Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gedeeltelijke budget upgrade van game pc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-07 19:45
TLDR: Wat zouden jullie aanschaffen in deze situatie?
Ik vind het ook geen probleem om in de toekomst verder te moeten upgraden (denk videokaart, kast etc.).

Hoi, ik heb een oude game pc welke ik wil up graden aangezien ik erachter kwam dat mijn CPU nu echt een bottleneck is tijdens het spelen van bijv. Red Dead 2.

Ik ben opzoek naar een redelijk snel systeem voor aankomende jaren (en Starfield) voor gaming op 1080 en 1440p @60 fps.

De PC is alleen voor games, soms gecombineerd met lokale game streaming naar de woonkamer en VirtualHere waar ik dus nu ook tegen dezelfde CPU bottleneck aanloop.

Als ik de guides erop na sla kom ik uit bij AMD, maar daar houdt het dan wel een beetje op.
Een tweedehands upgrade setje is voor mij ook geen probleem om kosten evt. wat te drukken.

Aangezien mijn financiële situatie op dit moment niet super veel toelaat wil ik een aantal onderdelen hergebruiken. De onderdelen die ik hoop meet te kunnen nemen met de upgrade zijn:

1 TB SSD NVMe - Samsung 980 Pro
250 GB SATA SSD
RTX 2080 INNO3D OC
Corsair TX650 watt voeding
Antec kast (Standaard formaat)
LG 27GL850 @ 144Hz monitor, G-Sync compatible & Freesync.

De rest van het huidige systeem bestaat uit (:
4670K + Z87X mainboard
16 GB RAM
NVMe PCI gen. 4 PCI card.
Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming, lokale game streaming

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig, maar hoop niet boven de €500 uit te komen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MB, Geheugen, Cooler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, alleen dat ik een aantal jaar hoop vooruit te kunnen.

Ga je overklokken?
Misschien, maar begreep dat dit bij de huidige AMD systemen sowieso lastig is.

Wat verwacht je van ons?[i]
De juiste oplossing te vinden met het beperkte budget, ik vind de verschillende CPU & MB combos lastig te beoordelen op waarde.

Beste antwoord (via Pixr op 23-08-2023 22:14)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Thomg schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:17:
TX series is wel ff wat anders dan de HX series.
De eerste was een goede voeding maar wel budget, laatste is premium ultra high-end.

Misschien heeft @Djarune er nog wat over te zeggen.
Wat je zegt. De HX is zeer high-end.

De niet modulaire TX (bronze) ouder dan 2017 is niet goed. Double forward aan de primaire zijde. Daar zou ik zijn huidige RTX2080 ook niet aan willen hangen. Is meer voor kaarten uit dezelfde periode als de voeding.

@Pixr neem een nieuwe voeding. Investeer gelijk in ATX3.0

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Ook al gekeken naar Starfield codes?
https://azerty.nl/amd-starfield
Heb je dit al meegenomen in je budget?

Koeler kan je waarschijnlijk wel meenemen.
https://www.scythe-eu.com/en/support

Maar als je van plan bent je oude set door te verkopen kan je misschien beter kiezen om het niet te doen.

Verder is advies geven mbt Starfield lastig omdat het spel nog niet uit is. Bethesda kennende is een 7800X3D bijna een must voor schappelijke fps.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
Maar kijkende naar prijs, jouw budget en GPU die je meeneemt is dat niet verantwoordelijk.

Suggestie:
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed / uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
uitvoering: ASRock A620M-HDV/M.2+
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
Moederbord kan wel wat luxer, maar deze is voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 19-08-2023 18:42 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je hebt dezelfde CPU, chipset en RAM als mijn pc vlak voor de Corona.

Zo'n 10 jaar oude CPU is al gemakkelijk 3/4 of meer belast door games die niet veel nodig hebben. Voor mij is een 4670K niet krachtig genoeg om een GTX 1660 aan te drijven.

Een moderne CPU heeft cores die dubbel zo snel zijn en meer cores om de multithreading performance maal 3, maal 4,... te doen.

• Pixr
Thomg in "Gedeeltelijke budget upgrade van game pc."
Heb je dit al meegenomen in je budget?
Daar had ik nog niet aan gedacht, thanks.
Ik heb ze gemaild om te kijken of dit mogelijk is, goede suggestie :)
Thomg in "Gedeeltelijke budget upgrade van game pc."
Maar als je van plan bent je oude set door te verkopen kan je misschien beter kiezen om het niet te doen.
Mja verwacht eigenlijk weinig tot niets te krijgen voor mijn oude set, dus het lijkt mij beter de cooler te hergebruiken verwacht ik.
Thomg in "Gedeeltelijke budget upgrade van game pc."Verder is advies geven mbt Starfield lastig omdat het spel nog niet uit is. Bethesda kennende is een 7800X3D bijna een must voor schappelijke fps.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
Maar kijkende naar prijs, jouw budget en GPU die je meeneemt is dat niet verantwoordelijk.

Suggestie:
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed / uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
uitvoering: ASRock A620M-HDV/M.2+
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
Moederbord kan wel wat luxer, maar deze is voldoende.
Ja die CPU kwam ik ook op uit, zou die graag halen (misschien ga ik het budget wel opschalen :).
Ik kan Intel gewoon helemaal negeren voor mijn situatie?

Heb je nog een suggestie voor een iets luxer mainboard?

