Gigabyte RTX 3060 TI erg lawaaierig in simpele games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Goedemiddag allemaal,

Sinds de zomer merk ik dat mijn videokaart sinds kort snel begint te blazen bij simpele spellen zoals BattleBit (fans gaan op 5 seconden op 100% en daarna een stapje terug), maar het is ook hoorbaar tijdens het afspelen van Youtube videos.

Binnenshuis is het nu 25 graden (tegenover 20 graden wat het normaal is).

Idle is de videokaart tussen de 40 en 50 graden, maar zodra ik youtube start, schiet hij naar de 60 graden. In games zoals Battlebit en Fifa 23 blijft het tussen de 75-85 graden (bij 80 graden gaan de fans op volle snelheid draaien).

CPU is daarentegen 35 graden idle en 45 graden ingame.

Onderdelen:

i7 2700 (non K)
MSI Mortar moederbord
Gigabyte 3060 TI (eagle OC met 3 fans)
Be Quiet Dark Rock Pro 4
Lian Li Lancool case (zie foto hieronder)

Ik dacht zelf aan "turbelentie" in de kast, omdat er 1 fan is die naar buiten blaast en 1 fan naar binnen (bovenkant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lc5jSQoatDuCgw_JMoQ-W5uBAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVvegLX9LlTZ3bAcryBgldNs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Knamix op 20-08-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickuss
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 17:54
Mag ik vragen waarom je bovenop 1 fan naar binnen en 1 fan naar buiten hebt gericht? Mijn idee is dat je vaak de luchtstroom van de voorkant naar de achterkant wil hebben. Ik ga er vanuit dat de CPU koeler ook naar achteren is gericht.

Check even of er wellicht een kabeltje o.i.d. misschien een fan blokkeert, dat heb ik ook wel eens meegemaakt. De andere fans gaan dan harder draaien om te compenseren. Het kan ook zijn dat er extreem veel opgehoopt stof en/of viezigheid is, die ervoor zorgt dat de fans minder goed draaien.

Los daarvan gaan fans vaak (afhankelijk van instellingen) harder draaien als de temperaturen stijgen, wat nu het geval is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Kun je niet kiezen voor een iets zuiniger Energieprofiel (voor simpele spellen) in de Driveropties? Of ff stoeien met MSI Afterburner? (is dat nog een ding?)

Ik heb het idee dat die vga-kaart zo maar weinig frisse lucht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
rickuss schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:48:
Mag ik vragen waarom je bovenop 1 fan naar binnen en 1 fan naar buiten hebt gericht? Mijn idee is dat je vaak de luchtstroom van de voorkant naar de achterkant wil hebben. Ik ga er vanuit dat de CPU koeler ook naar achteren is gericht.

Check even of er wellicht een kabeltje o.i.d. misschien een fan blokkeert, dat heb ik ook wel eens meegemaakt. De andere fans gaan dan harder draaien om te compenseren. Het kan ook zijn dat er extreem veel opgehoopt stof en/of viezigheid is, die ervoor zorgt dat de fans minder goed draaien.

Los daarvan gaan fans vaak (afhankelijk van instellingen) harder draaien als de temperaturen stijgen, wat nu het geval is ;)
De achterste fan aan de bovenkant zit net achter de cpu fan (waar dus warme lucht uit komt).

Ik kan deze omdraaien, maar dan heb ik 4 intake fans en 1 fan die alles naar buiten moet blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
The_BoKmeester schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:56:
Kun je niet kiezen voor een iets zuiniger Energieprofiel (voor simpele spellen) in de Driveropties? Of ff stoeien met MSI Afterburner? (is dat nog een ding?)

Ik heb het idee dat die vga-kaart zo maar weinig frisse lucht krijgt.
Dat denk ik dus ook. Ik zal vanavond even kijken met de kast open of er geen fan blokkeert.

Zat er al aan te denken om de kast te upgraden, maar volgens mij zou dit een prima kast moeten zijn voor koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Net gecontroleerd en alle fans draaien.

kast dicht of open maakt helaas geen verschil kwa temperatuur op me GPU :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Je zou een fps cap in kunnen stellen

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:59
De temperatuur is naar mijn idee niet absurd hoog. De temperatuur en fanspeed spike naar 100% klinkt als een probleem met de fancurve. Pas de fancurve van de GPU aan in de BIOS of doe dit in Windows met software van de Gigabyte (geen idee of ze die hebben) of externe software zoals fancurve.
Pagina: 1