Aankoopadvies - MiniPC + KVM Switch icm thuiswerk setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 00:47
Ter inleiding:
Ik heb momenteel een thuiswerk setup, allemaal apparaten van werk (die in toekomst tzt uiteraard vernieuwd zullen gaan worden) bestaande uit:
1. HP Probook Laptop (weet niet exact welk model, volgens mij een 450 met i7 1185G7)
2. HP Docking Station (HP G5 USB-C Docking Station)
3. 2x 24"Dell 2417H beeldschermen
4. Bloomberg USB-A Keyboard
5. Logitech MX Master 3 muis
6. Logitech C920 HD Pro

Omdat ik een oude laptop heb die ik daar niet op aansluit / gemakkelijk kan aansluiten doe ik vaak privé zaken ook op mijn werk laptop, inclusief persoonlijk budget, vakanties plannen, etc. Uiteindelijk is dat een situatie waar ik niet gelukkig van word, daar ik liever beiden fysiek gescheiden hou. Daarom ben ik op zoek naar een MiniPC (a la Intel NUC) die ik kan gebruiken voor alle privé taken. Echter, idealiter gebruik ik de setup die ik thuis heb qua beeldscherm/toetsenbord/muis ook hier voor. Vandaar dat dit advies ook gaat over hoe dat het beste te realiseren, waar na onderzoek ik uit kom op een KVM switch. Idealiter kan ik 'geruisloos' switchen van het ene systeem naar het andere wanneer dat nodig is. Hopelijk ben ik hier aan het goede adres, daar ik door de bomen het bos niet meer zie. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal primair een systeem zijn voor office/admin, met hier en daar een sportwedstrijd streamen wanneer vrouwlief de tv in gebruik heeft. Dit betekent Outlook/Word/Excel/Chrome, etc. Idealiter is het een systeem dat ik kan gaan gebruiken voor alledaagse zaken maar ook voor het archiveren van foto's en andere belangrijke documenten (op dit moment geen behoefte noch noodzaak om een aparte NAS hiervoor op te zetten).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig te zeggen. Zolang het systeem op goede, efficiente manier doet wat ik wil dat het doet mag het best wat kosten. Maar om toch maar iets aan range te geven, EUR 500. Als dit niet realistisch is hoor ik het uiteraard graag, geld is in die zin geen issue.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, al betreft dit eigenlijk alleen de randapparatuur zoals in de introductie benoemd. Systeem mag verder compleet nieuw zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een MiniPC incl alle benodigde componenten, een KVM switch en een Windows licentie incl Office365.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou graag willen dat het bedrijf dat de MiniPC maakt niet Chinees is, US is oké en als het kan EU. Dat componenten waarschijnlijk in China gemaakt worden (en je daar nauwelijks onderuit komt) is geen deal breaker, maar ik wil verder graag zo lokaal mogelijk blijven. Heeft niets met zorgen om kwaliteit te maken, het is meer een (geo)politieke voorkeur. Verder heb ik geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een systeem dat relatief stil is. Indien mogelijk zou ik het interessant vinden om mogelijkheden te onderzoeken om het systeem via een VESA mount achter één van de twee beeldschermen te hangen, al is dit geen noodzaak. Verder zou ik graag beter willen begrijpen welke I/O ik nodig heb op de KVM switch en wat er noodzakelijk op de MiniPC zelf moet zitten.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Meedenken met een relatieve novice mbt bouwen van een PC, die graag de setup thuis wat wil verbeteren. Aan de functionele eisen voldoen is belangrijker dan budget, al kan ik thuis niet aan komen met een setup van 1000 euro voor wat home budget en browse werk. Als het kan zou ik graag een i) basisoptie zien met een ii) upgraded versie als ik toch interesse heb in extra budget besteden aan betere/snellere/zuiniger/stiller componenten.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:19
Ik heb een min of meer vergelijkbare set-up in mijn werkkamer (helaas wil mijn werkgever nog steeds geen Bloomberg voor me betalen, ik moet het met een Logitech ramplank en het internet doen :'( , maar verder lijkt het er erg op)

Naast mijn HP elitebook heb ik een Deskmini voor prive zaken, die biedt ook video via DP over USB-c, je kunt de kabel van je HP dock er zo insteken (in de USB-C aan de achterkant, de voorkant USB heeft geen DP, de AMD versie heeft geen DP over USB-c...)

Er is plek voor nog een paar SATA SSD's indien 2TB niet voldoet.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 120,62€ 120,62
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 231,09€ 231,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 55,99€ 55,99
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 72,90€ 72,90
Totaal€ 525,50

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 19-08-2023 23:08 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
martyw schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:06:
1ProcessorsIntel Core i3-12300 Boxed€ 0,-€ 0,-
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 231,09€ 231,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 72,90€ 72,90
Totaal€ 404,88
Intel = VS
ASRock en G.Skill = Taiwan
Noctua = Oostenrijk
Lexar = Chinees.
Maargoed de ssd is makkelijk aan te passen voor een Crucial (VS)

Ik denk ook dat een DeskMini een goede keus is.

