KnipZ
[ Voor 103% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:39 ]
[ Voor 103% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:39 ]
[ Voor 98% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:40 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Bij de bouw, 24 jaar geleden.Monkeydancer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:05:
Wanneer is voor het laatst de voegen opnieuw gedaan?
Ik zal de voegwerk laten controleren. Het kan zijn dat dit een loslatende voeg is, i.p.v. een diepe scheur (loopt in de voegen). Bij sociale huurwoningen wordt dit ong. om de 20 jaar gerenoveerd en opnieuw gedaan indien nodig. Het hoort bij onderhoud van je woning en je woning ziet er een stuk mooier weer uit als de voegen opnieuw gedaan zijn. Ook wil je schimmel en lekkages voorkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door Monkeydancer op 19-08-2023 18:23 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Hmmm. De voor en achter gevels zijn HSB en niet dragend. Dus dat zou kunnen. Dit is de achtergevel.pman63 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:43:
Ik denk dat de muren van dat huis in de fabriek in elkaar gemetseld zijn en op lokatie aan elkaar geplakt. Het kan best dat er destijds ondanks dat dat in een fabriek/werkplaats gedaan is iets fout is gegaan.
Dan drukt het naar voren en zie je dat ook aan de muur.Dwaalboy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:23:
Denk roestende muur/storm haakankers (blind) roest zet uit en tilt metselwerk oo
u can fool all people some time and fool some people alltime
Huis verder waren ze op een andere plek aan de voegen bezig. Een van die gasten gevraagd en die was er niet van onder de indruk. Losgesprongen voeg zei hij, bij voegen waarschijnlijk niet goed aangebracht / aangedrukt.tweakduke schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:18:
Ik zou er even naar laten kijken voor de zekerheid. Een scheur in stenen komt door werking van het gebouw, kan zijn dat er een zwakke plek zit boven de regenpijp.
Daarnaast zie je net naast de regenpijp een horizontale scheur onder je voegwerk. Je wil voorkomen dat dit uiteindelijk meer en meer wordt.
Van links naar rechs noemen ze ook wel horizontaal. Dat is dus waar de TS het over heeft. Niet die verticale spleet boven de HWA.tweakduke schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:18:
Ik zou er even naar laten kijken voor de zekerheid. Een scheur in stenen komt door werking van het gebouw, kan zijn dat er een zwakke plek zit boven de regenpijp.
Daarnaast zie je net naast de regenpijp een horizontale scheur onder je voegwerk. Je wil voorkomen dat dit uiteindelijk meer en meer wordt.
Niks. Het stukje boven de HWA is een loze muur. Daarachter zit het dakterras. Daarvan zit de vloer ten hoogte van de HWA.Beekforel schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:26:
Aangezien die hwa zo laag zit, wat zit er aan de andere kant van deze muur?
Zit er dan op hoogte van de scheur misschien een loodslab of iets dergelijks?FrankoNL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:55:
[...]
Niks. Het stukje boven de HWA is een loze muur. Daarachter zit het dakterras. Daarvan zit de vloer ten hoogte van de HWA.
[ Voor 28% gewijzigd door 1107972 op 19-08-2023 23:53 ]
Dit klopt, maar voegwerk zorgt er wel voor dat regenwater beter wordt afgevoerd en er minder vocht in de stenen en het metselwerk trekt en dat voordeel is zeker niet alleen maar esthetisch. Doorgestreken voegen laten nog minder water door en ze geven een steviger muur dan dan "normale" voegen (en je hoeft niet terug te komen om apart te voegen..)1107972 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:47:
Ter info, een voeg is niet om de gevel waterdicht te maken. Maar vooral esthetisch, voorkomt namelijk mos en algengroei. Momenteel wordt namelijk heel veel gedaan gerealiseerd zonder voegen maar met doorstrijken. En je hebt ook gebouwen waarbij het metselwerk geheel voegloos is.
