Noob wil een gsm poortopener maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
Hallo Tweakers,

Ja daar heb je weer een noob die denkt dat hij wel even wat in elkaar kan zetten met ongeveer 0% ervaring. Maar goed weerhoudt me er toch niet van om me vraag te stellen.

Ik loop met het idee om een apparaatje in elkaar te gaan zetten die als gsm poort opener gebruikt kan worden. Waarom koop je der niet gewoon één? Omdat wat ik wil toch nog net niet bestaat, wat wil ik dan precies:

Een kleine computer bijv ardiuno of rasberry waar een simkaart module en 3G antenne op aangesloten zit. Als er naar het nummer wordt gebeld moet hij er laatste x cijfers van het bellende nummer in een database opzoeken. Staat het nummer er in dan moet hij een relais voor een enkele seconde sluiten zodat de motor die aangesloten is een signaal krijgt om open te gaan.

Om de database te vullen een log te downloaden etc moet de computer via ethernet verbonden zijn en via een api aan te roepen.

Mijn vraag aan jullie welke hardware zou hier het makkelijkste voor zijn? Ik heb enige kennis van Linux php JavaScript mysql. Misschien een raspberry met Ubuntu maar kan daar een Sim en een relay op aangesloten worden?

Mocht je tot aan deze zin gelezen hebben bedankt alvast dat je überhaupt je waardevolle tijd beschikbaar hebt gesteld. Groet 🖖

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ja dat is allemaal best mogelijk. Een raspberry pi kan dat prima, er zijn GSM/GPRS modules, maar een oude android telefoon aansluiten en via adb uitlezen is ook een (goedkopere?) optie.

Hoe je het qua software wil inrichten is dan helemaal je eigen keuze, zelf zou ik eerder naar python kijken, maar bijv nodejs zou ook wel kunnen denk ik.

Hier is een voorbeeldje op basis van SMS, maar met de juiste AT commands zou je ook de bel gegevens uit kunnen lezen, je zou zelfs op basis van gemiste oproepen iets kunnen doen dan kost het geen belminuten :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
swarthoofd schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:49:
Waarom koop je der niet gewoon één? Omdat wat ik wil toch nog net niet bestaat, wat wil ik dan precies:

Een kleine computer bijv ardiuno of rasberry waar een simkaart module en 3G antenne op aangesloten zit. Als er naar het nummer wordt gebeld moet hij er laatste x cijfers van het bellende nummer in een database opzoeken. Staat het nummer er in dan moet hij een relais voor een enkele seconde sluiten zodat de motor die aangesloten is een signaal krijgt om open te gaan.
De meeste bestaande cellular relays bevatten een mogelijkheid om geauthoriseerde telefoonummers toe te voegen via SMS, sommige ook vis rs-485 enzo. Deze kan bijvoorbeeld 50 nummers opslaan;
https://www.conrad.nl/nl/...en-schakelen-1781973.html

Nummerherkenning is overigens niet waterdicht.

Het ontvangen van telefoongesprekken kan nog een uitdaging worden. De meeste usb of rpi modems doen alleen internet.
Kun je gebruik maken van een VOIP service, is dat acceptabel?

En er is dit ding: https://www.waveshare.com/wiki/SIM7600E-H_4G_HAT
Daar kun je eens mee beginnen. Vergeet geen M2M kaartje te kopen, 06 nummers mogen niet worden gebruikt in dit soort dingen.

En zoals @u_nix_we_all ook aangeeft is Python denk ik de makkelijkste manier om hier verder mee te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 20-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of de bestaande modellen ook een API hebben weet ik niet, maar de rest van de eisen zit in vrijwel elke gsm box die commercieel verkrijgbaar is.
(Vaak gebruikt om poorten of deuren te openen.)

Er bestaat ook een ESP 32 met wifi en modem, is compacter/eenvoudiger/goedkoper dan een Pi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En als je ipv sms aan internet denkt? Dus iets van een webserver draaien met een code toegang die je met een browser kunt benaderen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Kleine notitie; super handig voor bijv. toegang tot een garage (zo heb ik het zelf al eens toegepast) maar let erop dat een telefoonnummer zelf te bepalen is dus het is geen beveiliging... Je kunt een IVR ervoor zetten en vragen om een pincode maar ook valt wat over te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat soort systemen bestaan al gewoon, dus het is mogelijk. Wij hebben dat bij een verhuur appartement ook, dan moet je het tel nr invoeren, en als de vakantie ganger dan belt, gaat het hek open.

op ali staan dergelijke controllers voor weinig,
edit: zoiets https://www.aliexpress.com/item/33002238450.html ? 28 euro voor de 4g module

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 09:36
Ik zou beginnen met twee onderdelen:
- Een relais die op wifi werkt, zoals een Shelly. Die hebben een ingebouwde webinterface, en kun je met een api call aan/uit zetten. Zo kun je een korte aan/uit actie geven aan je motorbesturing van het hek.
- Een goedkope/tweedehands Android telefoon. Hier zet je een app op die een url/webhook aanroept bij een binnenkomende oproep. Hier zijn verschillende apps voor, bijvoorbeeld IFTT of MacroDroid. De url/webhook stel je dan in zodat de Sehlly het juiste commando krijgt.

Vervolgens stel je in Android in dat je alleen oproepen van bekende nummers toestaat. Die nummers kun je er dan lokaal inzetten, of bijvoorbeeld via het google account. Dan heb je dat direct gesynced en kun je dat vanaf je eigen telefoon of google account beheren.

Voordeel is dat je niks hoeft te programmeren of aan elkaar te knutselen. Shelly aansluiten is voor een leek zo gedaan. De rest is uitzoeken hoe de url aanroep/api call/webhook precies moet zijn en dat instellen op een appje op je telefoon.

Nog een voordeel is dat je op deze manier heel flexibel bent. Zo kun je bijvoorbeeld ook een netwerkcamera bij het hek monteren, en dan op de telefoon een appje draaien voor kentekenherkenning en het hek bij de juiste kentekens openen bijvoorbeeld.

Uiteraard hoeft het niet per se met een telefoon, maar voor jouw doel lijkt me dat wel het handigst, helemaal als je nog nooit iets met een pi of arduino hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Een telefoonnummer valt natuurlijk te spoofen, dus veilig is het niet. Eigenlijk, als we het uitdenken heb je dus het volgende:

- Een poort die open moet (kinematica, mechanica, etc...)
- Aansturing van die poort
- Logica wel/geen toegang
- Toegang "lezer" die een wel/niet trigger voor openen regelt.

De poort en aansturing daarvan kunnen vrij simpel zijn. Een "open" en "sluit" met een status-bewustzijn van de huidige status.

Het lezen echter is een dingetje. Een SIM is meerdere dingen, net zoals een 2G/4G/5G netwerk. Naast telecom is het ook data. Is een meer "internet"-minded oplossing met een app/API/knop niet slimmer en veiliger te maken, omdat je met certificaten kan werken? Los daarvan: is WAN zoals internet dan wel nodig, en kun je niet beter werken met iets van LAN/CAN/PAN? Bluetooth, Zigbee, Wifi, dat soort technieken.

Ik durf te wedden dat je met een arduino die een simpel signaal stuurt/probeert te sturen naar een pi die aan je thuisnetwerk hangt an-sich een simpelere, en veiligere oplossing hebt dan de klassieke "bom detonator" methode die als grootste voordeel heeft: werkt overal. Maar is dat nodig voor een poort? En als dat nodig is: is internet niet veel makkelijker? Gewoon een REST-call naar je poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:01
Umbrah schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:59:
Een telefoonnummer valt natuurlijk te spoofen, dus veilig is het niet.
Ik heb een dergelijke relay gecombineerd met een VOIP centrale met een keuzemenu. Als je het nummer belt en daarna de juiste cijfercode intoetst gaat ie open. Bij elke fout die je maakt bij het invoeren gaat het menu terug naar het hoogste niveau en als je het goede cijfer intikt ga je door naar het volgende niveau in het menu. Het was ff een gedoe met het instellen van een vijf lagen keuze menu voor een vijfcijferige code maar het werkt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

als je dan maar niet het bericht krijgt dat je door gaat naar de volgende ronde

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
u_nix_we_all schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:24:
Ja dat is allemaal best mogelijk. Een raspberry pi kan dat prima, er zijn GSM/GPRS modules, maar een oude android telefoon aansluiten en via adb uitlezen is ook een (goedkopere?) optie.