• martyw
Djarune schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Intel = VS
ASRock en G.Skill = Taiwan
Noctua = Oostenrijk
Lexar = Chinees.
Maargoed de ssd is makkelijk aan te passen voor een Crucial (VS)

Ik denk ook dat een DeskMini een goede keus is.
Haha, dat had ik gemist - sorry @Catorce, had over je China aversie heen gelezen.

• martyw
Oh, en neem de ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit erbij.

Over hoe alles aan te sluiten: ik heb een monitor met een ingebouwde USB hub, op die hub in de monitor zitten het toetsenbord, muis, webcam en mijn Plantronics conference speaker aangesloten (ik haat hoofdtelefoons/airpods). Vandaar loopt er een USB kabel naar het HP dock, waarop ook mijn monitor via DP aangesloten is, en het netwerk via de RJ45 op een wallmount die in de meterkast op de switch aangesloten is die naast de KPN Experiabox hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 19-08-2023 23:12 ]

• Catorce
Dank voor de eerste respons! Een aantal vragen van mijn kant:

1. De ASRock B660 lijkt me nog wat aan de forse kant versus een Intel NUC of vergelijkbare modellen (het huist immers ook een fan) - zouden jullie misschien mee kunnen denken over een kleiner barebones?

2. Kosten daargelaten, is het niet handiger om met een KVM switch te werken? Ik dacht dat dit mij het voordeel kon bieden om i) alles zo veel mogelijk weg te werken met alleen de KVM switch nog in zicht, en ii) flexibeler te zijn in de toekomst als de werkgever weer met een nieuw model laptop/docking station op de proppen komt (of ik wissel van werkgever. Ihkv van deze KVM switch - ik neem twee maal per week mijn laptop mee naar kantoor toe dus zal hem wel redelijk eenvoudig moeten kunnen loskoppelen. Tot slot: vergeten te vermelden maar ik voorzie dat in de toekomst mijn vrouw ook gebruik wil kunnen maken met haar werk laptop van de set up, indien zij haar werkkamer op moet gaan geven als er gezinsuitbreiding komt. Hoeven we nu niet per se op voor de sorteren, maar enige flexibiliteit biedt wel voordelen met het oog op de toekomst.

• martyw
1. Alles is relatief, de Deskmini heeft een inhoud van 1,92l, een qua specs vergelijkbare NUC is 0,92l. Bij beide komt nog een powerbrick om ze van stroom te voorzien. In de Deskmini kun je een paar extra SATA SSD's en twee gangbare M2 80 mm SSD's kwijt, in de NUC een M2 80 mm en een minder gangbare M2 42 mm SSD.
1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi3 (EU-stroomkabel)€ 305,99€ 305,99
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 85,79€ 85,79
Totaal€ 447,77

Ter vergelijking zie je hier een foto (met tegenlicht, de zon schijnt nu mijn werkkamer in) van mijn setup met dock, deskmini en balpen voor een idee van de maat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7pfmBPAgBUVTA5ndPFnA4YWUY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hNjZuEMmWvLnIJ2xWZA4T7F.jpg?f=fotoalbum_large
2. Bij een KVM switch (als de Delock HDMI KVM Switch) moet je minstens twee kabels lostrekken als de laptop meegaat, bij een dock maar 1, ook heb je met een KVM switch geen voeding, dus je powerbrick moet af en toe aan de laptop. Mijn indruk is dat er een overgang naar docks ingebouwd in monitoren, of losse docks zoals de HP aan de gang is, bij mij op kantoor staat op ieder bureau een monitor met ingebouwde dock. Via de USB-c kabel komt alles: connectiviteit, beeld en voeding.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 20-08-2023 11:02 ]

• Catorce
Schopje omhoog!

Ik zou graag verder gaan met de aankoop van een nieuwe pc voor thuis. Nav bovenstaande heb ik een aantal vragen/observaties:

1. Met M2 SSDs tegenwoordig behoorlijk goed geprijsd en tevens een goede hoeveelheid opslag, waarom zou ik gaan voor de grotere form factor om mogelijk een SATA SSD er in te zetten? Met 2TB M2 SSD moeten we een héél eind komen, toch? Wat zie ik hier mogelijk over het hoofd? Indien ik hier gelijk heb zou ik graag opteren voor een NUC (of vergelijkbaar product van andere fabrikant) om de form factor klein te houden.

