Hoe kan ik de verwarmings functie uit zetten van mijn nefit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-10 13:02
Hoe kan ik de verwarmings functie uit zetten van mijn nefit proline nxt?

Ik wil in mijn oude cv radiatoren voetventielen plaatsen en andere werkzaamheden uitvoeren op mijn cv installatie.
Maar ik raak de warmwater functie kwijt als ik de ketel zonder druk zet.
Dus effe een weekje zonder cv voor een klus kan eigenlijk helemaal niet!

Hoe kan ik dit omzeilen? Ik heb geen afsluiters in mijn leidingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hem gewoon elke keer leeg laten lopen toen ik m’n radiatoren of knoppen aan het vervangen was. Als je al het voorbereidende werk doet, dan hoeft toch uiteindelijk de druk er niet langer dan een halve dag vanaf? Lijkt me met dit weer ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:02
Je systeem moet op druk blijven voor sww, helaas. Als je geen afsluiters hebt moet je hem aftappen.

Of bevriezen.

Als je afsluiters plaatst ben je misschien in een middagje klaar, kun je rest rustig aan doen?

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 20-08-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
Wat jammer. :(
Ik kan met cv ketels herinneren met een cv én warmwater schakelaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt wel functioneel uitzetten dat hij cv water warm maakt. Maar voor sanitair water sluit hij de cv lus kort door een platenwisselaar. Het is dus belangrijk dat hier water in zit anders werkt het niet.

Check even in de handleiding of er een minimum hoeveelheid leiding/radiator aan de ketel moet zitten voor de sww functie. Ik denk dat een drukvat sowieso verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:27
En wat als je de klus nou eens begint met het plaatsen van een paar afsluiters? Dan vul je daarna dat kleine gedeelte van de installatie weer en heb je weer warm water, terwijl je over de rest zo lang kan doen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
jurri@n schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:28:
En wat als je de klus nou eens begint met het plaatsen van een paar afsluiters? Dan vul je daarna dat kleine gedeelte van de installatie weer en heb je weer warm water, terwijl je over de rest zo lang kan doen als je wilt.
Kan, maar zorg dan wel dat overstort en expansievat nog wel in die kleine lus zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
jurri@n schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:28:
Dat kan maar dat kost me 3 afsluiters a 20-30€ en 2T-stukken . En waarvoor? 1 software optie die ontbreekt?

Ik kloot wel verder. Wat kan ons dat water schelen?! kost toch zo goed als niks.
Ga nog wel verhaal halen bij nefit want ik vind het eigenlijk van de zotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
Nog een gerelateerde vraag. Hoe laat ik de pomp draaien zonder brander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
svideo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Dat kan maar dat kost me 3 afsluiters a 20-30€ en 2T-stukken . En waarvoor? 1 software optie die ontbreekt?

Ik kloot wel verder. Wat kan ons dat water schelen?! kost toch zo goed als niks.
Nou het is geen software instelling. Het water in CV systeem wordt gebruikt voor maken van warm water. Zonder dat water werkt het niet. Het is dus hardwarematig. Er zijn overigens CVs die iets anders werken en wel kunnen. Hangt wel prijskaartje aan.

Je kan altijd met stukje restbuis het CV deel kortsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 20-08-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:16
Bij de 1e radiator (t stuk) nabij de ketel een afsluitdop plaatsen op de hoofdleiding, dan kan de ketel weer op druk, letop dat je de radiator wel helemaal open hebt staan anders ga je de overstort testen.

https://www.warmteservice...luitplaatje-22/p/40152655

Je hebt dan tijdelijk een CV met maar 1 radiator dat werkt wel.

Anders gewoon dagelijks leeg laten lopen, is weinig werk, let wel op dat je roest kunt krijgen door steeds op/af druk gezien er zuurstof bij komt.

[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 20-08-2023 19:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
Sethro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Nou het is geen software instelling. Het water in CV systeem wordt gebruikt voor maken van warm water. Zonder dat water werkt het niet. Het is dus hardwarematig. Er zijn overigens CVs die iets anders werken en wel kunnen. Hangt wel prijskaartje aan.

Je kan altijd met stukje restbuis het CV deel kortsluiten.
Kijk. Dat wist ik niet.
Ik ga geen loop/bypass maken om het systeem te foppen. Alleen een afsluiter plaatsen werkt niet bij dit systeem dat heeft ie al bewezen vandaag , het apparaat valt al in storing van luchtbellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:51
[...]

