Extra verdieping op woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 12:50
Dag,
Ik ben op zoek naar wat feedback / info over de mogelijkheden om mijn wens te realiseren betreffende mijn woning:
De situatie is als volgt:
Ik woon in een woonwijk in een huis (uit 1997) met 2 verdiepingen (begane en eerste verdieping). Verder is dmv een vaste trap mogelijk om het dakterras te betreden via een dakhuisje.
Ik ben aan het onderzoeken of het mogelijk is om extra woonruimte te creeëren dmv een extra verdieping (die het dakterras vervangt).
Aantal feiten (bron: Ruimtelijkeplannen.nl)
- er zit geen welstand op de woning.
- Maatvoering
o maximum bouwhoogte: 10 m
o maximum goothoogte: 8,5 m (dit loopt gelijk met de hoogte van het dakhuisje)
o Het dakterras heeft een afmeting van 4,5m bij 8.5m, welke het liefst volledig wordt gebruikt als extra verdieping.

Heeft iemand tips welke weg ik nu het beste kan bewandelen om uit te (laten) zoeken wat mogelijk is? Het liefst zonder vooraf veel kosten te maken.
Mocht er nog informatie missen dan zal ik proberen het e.e.a. aan te vullen.
Bedankt voor het lezen en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 23:18

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:58
Met de oorspronkelijke plannen naar iemand gaan die kan uitrekenen of de huidige woning een nieuwe verdieping kan dragen. En kan uitzoeken hoe je nieuwe leidingen op die verdieping krijgt etc.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Thanks! Iemand ervaring met een fijne architect?

Graag wat meer eigen inzet ipv ons als een soort vraagcafetaria te gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 21-08-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou eerst eens je kansen bij de gemeente peilen. Welwillendheid daar is stap een.
Hoe hoog is het dakhuisje? Je nieuwe verdieping zal automatisch aan het nieuwste bouwbesluit moeten voldoen, dat kan qua minimale plafondhoogte een uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
En zou het onder een extra verdieping vallen, aangezien er al een dakhuisje aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
pagani schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:14:
Ik zou eerst eens je kansen bij de gemeente peilen. Welwillendheid daar is stap een.
Hoe hoog is het dakhuisje? Je nieuwe verdieping zal automatisch aan het nieuwste bouwbesluit moeten voldoen, dat kan qua minimale plafondhoogte een uitdaging worden.
Heb reeds met de gemeente contact gezocht. Ze gaven aan dat ze regelmatig dit soort aanvragen binnen krijgen. Echter was het een andere afdeling die het behandelde. Ze kon dus geen garantie / slagingspercentage geven.

Het dakhuisje heeft ook een gootje die zit op 8,5 meter. Dit is ook de hoogte van het dak van het dakhuisje. De maximale bouw hoogte mag 10 meter zijn. De goot mag max 8,5m hoog zitten.

Goed argument mbt de isolatie. Zeker om mee te nemen aangezien we ook zonnepanelen willen straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:16
Yoghurtbeker schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Heb reeds met de gemeente contact gezocht. Ze gaven aan dat ze regelmatig dit soort aanvragen binnen krijgen.
Maar, is er niemand in de straat of wijk die een verdieping extra erop heeft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
President schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Maar, is er niemand in de straat of wijk die een verdieping extra erop heeft zitten?
Ja die zijn er wel. Maar is niet helemaal hetzelfde huis als wij hebben. Is iets van 25 huizen verderop

Die opbouw is rond 2007 gezet volgens Google maps
Maar is niet helemaal zoals wij het voor ogen hebben (dat huis heeft een houten constructie, ik hoop op doormetselen of kunststof).

[ Voor 22% gewijzigd door Yoghurtbeker op 19-08-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Je bedoeld een dakopbouw? Zo’n chalet of schaftkeet die ze op je dak plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23
Wat je kunt doen:

1. Bij de gemeente langs om de vergunningen op te vragen van dakopbouwen in de buurt (wel even adressen meenemen)
2. Constructeur de spelregels laten berekenen (wat kan er op en hoe moet er dan gebouwd worden)
3. Architect maakt een tekening

Dan kun je een vergunning aanvragen. En wordt deze goedgekeurd of afgekeurd met opmerkingen of definitief dat het niet mag.

En ja, dit kost allemaal geld. Goedkope optie:
- Maak zelf een ontwerp met in achtneming van alle bouwregels in de gemeente. En laat dit toetsen op haalbaarheid.

Maar als je gaat bouwen is een constructeur altijd nog nodig bij de start want de constructie berekeningen en tekeningen moet je indienen 2 weken voor de start van de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
ColeJ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:58:
Je bedoeld een dakopbouw? Zo’n chalet of schaftkeet die ze op je dak plakken?
Kan evt doormetselen (muur dakterras loopt al een meter door). Of afwerken met kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yoghurtbeker schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:21:
Echter was het een andere afdeling die het behandelde.
En ze konden je niet doorverbinden of contactinfo van die andere afdeling geven :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
jongetje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:05:
Wat je kunt doen:

1. Bij de gemeente langs om de vergunningen op te vragen van dakopbouwen in de buurt (wel even adressen meenemen)
2. Constructeur de spelregels laten berekenen (wat kan er op en hoe moet er dan gebouwd worden)
3. Architect maakt een tekening

Dan kun je een vergunning aanvragen. En wordt deze goedgekeurd of afgekeurd met opmerkingen of definitief dat het niet mag.

En ja, dit kost allemaal geld. Goedkope optie:
- Maak zelf een ontwerp met in achtneming van alle bouwregels in de gemeente. En laat dit toetsen op haalbaarheid.

Maar als je gaat bouwen is een constructeur altijd nog nodig bij de start want de constructie berekeningen en tekeningen moet je indienen 2 weken voor de start van de werkzaamheden.
Zeer nuttig! Thanks. Wist niet dat je die vergunning zo kon opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
evilution schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

En ze konden je niet doorverbinden of contactinfo van die andere afdeling geven :?
Maandag Nog eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:56
Goed om te checken: staat je huis dichtbij een voor of achtertuin van andere huizen? Let dan goed op de stand van de zon in combinatie met de extra verdieping. Je extra verdieping kan ervoor zorgen dat de zon verdwijnt uit de tuin van de buren. De gemeente waar ik in woon vindt dat niet goed, waardoor een halve-opbouw slechts mogelijk is (half opbouw en half dakterras).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-06 13:31
Persoonlijk zou ik in zo’n situatie niet gelijk naar een architect of constructeur gaan.

Eerste optie is inderdaad buren benaderen die al recent iets soortgelijks hebben gerealiseerd en/of het gemeente archief raadplegen.

Tweede optie is een middelgrote regionale aannemer die ook een eigen tekenbureau heeft. Maak een afspraak bij hun op kantoor of nog beter bij jou thuis. Die kunnen vaak jou een realistische opgave van tijdspad en kosten geven en kan jou ook vertellen welke stappen genomen moeten worden. Indien nodig kunnen hun dan altijd nog een constructeur of architect inschakelen voor jou.

Voordeel is voor jou dat je altijd één contactpersoon hebt en ze kunnen jou in het hele traject ontzorgen.
Pagina: 1