Rookmelder(s) welke te kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-03 09:52
Voor mijn nieuwe woning ben ik op zoek naar de juiste rookmelders.
Ik heb er drie nodig die koppelbaar zijn.

Er zijn er legio....iemand ervaring waar ik op moet letten en welke prima zijn?
Tevens moeten ze op 230Volt kunnen (dus met vaste aansluiting).

Ze moeten er ook een beetje knap uitzien.

Alle inbreng is welkom

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

1e inbreng. Had je het al zo bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
route99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:38:
1e inbreng. Had je het al zo bekeken?
Ik had deze bekeken...maar er zijn er zoveel :)

ABB Busch-Jaeger Busch-rookmelder lithium koppelbaar (2CKA006800A2718)

https://www.elektramat.nl...ppelbaar-2cka006800a2718/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb rookmelders van het type EI146, je hebt dan een montageplaat waar je de koppeldraad en 230V aansluiting aan kan doen.

En als je dan eens in de 10 jaar de melders moet vervangen, kun je ze simpelweg gewoon van de plaat af schuiven.
Ze hebben ook modellen met 'RF' dus draadloze doorkoppeling, maar dat is niet zo relevant.
Officieel moet je ze ook een keer in de zoveel tijd testen; zo'n knop daarvoor lijkt mij heel tof, maar volgens mij gebruikt niemand zoiets en wordt dat niet standaard aangesloten.

Ze zien er heel neutraal uit; maar wat mij betreft moet een rookmelder ook niet 'mooi' zijn; het moet gewoon niet te veel opvallen. Als ze boven op het plafond hangen; merkt niemand ze eigenlijk op; en zo hoort het wat mij betreft.

----

Bedenk ook dat je in sommige ruimtes ook een CO melder of juist hittemelder (i.p.v. rook) wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 20-08-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat wil je aan features? Enkel onderling koppelbaar of ook met een app/pushnotificaties?

Bedraad is overigens vrij nutteloos, batterijen gaan tien jaar mee en de melders zelf ook, elke melder moet je na tien jaar vervangen.

Enige nut van bedrade rookmelders kan zijn dat sommige melders ook een noodverlichtingsfunctie hebben, maar gezien in een gemiddeld tweakerhuis de hoofdoorzaak van brand elektrisch zal zijn is het nog maar de vraag of die functie werkt zonder netspanning.

[ Voor 79% gewijzigd door pagani op 20-08-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Accretion schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:45:
Ik heb rookmelders van het type EI146, je hebt dan een montageplaat waar je de koppeldraad en 230V aansluiting aan kan doen.

En als je dan eens in de 10 jaar de melders moet vervangen, kun je ze simpelweg gewoon van de plaat af schuiven.
Ze hebben ook modellen met 'RF' dus draadloze doorkoppeling, maar dat is niet zo relevant.
Officieel moet je ze ook een keer in de zoveel tijd testen; zo'n knop daarvoor lijkt mij heel tof, maar volgens mij gebruikt niemand zoiets en wordt dat niet standaard aangesloten.

Ze zien er heel neutraal uit; maar wat mij betreft moet een rookmelder ook niet 'mooi' zijn; het moet gewoon niet te veel opvallen. Als ze boven op het plafond hangen; merkt niemand ze eigenlijk op; en zo hoort het wat mij betreft.

----

dank je wel.

Bedenk ook dat je in sommige ruimtes ook een CO melder of juist hittemelder (i.p.v. rook) wil.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
pagani schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:45:
Wat wil je aan features? Enkel onderling koppelbaar of ook met een app/pushnotificaties?

Bedraad is overigens vrij nutteloos, batterijen gaan tien jaar mee en de melders zelf ook, elke melder moet je na tien jaar vervangen.

Enige nut van bedrade rookmelders kan zijn dat sommige melders ook een noodverlichtingsfunctie hebben, maar gezien in een gemiddeld tweakerhuis de hoofdoorzaak van brand elektrisch zal zijn is het nog maar de vraag of die functie werkt zonder netspanning.
Ik hoef geen app/push berichten....