Goede vraag. Ik zal morgen eens kijken. Lastig te zien, er ligt namelijk grind op aan de randen.Beekforel schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:18:
[...]
Zit er dan op hoogte van de scheur misschien een loodslab of iets dergelijks?
Verder, wat @Groningerkoek zegt.
[ Voor 97% gewijzigd door FrankoNL op 22-08-2023 17:50 ]
voor het mooie is de slabbe dan de verkeerde kant op helaas (dat zie je vanwegen het ontbreken van open stootvoegen aan de gevelkant. als de voeg open is zal je met kapotte voegen nog sneller last hebben van lekkage zie onderstaand principe.FrankoNL schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:07:
[...]
Goede vraag. Ik zal morgen eens kijken. Lastig te zien, er ligt namelijk grind op aan de randen.
Maar dit is dan niet perse de oorzaak van de scheur maar een mogelijk bijkomend probleem?twain4me schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:20:
[...]
voor het mooie is de slabbe dan de verkeerde kant op helaas (dat zie je vanwegen het ontbreken van open stootvoegen aan de gevelkant. als de voeg open is zal je met kapotte voegen nog sneller last hebben van lekkage zie onderstaand principe.
[Afbeelding]
[ Voor 19% gewijzigd door FrankoNL op 22-08-2023 19:38 ]
zoals ik eerder schreef ik verdenk een (lood)slabe en de daardoor beperkte hechting. bij het ontbreken van de voeg (of een dikke scheur) kan kan vocht de onderkant van de (lood)slabbe volgen en dus vocht brengen naar de plekken waar je het niet wil hebben.FrankoNL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:28:
[...]
Maar dit is dan niet perse de oorzaak van de scheur maar een mogelijk bijkomend probleem?
Overigens valt het me op dat twee stenen naast de dilatatievoeg elkaar (bijna) raken. Het is echt 1 mm. Toevallig zit 1 van de stenen boven de scheur. Kan het zijn dat de scheur is veroorzaakt omdat de dilatatie nu niet helemaal voldoet?
je wilt ook niet weten hoeveel muren er daarom in hele slechte staat zijn of versneld "verouderen"Smobbo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:37:
Grappig, ik heb nog nooit met zoveel detail naar de muren van m’n huis zitten kijken.
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn! Zoals gezegd is er in 2007 wel een uitbouw tegenaan gezet. Die is voorzien van palen en ook een stalen balk (voor zover ik begreep een i-balk, kan dat kloppen?) om de gevel op te vangen maar meer informatie heb ik daar niet van. Zou het nog kunnen zijn dat de boel alsnog is gaan zakken, omdat deze balk er niet op berust is o.i.d.?twain4me schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:34:
[...]
zoals ik eerder schreef ik verdenk een (lood)slabe en de daardoor beperkte hechting. bij het ontbreken van de voeg (of een dikke scheur) kan kan vocht de onderkant van de (lood)slabbe volgen en dus vocht brengen naar de plekken waar je het niet wil hebben.
zettings scheur kan bij een grote verbouwing altijd, maar is nu niet waarschijnlijk, die zijn meestal minimaal deels trapvormig (of een stukje recht naar beneden)FrankoNL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:43:
[...]
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn! Zoals gezegd is er in 2007 wel een uitbouw tegenaan gezet. Die is voorzien van palen en ook een stalen balk (voor zover ik begreep een i-balk, kan dat kloppen?) om de gevel op te vangen maar meer informatie heb ik daar niet van. Zou het nog kunnen zijn dat de boel alsnog is gaan zakken, omdat deze balk er niet op berust is o.i.d.?
Gezien jouw profiel heb je er een stuk meer kijk op dan iktwain4me schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
zettings scheur kan bij een grote verbouwing altijd, maar is nu niet waarschijnlijk, die zijn meestal minimaal deels trapvormig (of een stukje recht naar beneden)
[ Voor 204% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:38 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq