DIY project met Raspberry Pi en oude speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-09 08:11
Al een paar jaar staat een oude Philips audioset stof te happen. Bestaat uit een toren met cd-speler, die kapot is, en twee geluidsboxen. Lijkt me leuk om die laatste weer een bestemming te geven (zie foto's).
Doel is om er muziek op af te spelen via het lokale netwerk, internet radio streamen en luisterboeken afspelen via Bluetooth.

Als ik het goed heb begrepen zou dat moeten lukken via een Raspberry PI met Volumio. Mijn vraag is of een HiFiBerry AMP2 dan een goede hat is om het geheel goed te laten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKN-ucNI2im9yLYA9XJ3Zdk3xww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DefgzXbN4Op8uDvTFibV7C8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqfik2PcVpzTZC8YK7pPhcVFoAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfYamFlBEygqInzS0lBBTHzy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 19:10
Kijk ook eens naar picoreplayer en LMS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat moet wel lukken met die AMP2. Hou er wel rekening mee dat je dan niet de usb voeding van de pi maar een aparte voeding nodig hebt.
Die Philips speakers verder zullen niet zoveel vermogen vragen, dat gaat altijd wel goed. Zou er geen wonderen van verwachten qua geluidskwaliteit. Maar het geeft geluid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Leuk om te hobbyen enz, maar dit is toch helemaal niet interessant? Alleen de versterker kost al 85 euro. (en het lijkt me ook niet echt iets heel bijzonders)

Voor het geld wat je hier straks aan kwijt bent kan je gewoon een stereosetje kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 20-08-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Met een paar oude Bleutooth oordopjes en goedkope mono versterker printjes is er altijd iets leuks van te maken:) Zie ook: YouTube: Transforming dead earbuds into POWERFUL wireless speakers

Je zou ook met een stereoprintje van max een 10je hetzelfde kunnen bereiken als met de amp2. Netjes weggewerkt in één van de speakerkasten maakt het niet uit of het één geheel is met een Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 10:20
Ik heb zelf een oude sony platenspeler bluetooth enabled gemaakt met onderstaand soort chipje. Kreeg het idee via die diy gast op youtube(edit, zie linkje van Ransbal, die!). Ik heb een voeding ingebouwd en een audio out via 3.5mm die in de aux van de platenspeler gaat. Was een stuk goedkoper dan een Raspi en een stuk simpeler :)

https://www.ebay.nl/itm/2...32%7Ctkp%3ABk9SR5DkyNjDYg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Dank voor de interessante suggesties. Hoe ik bij de AMP2 kwam: ik had Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 4. Ik heb dat nu omgezet naar een thin client, dus heb een Pi 'over'. Wat me daarbij handig leek is dat het Pi-ecosysteem redelijk laagdrempelig is en goed wordt ondersteund. Leek me goed te integreren via Home Assistant, zodat geluid uit meerdere bronnen afgespeeld kan worden (LAN, internetradio via HA, Bluetooth). Stel dat het een tijdje goed werkt, dan zou ik zo'n opstelling ook kunnen maken voor de woonkamer, met goede boxen, waardoor multiroom mogelijk is.

Ben het echter ook wel eens met de opmerking dat het eigenlijk veel geld is voor weinig kwaliteit.

Filmpje van DIY Perk is amazing, dit soort aanraders maakt het zo leuk om dit soort vragen te stellen op Tweakers. Kan me ook erg vinden in het sentiment van de comments, dat dit voor de meeste gewone stervelingen onhaalbaar is.

Bluetooth chipje is leuk, maar dan zijn we altijd afhankelijk van een ander device voor de bediening en de integratie met Home Assistant is lastig. We hebben nu een bluetooth speaker en daar wil ik dus graag vanaf. ESP32 zou mooi zijn, maar vind daar niet 1-2-3 een toepassing, behalve de ESPMUSE Proto esp32 ontwikkelingskaart met luidspreker en microfoon voor 21 euro. Die heeft niet genoeg vermogen om geluid af te spelen op de 2 boxen.. Iemand andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heeft die 'thin client' waar je home assistant op draait niet een fatsoenlijke audio uitgang?

