Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik wil mijn desktop computer gaan vervangen voor een laptop met dockingstation. MIjn budget is rond de 1000,- euro.

Na lang zoeken heb ik de keuze beperkt tot HP ProBook 450 G9 (674N1AV) of Acer Aspire 7 A715-42G-R326. De specs van de Acer zijn bijna allemaal verdubbeld t.o.v. de HP ProBook, terwijl de prijs aanzienlijk lager is.

De Acer ben ik nu nader gaan onderzoeken. De specs zijn erg goed. Ik heb alleen een probleem: het heeft geen USB-C Charging aansluiting. Lijkt me erg vreemd voor een dergelijke machine. Hierna ontdekte ik dat er geen (?) Aspire 7 laptops zijn die dat wel hebben. Het doet zeer dat een laptop met zulke prachtige specs zou moeten afvallen vanwege dit gebrek. Overigens is ook het vermogen het dubbele t.o.v. de eerstgenoemde (HP ProBook) - 135 W tegenover 65 W. Als de rest goed is, valt daar over heen te stappen.

Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar kom er niet uit.
VRAAG:
Is er een (Acer-) laptop vergelijkbaar met de Acer Aspire 7 A715-42G-R326 waar wél een USB-C Charging in zit?

Trouwens: ik ben ook aan het zoeken naar de juist docking station, maar waarom kan ik de Acer Docking stations niet vinden in de PriceWatch? Toch maar een HP of Dell docking station?

Ik stel deskundige reacties zeer op prijs.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:36
De uitvoering: Acer Aspire 7 A715-42G-R326 heeft een 5700U en RTX3050Ti.

Voor dezelfde prijs is de uitvoering: HP Victus 16-e0222nd interessanter. Iets groter en vergelijkbaar scherm, maar met snellere 5600H en snellere RTX3060. Helaas geen power delivery via usb-c.

Nog interessanter , maar iets duurder is de uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W. Deze heeft een latest gen CPU, DDR5 en RTX4060 en usb-c power delivery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Er zijn erg weinig gamelaptops die gevoed worden door USB-C. Dat komt omdat de standaard tot voor kort maar tot 100 watt ging en dat is niet voldoende voor een beetje videokaart.

Even laten zien: er zijn 330 laptops met een RTX 3050, 3050 Ti of 3060. Daarvan kunnen er 28 met USB-C gevoed worden.

Acer heeft bijvoorbeeld 326 laptops met Windows besturingssysteem, daarvan zijn er 19 met voeding via USB-C. Hiervan is er 1 met een Geforce 1650 en 1 met een Intel A370M videokaart.

De Acer ondersteunt niet eens Displayport over USB-C, dus crap als je een externe monitor aan een dockingstation wilt hangen, want dan kun je alleen een dock gebruiken die een Displaylink chipset heeft en daar kun je niet goed op gamen.

De laptops zijn ook totaal verschillend, de HP heeft helemaal geen extra grafische kaart. Ik snap dus ook niet welke keuzes je gemaakt hebt om op deze 2 laptops uit te komen.

Acer maakt zo goed als geen docks. Er staat er 1 op bol.com.

Maar bedenk eerst eens wat je nu daadwerkelijk met de laptop wil gaan doen en geef dat aan en ook wat er aan de laptop gehangen moet worden door middel van een dock.

Als je zou vragen wat voor socks er bij de laptops Pasen, dan is dat voor beide laptops een volstrekt andere. Met andere voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
White Feather schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:19:
Er zijn erg weinig gamelaptops die gevoed worden door USB-C. Dat komt omdat de standaard tot voor kort maar tot 100 watt ging en dat is niet voldoende voor een beetje videokaart.
Dat lijkt mij ook niet realistisch met zulke vermogens en vooral niet duurzaam op de lange termijn vanwege de kans op slijtage van de relatief fragiele USB-C poort.
Wat is er mis met een stevige barrel jack welke bij de genoemde Acer zo te zien ook netjes via een aparte kabel zit verbonden aan het mainboard, dus makkelijk te repareren mocht het ooit nodig zijn?
Laptopmedia.com: Acer Aspire 7 (A715-42G) review – interesting hardware choices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
The_Doman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Dat lijkt mij ook niet realistisch met zulke vermogens en vooral niet duurzaam op de lange termijn vanwege de kans op slijtage van de relatief fragiele USB-C poort.
Wat is er mis met een stevige barrel jack welke bij de genoemde Acer zo te zien ook netjes via een aparte kabel zit verbonden aan het mainboard, dus makkelijk te repareren mocht het ooit nodig zijn?
Laptopmedia.com: Acer Aspire 7 (A715-42G) review – interesting hardware choices
Ja, zeker bij een gamelaptop zul je de voeding erg vaak moeten inprikken en als dat via usb-c gaat, dan kun je er in de praktijk toch maar 1 specifieke adapter voor gebruiken en dat is die van je laptop. Dus het nut van iets universeels is er ook niet.

Op zich zou het wel kunnen via USB-C, daar kan tegenwoordig 200 watt doorheen, maar ik heb nog nooit een stukje barrelhouse gehad inderdaad, wel een kapotte usb-c-poort.