Ik zou zeggen, bel een monteur. Uit je reacties maak ik op dat je niet begrijpt hoe een cv systeem in elkaar zit, hoe een combiketel werkt en waarom het dus niet kan wat je wilt (Hint het ligt niet aan de software). En als je niet begrijpt hoe een systeem werkt, kan je kliene foutjes maken, met verregaande gevolgen.
Dus of verdiep je in de werking van het systeem, of bel een monteur, dat gaat je veel meer schelen, dan die 3 afsluiters.

Ik heb in ieder geval voor elke strang en voor elke radiator afsluiers, zodat ik onderhoud kan plegen zonder de rest uit te moeten zetten. Echt een aanrader.

Daarnaast bevast leiding water zuurstof, wat zorgt voor roestvorming in je radiatoren (en stalen leidingen). Elke keer nieuw leiding water je systeem in pompen is dus niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat @Nivado zegt, Nefit werkt nu eenmaal met een warmtewisselaar voor warm water.
Daar ga jij (en Nefit) niks aan veranderen.
Dus als jij je systeem wil aanpassen en warm water behouden zal je een by-pass moeten maken zoals hierboven al beschreven.
Waarom wil je eigenlijk voetventielen monteren?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Trouwens met zo weinig kennis ventielen en andere zaken in CV systeem zomaar gaan vervangen is ook wel vragen om lekkages en andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
Waarom wil je eigenlijk voetventielen monteren?
Ik heb een radiator moeten verwijderen ivm schuif pui.
En probeer de flow te dirigeren naar de de radiatoren die nu te weinig flow krijgen.
Het systeem is 40 jaar oud en heeft er een handje van alleen de voorkant van het huis te verwarmen.
Ik probeer de weg van de minste weerstand te beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-10 19:02
svideo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Ik heb een radiator moeten verwijderen ivm schuif pui.
En probeer de flow te dirigeren naar de de radiatoren die nu te weinig flow krijgen.
Het systeem is 40 jaar oud en heeft er een handje van alleen de voorkant van het huis te verwarmen.
Ik probeer de weg van de minste weerstand te beïnvloeden
kortsluit leiding maken onder ketel met vulkraan, drukvat en afsluiter (vlinder/hendel) die je half dicht zet (ketel gebruikt cv zijde om een drukstoot te meten, zonder die drukstoot krijg je storing 2L en dus nog steeds geen warmwater)

wat betreft je voetventielen en dergelijke, houd er goed rekening mee dat de nefit proline toestellen ten alle tijden minimaal 600L/h doorstroming nodig hebben, anders krijg je net als ik na plaatsen van dynamisch instelbare kranen met een flow van 440L/h continu de melding 2U (verschil tussen aanvoer en retour te groot)

gezien je installatie 40 jaar oud is, misschien is de radiatoren/leidingen laten spoelen een betere optie?
https://www.boels.com/nl-nl/huren/cv-spoelcompressor/p/11531
zoiets bedoel ik, deed hier wonderen!

[ Voor 9% gewijzigd door Erik15678 op 21-08-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
svideo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

Kijk. Dat wist ik niet.
Ik ga geen loop/bypass maken om het systeem te foppen. Alleen een afsluiter plaatsen werkt niet bij dit systeem dat heeft ie al bewezen vandaag , het apparaat valt al in storing van luchtbellen.
Mat afsluiters verklein je wel het volume van water wat je af moet tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27
[...]

Als je dat teveel geld vind, dat kan natuurlijk. Goedkopere oplossing: zoek het 1e punt op waar je CV leidingen aftakken verder weg van je CV is beter dan heel dichtbij omdat je dan meer volume hebt.
En draai daar gewoon een eindkap op. Afhankelijk van de maat heb je die 2 eindkappen voor ongeveer 10euro in totaal. Daarna cv weer vullen om warmwater functie beschikbaar te houden. Dit heb ik zelf ook zo gedaan tijdens een verbouwing.
Nadeel is dat bij weinig wat in het circuit de CV druk makkelijk kan zakken waardoor warmwater niet werkt (storing lage druk). Maar voor een weekje of 2 is het prima om periodiek (indien nodig) een keer de stekker eruit en erin te doen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
Erik15678 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:02:
[...]