Hoe je het qua software wil inrichten is dan helemaal je eigen keuze, zelf zou ik eerder naar python kijken, maar bijv nodejs zou ook wel kunnen denk ik.

Hier is een voorbeeldje op basis van SMS, maar met de juiste AT commands zou je ook de bel gegevens uit kunnen lezen, je zou zelfs op basis van gemiste oproepen iets kunnen doen dan kost het geen belminuten :P
Bedankt voor je reactie! Heb ik het goed begrepen dat de raspberry icm een extra module sms’jes kan ontvangen uitlezen en daar kun je dan code op maken? Dan zou dus de vraag zijn of hij dat ook met inkomende oproepen kan doen? Is er op de raspberry ook een relais schakelaar aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

swarthoofd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:09:
Is er op de raspberry ook een relais schakelaar aan te sluiten?
Wat denk je? Een computerbordje met veel I/O poorten, zal toch wel?

Maar nu met dit soort vragen dan de vraag, kan je wel uberhaupt code schrijven?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ja, wat @memphis al zegt, wat jij wil kan allemaal, maar hoever je er mee komt hangt vooral van je eigen kennis/inzet/google skills af. Ik noem een raspberry pi als voorbeeld, maar het kan ook met een arduino / esp.

In de basis is het zorgen dat je via een seriele connectie met een gsm modem luistert naar het RING signaal en daar de caller id van afvangt. (zie bijv https://lastminuteenginee...-module-arduino-tutorial/ voor een arduinp/esp)

Let wel op dat 2G netwerk en gsm modules (en simkaarten) nog maar beperkt zullen werken en na eind 2025 helemaal verdwijnen. Bij sommige providers is het al uitgeschakeld.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
mmniet schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:49:
als je dan maar niet het bericht krijgt dat je door gaat naar de volgende ronde
Nee gewoon zonder voice prompts, je kunt gewoon de vijf cijfers achter elkaar tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-09 15:24
Is dat gsm verhaal een harde requirement? Maw, mag het niet gewoon via internet werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik heb dit in het verleden meerdere malen gemaakt doormiddel van een LilyGO TTGO T-Call ESP32.
Dit is een ESP32 die je simpel kan programmeren met Arduino IDE (of VScode icm PlatformIO).
Je kan gemakkelijk combineren met een relay.
Het grote voordeel van een Arduino achtig bordje vind ik dat je geen zorgen hoeft te maken om een besturinssysteem die toch nog enige uptime problemen kan geven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:
-Slaap modus
-Updates
-Te veel read of write cyclie waardoor de SD kaart kapot gaat.
-Root systeem die vol loopt.

Alles is wel op te lossen maar bij een arduino hoef je daar gewoo niet over na te denken :)

Ik gebruik die TTGO icm Labara.
Deze kan ik een SMS sturen en dan schakeld hij een relay.
Mocht je meer info nodig hebben laat maar weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 09:36
swarthoofd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Bedankt voor je reactie! Heb ik het goed begrepen dat de raspberry icm een extra module sms’jes kan ontvangen uitlezen en daar kun je dan code op maken? Dan zou dus de vraag zijn of hij dat ook met inkomende oproepen kan doen? Is er op de raspberry ook een relais schakelaar aan te sluiten?
Als je dit soort dingen nog moet uitzoeken en geen ervaring mee hebt: begin met een Shelly relais, en kijk eerst eens of je die aan de praat krijgt via de webinterface die er in zit. Lukt dat? Probeer dan eens of je het direct via de API lukt. Lukt dat ook? Dan kun je het eens vanaf je eigen telefoon met MacroDroid proberen.

