Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
Hallo Tweakers,

Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken met een projectje. Ik heb onlangs een Venus UM560 XT op de kop weten te tikken voor leuk prijsje. Hiermee wou ik wat programma’s draaien en een fileserver hosten. Maar hier zitten paar dingen waarvan ik even niet weet wat wijsheid is.

Alle eerste, wat wil ik met de PC?
Orginele reden voor de aankoop was om eigenlijk van mijn Raspberry Pi af te gaan en iets serieuzer neer te zetten. Op de Raspberry Pi draait nu HomeAssistent en ik had nog een SD kaartje voor FireFly III. Ik kreeg ze niet voor elkaar om naast elkaar te draaien dus het was altijd of het een of het ander.

Ook een hoofdreden was om een fileserver neer te zetten. Ik heb nu foto’s en documenten op 3 verschillende locaties staan waar ik ook weet dat sommige foto’s 2x worden opgeslagen. Dit wil ik dus meer centraal krijgen. Ik zat te kijken naar Nextcloud als oplossing hiervoor. Alleen zoek ik eigenlijk een applicatie waar je ook op indivuele mappen wachtwoorden op kan zetten als extra bescherming. (mocht iemand toch binnenkomen dat die mappen nog extra beschermt zijn met ww)

Wat kwam ik tegen voor extra applicaties?
Tijdens het zoeken of Nextcloud wel de juiste was voor mijn wensen, kwam ik op reddit nog de subreddit /selfhosted tegen. Daar stonden nog wat leuke selfhosted applicaties tussen die ik later wel eens wil proberen. (volgorde van mogelijk instellen)
Bitwarden. Password manager is niet verkeerd om te hebben.
https://mealie.io/ want wie houdt er niet van goede recepten bewaren?
https://www.bookstackapp.com/ Helpt misschien met goed documenteren van werkzaamheden thuis?
https://grafana.com/ Mooie dashboard maken voor in HomeAssistent. Wil een P1 meter op aansluiten voor uitlezen slimme meter.
https://github.com/monicahq/monica Bijhouden van personen en belangrijke info. Misschien handig misschien ook niet.
https://n8n.io/ Misschien automatiseren van de task om de server te back-uppen. Misschien ook overbodig.
https://github.com/excalidraw/excalidraw zag er interessant uit.

Wat zit er in de PC?
Interne aansluitingen
AMD Ryzen 5 5600H
2x8GB Geheugen
1TB NVME SSD
Mogelijkheid voor 1x2.5 SATA3 HDD

Externe aansluitingen:
2x USB3.2 Gen 2 Poorten
USB-C poort

Waar loop ik tegen aan?
Waar ik tegenaan loop is een beetje waar moet ik beginnen/rekening houden. Ik heb veel gelezen over proxmox en unraid en truenas en alle 3 lijkt mij goeie software. Ik denk zelf om proxmox als basis te gebruiken en VMtje voor HA en Ubuntu server met wat dockers, maar daarna is voor mij even een raadsel voor de Fileserver gedeelte.

Ik weet dat het beste voor een fileserver/nas is om het in raid 1 te zetten. Ik denk echter dat het teveel snelheid gaat kosten om de NVME en SATA 3 in raid 1 te gaan zetten. Ik zat te denken om de NVME te gebruiken als de schrijf voor alle OS’en en een aparte SATA HDD/SSD te kopen voor de opslag (4TB is tegenwoordig niet meer zo heel duur). Maar ik las dat Unraid en TrueNAS meerdere schrijven nodig hebben. Hoe kan ik dit het beste doen of is er een andere NAS achtige programma/os die wel single drive ondersteunen?

Of is het mogelijk ivm proxmox om de SATA hdd/ssd in 3 virtuele schrijven te splitsen en dan Truenas of Unraid te installeren?

Of mogelijk zelfs UnRaid en TrueNas niet doen en gewoon windows installatie met Nextcloud server erop?

