Hoeveel invloed heeft de bandbreedte op de beeldkwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:08
Op dit moment gebruik ik een Samsung 55" Neo QLED i.c.m. een KPN TV Hussel 50 abonnement.
Ik kan niet naar KPN glas omdat ik in het Caiway gebied woon.
De bijna constant gemeten Internet Speed is 70 / 16 Mbps.
Bij dit abonnement wordt een KPN TV box geleverd die maximaal 7,5 Mbps aan beeld bandbreedte levert.

Nu is sinds kort bij KPN de zogenaamde TV+ box leverbaar onder voorwaarde dat je minimaal over 45 Mbps Internetsnelheid beschikt en dat is hier wel het geval.

Via deze TV+ box (Sagacom DIW7022) kun je de eerste 10 kanalen met een Beeld bandbreedte van 14,5 Mbps binnenkrijgen.
Mijn aanname is dan al snel dat een hogere bandbreedte ook beter is voor de beeldkwaliteit, maar is dat nu ook echt zo?
Uiteindelijk wil je toch de beste beeldkwaliteit op mijn nieuwe Samsung TV.

Ik vraag dit omdat ik nog niet zeker of ik na afloop van de huidige abonnementsperiode nog bij KPN blijf.
Het alternatief zou zijn om de TV kanalen via NLZiet te streamen.
Maar zo ver ik het heb begrepen zendt NLZiet met een maximale bandbreedte van 7,5 Mbps uit.
Dus ook hier is mijn aanname dat het ontvangen TV beeld via de KPN TV+ ontvanger duidelijk beter zou moeten zijn, correct?

M.a.w., zit er een groot verschil in beeldkwaliteit tussen de 2 genoemde opties, KPN TV+ met 14,5 Mbps en NLZiet streamen met 7,5 Mbps?
Zijn er eventueel noch andere aandachtspunten waarop ik moet letten?

Nu hoop ik dat ik de vraag duidelijk heb uitgelegd, mocht .e.e.a. onzin zijn, excuseer mij dan want met bijna 80 jaar worden de nieuwe technische dingen niet echt duidelijker op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
ja daar zit zeker verschil in codering is anders.

14.5Mbps die kpn nu levert op de eerste 10zenders worden 1 op 1 door gezet na klant zoals ze vanuit Hilversum binnen komen

daar zit geen codering decodering achter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou gewoon een Proef abo nemen bij nlziet en het vergelijken

Persoonlijk ben ik naar nlziet overgestapt. Of de beeldkwaliteit minder is weet ik niet, denk van wel maar ik ben daar niet zo kritisch op.
Qua functionaliteit (oa geen reclame) vind ik het zoveel fijner dat ik ervoor gekozen heb :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jopoh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:29:
ja daar zit zeker verschil in codering is anders.

14.5Mbps die kpn nu levert op de eerste 10zenders worden 1 op 1 door gezet na klant zoals ze vanuit Hilversum binnen komen

daar zit geen codering decodering achter
Zonder te weten welke protocollen gebruikt worden valt er niets over te zeggen. Als die 7.5mbps met losless compressie direct vanaf de 14.5mbps stream komt is er geen zichtbaar verschil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Bandbreedte en kwaliteit is niet hetzelfde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Dit lijkt mij logisch maar het gevolg van een grotere bandbreedte kan een betere beeldkwaliteit zijn, toch?

Feitelijk interesseren mij coderingen en ‘losless compressie’ e.d. weinig.

Het enige wat ik wil weten is waar de beeldkwaliteit op mijn nieuwe TV het beste tot zijn recht komt, via de KPN TV+ ontvanger of bij streamen via NLZIET?
Ik heb de genoemde bandbreedtes alleen aangehaald omdat ik die in het KPN forum en bij NLZIET ben tegengekomen.

Uiteraard beiden bij dezelfde Internetsnelheid van 70 / 16 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@srna513006 Een grotere bandbreedte geeft figuurlijk meer ruimte voor beeldkwaliteit, bijvoorbeeld doordat er minder compressie nodig is. Maar de kwaliteit van de compressie techniek kan ook een rol spelen bij de ervaren beeldkwaliteit.
Er zal echter een bandbreedte zijn waarboven de beeldkwaliteit niet meer (zichtbaar) zal toenemen. Ik weet niet welk type tv je hebt maar bij een 2K tv zal die grens eerder bereikt zijn dan bij een 4K tv.
Als de geleverde/beschikbare internetsnelheid genoeg is voor de gevraagde bandbreedte zal de internetsnelheid echter geen rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Zoals ik in mijn openingsbericht schreef gebruik ik sinds deze week een Samsung Neo QLED TV (QE55QN95B), deze is dus 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

Die nieuwe KPN+ box is een AndroidTV kastje. Ik heb er een beetje haat liefde relatie mee (qua bedieningsgemak en zaken mbt terugkijken die wat gebrekkig gaan, puur door de KPN schil)
Maar op mijn 55" 4k Tv is het beeld prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08

BCC

Kpn en betaalde uitzending gemist doen 4K. Geen idee of nl ziet dat ook doet ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bij gelijkblijvende overige parameters; 14,5Mbps geeft een aanzienlijk beter beeld als 7,5Mbps.
Onder alle andere omstandigheden hangt dat van een aantal factoren af, maar kan je nog steeds uitgaan van een veel beter beeld bij 14,5Mbps.

Of jij met jouw ogen en jouw spullen dat verschil gaat zien hangt van jouw ogen en spullen af. Dat zal je moeten gaan ondervinden.