Ik meen dat bedraad een voorwaarde was voor nieuwe woningen.
Ik zal dat nog eens natrekken/na lezen. anders is dat i.d.d. zinloos.

Ik weet wel, die ik nu heb, moesten doorgekoppeld worden en allen op dezelfde stroomgroep.(logisch anders wordt het spannend :) ).

Ik zal morgen eens opzoeken of dat nog steeds (vaste bedrading) verplicht is in nieuwbouw huizen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koningen
Nou dat was snel gevonden :)

eisen voor nieuwbouw...helaas alleen een batterij voldoet niet.

Rookmelders moeten aangesloten zijn op 230V
De rookmelders moeten voorzien zijn van een noodbatterij
Meerdere rookmelders met elkaar koppelen
Voor alle regels zie ook het bouwbesluit 2012 artikel 6.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:54
Als ik op deze site kijk is het vrij duidelijk: https://www.brandpreventi...als%20in%20de%20nieuwbouw.

De wet schrijft niet voor welke brandmelder je moet monteren. Er is vanuit de overheid dus niet gekozen om de nieuwe regels voor bestaande huizen straks gelijk te laten lopen met de regelgeving voor nieuwbouw. In nieuwbouw moet een rookmelder zijn aangesloten op 230v/netspanning en voorzien van een back-up batterij. Voor bestaande bouw zijn rookmelders op batterijen al voldoende. Ook geldt de koppeling niet van rookmelders zoals in de nieuwbouw.

In de wet staat in straks dat de verplichting gaat gelden voor bouwlagen met een verblijfsruimte of met een besloten ruimte waar een vluchtroute doorheen loopt tussen de uitgang van een verblijfsruimte en de uitgang van de woonfunctie. Het komt erop neer dat er op elke verdieping een rookmelder moet worden geplaatst.

Wat ik echter wel een beetje jammer vind omdat de batterij versies tegenwoordig ook goed zijn. De verplichting van koppeling kan ook met de batterij versie.

Edit.. Net te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46

Klippy

Still Game

Nest protect. Zijn genoeg topic over hier op Tweakers. Niet goedkoop, 3-pack nu €339,-
Ik vind het de moeite waard, ondanks dat je zegt ik heb geen app nodig, is dit handig voor waarschuwingen voordat je alarm af gaat.
Heb nu al twee keer gehad dat ik wat blauwe walm had in de hal door de Airfryer in de berging (niet goed schoongemaakt) en die voorwaarschuwing is ideaal. Idem met de stoomdetectie. Die "domme" rookmelder naar de badkamer deur ging daar soms van loeien, de Nest ziet stoom. Wanneer je thuis bent kan je het alarm ook zelf uitschakelen. Noodverlichting en bewegingssensor er op. En meteen koolmonoxide melder.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10
Klippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:28:
Nest protect. Zijn genoeg topic over hier op Tweakers. Niet goedkoop, 3-pack nu €339,-
Ik vind het de moeite waard, ondanks dat je zegt ik heb geen app nodig, is dit handig voor waarschuwingen voordat je alarm af gaat.
Heb nu al twee keer gehad dat ik wat blauwe walm had in de hal door de Airfryer in de berging (niet goed schoongemaakt) en die voorwaarschuwing is ideaal. Idem met de stoomdetectie. Die "domme" rookmelder naar de badkamer deur ging daar soms van loeien, de Nest ziet stoom. Wanneer je thuis bent kan je het alarm ook zelf uitschakelen. Noodverlichting en bewegingssensor er op. En meteen koolmonoxide melder.
Ik heb maar een klein apartment en heb maar 1 Nest hangen maar ik ben er erg content mee.
Inderdaad ook al een paar keer de fout gemaakt om de airfryer binnen te laten staan om gehaktballen te maken (toen had ik nog geen spatdeksel) en dat waren goede testen voor de Nest 🫣😊.

Verder de (nood)verlichting die ook in de nacht als je er in de buurt bent oplicht werkt erg goed.

