Welke versterker voor passieve subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:40

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Ik ben op zoek na een na versterker voor mijn huidige setup. Momenteel heb ik een uitvoering: Sony STR-DN1080 aangesloten op mijn pc via HDMI (alleen voor audio). Deze stuurt een 5.0 Eltax set aan.
De versterker heeft een uitgang voor een subwoofer, deze is op een na versterker (Midas Two) aangesloten. Helaas is deze versterker waarschijnlijk meer dan 30 jaar oud en heeft hij altijd veel ruis gehad. Nu ben ik op zoek naar een vervanger.

Als ik de uitgang op de versterker bekijk dan is het volgens mij een tulp aansluiting voor de sub. Daarnaast vermoed ik dat de sub 4 ohm is (hij is ooit zelf gemaakt door mijn vader). De sub is passief en heeft geen eigen versterker.

Ik ben niet thuis in de audio wereld en vroeg mij af of er iemand mij een goede na versterker kan aanraden. In de pricewatch zie ik wel preamp versterkers, maar volgens mij heb ik dat niet nodig. Ik heb ook geen idee wat de prijzen van dit soort dingen zijn, ik hoop/vermoed minder dan mijn huidige Sony versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:46

Maestro

It's just completely whack!

Als je het voordelig wil houden, kun je een module als deze achter in de subwoofer kast bouwen.
Eventueel goedkoop te voeden met een laptopadapter (19V/4.7A)

In een los kastje met voeding erbij is AliExpress misschien een optie...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

een na versterker...
Ik ben niet thuis in de audio wereld en vroeg mij af of er iemand mij een goede na versterker...
Dit is de eerste keer dat ik de term "na versterker" zie. Mogelijk heb je meer succes als je zoekt op een term als "subwoofer amp" of alleen "amp". Een "na versterker" is niet de goede term (is het überhaupt een term?).

Edit:
Genoemde Sony is een receiver, deze bestaat uit een voorversterker en eindversterker. Echter stuurt de laatste alleen de speakers aan, niet de subwoofer . De subwoofer krijgt via RCA alleen signaal en geen vermogen. In 99,9% van de gevallen zijn subwoofers actief en hebben een eigen versterker ingebouwd. Versterker kan ook los, zoals jij wilt. Het is en blijft echter één versterker, dus geen "na versterker".

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 19-08-2023 18:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:30:
Dit is de eerste keer dat ik de term "na versterker" zie. Mogelijk heb je meer succes als je zoekt op een term als "subwoofer amp" of alleen "amp". Een "na versterker" is niet de goede term (is het überhaupt een term?).

Edit:
Genoemde Sony is een receiver, deze bestaat uit een voorversterker en eindversterker. Echter stuurt de laatste alleen de speakers aan, niet de subwoofer . De subwoofer krijgt via RCA alleen signaal en geen vermogen. In 99,9% van de gevallen zijn subwoofers actief en hebben een eigen versterker ingebouwd. Versterker kan ook los, zoals jij wilt. Het is en blijft echter één versterker, dus geen "na versterker".
Aha duidelijk! Dat is wat ik bedoelde met dat ik niet thuis ben in de audio wereld. Omdat ik preamp tegenkwam dacht ik dat dit de logische tegenhanger was }:O. Daarom vond ik het ook wat lastig dit te onderzoeken.
Ik kwam gelukkig nog wel zo ver dat ik wist dat de Sony receiver een versterker is en alleen de normale speakers versterkt.

Ik ga even kijken in de pricewatch naar subwoofer versterkers; en overwegen of het inbouwen van het bordje wat @Maestro voorstelde handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:31:
[...]
Omdat ik preamp tegenkwam dacht ik dat dit de logische tegenhanger was }:O.
Pre-amp/pre-pro/processor/etc is de tegenhanger van de receiver (voor- + eindversterker) zoals jij hem hebt. Echter zal ook een losse voorversterker alleen een eindversterker nodig hebben.

