Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Tux4life
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-07 15:13
Beste mede tweakers,

Mijn situatie is als volgt: ik heb een auto met laadpaal van de zaak en een aantal zonnepanelen op het dak. De laadpaal is voor mij ondanks de hoge prijs functioneel vrij beperkt: eigenlijk heb ik het ding alleen maar omdat het de enige manier is om een laadvergoeding te krijgen. Wat ik graag extra had gewild is een paal met eco modus waarbij alleen de stroom van de zonnepanelen gebruikt wordt op de momenten dat het kan, om zo het terugleveren aan het net te verminderen.

Ik speel met het idee om dit alsnog zelf te bouwen via de load balancer van de laadpaal. De load balancer gebruikt op dit moment het P1 signaal van de slimme meter om ervoor te zorgen dat het totale verbruik van de aansluiting onder de 3x25A blijft. Het zou mogelijk moeten zijn om het P1 signaal zo te manipuleren dat de load balancer denkt dat er een andere grote verbruiker is waardoor de auto langzamer gaat laden, op zo'n manier dat het daadwerkelijke verbruik rond de 0 uitkomt (of beter nog: instelbaar)

Er zijn genoeg mogelijkheden om DIY het P1 signaal uit te lezen met een raspberry pi. Ik gebruik gewoon een USB-apparaatje dat er speciaal voor bedoeld is. De berichten aanpassen zal ook wel lukken, maar om er daarna weer een geldig P1 signaal te maken is voor mij andere koek. De mogelijkheden om te debuggen zijn waarschijnlijk beperkt, en opblazen van de load balancer voorkom ik liever. Misschien is er iemand anders die hier al ervaring mee heeft en zijn kennis wilt delen?