Als je al die stappen gedaan hebt, en het is je gelukt zonder af te haken, dan pas zou ik naar een embedded bordje kijken. Ik vermoed dat je als beginner hier namelijk al je handen aan vol hebt, en het aan de gang krijgen van een pi of ander embedded bordje met shield en programmeer omgeving is denk ik echt een paar stappen te ver. Je krijgt hier allerlei aanbevelingen die heel goed zijn, maar met dit soort vragen denk ik dat je daar nog niet aan toe bent.

Houd het eerst simpel. Met zo'n Shelly heb je in ieder geval al een compleet stukje hardware wat je sowieso nodig bent. En daar kun je weinig mee fout doen, en je kunt direct resultaat van je werk zien (namelijk het hek wat open en dichtgaat op commando). Als je dat werkend hebt, maak het dan pas moeilijker met het reageren op een telefoonoproep of sms ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

memphis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Daar heeft hij toch ChatGPT voor? :X

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 14:32
Kijk ook eens naar ESPhome. Daarmee kun je middels een configuratiebestand een ESP32 (en daaraan gekoppelde modules/sensoren, zoals een GSM module en/of relay) configureren, waarbij de code vervolgens automatisch voor jou wordt gegeneerd, inclusief een webinterface die je vervolgens kunt benaderen.

https://esphome.io/index.html

Het wordt veel gebruikt in combinatie met het domoticasysteem Home Assistant, maar je kunt het ook prima gebruiken voor een stand-alone toepassing als de jouwe.

• swarthoofd
jeroen3 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

De meeste bestaande cellular relays bevatten een mogelijkheid om geauthoriseerde telefoonummers toe te voegen via SMS, sommige ook vis rs-485 enzo. Deze kan bijvoorbeeld 50 nummers opslaan;
https://www.conrad.nl/nl/...en-schakelen-1781973.html

Nummerherkenning is overigens niet waterdicht.

Het ontvangen van telefoongesprekken kan nog een uitdaging worden. De meeste usb of rpi modems doen alleen internet.
Kun je gebruik maken van een VOIP service, is dat acceptabel?

En er is dit ding: https://www.waveshare.com/wiki/SIM7600E-H_4G_HAT
Daar kun je eens mee beginnen. Vergeet geen M2M kaartje te kopen, 06 nummers mogen niet worden gebruikt in dit soort dingen.

En zoals @u_nix_we_all ook aangeeft is Python denk ik de makkelijkste manier om hier verder mee te gaan.
Bedankt voor je reactie!
Omdat het apparaat stand alone moet kunnen werken is aansluiten op een voip service niet wenselijk.
Het apparaat wat je aangeeft bevat al veel componenten alleen geen lan aansluiting en relay om de poort motor aan te sturen.

• swarthoofd
_ferry_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:26:
Of de bestaande modellen ook een API hebben weet ik niet, maar de rest van de eisen zit in vrijwel elke gsm box die commercieel verkrijgbaar is.
(Vaak gebruikt om poorten of deuren te openen.)

Er bestaat ook een ESP 32 met wifi en modem, is compacter/eenvoudiger/goedkoper dan een Pi.
Bedankt voor je reactie!
Wat bedoel je precies met modem bedoel je daarmee een lan aansluiting of sim kaart module?

• swarthoofd
memphis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:12:
En als je ipv sms aan internet denkt? Dus iets van een webserver draaien met een code toegang die je met een browser kunt benaderen?
Bedankt voor je reactie!
Het apparaat moet wel stand alone kunnen werken en de vereiste is dat het via telefoon open gebeld kan worden. Helaas is dus iets dat via een browser te benaderen voor nu niet de juiste oplossing maar wellicht dat het toevoegen van een API op het te bouwen component wel van toegevoegde waarde is en dan zou je met de api de poort kunnen openen.

• swarthoofd
Icey schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:30:
Kleine notitie; super handig voor bijv. toegang tot een garage (zo heb ik het zelf al eens toegepast) maar let erop dat een telefoonnummer zelf te bepalen is dus het is geen beveiliging... Je kunt een IVR ervoor zetten en vragen om een pincode maar ook valt wat over te zeggen.
Bedankt voor je reactie!
Je hebt helemaal gelijk dat telefoonnummers geen super beveiliging is. Eventueel een IVR toevoegen zou van toegevoegde waarde zijn maar voor nu is alleen valideren op telefoonnummer voldoende.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Uhm, hij heeft 3 relays en een rs-485 poort waar je met een rpi of rs-485/ethernet bridge best wel wat mee kan.

Als je alles in 1 device wil kun je kijken naar alarmcentrales. Maar daar zitten kosten aan.

• swarthoofd
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:11:
Dat soort systemen bestaan al gewoon, dus het is mogelijk. Wij hebben dat bij een verhuur appartement ook, dan moet je het tel nr invoeren, en als de vakantie ganger dan belt, gaat het hek open.

op ali staan dergelijke controllers voor weinig,
edit: zoiets https://www.aliexpress.com/item/33002238450.html ? 28 euro voor de 4g module
Bedankt voor je reactie!
Je hebt helemaal gelijk als je zegt gedeeltelijk bestaat het product al.
Alleen hebben dit soort producten geen lan aansluiting en bevatten ze geen api om onder andere het log uit te lezen.

• swarthoofd
barbarbar schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:25:
Ik zou beginnen met twee onderdelen:
- Een relais die op wifi werkt, zoals een Shelly. Die hebben een ingebouwde webinterface, en kun je met een api call aan/uit zetten. Zo kun je een korte aan/uit actie geven aan je motorbesturing van het hek.
- Een goedkope/tweedehands Android telefoon. Hier zet je een app op die een url/webhook aanroept bij een binnenkomende oproep. Hier zijn verschillende apps voor, bijvoorbeeld IFTT of MacroDroid. De url/webhook stel je dan in zodat de Sehlly het juiste commando krijgt.

Vervolgens stel je in Android in dat je alleen oproepen van bekende nummers toestaat. Die nummers kun je er dan lokaal inzetten, of bijvoorbeeld via het google account. Dan heb je dat direct gesynced en kun je dat vanaf je eigen telefoon of google account beheren.

Voordeel is dat je niks hoeft te programmeren of aan elkaar te knutselen. Shelly aansluiten is voor een leek zo gedaan. De rest is uitzoeken hoe de url aanroep/api call/webhook precies moet zijn en dat instellen op een appje op je telefoon.

Nog een voordeel is dat je op deze manier heel flexibel bent. Zo kun je bijvoorbeeld ook een netwerkcamera bij het hek monteren, en dan op de telefoon een appje draaien voor kentekenherkenning en het hek bij de juiste kentekens openen bijvoorbeeld.

Uiteraard hoeft het niet per se met een telefoon, maar voor jouw doel lijkt me dat wel het handigst, helemaal als je nog nooit iets met een pi of arduino hebt gedaan.
Bedankt voor je reactie!
De oplossing is zeer creatief dat moet ik je toegeven!
Mijn idee is wel dat het apparaat stand alone kan werken en dus liever geen uitstapjes doet naar bijv IFTT etc.
Maar ik neem je idee mee :)

• swarthoofd
Umbrah schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:59:
Een telefoonnummer valt natuurlijk te spoofen, dus veilig is het niet. Eigenlijk, als we het uitdenken heb je dus het volgende:

- Een poort die open moet (kinematica, mechanica, etc...)
- Aansturing van die poort
- Logica wel/geen toegang
- Toegang "lezer" die een wel/niet trigger voor openen regelt.

De poort en aansturing daarvan kunnen vrij simpel zijn. Een "open" en "sluit" met een status-bewustzijn van de huidige status.

Het lezen echter is een dingetje. Een SIM is meerdere dingen, net zoals een 2G/4G/5G netwerk. Naast telecom is het ook data. Is een meer "internet"-minded oplossing met een app/API/knop niet slimmer en veiliger te maken, omdat je met certificaten kan werken? Los daarvan: is WAN zoals internet dan wel nodig, en kun je niet beter werken met iets van LAN/CAN/PAN? Bluetooth, Zigbee, Wifi, dat soort technieken.