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:35
Als je voeding net zo oud is als je cpu (9 jaar), dan zou ik die ook vervangen. Weliicht zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 251,-€ 251,-
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 146,11€ 146,11
1ProcessorkoelingArctic Freezer A35€ 21,86€ 21,86
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-750€ 80,85€ 80,85
Totaal€ 599,72
Moederbord ook leverbaar in uitvoering met wifi/bluetooth. Met PCIe5.0 M2 en PCIe4.0 M2 slot. Front panel type-C header en ARGB headers: https://www.asrock.com/mb...ndex.nl.asp#Specification
Mugen 4 PCGH was oorspronkelijk niet AM4 compatible, dus of die met een AM4 upgrade kit compatible is met AM5 weet ik niet. Gezien de ouderdom van de fans een nieuwe AM5 koeler toegevoegd.
Controleer of de hoogte van de cpu-koeler (159mm) in je behuizing past. Arctic is 3mm hoger dan de Mugen.

• Pixr
rapture schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:42:
Je hebt dezelfde CPU, chipset en RAM als mijn pc vlak voor de Corona.

Zo'n 10 jaar oude CPU is al gemakkelijk 3/4 of meer belast door games die niet veel nodig hebben. Voor mij is een 4670K niet krachtig genoeg om een GTX 1660 aan te drijven.

Een moderne CPU heeft cores die dubbel zo snel zijn en meer cores om de multithreading performance maal 3, maal 4,... te doen.
Ja precies, hij is lang mee gegaan :)

• Pixr
Woezik schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:46:
Als je voeding net zo oud is als je cpu (9 jaar), dan zou ik die ook vervangen. Weliicht zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 251,-€ 251,-
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 146,11€ 146,11
1ProcessorkoelingArctic Freezer A35€ 21,86€ 21,86
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-750€ 80,85€ 80,85
Totaal€ 599,72
Moederbord ook leverbaar in uitvoering met wifi/bluetooth. Met PCIe5.0 M2 en PCIe4.0 M2 slot. Front panel type-C header en ARGB headers: https://www.asrock.com/mb...ndex.nl.asp#Specification
Mugen 4 PCGH was oorspronkelijk niet AM4 compatible, dus of die met een AM4 upgrade kit compatible is met AM5 weet ik niet. Gezien de ouderdom van de fans een nieuwe AM5 koeler toegevoegd.
Controleer of de hoogte van de cpu-koeler (159mm) in je behuizing past. Arctic is 3mm hoger dan de Mugen.
Thanks dat ziet er uit als een gebalanceerd systeem, en aardig icm. het budget :)

Helaas nog niks terug gehoord van Scythe dus ik ga er inderdaad vanuit dat de cooler sowieso vervangen moet worden.

Ja de voeding is ook vrij oud, dus misschien moet ik die ook meenemen.
Ik ga even verder met puzzelen :D

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:59
Die voeding hoef je nog niet te vervangen hoor, tenzij hij problemen heeft vertoont. Mijn oude i7 2600k systeem heeft een Corsair HX850 erin en die doet het ook nog steeds prima. Ik zou er niks op tegen hebben die te moeten hergebruiken.

//edit:
Ik dacht dat het bij TX vs HX voornamelijk een verschil zou zijn tussen wel en niet modulair. Schijnbaar zit er ook een behoorlijk verschil in kwaliteit volgens onze medetweakers. In dat geval toch beter een nieuwe voeding kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sir_Hendro op 22-08-2023 14:03 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

De eerste was een goede voeding maar wel budget, laatste is premium ultra high-end.

Je kan nog wat meer knijpen door de 7600 te nemen en geen extra koeler te doen, maar de besparing is vrij matig.
Pixr schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:44:
Mja verwacht eigenlijk weinig tot niets te krijgen voor mijn oude set, dus het lijkt mij beter de cooler te hergebruiken verwacht ik.
2e hands willen mensen een complete set nog wel wagen, nu moet iemand nog ergens een koeler scoren als je deze houdt. Maar waar is waar, ik denk dat het verschil is tussen niet verkopen en verkopen voor 50 euro.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 22-08-2023 12:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19

Wat je zegt. De HX is zeer high-end.

De niet modulaire TX (bronze) ouder dan 2017 is niet goed. Double forward aan de primaire zijde. Daar zou ik zijn huidige RTX2080 ook niet aan willen hangen. Is meer voor kaarten uit dezelfde periode als de voeding.

• Pixr
Sir_Hendro schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:02:
//edit:
Ik dacht dat het bij TX vs HX voornamelijk een verschil zou zijn tussen wel en niet modulair. Schijnbaar zit er ook een behoorlijk verschil in kwaliteit volgens onze medetweakers. In dat geval toch beter een nieuwe voeding kopen.
Eens, hij is echt al oud (en wat ik mij herinner, toen der tijd ook behoorlijk budget), thanks voor de input.
2e hands willen mensen een complete set nog wel wagen, nu moet iemand nog ergens een koeler scoren als je deze houdt. Maar waar is waar, ik denk dat het verschil is tussen niet verkopen en verkopen voor 50 euro.
Ja precies, als ik er nog wat voor krijg is dat natuurlijk mooi meegenomen, zeker als ik ook nog een nieuwe voeding ga kopen (zie hieronder :D)
Djarune schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:28:
Thanks dat is zeker goede informatie, ik wil niet het risico nemen dat mijn GPU wordt beschadigd.

Ik ga weer even verder puzzelen :)
Pagina: 1