Ik pas de topic titel iets aan zodat het onderwerp wat duidelijker is. Mocht je een ander idee hebben voor een titel, maak een TR aan en we passen hem aan :)
Daarom vond ik het ook wat lastig dit te onderzoeken.
Het was puur stukje uitleg over het eerste deel. Naam is één, specs is een tweede. Daar zou ik ook nog even induiken als ik jou was (of hier navragen maar dan zal er iets meer informatie moeten zijn dan alleen de 4 Ohm van de subwoofer).
Ik ga even kijken in de pricewatch naar subwoofer versterkers; en overwegen of het inbouwen van het bordje wat @Maestro voorstelde handig is.
Je zoekt iets wat niet heel standaard is bij de winkels in de Pricewatch. Mocht je ruimte hebben in de kast van de subwoofer, dan is een "plate amp" of "plaatversterker" een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 19-08-2023 21:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Pre-amp/pre-pro/processor/etc is de tegenhanger van de receiver (voor- + eindversterker) zoals jij hem hebt. Echter zal ook een losse voorversterker alleen een eindversterker nodig hebben.

Ik pas de topic titel iets aan zodat het onderwerp wat duidelijker is. Mocht je een ander idee hebben voor een titel, maak een TR aan en we passen hem aan :)
Titel lijkt mij prima, het dekt de lading.
Het was puur stukje uitleg over het eerste deel. Naam is één, specs is een tweede. Daar zou ik ook nog even induiken als ik jou was (of hier navragen maar dan zal er iets meer informatie moeten zijn dan alleen de 4 Ohm van de subwoofer).

Je zoekt iets wat niet heel standaard is bij de winkels in de Pricewatch. Mocht je ruimte hebben in de kast van de subwoofer, dan is een "plate amp" of "plaatversterker" een optie.
Ik zal morgen een foto maken, zoals ik zei is hij ooit door mijn vader gemaakt en helaas kan ik hem niet meer vragen. Wat ik wel zeker weet is dat er meer dan genoeg ruimte is in de subwoofer.
Eventueel kan ik de kast openmaken om te kijken wat voor speakers (het zijn twee verschillende) erin zitten en eventueel andere componenten.
Ik heb niet heel veel eisen qua specs, maar dat is waarschijnlijk meer omdat ik er weinig van af weet :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:46

Maestro

It's just completely whack!

Eigenlijk ben je op zoek naar een 1-kanaals eindversterker (aka monoblock).
Die dingen kom je -ook buiten de Pricewatch- niet veel tegen en als je een knappe wil hebben, met mooi doosje eromheen enzo, ben je waarschijnlijk meer geld kwijt dan je Sony receiver. Zo'n monoblock zit vaak in de hi-end markt en lijkt me overkill voor jouw situatie.

Vandaar dat ik de module voorstelde. Da's een voordelige optie om toch redelijk geluid uit die subwoofer te gaan krijgen. De module heeft al een zg. low-pass filter (die dus alleen lage tonen doorlaat) en daarmee is ie geschikt voor subwoofergebruik. Overigens zal je Sony receiver ook wel zo'n filter voor de subwooferuitgang hebben, dus essentieel is het niet.

Nu is 14 euro wel érg weinig, dat snap ik :) Desondanks vraag ik me af hoeveel meerwaarde een veel duurdere versterker zou bieden in jouw situatie. Wil je de sub weer 'gewoon' kunnen gebruiken of wil je volledige bioscoopsimulatie qua geluidsdruk (volume)?
In het laatste geval schiet de 100W van deze module waarschijnlijk tekort.
Misschien kan Google je dan verder helpen met de term 'mono amplifier' of monoblock amplifier'.

Over die terminologie: ik moest ook even denken wat je bedoelde. In de titel dacht ik nog aan een typfout (bedoelt ie PA versterker?), maar tijdens het verhaal werd het wel duidelijk wat je wilde: Een EINDversterker (weet je ook zeker dat er niets meer NA komt :P)
Die hele term voorversterker/pre-amplifier heb ik mijn leven lang al vaag gevonden. Geen idee wat zo'n ding 'voorversterkt' (met uitzondering van een MIC of PHONO ingang), hij schakelt en verwerkt signalen, maar echt versterken op lijnniveau heb ik zo'n ding nog nooit zien doen.

