Inderdaad
Heb nu al twee keer gehad dat ik wat blauwe walm had in de hal door de Airfryer in de berging (niet goed schoongemaakt) en die voorwaarschuwing is ideaal. Idem met de stoomdetectie. Die "domme" rookmelder naar de badkamer deur ging daar soms van loeien, de Nest ziet stoom.
We hadden al bijna 20 jaar domme rookmelder, nooit een vals alarm of stoom alarm gehad. Heb er ook nooit iemand over horen klagen.
Wanneer je thuis bent kan je het alarm ook zelf uitschakelen.
Dat kan met bijv gekoppelde X-Sense ook, via een afstandsbediening. Een set van 3 koppelbare melders + afstandsbediening < 75 euro.
Noodverlichting en bewegingssensor er op.
Noodverlichting kan soms handig zijn, maar ik geef de voorkeur aan een LED-zaklamp die loopt haast niet leeg door zelfontlading, want die Noodverlichting zit tegen het plafond, als daar de rook ook zit heb je er weinig aan.. Onze zaklamp ligt naast op de slaapkamer naast de deur direct te pakken en die kan ik overal waar het nodig is op richten.
En meteen koolmonoxide melder.
Rook- en CO-melder als combi wordt afgeraden, alle combi melders niet specifiek de Nest-melder.
De brandweer schrijft daar over:In ruimtes zonder verbrandingstoestel verschilt de hoogte van ophangen van de rookmelder en co-melder. Daarom kies je in een andere ruimte altijd voor twee verschillende melders.
En een punt dat al hier voorbij kwam op het forum: Volgens die Tweakers is het lastig om achter de productiedatum van die Nest-melders te komen. Die bleken achteraf 2,5-3 jaar oud te zijn en de Nest schakelt ze na een aantal waarschuwingen dan na 7-7,5 jaar gebruik helemaal uit, want de 10 jaren zijn vol... Dus in dat geval werd er ook nog >25% teveel voor die Nest-melders betaald.
Meer merken hebben daar last van maar 2,-3 jaar heb ik nog nooit gezien. Ik check altijd de datum die in mijn geval gewoon af te lezen was als je de rookmelder los koppelt, en in overleg met de winkel kom ik er dan altijd uit. Deze keer was het ca 4 maanden voor de ene charge melders en het andere geval was het 17 maanden en voor die laatste heb ik op gereageerd en ben er netjes naar ratio voor gecompenseerd.