Ik heb wel de batterij versie en laatst voor het eerst in jaren pas de batterijen moeten vervangen.
Viel mij weg mee omdat die verlichting nogal eens aan gaat in de nacht.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Cave_Boy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:25:
Als ik op deze site kijk is het vrij duidelijk: https://www.brandpreventi...als%20in%20de%20nieuwbouw.

De wet schrijft niet voor welke brandmelder je moet monteren. Er is vanuit de overheid dus niet gekozen om de nieuwe regels voor bestaande huizen straks gelijk te laten lopen met de regelgeving voor nieuwbouw. In nieuwbouw moet een rookmelder zijn aangesloten op 230v/netspanning en voorzien van een back-up batterij. Voor bestaande bouw zijn rookmelders op batterijen al voldoende. Ook geldt de koppeling niet van rookmelders zoals in de nieuwbouw.

In de wet staat in straks dat de verplichting gaat gelden voor bouwlagen met een verblijfsruimte of met een besloten ruimte waar een vluchtroute doorheen loopt tussen de uitgang van een verblijfsruimte en de uitgang van de woonfunctie. Het komt erop neer dat er op elke verdieping een rookmelder moet worden geplaatst.

Wat ik echter wel een beetje jammer vind omdat de batterij versies tegenwoordig ook goed zijn. De verplichting van koppeling kan ook met de batterij versie.

Edit.. Net te laat
toon volledige bericht
Thanks voor de service ondanks dat het net te laat was.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Die onthoud ik even.
Wel duur maar gaat me er wel even in verdiepen..
Een voormelding is inderdaad handig. (hoewel ik niks koppel met mijn telefoon tot nu toe. (zonnepanelen, koffie machines kattenbak was machine droger e.d. ik doe dat niet ...omdat ik er niks mee doe.

Voor stoom kan het handig zijn (badkamer, en b.v. stoomovern...hoelwe dat laatste in de keuken staat en niet in de gang

Moet wel even kijken/opzoekeno of een gecombineerde koolmonoxide en rookmelder mag in nieuwbouw.
Heb ergens gelezen dat of het afgeraden wordt of dat het niet mag....dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen :)

[ Voor 8% gewijzigd door koningen op 20-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:57
Is je nieuwe woning niet al vanuit de bouw voorzien van keurige rookmelders die voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit. Mijn woning, die inmiddels al ruim een jaartje of 10 oud is, kwam er zelfs mee. Heb ze nu vervangen met de Nest Protect vanwege de houdbaarheidsdatum. Maar de standaard melders die er hingen waren ook 230v en onderling verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
xFeverr schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:34:
Is je nieuwe woning niet al vanuit de bouw voorzien van keurige rookmelders die voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit. Mijn woning, die inmiddels al ruim een jaartje of 10 oud is, kwam er zelfs mee. Heb ze nu vervangen met de Nest Protect vanwege de houdbaarheidsdatum. Maar de standaard melders die er hingen waren ook 230v en onderling verbonden.
Goede vraag...!

Echter we laten onze woning individueel casco bouwen (wind water dicht)....
De woning is dus helemaal leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Nest protect. Zijn genoeg topic over hier op Tweakers. Niet goedkoop,
Inderdaad
Heb nu al twee keer gehad dat ik wat blauwe walm had in de hal door de Airfryer in de berging (niet goed schoongemaakt) en die voorwaarschuwing is ideaal. Idem met de stoomdetectie. Die "domme" rookmelder naar de badkamer deur ging daar soms van loeien, de Nest ziet stoom.
We hadden al bijna 20 jaar domme rookmelder, nooit een vals alarm of stoom alarm gehad. Heb er ook nooit iemand over horen klagen.
Wanneer je thuis bent kan je het alarm ook zelf uitschakelen.
Dat kan met bijv gekoppelde X-Sense ook, via een afstandsbediening. Een set van 3 koppelbare melders + afstandsbediening < 75 euro.
Noodverlichting en bewegingssensor er op.
Noodverlichting kan soms handig zijn, maar ik geef de voorkeur aan een LED-zaklamp die loopt haast niet leeg door zelfontlading, want die Noodverlichting zit tegen het plafond, als daar de rook ook zit heb je er weinig aan.. Onze zaklamp ligt naast op de slaapkamer naast de deur direct te pakken en die kan ik overal waar het nodig is op richten.
En meteen koolmonoxide melder.
Rook- en CO-melder als combi wordt afgeraden, alle combi melders niet specifiek de Nest-melder.
De brandweer schrijft daar over:
In ruimtes zonder verbrandingstoestel verschilt de hoogte van ophangen van de rookmelder en co-melder. Daarom kies je in een andere ruimte altijd voor twee verschillende melders.
En een punt dat al hier voorbij kwam op het forum: Volgens die Tweakers is het lastig om achter de productiedatum van die Nest-melders te komen. Die bleken achteraf 2,5-3 jaar oud te zijn en de Nest schakelt ze na een aantal waarschuwingen dan na 7-7,5 jaar gebruik helemaal uit, want de 10 jaren zijn vol... Dus in dat geval werd er ook nog >25% teveel voor die Nest-melders betaald.