Twee verschillende speakers in een subwoofer, interessant... Benieuwd naar de foto's! :)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 20:59
Beter een goedkoop actief subwoofertje van MP scoren en de versterker daarvan gebruiken, als je graag je eigen sub wilt blijven gebruiken.

https://www.marktplaats.n...482-jbl-psw-800-subwoofer

https://www.marktplaats.n...nat-subwoofer-motion-200a

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Bij deze de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzE5Lsc2CM7Mxtk4urKZXjIq7n4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZzASahRUHaDbgvDcUutIHzxS.png?f=user_large

Ik heb de speakers even gemeten, ze hebben een diameter van 27cm.
Afmetingen van de kast:
50cm diep, 50cm hoog en 80cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Maestro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:10:
Eigenlijk ben je op zoek naar een 1-kanaals eindversterker (aka monoblock).
Die dingen kom je -ook buiten de Pricewatch- niet veel tegen en als je een knappe wil hebben, met mooi doosje eromheen enzo, ben je waarschijnlijk meer geld kwijt dan je Sony receiver. Zo'n monoblock zit vaak in de hi-end markt en lijkt me overkill voor jouw situatie.

Vandaar dat ik de module voorstelde. Da's een voordelige optie om toch redelijk geluid uit die subwoofer te gaan krijgen. De module heeft al een zg. low-pass filter (die dus alleen lage tonen doorlaat) en daarmee is ie geschikt voor subwoofergebruik. Overigens zal je Sony receiver ook wel zo'n filter voor de subwooferuitgang hebben, dus essentieel is het niet.

Nu is 14 euro wel érg weinig, dat snap ik :) Desondanks vraag ik me af hoeveel meerwaarde een veel duurdere versterker zou bieden in jouw situatie. Wil je de sub weer 'gewoon' kunnen gebruiken of wil je volledige bioscoopsimulatie qua geluidsdruk (volume)?
In het laatste geval schiet de 100W van deze module waarschijnlijk tekort.
Misschien kan Google je dan verder helpen met de term 'mono amplifier' of monoblock amplifier'.

Over die terminologie: ik moest ook even denken wat je bedoelde. In de titel dacht ik nog aan een typfout (bedoelt ie PA versterker?), maar tijdens het verhaal werd het wel duidelijk wat je wilde: Een EINDversterker (weet je ook zeker dat er niets meer NA komt :P)
Die hele term voorversterker/pre-amplifier heb ik mijn leven lang al vaag gevonden. Geen idee wat zo'n ding 'voorversterkt' (met uitzondering van een MIC of PHONO ingang), hij schakelt en verwerkt signalen, maar echt versterken op lijnniveau heb ik zo'n ding nog nooit zien doen.

Twee verschillende speakers in een subwoofer, interessant... Benieuwd naar de foto's! :)
Ik ben al lang blij als het onder de 100 euro kan blijven en zelf iets inbouwen is geen probleem. Geen idee of 100Watt dan ook voldoende is, wellicht dat de foto's en afmetingen daarbij helpen. Mijn vader was een groot fan van zelf boxen maken; in de huiskamer staan een eigen gemaakte bas reflex. Daarnaast heeft hij ook zelf verstekers en volgens mij ook radio's gemaakt toen hij ooit jong was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
FSSF schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:28:
Beter een goedkoop actief subwoofertje van MP scoren en de versterker daarvan gebruiken, als je graag je eigen sub wilt blijven gebruiken.

https://www.marktplaats.n...482-jbl-psw-800-subwoofer

https://www.marktplaats.n...nat-subwoofer-motion-200a
Dat zou een goed alternatief kunnen zijn ja.
Pagina: 1