Ter indicatie: ik ben heel wat jaren klant van Ziggo geweest en hun beeld (rondom 10Mbps) was jarenlang de beste beeldkwaliteit verkrijgbaar in NL op de plek waar ik woon.

Ik ben naar NLZiet gegaan, niet vanwege betere beeldkwaliteit, maar betere prijs. En daar staat een aanmerkelijk mindere beeldkwaliteit tegenover. Dat verschilt dus maar 2,5Mbps, en zelfs dat is een duidelijk merkbare achteruitgang, in mijn geval.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

BCC schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:11:
Kpn en betaalde uitzending gemist doen 4K. Geen idee of nl ziet dat ook doet ?
KPN doet precies 3 zenders waar een gemiddeld mens niet standaard naar kijkt in 4K.

Die KPN+ kan trouwens wel 4K doorgeven. Maar is vergeleken met een moderne 4K televisie niet echt helemaal in staat om 4K van Disney+ en HBo goed soepel door te geven.

Vergeleken met mijn Android Philips zie je op de KPN+ haperingen in snelle scènes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:35
srna513006 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:34:
Feitelijk interesseren mij coderingen en ‘losless compressie’ e.d. weinig.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Om te weten welke partij de beste beeldkwaliteit kan leveren .. is het juist heel belangrijk om te snappen welke compressie/codering er precies gebruikt wordt bij welke partij. En wat de maximale bitrate is die deze partij kan uitsturen.

Want stel je hebt ongelimiteerde bandbreedte, welke codering zou dan het beste zijn? Natuurlijk is dat 48-bit, DCI 4K @ 144 fps. Maar ja .. dat is 61.1 Gbit/s ..

Jou televisie heeft een HDMI 2.1 aansluiting, daar kan je maximaal 42 Gbit/s doorheen krijgen. (Moet je wel goede HDMI kabels hebben)

Maar het hele traject tussen de bron en jou HDMI ingang op je televisie .. zal dus ergens wel iets moeten doen met compressie en bepaalde coderingen.

Dus als je wil weten wat het beste beeld geeft voor jou televisie, wordt het dus juist WEL belangrijk wat KPN en NL Ziet doen met compressie en coderingen. En dan hebben we het nog niet gehad over decompressie en hercompressie wat ook weer invloed heeft natuurlijk.

Als ik zo op de KPN site kijk dan zie ik niet zo snel welke HDMI standaard die plus box heeft .. en ik zie ook niet zo snel welke compressie en coderingen KPN gebruikt voor het signaal wat over de lijn komt.

Voor NL Ziet zijn er volgens mij verschillende topics over de kwaliteit van de uitzending .. dus misschien dat daar wat meer details te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:40

Speedmaster

Make my day...

Wanneer je overstapt naar TV+ kan je niet meer terug naar je huidige boxen. Aangezien er nog best wel veel problemen zijn met deze nieuwe boxen zou ik persoonlijk nog minimaal een half jaar wachten met overstappen naar TV+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
@duvekot ,bedankt voor de uitgebreide toelichting, als ik dat zo lees kom ik tot de conclusie dat ik nog veel moet lezen om deze materie goed te kunnen begrijpen….👍

@Speedmaster, dat er momenteel nog problemen zijn met de KPN TV+ box had ik ook al gelezen, gelukkig verloopt mijn huidige abonnement pas begin januari dus ik heb voldoende tijd om de voortgang te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

srna513006 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:21:
@duvekot ,bedankt voor de uitgebreide toelichting, als ik dat zo lees kom ik tot de conclusie dat ik nog veel moet lezen om deze materie goed te kunnen begrijpen….👍
Klopt, maar tegelijkertijd is het geen rocket science: met zelfde compressiealgoritme betekent hogere bitrate meer beeldkwaliteit.

Maar...

Hou ook rekening met de bron. 4k klinkt leuk, maar het maakt erg weinig uit of je een 7.5Mbps of 14.5Mbps stream hebt als het origineel nog maar net HD is. Echt 4k content is helaas nog zeldzaam.

Als je daadwerkelijk hoge kwaliteit wilt zien zou je meer moeten kijken naar BluRay content, wat vaak een veelvoud van de bitrate heeft van broadcast. Dan nog word je er niet altijd blij van. Sommige films worden met 'oudewets' film opgenomen. Met zeer hoge digitale resolutie zie je de individuele korrels daarvan en kan het erg hinderlijk werken (voorbeeld: kijk een BluRay 4k versie van The Last Jedi, vooral de scenes op de ijsplaneet). Totdat de hele keten digitaal en high-res is, kan te hoge resolutie en bitrate juist tegen je werken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Ook dat begrijp ik heel goed maar ja, je wilt uiteindelijk toch de beste keuze maken voor het beste product op dat moment.
Gelukkig heb ik nog even om de echt slechte opties uit te sluiten maar dan moet je wel weten wat een slechte en een goede optie is.
Daarvoor helpen wel de vele goede bijdragen / adviezen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Maar waarom theoretisch onderzoeken?
3 klikken en je hebt nlziet op je tv, gratis voor 30 dagen….
Kijk en vergelijk

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
De gratis proefperiode kan ik niet meer gebruiken omdat ik die afgelopen winter al in Spanje hebbgebruijt tijdens de overwintering.
Daarnaast is het dan nog lastig om te vergelijken.
Dit kan feitelijk alleen als je 2 dezelfde TV’s naast elkaar zet, anders zie de verschillen niet echt.
Pagina: 1