Hier zou ik graag wat advies over willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
Waarom niet een SATA SSD erin/erbij met Debian en Docker? Met een 128GB SSD kom je al een eind. De 1TB gebruik je als opslag en met een beetje goede wil kan je dan ook nog wel een back-up maken naar een ander device in je netwerk. Begin klein en bouw het uit. Volgens mij zijn TrueNAS en Unraid voor de Venus niet het meest geschikt. ProxMox vond ik persoonlijk niet gebruikersvriendelijk maar daar zullen hele volksstammen het hier niet met me eens zijn.

Ik heb (behalve een fileserver want daar heb ik een Syno voor) een simpel NUCje met een 250GB SSD met Debian BookWorm en een stuk of 13 Docker containers. Volgens mij is dat alles bij elkaar maar een GB of 30.

Food for thought?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
uit ervaring, unraid zou ik niet gebruiken voor een systeem dat niet primair bedoelt is voor opslag,
wat ik ook een beetje mis in deze is hoe dan ook een goede opslag...

aangezien een aantal van de dingen zoals bitwarden, misschien wil je ook wel iets als nextcloud, nogal stevig op bestandslopslag rusten en je best wel in de problemen komt als in dit geval je password manager zijn data verliest zou ik toch nog eens overwegen welke keuze je daarin wilt maken.

enkele van de dingen die ik zelf in overweging heb zijn deze:
homeasistant is geweldig maar het ondersteunt naar het schijnt alleen plugins als je de dedicated OS optie kiest wanneer je dit on docker installeert lijkt het dus echt geschikt om met externe software te ingegeren er is helaas geen docker-beheer systeem voor HA die automatisch alle juiste plugin-dockers kan laden en kan laten samenwerken. ik snap denk ik wel waarom, maar dat maakt dat het runnen van HA in een VM of op eigen hardware ineens een stuk interessanter is geworden. gezien het feit dat je tóch meerdere aplicaties naast elkaar wilt kunnen draaien zou ik er in jouw geval voor kiezen om deze minipc met zoveel mogelijk m.2 opslag uit te rusten en er iets als proxmox op te draaien. door al je aplicaties in een eigen vm of container te draaien kujn je goed gebruik maken van de vele cores die je pctje heeft.

maar voor de feitelijke opslag zou ik echter sterk aanbevelen een anderekeuze te maken, bijvoorbeeld door er een nasje naast te zetten. in technischere termen zou je dan het Host os (of de image) lokaal draaien maar de user-storage extern bijvoorbeeld in de vorm van blockstorage of iscsi of NFS een vm-image kun je immers makkelijk herstellen maar userdata wil je op een solide systeem hebben met goede backups etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
S.J.Onnie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:37:
Waarom niet een SATA SSD erin/erbij met Debian en Docker? Met een 128GB SSD kom je al een eind. De 1TB gebruik je als opslag en met een beetje goede wil kan je dan ook nog wel een back-up maken naar een ander device in je netwerk. Begin klein en bouw het uit. Volgens mij zijn TrueNAS en Unraid voor de Venus niet het meest geschikt. ProxMox vond ik persoonlijk niet gebruikersvriendelijk maar daar zullen hele volksstammen het hier niet met me eens zijn.

Ik heb (behalve een fileserver want daar heb ik een Syno voor) een simpel NUCje met een 250GB SSD met Debian BookWorm en een stuk of 13 Docker containers. Volgens mij is dat alles bij elkaar maar een GB of 30.

Food for thought?
Zeker Food for Thought.

Debian is een OS die ik nooit eerder heb gebruikt. Zat zelf te denken aan Ubuntu. Wat meer beginner volgens mij dus leuk om daar mee te beginnen. Ik heb nu ProxMox geïnstalleerd en me eerste VM al draaien (HAOS) Vond het best makkelijk gaan en interface prima.

