Hallo,mijn Seagate harde schijf is defect,waar mijn belangrijke videos opstonden,hij werkte overlaast nog,ik starte mijn computer op zoals gewoonlijk en toen,ging hij opeens niet meer,hij maakte een ander geluid als gewoonlijk,ik heb de harde schijf uit de case gehaald en met sata op de pc aangeloten,hij zegt G is niet toegankelijk,iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?
Dat kan op dit moment van alles zijn. Het enige dat je hebt uitgesloten is een kapotte USB aansluiting, door hem rechtstreeks via de sata aansluiting aan je pc te hangen.
Uit je verhaal concludeer ik dat je de Hub als enig opslagmedium gebruikte voor je "belangrijke videos"? Als je hem als backup hebt gebruikt (wat de naam van het product impliceert) heb je de originele documenten nog, is het een kwestie van deze wegmikken (want zelf als je hem weer aan de praat krijgt, zou ik het niet meer vertrouwen) en een nieuwe kopen en daar je backup op terugplaatsen.
Iets zegt mij echter dat je het niet als backup gebruikte...
Als er echt belangrijke data op staat die niet te vervangen is, is het enige goede advies om een data recovery bedrijf te benaderen en op no-cure no-pay basis te laten onderzoeken wat je nog kan terug krijgen. Alles wat je zelf gaat proberen kan professionele recovery alleen maar moeilijker maken.
Uit je verhaal concludeer ik dat je de Hub als enig opslagmedium gebruikte voor je "belangrijke videos"? Als je hem als backup hebt gebruikt (wat de naam van het product impliceert) heb je de originele documenten nog, is het een kwestie van deze wegmikken (want zelf als je hem weer aan de praat krijgt, zou ik het niet meer vertrouwen) en een nieuwe kopen en daar je backup op terugplaatsen.
Iets zegt mij echter dat je het niet als backup gebruikte...
Als er echt belangrijke data op staat die niet te vervangen is, is het enige goede advies om een data recovery bedrijf te benaderen en op no-cure no-pay basis te laten onderzoeken wat je nog kan terug krijgen. Alles wat je zelf gaat proberen kan professionele recovery alleen maar moeilijker maken.
[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 20-08-2023 13:25 ]
Ach.. @br00ky , niemand beter dan wij 
Het kan zijn:
- Disk foobar.
- Disk werkt alleen in Case.
Maar hij laat wel een driveletter zien dus voor die drive?
Misschien even een tool downloaden die de status van je HDD toont. (S.M.A.R.T. SMart noemen ze die gegevens. Smart tools, read smart data etc
(Voorheen kon je hem wel lezen in je PC toch? Niet dat het aan een nas hing en Linux filesysteem is ofzo)
Het kan zijn:
- Disk foobar.
- Disk werkt alleen in Case.
Maar hij laat wel een driveletter zien dus voor die drive?
Misschien even een tool downloaden die de status van je HDD toont. (S.M.A.R.T. SMart noemen ze die gegevens. Smart tools, read smart data etc
(Voorheen kon je hem wel lezen in je PC toch? Niet dat het aan een nas hing en Linux filesysteem is ofzo)
[ Voor 27% gewijzigd door MrMonkE op 20-08-2023 13:54 ]
★ What does that mean? ★
A ok bedankt voor de info,voorheen kon ik nog lezen,nee niet aan nas en linux.
Een screenshot van Disk Management (in Windows) zou op zich redelijk moeten laten zien of de schijf defect lijkt, of dat de schijf direct aangesloten een andere sector size heeft dan via USB. Haal hoe dan ook de schijf maar niet verder uit elkaar, dat levert geen informatie op en verkleint alleen de kans dat er nog data te redden valt.
Je weet dat dergelijke acties niet bijdragen aan het terugkrijgen van je data bij een defecte schijf?Jimmy 43 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:53:
Afbeelding…
Alles wat je doet met de schijf verkleint de kans op terugkrijgen van je data. Daarom ook: schakel een bedrijf in die dat voor je wil doen. Kost een paar centen maar dan kun je in ieder geval iets verwachten, en houd rekening met het feit dat "Nee" ook een antwoord is.
Als de data zó belangrijk voor je is/was dan had je dat in ieder geval op meerdere plekken moeten opslaan. Niet op een externe schijf die vanuit het niets corrupt kan raken, iets waar je altijd rekening mee moet houden.
Heb je nu het controllerbord van de hardeschijf verwijderd? Of is dit een controllerbord uit de USB-behuizing, ik hoop het laatste. Aangezien het er op lijkt dat je niet weet wat je exact doet en jij aangeeft dat er belangrijke data op de hardeschijf staat, kun je beter niets meer met de hardeschijf doen en een recoverybedrijf gaan benaderen. Zoals hierboven ook gezegd is, elke handeling die jij nu nog zelf doet, zal hoogstwaarschijnlijk betekenen dat datarecovery moeilijker en derder zal gaan worden.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Zo te zien is dat het controllerboard en dan omgedraaid_Dune_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:17:
[...]