Ik durf te wedden dat je met een arduino die een simpel signaal stuurt/probeert te sturen naar een pi die aan je thuisnetwerk hangt an-sich een simpelere, en veiligere oplossing hebt dan de klassieke "bom detonator" methode die als grootste voordeel heeft: werkt overal. Maar is dat nodig voor een poort? En als dat nodig is: is internet niet veel makkelijker? Gewoon een REST-call naar je poort.
Bedankt voor je reactie!
Hopelijk heb ik je bericht goed begrepen, de poort wordt al aangestuurd door de motor alleen heeft de motor een verbinding tussen 2 poorten nodig om als trigger te werken dat hij weet nu moet ik open gaan. Dat kan dus door een knop een schakelaar of iets dergelijks. Deze schakelaar moet dus onderdeel zijn van de gsm poort openener.

Een van de vereiste is dat de poort geopend kan worden via bellen, denk bijv aan aan chauffeur uit het buitenland die wordt aangemeld dat hij langs komt. Voor zijn bezoek wordt zijn nummer geactiveerd. Hij ontvangt een sms met je kan op dit nummer bellen om de poort te openen en hij belt en de poort gaat open. Apps etc. hebben ze vaak niet en werkt dus niet handig.

Om het beheer makkelijker te maken willen we via een lan verbinding via ons VPN netwerk toegang krijgen tot de opener om bijv een systeem er op aan te sluiten die nummers activeert en weer verwijderd en het log uitlezen en daar kunnen dan eventueel weer triggers op gemaakt worden. Alleen moet het systeem stand alone werken dat zodra bijv het internet er uit ligt maar bellen kan nog dat de gsm module dan nog werkt.

• swarthoofd
_--[]--__ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Ik heb een dergelijke relay gecombineerd met een VOIP centrale met een keuzemenu. Als je het nummer belt en daarna de juiste cijfercode intoetst gaat ie open. Bij elke fout die je maakt bij het invoeren gaat het menu terug naar het hoogste niveau en als je het goede cijfer intikt ga je door naar het volgende niveau in het menu. Het was ff een gedoe met het instellen van een vijf lagen keuze menu voor een vijfcijferige code maar het werkt prima. :)
Bedankt voor je reactie! Als je gebruik maakt van FreePBX kun je ook is kijken naar dynamic routes daar kun je echt codes inrichten die bijv na het intoetsen van een # gevalideerd worden.

• swarthoofd
memphis schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Code schrijven daar heb ik wel wat ervaring mee maar met hardware ben ik gewoon niet zo bekend.

Ik zoek dus een hardware component waar ik een lan kabel in kan prikken, een simkaart, een antenne, en een I/O poort en dan iets van software wat er op staat wat redelijk makkelijk te programmeren is, bijv linux met node-js php of wat dan ook.

• swarthoofd
u_nix_we_all schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:28:
Ja, wat @memphis al zegt, wat jij wil kan allemaal, maar hoever je er mee komt hangt vooral van je eigen kennis/inzet/google skills af. Ik noem een raspberry pi als voorbeeld, maar het kan ook met een arduino / esp.

In de basis is het zorgen dat je via een seriele connectie met een gsm modem luistert naar het RING signaal en daar de caller id van afvangt. (zie bijv https://lastminuteenginee...-module-arduino-tutorial/ voor een arduinp/esp)

Let wel op dat 2G netwerk en gsm modules (en simkaarten) nog maar beperkt zullen werken en na eind 2025 helemaal verdwijnen. Bij sommige providers is het al uitgeschakeld.
Bedankt voor je reactie!
3G is dus wat het minimaal moet ondersteunen thnx voor de info!
Zoals bij mijn vorige reactie ik zoek dus iets waar ik een lan kabel in kan prikken, een simkaart, een antenne, en een I/O poort en dan iets van software wat er op staat wat redelijk makkelijk te programmeren is, bijv linux met node-js php of wat dan ook.