Je idee om de 1TB ook te gebruiken voor data en bij genoeg ruimte ook back-up is iets waar over na ga denken. Eerst kijken hoeveel GB al mijn foto's en van mijn vriendin opslurpt en als dat nog op die 1tb ssd past, dan kan de SATA SSD als backup worden gebruikt en een externe backup-ssd voor backup op andere locatie.

Voldoet niet 100% aan de 3-2-1 regel volgens mij maar het is al een dure maand dus kan wel iets in elkaar zetten nu.
i-chat schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:02:
aangezien een aantal van de dingen zoals bitwarden, misschien wil je ook wel iets als nextcloud, nogal stevig op bestandslopslag rusten en je best wel in de problemen komt als in dit geval je password manager zijn data verliest zou ik toch nog eens overwegen welke keuze je daarin wilt maken.
Ik denk dat ik toch van Bitwarden afzie om zelf te hosten. Puur vanwege feit dat het selfhosten nog niet in de vingers heb en nog veel moet leren ervan. Het lijkt mij dan niet handig om het direct zelf te hosten en me vriendin over te halen een password manager te gebruiken. Ik had al gelezen dat je een export kon maken van Bitwarden naar Bitwarden selfhost dus daarom kan het ook wel later gebeuren. Bitwarden komt zelf met de uitleg https://bitwarden.com/help/migration/
enkele van de dingen die ik zelf in overweging heb zijn deze:
homeasistant is geweldig maar het ondersteunt naar het schijnt alleen plugins als je de dedicated OS optie kiest wanneer je dit on docker installeert lijkt het dus echt geschikt om met externe software te ingegeren er is helaas geen docker-beheer systeem voor HA die automatisch alle juiste plugin-dockers kan laden en kan laten samenwerken. ik snap denk ik wel waarom, maar dat maakt dat het runnen van HA in een VM of op eigen hardware ineens een stuk interessanter is geworden. gezien het feit dat je tóch meerdere aplicaties naast elkaar wilt kunnen draaien zou ik er in jouw geval voor kiezen om deze minipc met zoveel mogelijk m.2 opslag uit te rusten en er iets als proxmox op te draaien. door al je aplicaties in een eigen vm of container te draaien kujn je goed gebruik maken van de vele cores die je pctje heeft.
HomeAssistent wou ik al een eigen VM geven en met hun eigen HAOS was die keuze ook makkelijk gemaakt. Het is al aan het draaien en heb ook alles weten te connecten. Dus kan daar mooi mee stoeien van wat wil ik er nu precies mee. Ideen waren half jaar geleden groot, nu beetje "wat was het ook alweer".
maar voor de feitelijke opslag zou ik echter sterk aanbevelen een anderekeuze te maken, bijvoorbeeld door er een nasje naast te zetten. in technischere termen zou je dan het Host os (of de image) lokaal draaien maar de user-storage extern bijvoorbeeld in de vorm van blockstorage of iscsi of NFS een vm-image kun je immers makkelijk herstellen maar userdata wil je op een solide systeem hebben met goede backups etc.
Ik snap de aanbeveling en die ga ik ook zeker in het achterhoofd houden. Voor nu moet ik het alleen even doen met deze hardware omdat er ook andere plannen in het huis op de agenda staat waar het geld naar toe moet. Ik heb door jou en S.J.Onnie wel een nieuw idee gekregen voor de back-up en voor mijn data.

Mijn dank daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 14:38
Hi Nielsjuhz,

Wat ik zou doen in dit geval is om voor Proxmox te kiezen als basis.
Je kan op beide disken (dus NVME & SATA disk) een datastore aanmaken.
Vervolgens kan je een VM aanmaken met een disk op de NVME voor snelheid of op de SATA disk voor capaciteit. Wil je een NAS gaan installeren zou ik een VM aanmaken met een NAS-OS (bijvoorbeeld TrueNAS). Je kan vervolgens verschillende disken aanmaken op de datastores van Proxmox en zo uiteindelijk raid-1 aan te bieden voor verschillende datastores(zodat je dus onderscheid kan maken voor data die je belangrijk vindt).