Dan kun je vanuit daar naar een versterker bordje rechtstreeks naar de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Er staan ook gewoon zat versterkertjes te koop op alie. Vraag me ook niet hoe de kwaliteit is. Maar als je zo'n bordje voor weinig geld hebt, blijft het ook een beetje leuk.

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=0oIK5tn93J2J (heeft zelfs BT ingebouwd)

Of misschien zo iets? (beide gezocht op stereo amplifier)
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=Ei3pokDG5dZm

Nogmaals, weet niet hoe de kwaliteit is, zal ook niet geweldig zijn. Specificaties zou ik ook met een flinke korrel zout nemen. ;) Maar aan de speakers te zien hebben we het ook niet over audiofiel standaarden.
En het zal misschien niet zo mooi integreren in een pi, maar ik zie ook niet zo goed wat dat toevoegt. De pi aansluiten op een versterker bordje bereikt toch gewoon hetzelfde?

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 22-08-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

WEBGAMING schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:34:
Er staan ook gewoon zat versterkertjes te koop op alie. Vraag me ook niet hoe de kwaliteit is. Maar als je zo'n bordje voor weinig geld hebt, blijft het ook een beetje leuk.

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=0oIK5tn93J2J (heeft zelfs BT ingebouwd)

Of misschien zo iets? (beide gezocht op stereo amplifier)
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=Ei3pokDG5dZm

Nogmaals, weet niet hoe de kwaliteit is, zal ook niet geweldig zijn. Specificaties zou ik ook met een flinke korrel zout nemen. ;) Maar aan de speakers te zien hebben we het ook niet over audiofiel standaarden.
En het zal misschien niet zo mooi integreren in een pi, maar ik zie ook niet zo goed wat dat toevoegt. De pi aansluiten op een versterker bordje bereikt toch gewoon hetzelfde?
Deze versterkers zijn niet heel erg goed....
Beter kijken naar een Fosi v3.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
CPM schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Deze versterkers zijn niet heel erg goed....
Beter kijken naar een Fosi v3.
Dat geloof ik, en noem ik ook minimaal 2x. Heb je de speakers ook gezien?

100 euro. Het doel (voor mijn commentaar in ieder geval) was om (significant) goedkoper te zijn als een versterker van 85. En om het een beetje leuk te houden als doe het zelf project.

Dat het veel beter is geloof ik meteen, daar gaat het absoluut niet om. En dit is dan ook zeker een veel interessantere investering als de raspberry versterker.

Maar als je dan zo veel investeert in een versterker, moet je ook de speakers kopen die daar bij horen, en dan zit je zo aan de 300+ euro. Leuk voor iemand die er echt mee bezig is, niet echt voor iemand die gewoon wat wil hobbyen.

[ Voor 54% gewijzigd door WEBGAMING op 22-08-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Accretion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:22:
Heeft die 'thin client' waar je home assistant op draait niet een fatsoenlijke audio uitgang?

Dan kun je vanuit daar naar een versterker bordje rechtstreeks naar de speakers?
Nee, de thin client hangt in de meterkast. Vergt boren en kabels trekken etc. om het op die manier op te lossen, dat zie ik niet zitten.
WEBGAMING schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:34:
Er staan ook gewoon zat versterkertjes te koop op alie.
Als ik dat uitwerk kom ik op zoiets:
- 12v voeding (€10)
- ESP32 met ESPhome (heb ik liggen)
- MAX98357A I2S (€2)
- amplifier (€8)
- stepdown regulator 12v > 5v voor de ESP32 (heb ik liggen)

Ik snap alleen niet waarom voor de input van de amplifier GND nodig is?
Zou dit werken? Totaal €20, dat lijkt een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Qua scenario kan dit werken via Music Assistant in Home Assistant. Wat dan niet werkt is streaming via Bluetooth. Optie is misschien Squeezelite-esp32, wat wel integratie in HA én BT-streaming lijkt te kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Links, rechts (+) en 1x min zo te zien toch? Dat is toch gewoon normaal?
Pagina: 1