• swarthoofd
miitjohn schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:33:
Is dat gsm verhaal een harde requirement? Maw, mag het niet gewoon via internet werken?
Helaas een harde requirement

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

swarthoofd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Wat bedoel je precies met modem bedoel je daarmee een lan aansluiting of sim kaart module?
Een sim module inderdaad, zie bijvoorbeeld;
https://github.com/Xinyuan-LilyGO/LilyGo-T-Call-SIM800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
swarthoofd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

Bedankt voor je reactie! Als je gebruik maakt van FreePBX kun je ook is kijken naar dynamic routes daar kun je echt codes inrichten die bijv na het intoetsen van een # gevalideerd worden.
Thanks, goed om te weten dat het ook zonder “hacks” kan.

• swarthoofd
barbarbar schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Als je dit soort dingen nog moet uitzoeken en geen ervaring mee hebt: begin met een Shelly relais, en kijk eerst eens of je die aan de praat krijgt via de webinterface die er in zit. Lukt dat? Probeer dan eens of je het direct via de API lukt. Lukt dat ook? Dan kun je het eens vanaf je eigen telefoon met MacroDroid proberen.

Als je al die stappen gedaan hebt, en het is je gelukt zonder af te haken, dan pas zou ik naar een embedded bordje kijken. Ik vermoed dat je als beginner hier namelijk al je handen aan vol hebt, en het aan de gang krijgen van een pi of ander embedded bordje met shield en programmeer omgeving is denk ik echt een paar stappen te ver. Je krijgt hier allerlei aanbevelingen die heel goed zijn, maar met dit soort vragen denk ik dat je daar nog niet aan toe bent.

Houd het eerst simpel. Met zo'n Shelly heb je in ieder geval al een compleet stukje hardware wat je sowieso nodig bent. En daar kun je weinig mee fout doen, en je kunt direct resultaat van je werk zien (namelijk het hek wat open en dichtgaat op commando). Als je dat werkend hebt, maak het dan pas moeilijker met het reageren op een telefoonoproep of sms ofzo.
Bedankt voor je reactie!
Ben met shellys wel bekend heb ze thuis geinstalleerd voor de rolluiken etc.
Beetje programmeren etc lukt mij ook wel en het via een eigen telefoon doen heeft niet de voorkeur dus dan zou ik gelijk door gaan naar de volgende stap. Een bordje alleen hier loop ik vast aangezien ik daar behalve een keer ubuntu op een raspberry geinstalleerd te hebben geen ervaring mee heb. Ik zoek dus een bordje met lan, sim+anthenne en IO aansluiting. Bestaat zoiets al standaard?

• swarthoofd
JoostTheHost schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:31:
Kijk ook eens naar ESPhome. Daarmee kun je middels een configuratiebestand een ESP32 (en daaraan gekoppelde modules/sensoren, zoals een GSM module en/of relay) configureren, waarbij de code vervolgens automatisch voor jou wordt gegeneerd, inclusief een webinterface die je vervolgens kunt benaderen.

https://esphome.io/index.html

Het wordt veel gebruikt in combinatie met het domoticasysteem Home Assistant, maar je kunt het ook prima gebruiken voor een stand-alone toepassing als de jouwe.
Bedankt voor je reactie!
Moet ik dat dus zo zien alsof je de juiste libarys bij elkaar klikt die nodig zijn voor de harware componenten?
Vervolgens heb je een totaal aan libarys en die schrijf je naar je ESP32. Alleen dan nog de vraag welke hardware heb ik nodig, een ESP32 een LAN aanlsuiting, een SIM+anthene en een I/O aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 14:32
swarthoofd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Moet ik dat dus zo zien alsof je de juiste libarys bij elkaar klikt die nodig zijn voor de harware componenten?
Vervolgens heb je een totaal aan libarys en die schrijf je naar je ESP32. Alleen dan nog de vraag welke hardware heb ik nodig, een ESP32 een LAN aanlsuiting, een SIM+anthene en een I/O aansluiting?
Niet helemaal; je schrijft een configuratiebestand waarin je aangeeft welke hardware je gebruikt en hoe je e.e.a. aan elkaar hebt aangesloten. Ook kun je in de config aanvullende zaken opnemen, zoals een automatisering (als X gebeurt, activeer dan een relay voor 500 ms). Zodra je klaar bent laat je de code voor je genereren. ESPHome zorgt er daarbij voor dat de juiste libraries worden ingeladen en het eindproduct is kant en klare firmware die je naar je ESP kunt wegschrijven.
En dat laatste kan dan zelfs eenvoudig via de browser. Het enige dat je hoeft te doen is je ESP via een USB kabeltje aangesloten. Bijv. via https://esphome.github.io/esp-web-tools/