Mocht je toch in de mogelijkheid zijn om een extra disk te kopen dan kan je van 2-sata disken een ZFS pool (raid-1) maken binnen Proxmox. Als je vervolgens daar een virtueledisk op maakt is je data beschermd tegen een disk uitval.

Ik zou het vooral niet te complex bedenken als ik jou was want dat is vaak vragen om problemen.

Ik hoop dat je me kan volgend, anders laat maar weten!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik had een HP N40L server, boot vmware van usb stick, 1 ssd voor datastore voor vm's, 1 vm met openmediavault, en 3 disken direct passtrough naar de nas vm. Werkt als een speer.

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 14:38
Blasterxp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:50:
Ik had een HP N40L server, boot vmware van usb stick, 1 ssd voor datastore voor vm's, 1 vm met openmediavault, en 3 disken direct passtrough naar de nas vm. Werkt als een speer.
Nog veel beter als je ESXi kan gebruiken, maar in dit geval gaat het jammer genoeg niet lukken met zijn hardware. Dus dan is meest logische optie als je het mij vraagt.
Een voordeel in dit geval is dat hij wel een ZFS-pool kan maken met Proxmox, dat had hij niet gekunt met ESXi. Dan moet je inderdaad zoiets doen wat jij hebt gedaan met RDM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Nielsjuhz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:30:
[...]
Debian is een OS die ik nooit eerder heb gebruikt. Zat zelf te denken aan Ubuntu. Wat meer beginner volgens mij dus leuk om daar mee te beginnen. Ik heb nu ProxMox geïnstalleerd en me eerste VM al draaien (HAOS) Vond het best makkelijk gaan en interface prima.
Wat je met Proxmox ook goed kunt proberen is LXC-containers gebruiken ipv VM's of docker, er zijn namelijk best veel templates die je kunt downloaden en aanzwengelen voor vanalles wat je zou willen self-hosten. Mijn Proxmox-installatie heeft maar 2 vm's (1 voor HA en 1 voor OpenMediaVault) en 10 containers. Dat scheelt een hoop geheugengebruik vooral :)

Saved by the buoyancy of citrus

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik gebruik proxmox in combinatie met openmediavault waarbij ik 2 schijven direct doorzet naar die OMV VM. Dat is voor mij de makkelijkste oplossing en is het wellicht in de toekomst ook nog mogelijk om relatief makkelijk die 2 fysieke schijven over te zetten naar een ander systeem.

Voor alle VM's etc heb ik dan nog een andere SSD.

Wat zegt idd @Cyphax ik zou bijvoorbeeld (ook al is het niet officieel ondersteund) voor docker een LXC aanmaken zodat je deze om de zoveel tijd kan backuppen. Buiten wat je doet in zaken als OMV of HA.

Wat ook een voordeel is is dat zowel mijn Plex LXC als mijn Docker LXC van dezelfde videokaart gebruik kunnen maken. Als je 2 VM's zou hebben zou je volgens mij moeten kiezen tussen het delen van de videokaart of stabiliteit. Want dat delen werkt niet zo goed :')

[ Voor 41% gewijzigd door lasharor op 24-08-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
lasharor schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:54:
Ik gebruik proxmox in combinatie met openmediavault waarbij ik 2 schijven direct doorzet naar die OMV VM.

Dat is voor mij de makkelijkste oplossing en is het wellicht in de toekomst ook nog mogelijk om relatief makkelijk die 2 fysieke schijven over te zetten naar een ander systeem.
Dat heb ik ook zo gedaan; de storage is obv LVM, wat heel makkelijk door te geven is aan de VM met OMV (maar ook uitbreidbaar en exporteerbaar) en vervolgens de storage via CIFS weer beschikbaar maakt voor containers die dat nodig hebben (Jellyfin bijvoorbeeld). :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1