2. Ik ben van plan een (compact) camera aan te schaffen en wat licht edit werk te doen. Nu is photo editing niet een enorm zware taak (itt video editing in 4K/8K), maar toch dacht ik er aan of het handig kan zijn een kleine upgrade te overwegen van een systeem. Voornamelijk denk ik dan aan een i5 ipv i3, of vergelijkbaar van AMD.

3. Op dit moment is het volgende aangesloten op de docking station: toetsenbord, logitech receiver voor muis, 2x scherm en voeding. Laptop heeft dus alleen een USB C connectie met het docking station en verder niets. Op het moment dat ik een mini PC op bureau zet en wil switchen tussen de twee devices, kan ik dan de voeding in de mini PC steken zodat 'ie altijd power heeft, en vervolgens simpelweg de USB C van de docking station inpluggen om met alle peripherals aan de slag te gaan? Zo ja, moet ik dan nog iets met de power die de docking station in gaat en normaliter mijn laptop van stroom voorziet via USB C?

4. Goed om te vermelden dat ik geen echte 'tweaker' ben en als zodanig ook niet van plan ben met enige regelmaat te upgraden. Daarom zou ik graag een systeem aanschaffen dat future proof genoeg is voor gebruik van 5-8 jaar, en is mij prijs iets minder van belang.

Ik kijk voor het gemak nu even naar vier verschillende Intel NUC modellen. Met bovenstaande in het achterhoofd heb ik de 12e en 13e generatie als basis genomen en daarbinnen de i3 en i5 opties. Als ik dat zo bekijk lijkt mij een upgrade naar de nieuwste generatie niet bijster veel meer te kosten (enkele tientjes). Zou het dan passend zijn voor mij om uiteindelijk deze setup aan te schaffen?

1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5 (EU-stroomkabel)€ 459,-€ 459,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 75,37€ 75,37
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 89,85€ 89,85
Totaal€ 624,22

• Catorce
Follow up: op form factor na, zou bovenstaande Intel NUC setup (of een met een i3) benoemenswaardig anders presteren dan een setup met een DeskMini?

• martyw
De Deskmini zal slechter presteren. De i5-1340P is een klein krachtpatsertje met zijn 4 performance cores en 8 efficiency cores, die is behoorlijk krachtiger dan de i3-1220P die in de NUC zit die we een paar maanden geleden besproken hebben, de i3-1220P presteert vergelijkbaar met de desktop i3 die ik in de Deskmini adviseerde. De deskmini is enkel geschikt voor i5's waarvan de naam op een T eindigt, die zijn slecht leverbaar en presteren minder dan de i5 uit je NUC. Dus als je meer performance wilt is de NUC die je noemt een goed idee. Wel laat Intel deze machientjes in China maken, en ook Lexar komt daar vandaan .....

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 27-10-2023 14:49 ]

• Catorce
Je hebt gelijk - had die Lexar iets te vlot gekopieerd vanuit jouw initiele advies. Zal waarschijnlijk aan gedeeltelijke productie in China niet ontkomen, maar als er een goed/leuk alternatief is voor de NUC vanuit een form factor, I/O en compatibility (makkelijk kunnen vinden van componenten die gaan passen) perspectief hoor ik het graag.

Dank voor je hulp!

• jelmervdh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik zit in exact dezelfde situatie als @Catorce, ik heb een werk laptop die ik niet meer privé wil gebruiken. Ik heb een oude gamePC waar ik vanaf wil omdat ik naar iets kleiners wil en wat minder stroom verbruikt.

Ik heb een Dell WD19S dockting station en was wel benieuwd of deze niet direct in een MiniPC kan? Dan kan ik met 1 kabel switchen tussen werk/privé op dezelfde monitoren, dat zou fijn zijn.
Ook zou ik misschien wel 2x144hz willen, weet iemand of dit mogelijk is met een opzet als een intel NUC met een docking station?

• Catorce
Ik denk dat dit hem moet worden voor mij:

1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5 (EU-stroomkabel)€ 459,-€ 459,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 76,75€ 76,75
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 58,90€ 58,90
Totaal€ 594,65

• Catorce
Ter bevestiging voor eenieder die dit overweegt:

Installatie was eenvoudig (Windows staat er niet op, dus die moet je er zelf even op zetten via boot stick en vervolgens licentie kopen), systeem is heerlijk vlot en het wisselen van scherm, toetsenbord en muis dmv de USB C kabel uit de docking station van werk laptop naar NUC zetten werkt helemaal prima.

Voor eenieder die dit overweegt: het is niet de allergoedkoopste oplossing (je zou eventueel een ouder model NUC of iets mindere DDR/storage kunnen doen) maar het is super compact en doet precies wat het moet doen. Absoluut een aanrader!
Pagina: 1