BlueSound Powernode N330 - Probleem met AutoSense HDMI-ARC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 17:05
Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste forum stel en dat ik het probleem helder en begrijpelijk op papier kan verwoorden.

Deze week heb ik mijn 8 jaar oude Samsung UE55KS8000 vervangen door een nieuwe Samsung QE55QN95B TV.
Omdat ik het hierna geschetste probleem ook al met mijn vorige TV ondervond had ik de ijle hoop dat dit probleem met de nieuwe TV zou zijn verholpen maar helaas niet.

Wat heb ik nu in gebruik....
Naast de TV gebruik ik via mijn KPN TV abonnement de VIP5202 KPN TV box en de BlueSound Powernode N330.
Ik gebruik de afstandsbediening van de KPN TV box om tussen TV weergave en Netflix te schakelen.
Hierbij is het de bedoeling dat ik het geluid van de TV / Netflix met de afstandsbediening van de KPN TV box kan regelen.

Hoe heb ik het aangesloten...
De Samsung TV is via HDMI 1 met de KPN TV box verbonden en dat levert een goed beeld op en na het inschakelen van de KPN TV box wordt automatisch de TV naar HDMI 1 geschakeld en ik heb een perfect beeld dus de ingestelde optie HDMI-CEC functioneert prima.

Voor het geluid heb ik op de TV poort HDMI-ARC een goede HDMI kabel aangesloten op de BlueSound HDMI (-ARC) poort.
Na het inschakelen van de TV komt er echter automatisch geen geluid uit de BlueSound.

Pas als ik via de bij de BlueSound meegeleverde app de HDMI poort handmatig aanklik krijg ik onmiddellijk geluid op de via de BlueSound aangesloten luidsprekers.

Huidige instellingen....

Op de TV is HDMI-CEC (AnyNet+) en de optie PCM ingeschakeld.
Ook is op de TV bij de Geluid uitvoer de Powernode HDMI ingesteld
Op de BlueSound is bij HDMI de optie AutoSense geactiveerd.

Omdat het heel hinderlijk is om de HDMI poort van de BlueSound steeds handmatig via de app aan te moeten zetten heb ik de volgende work arround gevonden..

De BlueSound Powernode N330 heeft een vrij unieke optie aan bord en wel dat de 2 beschikbare optische poorten ook ov er een AutoSense functie beschikken, m.a.w., zodra op één van de beide optische poorten een signaal verschijnt dan wordt de betreffende optische poort actief.

Om die reden heb ik aanvullend op de al bestaande aangesloten HDMI kabel ook een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de Powernode geplaatst met als resultaat dat de KPM TV box tijdens het aanzetten de BlueSound en ik heb dan geluid welke ik via de afstandsbediening van de KPN TV box kan regelen.

Het vreemde daarbij is dat de geluid uitvoer op het TV scherm aangeeft dat het geluid via de Powernode HDMI plaatsvind.
Het is nu de vraag of het geluid nu via de Toslink kabel vanuit de KPN TV box komt of via de TV, naar mijn mening het eerste.

Het werkt op die manier wel maar dan ben ik wel aan een TV ontvanger verbonden die over een optische aansluiting beschikt en dat is niet bij alle providers het geval.

Heeft iemand een passende oplossing zodat ik de optische kabel kan laten vervallen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNoorman007
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Goeie avond,
Wij hebben identiek hetzelfde probleem met onze Samsung TV en Bluesound N330,
door de stroom toevoer telkens te onderbreken is het probleem telkens verholpen
dit is uiteraard niet de juiste werkwijze, ga kontakt opnemen met de leverancier van de N330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:22
Gebruiken jullie een goede hdmi (2.1?) kabel?

Hier ook een Samsung (The Frame 2020) en N330. Hdmi poort als enige op autosence en av mode aan bij de Powernode.
Op de samsung earc op auto en cec staat aan.

Enige dat ik merk is dat hdmi soms naar non-arc gaat (laat tv zien bij aanpassen van volume). Een herstart van de Powenode lost dat op. Merk in de praktijk geen verschil in geluid of lipsync.

Wellicht ook nog te proberen is het toevoegen van ‘universele afstandbediening’ in de tv. Staat bij mij bij de lijst van bronnen. Daarmee doorloop je een menu waarmee je de geluidsinstallatie kan toevoegen. Via de zoekfunctie is Bluesound te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 17:05
Toen ik mijn openingsbericht plaatste gebruikte ik nog een ‘gewone’ HDMI kabel.
Op aanraden van een goede kennis die in deze materie goed in huis is heb ik een gecertificeerde HDMI kabel besteld.
Hiermee heb ik nu in elk geval bereikt dat de Audio verbinding via e-ARC tussen de TV en de Bluesound Powernode N330 niet meer uitvalt.
Blijft toch nog even een vreemd probleem bestaan, op het moment dat ik alles opnieuw had geïnstalleerd zag ik tijdens het volume regelen op het TV scherm staan dat de Powernode (E-ARC) actief was.
Na enkele dagen viel de melding weer terug naar Powernode (HDMI).
Ik vind het verde geen probleem want ik hoor geen verschil tussen die beide opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Na een herstart van je Powernode zie je weer earc. En inderdaad geen idee of het verder verschil maakt, valt niks aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

srna513006 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:30:
Ik vind het verde geen probleem want ik hoor geen verschil tussen die beide opties.
Ik zie geen reden waarom dit device met eARC uit is gerust. Het is een twee kanaals device, dan heb je de diverse surround formaten die eARC kan dragen niet nodig. Waarbij het gros van die formaten dan niet eens ondersteunt worden door Bluesound. HDMI ARC om bij de tijd te zijn qua aansluitingen en het (eventuele) gemak van HDMI CEC? Ja. Maar eARC? Nee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Lipsync zou beter moeten werken bij earc ipv arc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

gelukkie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:28:
Lipsync zou beter moeten werken bij earc ipv arc?
Dat kan ook geïmplementeerd worden onder ARC, onder eARC is het verplicht. Maar aangezien de Bluesound technisch gezien geen baat heeft bij eARC verklaart het waarom gebruikers geen verschil merken als men van eARC naar ARC terug valt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1