Zelf aansturen Ikea Gunnarp met Zigbee dim-module?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 14:07
Ik heb hier een Ikea-gunnarp plafondmodule, en ik wil deze graag aansturen met een Zigbee dimmodule (die heb ik bijv. ook aangesloten op een pulsdrukker).

Nu heeft deze standaard de tradfri aansturing, maar ik wil deze dus 'overrulen' en de leds zelf aansturen. De uitgang van het bord lijkt 2 sets leds aan te sturen (4000k en 2200k). Ik kan slecht meten of deze gewoon met 220V gevoed worden.

Als dit zo is, dan zo ik de led-bak zelf gewoon met een standaard dimmer, zoals de zigbee module, willen aansturen. Weet iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPVCPS1NppsZLvH3cWxcAN5zCG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/szhrD1QBeC7ZExz7d8wKuIds.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2pZCGFnW1RrWfrGkftaSDpk5nE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdYmXZFRXBnEeq5HNrcAtqcQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit is een stroomgestuurde LED-Driver volgens mij. In de omvormer zie je eerst een primaire kant waar 220 binnenkomt, vervolgens zie je omvormers zitten die de LED-string aansturen.

LEDs aansluiten op 220V zal denk ik fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-04 08:11
Als er Tradfri is, zou dat toch ook Zigbee compatible moeten zijn? Of mis ik nu iets?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb een zigbee dimmer die ik achter een wandschakelaar zet waarmee ik een 'domme' lamp kan aansturen zowel met pulsdrukker als met een app of andere slimmigheid.

De Tradfri moet dus eigenlijk weer dom worden. Ik zou dus die ledstrips los moeten kunnen aansturen, zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 23:24

Maestro

It's just completely whack!

Maar je wil de Tradfi lamp dus dom maken (ontdoen van Zigbee) om hem vervolgens weer slim te maken (uitrusten met Zigbee)? Met @TheIbex: Mis ik iets?

Het is deze plafondmodule toch? https://www.zigbee2mqtt.io/devices/T1829.html

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ja omdat ik de zigbee aansturing al heb.

Ik kan, zover ik weet, de Tradfri niet met een bestaande pulsdrukker in de muur aansturen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Oke, je Tradfi lamp ís dus een Zigbee apparaat. Daarom zijn er evt. andere opties om datgene wat je wil gedaan te krijgen, zonder fysieke ombouw.

Misschien is het mogelijk een Zigbee 'direct binding' tussen de lamp en een Zigbee dim module te maken. Daarmee stuurt de Zigbee dimmer/switch direct de lamp aan. (als je nu nog geen Zigbee netwerk hebt)
Als je al een bestaand netwerk met Zigbee coordinator hebt, dan is het een kwestie van de Tradfi lamp daarin opnemen (pairen).

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Voor de goede orde, ik heb nu dit:

https://www.robbshop.nl/r...uK7qU7Y9zjlsaAjemEALw_wcB

Op zich heb ik het nu lelijk gedaan, en zet ik de hele lamp ermee aan/uit. Uiteraard werkt dimmen niet nu, dan doet ie gewoon gek..

Die direct binding is wel interessant, dat concept ken ik niet. Ik heb enkel Philips Hue waarmee ik wat lampen bedien, deze specifieke lamp niet ( gebruik geen Tradfri bridge maar alleen afstandsbediening).

[ Voor 16% gewijzigd door RielN op 19-08-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

En dat is (naast de lamp :P) het enige Zigbee apparaat wat je hebt?
(Want eigenlijk heeft de Ikea dit ding al voor je ingebouwd) :$

Ah, je hebt dus al meer Zigbee apparatuur (Philips Hue), maar geen enkele bridge (of coordinator)?

[ Voor 26% gewijzigd door Maestro op 19-08-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ja ik begrijp dat de ikea het idd heeft ingebouwd haha. Nee. Er komt straks nog een temperatuursensor, vocht sensor en een andere schakelaar voor bediening van elektrische radiator.bij.

En nog wat lampen in huis maar die gaan via de Hue.

Ik kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe led plafonnière kopen maar ik heb dit ikea ding al ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Oke, leuk! :) Je hebt dus al wat Zigbee apparatuur (Philips Hue, Tradfi) en wil nog meer (sensoren, schakelaars)

Dan lijkt het me toch een betere optie die in een 'centraal' Zigbee netwerk op te nemen en daar wat automatiseringssoftware (o.b.v. Zigbee2MQTT bijv.) voor de aansturing te gebruiken. (Kun je naast je Hue en Tradfi apparaten zelfs de RobbShop dimmer nog gebruiken voor een 'ouderwetse' lamp en'/of schakelaar :))
Had je zoiets al overwogen?

[ Voor 4% gewijzigd door Maestro op 19-08-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RielN
Nee, maar nu wel.
Pagina: 1