Heb je nu het controllerbord van de hardeschijf verwijderd? Of is dit een controllerbord uit de USB-behuizing, ik hoop het laatste. Aangezien het er op lijkt dat je niet weet wat je exact doet en jij aangeeft dat er belangrijke data op de hardeschijf staat, kun je beter niets meer met de hardeschijf doen en een recoverybedrijf gaan benaderen. Zoals hierboven ook gezegd is, elke handeling die jij nu nog zelf doet, zal hoogstwaarschijnlijk betekenen dat datarecovery moeilijker en derder zal gaan worden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik had dit gedaan om het moederbord na te meten op kortsluitingen van smd componentjes,en ik vind geen kortsluitingen.Alle diodes goed,smd condensatortjes ook,vind niet direct iets verdacht.
Zo te zien is dit al een week geleden gebeurd, dus ik weet niet of je hier nog iets aan hebt.
Wat voor raar geluid maakte hij. Tikte hij? Of een zoem geluid of een trilling?
Werd hij warm of blijft hij koud?
En toen je hem aansloot werd de schijf wel gedetecteerd? En wat was het resultaat van de SMART-uitlezing?
Wat voor raar geluid maakte hij. Tikte hij? Of een zoem geluid of een trilling?
Werd hij warm of blijft hij koud?
En toen je hem aansloot werd de schijf wel gedetecteerd? En wat was het resultaat van de SMART-uitlezing?
[ Voor 5% gewijzigd door Onbekend op 01-09-2023 22:32 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb 2 printjes momenteel,mischien kan ik de bios ic overzetten en nog is testen.Zou het mogelijk zijn dat ik dan terug data kan zien.
Dat wou ik als laatste proberen,anders doe ik hem binnen,heb een adres gevonden.
Als je harde schijf tikgeluiden maakt ga je het niet oplossen met boardswap. Dit duidt meer op een headcrash. Dus ik zou hier niet verder mee spelen als je data heilig is en professionele hulp opzoeken.
[ Voor 0% gewijzigd door rikadoo op 03-09-2023 22:21 . Reden: Typo ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
We weten nog steeds niet veel wat voor probleem de schijf nu precies heeft?
Alleen:
Is de schijf benaderbaar / leesbaar via recovery/diagnose tools zoals bijvoorbeeld HDtune /(quick) scan?
Smart info uitleesbaar?
Alleen:
Start/draait de schijf normaal zonder tikken of andere afwijkende geluiden?Jimmy 43 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:02:
ik heb de harde schijf uit de case gehaald en met sata op de pc aangeloten,hij zegt G is niet toegankelijk?
Is de schijf benaderbaar / leesbaar via recovery/diagnose tools zoals bijvoorbeeld HDtune /(quick) scan?
Smart info uitleesbaar?
@Jimmy 43
Eigenlijk maak je achrereenvolgens diverse in jouw situatie onhandige beslissingen achter elkaar, maar daarvan kun je leren:
- blijkbaar zijn de videofilms belangrijk, maar je hebt ze maar op één locatie ogeslagen zonder er backups van te maken
- je gaat zelf aan de slag, terwijl je direct had moeten overwegen om een recoverybedrijf in te schakelen: hoeveel is de verloren data je waard? Elke actie door jouzelf verkleint namelijk de kans dat je de data intact terugkrijgt.
- je haalt de harddisk uit elkaar, dat is ook al een NoGo.
- er is hier een heel topic over datarecovery, dat had je eerst kunnen doorlezen wat in jouw situatie handig is en wat niet.
Maar genoeg geleuterd (door mij).
Kun je de videos trouwens niet (opnieuw) downloaden (als het films zijn)?
Wat is op dit moment het beste advies voor jou voor datarecovery (de video's):
1. bepaal welk budget je (ervoor over) hebt om zoveel mogelijk van de data intact terug te krijgen
2. oriënteer je op internet op prijzen (reken op tussen de 600 en 1000 Euro) en de beloften/voorwaarden die daarbij horen
3. beslis of je gebruik gaat maken van professionele datarecovery:
- als je dat wél doet, pak dan de harddisk en de onderdelen zo goed mogelijk in (Bubblewrap, doosje) en vestuur ze verzekerd naar het Recoverybedrijf van je keuze.
- als je dat niet doet (wat best kan, niet iedeeen heeft een groot budget klaar liggen voor dit soort problemen), stop dan met het zelf op goed geluk uitvoeren van allerlei acties: neem het Datarecovery topic door, en vooral: doe precies wat ze hier aanraden (zie de vorige vragen in dit topic) en niets méér. Dan heb je redelijk wat kans dat je je data toch nog (grotendeels) terug krijgt, afhankelijk van wat er precies fout is gegaan en wat je nu nog op de disk hebt staan.
Succes!
(En ga backups maken van je belangrijke data, dat is een stuk goedkoper dan recovery.)
