Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
Ik twijfel nogal over de opties voor zonnepanelen voor mijn nieuwbouw woning. Met name door de recente berichtgeving en de mogelijke afbouw van saldering in de toekomst.
Beschikbare (dak)ruimte
44,5 graden
5.7 meter breed
Op oost is er een dakraam waardoor er iets minder ruimte is.
Op oost zijn de volgende BENG panelen al aanwezig (375 WP)
4x DM375M6-60HBB (DMEGC – 1755 x 1038 x 35mm, 21kg)
4x Enphase IQ7+

Volgens een verkregen offerte kunnen er 15 panelen bijgeplaatst worden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP5rxCyrWgGqq52HZ1z_3JRGSdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McH5GAX8LnHcotRGZhH1q8qy.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3500 KwH (Warmtepomp + overig)
2500 KwH (Electrische auto (toekomst))
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fase
Budget en doel
Het budget is beschikbaar er voor alle genoemde scenario's.
Reeds verkregen offertes
Offerte ontvangen voor Scenario 3 (Zie onderstaand)

15 Jinko Tiger Neo N-type 425
15 Enphase IQ8M
1 Q-Relay (3 fase)
2 Q-Term (3 fase)
15 Q-Cable 1.7m (3 fase)
1 Blubase Next montagesysteem
1 Mini groepenkast 3-fase Q-relay
1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase
1 Montage voor 15 panelen

VERMOGEN
6.375 Wp
PRODUCTIE
5.711 kWh

€ 9.099,39

Ik heb het idee dat dit nog wel iets scherper kan, zeker bij plaatsing in najaar van dit jaar.
Regio
Noord-Holland

In mijn hoofd zijn er de volgende scenario's:
1. BENG panelen laten deinstalleren (verkopen of op uitbouw plaatsen). Dak vervolgens volleggen met zo'n 20 nieuwe panelen. Hierbij gokken op veel terugleveren geen/late afbouw saldering.
2. BENG panelen laten voor wat het is. Bijplaatsen naar verwachte verbruik zonder toekomstige elektrische auto. Iets van 10 panelen bijplaatsen? Bijplaatsen alleen op West of Oost?
3. BENG panelen laten voor wat het is. Maximaal bijplaatsen (15 panelen) zie offerte.

Bovenstaande scenario's gooi ik dan ook nog in de mix met thuisbatterij opties (nog niet rendabel) en de mogelijkheid tot dynamische energiecontracten (te veel gedoe).

Klopt het dat het ook twee verschillende systemen zullen zijn? BENG panelen + nieuw te plaatsen panelen waardoor aansturing / management van verbruikt etc lastig is?
Bedankt voor input!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
1) kapitaalvernietiging
2) 3) Leg in 1 keer je dak vol... dat idee van later bijplaatsen is echt duur... je betaald dan een 3e geheel losstaand systeem.

Dat blijkt weer uit je offerte... Hergebruik van dat bestaande zogenoemd uitbreidbare Enphase systeem wordt niet eens genoemd als optie.

Net onder de 1,50 / Wp is redelijk voor Enphase, maar Enphase is pure onzin voor een schaduwvrije situatie.

Het kan dus scherper.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Patox
Ronald schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:11:
1) kapitaalvernietiging
2) 3) Leg in 1 keer je dak vol... dat idee van later bijplaatsen is echt duur... je betaald dan een 3e geheel losstaand systeem.

Dat blijkt weer uit je offerte... Hergebruik van dat bestaande zogenoemd uitbreidbare Enphase systeem wordt niet eens genoemd als optie.

Net onder de 1,50 / Wp is redelijk voor Enphase, maar Enphase is pure onzin voor een schaduwvrije situatie.

Het kan dus scherper.
Sorry kleine bump. We hebben de offerte iets aan laten passen. Nu 12 panelen (5220 Wattpiek) voor 7054 euro, zelfde specs. Dus 1,35 per wattpiek. Wordt wel iets aantrekkelijker zo. Wel geven ze aan dat ze in de meterkast nog een extra kastje moeten plaatsen omdat onderstaande te weinig ruimte heeft 8 ipv 9 (naast Warmtepomp). Een andere leverancier had maar 2 nodig. Is dat ivm op 3 fase aansluiten ipv op 2 fase aansluiten en het is waarschijnlijk beter om op 3 fase aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESnbptt-Qb9dBRLp3pO-Pf8prUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPWisGJpzfYuNL8v3d0XJDsF.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Is dat nog steeds Enphase?

Dan op prijs niet onredelijk voor een Enphase systeem. Let wel op dat Enphase iets aftopt, dat kost op jaarbasis een ruime %. Ziet er enger uit dan het is.
Enphase blijft kostbaar op materialen en levert in schaduwvrije situatie niets extra op.