kortsluit leiding maken onder ketel met vulkraan, drukvat en afsluiter (vlinder/hendel) die je half dicht zet (ketel gebruikt cv zijde om een drukstoot te meten, zonder die drukstoot krijg je storing 2L en dus nog steeds geen warmwater)

wat betreft je voetventielen en dergelijke, houd er goed rekening mee dat de nefit proline toestellen ten alle tijden minimaal 600L/h doorstroming nodig hebben, anders krijg je net als ik na plaatsen van dynamisch instelbare kranen met een flow van 440L/h continu de melding 2U (verschil tussen aanvoer en retour te groot)

gezien je installatie 40 jaar oud is, misschien is de radiatoren/leidingen laten spoelen een betere optie?
https://www.boels.com/nl-nl/huren/cv-spoelcompressor/p/11531
zoiets bedoel ik, deed hier wonderen!
Aangezien er de nodige verschillen zijn ontstaan tussen de orginele uitvoering en de huidige setup is het niet vreemd dat voor warmer wordt dan achter.
Voor zitten de grootste radiatoren en de CV ketel zit voor. Oorsprokelijk zat de CV in het midden en zat de grootste radiator achter.
Mocht het gewenste effect uitblijven dan kan ik altijd nog de boel gaan spoelen.

Die minimum flow vereiste is goed om te weten. Is dat in het service menu uit te lezen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
The-Source schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Als je dat teveel geld vind, dat kan natuurlijk. Goedkopere oplossing: zoek het 1e punt op waar je CV leidingen aftakken verder weg van je CV is beter dan heel dichtbij omdat je dan meer volume hebt.
En draai daar gewoon een eindkap op. Afhankelijk van de maat heb je die 2 eindkappen voor ongeveer 10euro in totaal. Daarna cv weer vullen om warmwater functie beschikbaar te houden. Dit heb ik zelf ook zo gedaan tijdens een verbouwing.
Nadeel is dat bij weinig wat in het circuit de CV druk makkelijk kan zakken waardoor warmwater niet werkt (storing lage druk). Maar voor een weekje of 2 is het prima om periodiek (indien nodig) een keer de stekker eruit en erin te doen.
Het is niet zozeer dat ik daar geen geld aan wil besteden. Ik verwacht na dit klusje wel klaar te zijn met de CV installatie. En dan wordt het nogal zonde van de investering. Wil er ook geen hobby van maken.
Ja ik voorzie nog wel een klus in de toekomst. De badkamer maar dan neem ik de 2 extra afsluiters wel mee in de begroting. Nu wil ik eerst comfortabel de winter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-10 19:02
svideo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Aangezien er de nodige verschillen zijn ontstaan tussen de orginele uitvoering en de huidige setup is het niet vreemd dat voor warmer wordt dan achter.
Voor zitten de grootste radiatoren en de CV ketel zit voor. Oorsprokelijk zat de CV in het midden en zat de grootste radiator achter.
Mocht het gewenste effect uitblijven dan kan ik altijd nog de boel gaan spoelen.

Die minimum flow vereiste is goed om te weten. Is dat in het service menu uit te lezen?

Bedankt
Nee helaas, enige wat je kunt doen in het menu is de pomp snelheid aanpassen, waarbij 50% dus 600L/h is, is wel terug te vinden in de installatie handleiding van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 15:46
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd.
Maar misschien heb je wel dubbelinstelbare radiatorkranen.
Dat zijn kranen waar naast de gewone instelling (draaien aan de knop/handwiel) nog een instelling gedaan kan worden. Je begrenst met die 2e instelling hoever de kraan open is als je de knop helemaal open draait.
Om deze 2e instel mogelijkheid te bereiken moet de knop demonteren, daaronder zit de 2e instel mogelijkheid. Het hier voor benodigde gereedschap is merk, en soms model, afhankelijk.
De aanschaf van zo'n instelsleutel is goedkoper dan die van een kraan, je kunt hem vaker gebruiken en het gaat natuurlijk sneller dan het vervangen van een kraan of voetventiel.
Persoonlijk ben ik van mening dat je moet inregelen mbv dubbelinstelbare kranen, inregelen mbv voetventielen is voor amateurs.
Pagina: 1