Eigenlijk maak je achrereenvolgens diverse in jouw situatie onhandige beslissingen achter elkaar, maar daarvan kun je leren:
- blijkbaar zijn de videofilms belangrijk, maar je hebt ze maar op één locatie ogeslagen zonder er backups van te maken
- je gaat zelf aan de slag, terwijl je direct had moeten overwegen om een recoverybedrijf in te schakelen: hoeveel is de verloren data je waard? Elke actie door jouzelf verkleint namelijk de kans dat je de data intact terugkrijgt.
- je haalt de harddisk uit elkaar, dat is ook al een NoGo.
- er is hier een heel topic over datarecovery, dat had je eerst kunnen doorlezen wat in jouw situatie handig is en wat niet.
Maar genoeg geleuterd (door mij).
Kun je de videos trouwens niet (opnieuw) downloaden (als het films zijn)?
Wat is op dit moment het beste advies voor jou voor datarecovery (de video's):
1. bepaal welk budget je (ervoor over) hebt om zoveel mogelijk van de data intact terug te krijgen
2. oriënteer je op internet op prijzen (reken op tussen de 600 en 1000 Euro) en de beloften/voorwaarden die daarbij horen
3. beslis of je gebruik gaat maken van professionele datarecovery:
- als je dat wél doet, pak dan de harddisk en de onderdelen zo goed mogelijk in (Bubblewrap, doosje) en vestuur ze verzekerd naar het Recoverybedrijf van je keuze.
- als je dat niet doet (wat best kan, niet iedeeen heeft een groot budget klaar liggen voor dit soort problemen), stop dan met het zelf op goed geluk uitvoeren van allerlei acties: neem het Datarecovery topic door, en vooral: doe precies wat ze hier aanraden (zie de vorige vragen in dit topic) en niets méér. Dan heb je redelijk wat kans dat je je data toch nog (grotendeels) terug krijgt, afhankelijk van wat er precies fout is gegaan en wat je nu nog op de disk hebt staan.
Succes!
(En ga backups maken van je belangrijke data, dat is een stuk goedkoper dan recovery.)
[ Voor 8% gewijzigd door Renault op 04-09-2023 14:50 ]
Hallo,hij is binnen bij een data recovery bedrijf,deze week weet ik er meer over.Het zou een harde ware matig probleem zijn.
Toch nog iets positiefs in dit topic. Een hardwarematig issue is eigenlijk ook al direct duidelijk bij "rare geluiden", dus dat had je ook al het loshalen van het PCB kunnen besparen. Ook het feit dat er wel een schijfletter werd gezien geeft aan dat de drive herkend werd dus qua PCB in orde was.Jimmy 43 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:33:
Hallo,hij is binnen bij een data recovery bedrijf,deze week weet ik er meer over.Het zou een harde ware matig probleem zijn.
Nog even een opmerking hierbij voor alle volgende keren: naast dat PCBs bij defecte harde schijven zelden de oorzaak zijn, volg ik niet helemaal de combinatie "bios ic overzetten" samen met het meten voor "kortsluitingen". Componenten kunnen op vele verschillende manieren kapot gaan die zich lang niet altijd uiten in "kortsluiting", ik zou bijna zeggen vaker niet dan wel. Als je jezelf kundig genoeg acht om een piepklein ICtje te swappen en/of smd te solderen dan had je eigenlijk ook moeten weten dat je de componenten helemaal niet betrouwbaar door kán meten in een heel circuit. Je meet namelijk niet alleen de weerstand van het component zelf maar ook van het hele circuit eromheen dus zo ongeveer al je metingen zijn waardeloos zonder dat je precies weet hoe het hele circuit in elkaar zit en waar alles voor dient.
[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 02-10-2023 00:48 ]
En dat post je omdat... hij in de eerste 30 sec van het filmpje al zegt dat de schijf niet herkend wordt door de computer, wat in jouw geval niet het probleem was? Bovendien heeft hij er een known-good bord bij om te kijken wat normale meetwaarden zouden zijn, en vergelijkt ze ook. De rest van het verhaal gaat nog steeds op, je kan niet zomaar random componenten in-circuit gaan testen en denken dat de resultaten voor alleen de random componenten zijn. Als ik een flyback diode over een spoel zet ga je ook gewoon beide kanten op wat meten en zou je kunnen denken dat de diode kapot is, terwijl dat helemaal niet zo is. Hetzelfde kan gebeuren als er ergens verderop in het circuit iets is doorgeslagen. Je moet weten waar alles voor dient en hoe alles samenhangt voordat je iets nuttigs kan doen met de resultaten.
Heb een nieuwe harde schijf,met de gegevens van de defecte harde schijf,de recupuratie was geslaagd zei hij,hij had ook andere mensen met harde schijf dat hij moest telleurstellen.Ik ga nu controleren of het zo is als ik verwachte.
Zou mazzel zijn. Mag ik vragen wat zoiets je nu gekost heeft? Je hoort vaak alleen dat het prijzig kan zijn, maar nooit echt contrete bedragen.Jimmy 43 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:31:
Heb een nieuwe harde schijf,met de gegevens van de defecte harde schijf,de recupuratie was geslaagd zei hij,hij had ook andere mensen met harde schijf dat hij moest telleurstellen.Ik ga nu controleren of het zo is als ik verwachte.
Pagina: 1