Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-11 09:19
Ik lees online dat er slimme stopcontacten bestaan die met de P1-aansluiting van de elektriciteitsmeter in een woonhuis in verbinding staan via wifi, zoals die van HomeWizard, en dat je daarmee apparaten kunt laten aangaan wanneer je zonnepanelen stroom terugleveren.

Bestaan er ook dergelijke slimme stopcontacten waarmee je zelf kunt programmeren dat ze inschakelen als er, bijvoorbeeld, meer dan 1000 watt zonnepaneelstroom aan het net wordt teruggeleverd gedurende 1 minuut of een ander zelf gekozen interval?

Of anders slimme stopcontacten die zulke opties (meer flexibiliteit) aanbieden via menu's in de bijbehorende app?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 12:31

DataGhost

iPL dev

Mijn huidige ervaring is dat het een stuk makkelijker wordt als je zelf al iets als HomeAssistant draait die al je informatie vanuit verschillende, mogelijk incompatibele, systemen kan verwerken tot acties. Dan kan je een "domme" slimme stekker gewoon vanuit HA besturen op basis van andere info, zoals inderdaad je zonnepanelen.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 20-08-2023 12:18 ]

• Paut
Bedank! Dat ga ik onderzoeken.
DataGhost schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:
Mijn huidige ervaring is dat het een stuk makkelijker wordt als je zelf al iets als HomeAssistant draait die al je informatie vanuit verschillende, mogelijk incompatibele, systemen kan verwerken tot acties. Dan kan je een "domme" slimme stekker gewoon vanuit HA besturen op basis van andere info, zoals inderdaad je zonnepanelen.

Verwijderd

DataGhost schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:
Precies. Je wil met triggers en variabelen werken op een centraal platform. Wat dat platform dan precies is, dat is niet eens zo heel belangrijk eigenlijk. Je wil de logica niet verspreid hebben over 16 verschillende point solutions. Die point solutions hoeven alleen maar data te leveren en acties uit te voeren. Processing doe je zo veel mogelijk centraal.

Ik ben toevallig net weer begonnen met het installeren van mijn slimme schakelmodules na onze verhuizing. Ik wil juist apparaten die zelf, behalve data leveren en acties uitvoeren, zo weinig logica bevatten en verder eigenlijk niets kunnen. Dat laatste regel ik zelf wel ergens.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een centraal platform is echt heel fijn, omdat je dan allerlei data kunt combineren in logica en ook allerlei apparaten kunt aansturen. Zelf gebruik ik Homey, die zaken als onze afwasmachine, airco en dergelijke schakelt afhankelijk van de opbrengst van onze zonnepanelen.

Wil je zelf aan de slag, dan zou je het deel P1 uitlezen met de P1 lezer van HomeWizard kunnen doen, zelf op je NAS of iets dergelijks de logica kunnen programmeren en daarmee de wifi plugs van Shelly kunnen schakelen. Shelly heeft best wat mogelijkheden om zelf aan te sturen.

• Paut
Ja, lijkt me leuk weer eens wat te programmeren. Vroeger schreef ik af en toe macro's voor MS office-toepassingen, later javascript voor websites en dan nu eens kijken of ik iets met home automation kan. Beetje spelen.
[b]wolly_a in "programmeerbare slimme stopcontacten?"...Wil je zelf aan de slag, dan zou je het deel P1 uitlezen met de P1 lezer van HomeWizard kunnen doen, zelf op je NAS of iets dergelijks de logica kunnen programmeren en daarmee de wifi plugs van Shelly kunnen schakelen. Shelly heeft best wat mogelijkheden om zelf aan te sturen.
Pagina: 1