Voorbeelden over het gebruik van ESPHome kun je overal vinden. Misschien is dat een mooi startpunt in deze situatie.

Je zult min of meer de volgende hardware moeten hebben voor jouw project:
- een ESP development board, bijv. ESP32 (of de iets oudere ESP8266)
- SIM / GSM module
- relay
- aansluitmateriaal (kabeltjes, misschien een soldeerbout, etc.)

Check, voordat je zaken gaat bestellen, wel even of de hardware die je op het oog hebt ondersteund wordt door ESPHome. Het zou jammer zijn om spullen te kopen waar je uiteindelijk niets aan hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 09:00
ik zit dan ook aan esphome te denken. Dan kun je met relatief weinig programeer skills maken wat je wil hebben.

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-09 08:27
Ik zou zoiets met HomeAssistant gaan doen. Je kan dit ook op afstand benaderen en dmv bestaande modules de poort open of dicht doen.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:35
Je eisen zijn net iet te hoog denk ik om dit nog te vinden voor de particulier.

Ik vind wel paar industriele oplossingen = duur. +500euro

Als je de Lan verbinding weglaat, heb je perfect geschikte modules voor uw doel. rond de 150euro

Anders zal zelfbouw je enige optie zijn

Een andere oplossing: AccesControl

[ Voor 6% gewijzigd door RedPas op 08-09-2023 10:45 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Er zijn ook garage afstandbedieningen op 433 Mhz / 315 Mhz, en die kosten haast niets. Werken met rolling codes... waarom moeilijk doen? Zelf in elkaar knutselen is leuker, maar ook veel meer werk.

edit: misschien is dit ook interessant: https://github.com/julienfouilhe/automate-gate-opening

[ Voor 19% gewijzigd door kevlar01 op 08-09-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Een industriële oplossing is geen probleem zolang er maar een lan aansluiting opzit en een api om hem aan te kunnen sturen. Wil je misschien met me delen wat je gevonden had? Groet 🖖
RedPas schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:58:
Je eisen zijn net iet te hoog denk ik om dit nog te vinden voor de particulier.

Ik vind wel paar industriele oplossingen = duur. +500euro

Als je de Lan verbinding weglaat, heb je perfect geschikte modules voor uw doel. rond de 150euro

Anders zal zelfbouw je enige optie zijn

Een andere oplossing: AccesControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:35
https://www.hikvision.com...ers/Pro-Series/ds-k2602t/

Deze controller, heeft Lan en API controls, icm bv deze
https://www.hikvision.com...o-Series/ds-k1t502dbwx-c/

Via internet kan er een gesprek opgestart worden, poort openen, status, camera,...

Enkel HikConnect op je telefoon of Ivms op je pc installeren.

Ik heb thuis een vergelijkende setup draaien waar ik zeer tevreden van ben.

Zal es zoeken wat ik gisteren nog vond.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
kan het fout hebben maar dit is geen gsm opener toch?
RedPas schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:40:
https://www.hikvision.com...ers/Pro-Series/ds-k2602t/

Deze controller, heeft Lan en API controls, icm bv deze
https://www.hikvision.com...o-Series/ds-k1t502dbwx-c/

Via internet kan er een gesprek opgestart worden, poort openen, status, camera,...

Enkel HikConnect op je telefoon of Ivms op je pc installeren.

Ik heb thuis een vergelijkende setup draaien waar ik zeer tevreden van ben.

Zal es zoeken wat ik gisteren nog vond.
Pagina: 1