Toon posts:

RH7.1 Ineens instabiel geworden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik net mijn linuxservertje helemaal klaar heb qua instellingen e.d. Heb ik de cdrom speler er weer uit gehaald aangezien ik die tijdelijk vanuit mijn pc had overgezet voor de install.
Maar nu ik dat heb gedaan loopt ie steeds na een tijdje vast. Systeem lijkt ineens instabiel?!

Heb ik misschien iets verkeerd aangepakt (gewoon cdrom speler eruit gehaald toen ie uit stond, en weer aangezet)?

Verwijderd

Linux loopt nooit zomaar vast.

Probeer eens een memcheck (memtest86), en kun je via SSH nog inloggen als ie is "vastgelopen"? Misschien geeft de kernel log dan nog zinnige info ('dmesg')?

Probeer in uiterste nood eventueel een kernel te downgraden naar 2.2.19. Voor een server maakt 2.2.19 of 2.4.2-redhat niet zo heel veel verschil denk ik.... 2.2.19 wil nog wel eens iets stabieler uit de hoek komen.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment dat ie vastloopt kan ik dan dus niks meer doen, internet valt weg etc.
In de log files kom ik ook niet tot iets duidelijks.
Enige foutmelding die ik kan vinden in dmesg is:

PCI: No IRQ known for interrupt pin A of device 00:01.1 Please try using pci=biosirq

Het valt me nu wel op dat ie het al heel lang doet (vastlopers waren gisteravond aan de orde)
Kan het misschien zo zijn dat ze vastliepen omdat iemand probeerde te hacken (firewall heb ik nog niet helemaal lekker ingesteld), en zoja waar check ik dat precies?

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 09:15
welke kernel draai je ?
dat hacken *zou* kunnen als iemand per ongeluk jouw ip uit een random number generator haalt maar lijkt me sterk ;)
stop anders stomweg de cd-rom eens terug en kijk of ie het dan wel doet.

Verwijderd

Topicstarter
ik draai 2.4.2-2
het is mij ook een raadsel dat ie het nu ineens erg lang volhoud?!

nou ik kijk het anders even aan, zodra hij weer vastloopt moet ik maar een stappenplan gaan opstellen :)

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 13:06 schreef Mephistopheles het volgende:
PCI: No IRQ known for interrupt pin A of device 00:01.1 Please try using pci=biosirq
Uhm....

Die lijkt me redelijk duidelijk ;)

Als je strakjes nog steeds vastlopers hebt, probeer dan dus tijdens het booten in LILO "linux pci=biosirq <enter>" in plaats van gewoon "linux <enter>"

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 september 2001 13:06 schreef Mephistopheles het volgende:
Hij heeft dus probs met het PCI device 00:01.

Doe eens 'lspci -v', en paste daaruit het blokje text dat over 00:01 gaat (en als je die niet vindt, de hele output van 'lspci -v').
Pagina: 1