Shellies ook weer URL's invoeren die aangeroepen worden bij het schakelen en in Domoticz weer zelf sensoren aanmaken, waaraan je weer acties kunt hangen. Alleen ik vind het beheer van 45+ Shellies een drama. Voor zover ik weet heb je niet op één plek een overzicht van welke Shelly, bij welke gebeurtenis, welke URL aanroept. Ik moet dan 45+ keer een Shelly openen via de app/webinterface om dit te achterhalen. (Ik hield eerst zelf een Excel-lijstje bij, maar dit vergt heel veel discipline).
En nu?
Onlangs heeft Shelly de Shelly Plus serie uitgebracht, die én in de cloud én via MQTT kan werken. Dus heb ik recent een paar Shelly Plus 2 PM aangeschaft, om zo én in de Shelly App het energieverbruik te kunnen terugzien én via MQTT direct een bericht te krijgen zodra de schakelaar wordt bedient.

En nu.... De Shelly Plus serie zijn zogeheten 'Shelly Gen 2' devices en werken op een hele andere manier, dus deze komen lekker niet meer binnen in Domoticz. Ik heb daarmee dus helaas nog steeds niet 100% de situatie zoals ik die wil en sta nu voor een aantal keuzes:
  • Gewoon de Shelly 2.5 blijven gebruiken en de Shelly Cloud functionaliteiten laten vervallen voor schakelaars in huis, waarvan ik direct bericht wil ontvangen bij gebruik. Ik kan hierdoor niet meer van alles het energieverbruik in de Shelly App terugzien.
  • Wachten op ondersteuning van 'Shelly Gen 2' devices in Domoticz, al gaat dat soms allemaal best traag daar. Of zelf de bestaande plugins uitbreiden/aanpassen (ik denk dat mij dit gaat lukken, destijds ook voor Enphase Enlighten v7 aan meegedaan). Of buiten de bestaande plugins om gewoon een MQTT topic af te luisteren en aan een eigen schakelaar hangen, via Domoticz óf daarbuiten.
  • Overstappen op HomeAssitant (draait hier al paralel, maar luistert nu alleen mee, stuurt niks aan), maar ik weet niet of ik hierin acties uit schakelaars direct binnenkrijg, volgens mij werkt deze namelijk ook via HTTP, dit moet ik dus uitzoeken. Of in ieder geval zorgen dat ik daarin alles kan terugzien wat ik wil zien, zodat ik de Shelly App niet 'nodig' heb.
  • Andere opties zoals bijv. OpenHAB nogmaals onderzoeken en testen en afwegen.
  • Financieel het minst aantrekkelijk: Overstappen vanaf Shelly naar een ander merk.

Doel van dit topic:

tldr; Aanleiding van dit topic is o.a. ook de Tweakers Podcast #281 van vorige week, waarin o.a. door @OlafWeijers word gesteld dat alles op Wifi "niet goed" is en je beter Zigbee/Z-wave kunt gebruiken, maar daar heb ik dus zelf een hele andere mening over. Verder wordt heel even Matter aangehaald, dat klinkt mij erg veelbelovend, maar is helaas nog (lang niet) af.

Iik twijfel op dit moment heel erg aan de keus die ik destijds weloverwogen heb gemaakt (Domoticz + Shelly (WiFi)). Ik heb in de loop der jaren een hoop (30+) python scriptjes rondom de Domoticz HTTP API geprogrammeerd om allerlei 'gekke' implementaties voor elkaar te krijgen. (Slechts een paar voorbeelden: De buitenverlichting kleurt mee op basis van de weersverwachting, de afzuiging in huis gaat op basis van luchtvochtigheid die uit Tado komt/of de afzuigkap in de keuken aan staat, per Telegram krijg ik bericht als de wasmachine/droger/vaatwasser klaar is + hoeveel (energie + water) deze verbruikt hebben, ik kan met één druk op de knop zorgen dat de Yamaha receiver wordt aangezet, internet radio kiest, het volume goed zet en op basis van dag/tijd schakelt hij naar andere radio zenders).
Misschien hadden dat dat al momenten geweest om naar alternatieven te kijken. Maar de hoeveelheid implementaties die ik nu heb weerhoud mij er momenteel nog steeds van over te stappen naar iets anders. Met Domoticz kan ik inmiddels lezen en schrijven en heb ik heel veel historie in zitten. Tegelijkertijd vraag ik me af of/hoelang bijv. Domoticz nog bestaansrecht heeft en of ik de tijd niet beter in iets anders kan stoppen, dan in het continue aanpassen/herschrijven van/bijdragen aan Domoticz Plugins. Al is dat laatste natuurlijk voor andere gebruikers ook weer fijn en draagt dat bij aan of gebruikers blijven/weglopen. En ondanks dat het soms even duurt, komen er toch nog steeds updates voor Domoticz uit.

Hier op het forum en op de rest van internet komt HomeAssistant komt voor mijn gevoel elke keer overal als grote winnaar uit de bus... en ja, het energie-dashboard is fantastisch, want die check ik inmiddels ook dagelijks, maar voor scripting en automatiseringen kan ik er nog niet goed m'n weg in vinden. Dingen die ik nu in Domoticz heel snel en makkelijk implementeer, voelen voor mij echt als een hele zoektocht in HomeAssistant. Maar dat zal vast te maken hebben met ervaring en zal dit uiteindelijk, als ik het onder de knie hebt, me uiteindelijk ook vast steeds beter af gaan.

Los van het feit dat ik niet van alle apparaten het energieverbruik in de Shelly App kan terugzien werkt op dit moment voor mij/ons alles in huis perfect. Een smarthome is voor mij niet een huis wat ik via een app kan bedienen/beheren, maar dat is vooral een huis wat mij helpt en voor mij op de juiste momenten de juiste keuzes maakt, zonder dat ik daar zelf actief iets voor hoef te doen en daar voldoet het op dit moment wel aan.

Ik ben vooral gewoon nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen. :+ Dit hoeft niet een "show je smarthome setup" te worden, die zijn er al. Ik ben vooral benieuwd naar wie welke keuzes heeft gemaakt? En waarom? En wat je eventueel anders zou doen? Wat zou, als je nu instapt, de beste keus zijn? En wie heeft er een glazen bol/wat brengt de toekomst ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:19

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Leuk dat je de podcast aanhaalt @wnwiigrtz :-) Helaas duren die geen vier uur want dan had ik mijn stelling omtrent wifi-apparatuur misschien iets genuanceerder over kunnen brengen. Aan het eind van de Podcast haal ik nog aan dat ik thuis bezig ben om doorprikstekkers te vervangen met inbouw-alternatieven. Daarvoor heb ik zelf ook gekozen voor shelly's tot nu toe, juist omdat het zo'n veelzijdig product is.

Wifi-apparatuur heeft voordelen, het is al in elk huishouden aanwezig dus vereist geen investering. Daarbij kan je vaak makkelijk het apparaat configureren via een managementpagina en aangezien het apparaat in je datanetwerk is opgenomen is internet-toegang en daarmee cloudbediening makkelijk opgezet.

Tegenover die voordelen staan ook nadelen. Batterijgevoede apparaten zijn een lastig verhaal. Een apparaat dat verbonden moet blijven met wifi zal snel leegraken. Een apparaat dat alleen wakker wordt om meetwaarden te rapporteren is vaak langer bezig met een verbinding opzetten dan de data zelf dumpen. Een apparaat dat op gezette tijden wakker wordt om te kijken of er een actie voor 'm in de wacht staat krijgt daardoor een trage responstijd.

Ook bij wifi-gebaseerde smarthome-apparaten op netvoeding gaat dat stroomverbruik optellen als je er veel inzet.

Een ander nadeel is de beslag die het kan leggen op je wifinetwerk. Nu verwacht ik dat de meeste tweakers thuis wel een serieuze router en/of (mesh)accesspoints hebben staan vanwege de eisen die we nu eenmaal aan onze verbindingen stellen . De router op de knieen trekken met teveel clients zal daarom niet zo snel gebeuren maar het is fijner om die communicatie te scheiden. Een oud smarthome-apparaat met een slechte verbinding die veel te melden heeft trekt een oneigenlijke wissel op de radiotijd, iets wat niet prettig is als je een voip-gesprek wil voeren.

Als je kijkt naar alternatieven als Zigbee, Z-Wave of het nieuwere Thread, is het duidelijk dat die veel meer fijne opties bieden om simpele apparatuur zoals lampen en -schakelaars te verbinden. De protocollen bieden goede mogelijkheden voor batterijgevoede apparatuur doordat de protocollen veel zuiniger zijn opgezet. Doordat er gebruik wordt gemaakt van mesh ontstaat een stabiel netwerk dat verder kan reiken dan een accesspoint, hoe meer (netgevoede) apparaten je gebruikt, hoe beter je netwerk in feite wordt. Door dat mesh staan batterijgevoede apparaten vaak dicht in de buurt van mesh-nodes en hoeven ze niet sterk uit te zenden.

Dat alles wil niet zeggen dat het een doodzonde is om een paar wifischakelaars te plaatsen. In het geval van de Shelly's bieden ze er functionaliteit voor terug die je niet terugvindt bij Zigbee schakelaars. Het is dan zo dat je technisch gezien niet voor de beste oplossing kiest maar praktisch gezien wel. Je zult dan wel moeten leven met de nadelen, zoals in jouw geval het beheer van meer dan 45 shelly's. De afweging of dat het waard is, is natuurlijk persoonlijk.

edit/toevoeging: Smarthome-apparatuur met geavanceerdere eigenschappen zoals een robotstofzuiger, deurbel met camera of wandpaneel met touchscreen zijn ook veel meer geschikt om via Wi-Fi te verbinden. Ik heb niet bedoeld te zeggen dat wifi-apparatuur in een smarthome sowieso uit den boze is. Het kan alleen een uitdaging vormen, zeker als de aantallen oplopen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms misschien wat snel door je verhaal heen ben gegaan, het zonnetje schijnt te hard om nog langer binnen te zitten, maar om nog even in te gaan op een technische vraag die ik langs zag komen:

Als je de Home Assistant integratie gebruikt voor Shelly, communiceert de boel met het Coiot-protocol. Alle eigenschappen zoals energieuitlezing worden ondersteund en ook getoond in het energiedashboard. In combinatie met een P1 meter kun je zo het verbruik van je huis en onderdelen zoals de losse schakelaars en dimmers mooi in een overzicht zien.

[ Voor 4% gewijzigd door OlafWeijers op 20-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:54
Ha @OlafWeijers, dank voor je uitgebreide reactie. Leuk om te lezen dat jij (toch) ook met de Shelly aan de slag bent. Inderdaad is het een afweging die je maakt om met het ene of het andere aan de slag te gaan, allemaal hebben ze voor- en nadelen.

Voor sensoren snap ik Zigbee/Z-wave overigens wel. De Shelly Motion sensoren die ik heb moet ik elke 4 tot 6 weken even een nachtje opladen, want die lopen keihard leeg. Rede dat uit uiteindelijk voor Shelly ben gegaan is iets wat in de podcast ook naar boven kwam, namelijk dat je niet voor elk ding aparte apps nodig hebt. Ik dacht met Shelly destijds een goede keus gemaakt te hebben, maar twijfel daar nu dus aan. Al helpt een systeem zoals bijv. Domoticz of HomeAssistant weer bij.

Het CoIoT protocol was mij nog onbekend, maar klinkt intressant. Het lijkt erop dat dit mogelijk zelfs een deel van mijn 'probleem' kan oplossen, waarbij ik de Shellies zowel via de Shelly Cloud/via de app kan bedienen, als lokaal. Wel zal ik dan alles moeten overzetten naar HomeAssistant. Ik ben alweer 2 avonden aan het tobben... voorlopig nog zonder succes.

Zoals ik ook in het begin van mijn eigen post aanhaalde is er geen 'goed' of 'fout', maar is het voor iedereen persoonlijk wat goed werkt. In mijn geval is/was dat Domoticz + Shelly. Ben wel erg benieuwd naar wat men hier gebruikt en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Had gehoopt op meer response, maar blijft voorlopig erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

OlafWeijers schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:56:
Tegenover die voordelen staan ook nadelen.
..wifi-gebaseerde smarthome-apparaten op netvoeding gaat dat stroomverbruik optellen als je er veel inzet.
...beslag die het kan leggen op je wifinetwerk.
Hoeveel gebruikt een Shelly in 'standby'?
En hoeveel is dat bij een Zigbee apparaat?

Op welke manier legt het beslag op je netwerk als d'r amper bandbreedte gebruikt wordt?
En wat als je 3,2Ghz gebruikt voor Shellies en 5Ghz voor laptop/telefoon?

Oftewel, bij welke hoeveelheid WiFi apparaten heeft het nut om zoiets als Zigbee te nemen?

Daarnaast kun je ook gewoon meer accesspoints ophangen, wordt je wifi op de laptop/telefoon ook nog eens beter :)