En ik mis voor je BENGsetje van 4 een Q-relay. Dat is voor zover ik weet verplicht om een Enphase systeem aan netcode te laten voldoen. Daar mag je dus de aannemer op aanspreken. En geen gateway plaatsen is ook ranzig... maar helaas niet verplicht...
En waarom staat het uit?

Helaas zijn iq7 en iq8 niet firmware compatibel, dus niet op te nemen in zelfde gateway voor monitoring voor zover ik weet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Patox
Ronald schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:59:
Is dat nog steeds Enphase?

Dan op prijs niet onredelijk voor een Enphase systeem. Let wel op dat Enphase iets aftopt, dat kost op jaarbasis een ruime %. Ziet er enger uit dan het is.
Enphase blijft kostbaar op materialen en levert in schaduwvrije situatie niets extra op.

En ik mis voor je BENGsetje van 4 een Q-relay. Dat is voor zover ik weet verplicht om een Enphase systeem aan netcode te laten voldoen. Daar mag je dus de aannemer op aanspreken. En geen gateway plaatsen is ook ranzig... maar helaas niet verplicht...
En waarom staat het uit?

Helaas zijn iq7 en iq8 niet firmware compatibel, dus niet op te nemen in zelfde gateway voor monitoring voor zover ik weet.
Thanks! Sorry ietwat gedateerde foto, inmiddels hangen er een aantal kastjes bij in de meterkast, en is de installatie aan. Mbt de offerte, het gaat om een Enphase IQ8M die volgens mij minder aftopt en ook iets slimmer is? Ook hebben ze nu Tiger 435 W geoffreerd ipv 425 voorheen (helaas paneel wel groter geworden).

• Ronald
iq8m is 330W, maar zal nog steeds zichtbaar aftoppen. Dat is een gegeven bij Enphase (Iq8A kost meer, maar niet zo extreem meer aldus solar bouwmarkt)

• Patox
Ronald schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:34:
iq8m is 330W, maar zal nog steeds zichtbaar aftoppen. Dat is een gegeven bij Enphase (Iq8A kost meer, maar niet zo extreem meer aldus solar bouwmarkt)
Hi Ronald, nog een korte vraag. De leverancier heeft nu een 'actie' met een ander type paneel. In plaats van Optie 1:
De installatie bestaat uit 12 zonnepanelen van het merk Jinko Tiger Neo N-type 435WP Full Black WP met een totaalvermogen van 5.220 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.619 kWh.

Wordt nu voor 1320 euro minder een voorstel gedaan voor:
De installatie bestaat uit 12 zonnepanelen van het merk Canadian Solar HiKu6 cs6r 405 met een totaalvermogen van 5.220 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.300 kWh.

De opwek van 319 kWh verschil is natuurlijk aanwezig, maar voor 1320 euro minder is dit misschien wel interessant. Zijn dit kwalitatief ook goede panelen? Of ken je ze niet?

• Ronald
Die 1300 euro minder komt echt niet uit de paneel wissel.
1300 euro is nu zeg maar richting de inkoop prijs van 12 panelen ;-)

De canadians hebben na 20 jaar een paar% meer degradatie volgens de datasheet. Verder ook okay.

• Patox
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:10:
Die 1300 euro minder komt echt niet uit de paneel wissel.
1300 euro is nu zeg maar richting de inkoop prijs van 12 panelen ;-)

De canadians hebben na 20 jaar een paar% meer degradatie volgens de datasheet. Verder ook okay.
Het verbaast mij ook een beetje. De data sheet ziet er op zich goed uit:
https://static.csisolar.c...rs-product-warranty-1.pdf
We gaan van 12 panelen en 16 omvormers (omvormers van de BENG panelen worden vervangen) voor 7800 euro naar 12 panelen en 16 omvormers voor 6500 euro. Ben gek als ik het niet doe toch?

• Ronald
Het is voor wat je krijgt niet verkeerd.

Spul is in een klein aantal maanden echt heel veel minder duur geworden... Orders zijn erg opgedroogd... Ook daardoor prijsdalingen.

Overweeg of je aan 12 erbij echt genoeg hebt - Post-salderen helpt elk beetje met vermindering afname kosten

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 06-10-2023 15:43 ]

• Patox
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:42:
Het is voor wat je krijgt niet verkeerd.

Spul is in een klein aantal maanden echt heel veel minder duur geworden... Orders zijn erg opgedroogd... Ook daardoor prijsdalingen.

Overweeg of je aan 12 erbij echt genoeg hebt - Post-salderen helpt elk beetje met vermindering afname kosten
Ja ik denk eraan om nog 4 panelen bij te laten plaatsen, we hebben ruimte zat op oost/west. Daarmee blijft het bedrag waarschijnlijk nog steeds onder het oorspronkelijke bedrag.
Pagina: 1