Meer merken hebben daar last van maar 2,-3 jaar heb ik nog nooit gezien. Ik check altijd de datum die in mijn geval gewoon af te lezen was als je de rookmelder los koppelt, en in overleg met de winkel kom ik er dan altijd uit. Deze keer was het ca 4 maanden voor de ene charge melders en het andere geval was het 17 maanden en voor die laatste heb ik op gereageerd en ben er netjes naar ratio voor gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

route99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:01:
[...]
Inderdaad

[...]
We hadden al bijna 20 jaar domme rookmelder, nooit een vals alarm of stoom alarm gehad. Heb er ook nooit iemand over horen klagen.

[..
Een rookmelder gaat maar 10 jaar mee en moet daarna vervangen worden. Daarom staat er ook een tht op.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@EWK Dat ging dus om 2x10 jaar van ook van de rookmelder die na 10 jaar de vervangende melder.... het verhaal was al lang zat zo, imho was een inkopper...dus ik had het niet uitgespeld, tis al zo vaak voorbij gekomen. :Y
Een voordeel.. .voor wie dat nog steeds niet wist weet het nu vast en zeker... *O*

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 20-08-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hierboven nog zelfs... (y)
xFeverr schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:34:
Mijn woning, die inmiddels al ruim een jaartje of 10 oud is, kwam er zelfs mee. Heb ze nu vervangen met de Nest Protect vanwege de houdbaarheidsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

koningen schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Moet wel even kijken/opzoekeno of een gecombineerde koolmonoxide en rookmelder mag in nieuwbouw.
Heb ergens gelezen dat of het afgeraden wordt of dat het niet mag....dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen :)
Ik heb ook nog een losse koolmonoxide melder op batterijen bij de CV ketel hangen, maar het is toch een fijn ideee dat het dan ook nog langs de Nest moet voordat het de slaapkamer of woonkamer bereikt.
Het wordt vaak afgeraden om ze te combineren omdat het advies is om CO melders op ademhoogte te hangen en je rookmelders aan het plafond hangt (rook stijgt op, CO mengt zich met de lucht). Maar in ruimtes waar CO kan ontstaan zoals je CV ruimte hang je ze wel aan het plafond.
Dus op die plekken is een gecombineerde melder wel geschikt. Ik zie het meer als extra functie, beter een goede CO meter op een minder ideale plek dan helemaal geen.
route99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:01:

En een punt dat al hier voorbij kwam op het forum: Volgens die Tweakers is het lastig om achter de productiedatum van die Nest-melders te komen. Die bleken achteraf 2,5-3 jaar oud te zijn en de Nest schakelt ze na een aantal waarschuwingen dan na 7-7,5 jaar gebruik helemaal uit, want de 10 jaren zijn vol... Dus in dat geval werd er ook nog >25% teveel voor die Nest-melders betaald.

Meer merken hebben daar last van maar 2,-3 jaar heb ik nog nooit gezien. Ik check altijd de datum die in mijn geval gewoon af te lezen was als je de rookmelder los koppelt, en in overleg met de winkel kom ik er dan altijd uit. Deze keer was het ca 4 maanden voor de ene charge melders en het andere geval was het 17 maanden en voor die laatste heb ik op gereageerd en ben er netjes naar ratio voor gecompenseerd.
Het grote verschil is dat Nest inderdaad een harde deactivatie heeft na 10 jaar. De meeste mensen vervangen niet 10 jaar na productie, misschien inderdaad 10 jaar na plaatsing dus dat kan je als nadeel zien. Ik had er van 6 maanden oud overigens en de datum staat gewoon op de doos dus je kan het zien voordat je ze plaatst.
Dat is een beetje aan jezelf om te bepalen of je dat als nadeel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Klippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:12:
[...]Ik heb ook nog een losse koolmonoxide melder op batterijen bij de CV ketel hangen, maar het is toch een fijn ideee dat het dan ook nog langs de Nest moet voordat het de slaapkamer of woonkamer bereikt.
Die losse heeft niets met mijn verhaal te maken.
Het wordt vaak afgeraden om ze te combineren omdat het advies is om CO melders op ademhoogte te hangen en je rookmelders aan het plafond hangt (rook stijgt op, CO mengt zich met de lucht). Maar in ruimtes waar CO kan ontstaan zoals je CV ruimte hang je ze wel aan het plafond.
Dus op die plekken is een gecombineerde melder wel geschikt.
Je staat dus eigenlijk toch achter het advies van de brandweer, dus je snapt het. (y)
Ik zie het meer als extra functie, beter een goede CO meter op een minder ideale plek dan helemaal geen.
Vervolgens wijk je toch af, een goed recht maar de onderbouwing strookt niet met het advies van de brandweer. De extra meters moeten dus echt op die andere hoogtes zitten. Tis een eigen keuze, gelukkig mag dat in NL, tis maar een advies van de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@route99 Ik snap je frustratie niet. Dit is een topic over rookmelders, dat de Nest Protect een ingebouwde CO melder heeft is geen reden om ze niet te adviseren als rookmelder, ook al hangt hij als CO meter dan niet in alle gevallen op de juiste plek.
Mocht je hem ophangen in een ruimte met verbrandingstoestel is het een voordeel want dan heb je beide sensoren op de juiste plek. Mocht je behoefte hebben aan een CO meter in andere ruimtes dan hang je die sowieso op een andere plek dan je rookmelder, dus in dat geval moet je toch twee apparaten aanschaffen.
route99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
Die losse heeft niets met mijn verhaal te maken.
Ik had jou ook niet gequoot :)

[ Voor 15% gewijzigd door Klippy op 20-08-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat is niet onderbouwd, ben alleen maar wat fact checking aan het doen.... met bron erbij genoemd. Dat is een technische zaak.
Dit is een topic over rookmelders,
Klopt (gelukkig), dus ik reageerde dus ook niet op je 1e reactie waar de koolmonoxide melder als laatste nog even genoemd werd, prima.
Ik was het alleen niet eens met je 2e reactie, de heel veel grotere inhoudelijke mening/ reactie over het CO-deel van de Nest, waarvan je een andere gebruik benoemd dan dat er door de brandweer geadviseerd wordt. Dat lijkt me voor sommige meelezende Tweakers verwarrend als het om veiligheid gaat. Dat je zelf je niet houdt aan de richtlijnen v/d brandweer das jouw keuze, ik wijs alleen erop dat dit niet correct is.

Hier laat ik er bij, de punten zijn duidelijk, jij hebt je mening over een afwijkend gebruik van deze (combi) CO-meter en ik schreef hoe de brandweer dus anders over het gebruik van combi en niet-combi CO-meters adviseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
Ik heb er nog eens een nachtje overgeslapen.
CO melders heb ik vooralsnog niet nodig (al dan niet gecombineerd).
We hebben een gasloos huis en gaan het huis verwarmen met een bodemwarmte pomp.
We koken op electra.

Een houtkachel hebben we vooralsnog niet gepland.

We gaan het toch maar simpel houden en gaan de ABB eerder genoemde rookmelder gebruiken (tenzij er nog betere ideeen binnen komen) Deze is koppelbaar en aansluitbaar op 230Volt.
En ziet er redelijk uit. Het oog wil oog wat.
Pagina: 1