Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

DIY LED strip sfeerverlichting

Pagina: 1
Acties:

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-11 13:00
Ik ben bezig mijn zolderkamer te renoveren, en ben nu bij de verlichting aangekomen. Behalve LED-spots voor reguliere verlichting, wil ik wat sfeerverlichting inbouwen in de vorm van LED strips die in "kieren" tussen dak en muur worden verwerkt (indirecte verlichting op muur/dak gericht). Nu zijn overal losse strips en standaard controllers te krijgen, maar ik kan zo snel niet vinden wat ik in mijn hoofd heb:

- Het gaat om 4 strips; eentje van ~2 meter en drie van ~4 meter.
- Mijn bestaande smart devices bestaan uit Tuya en Google Home, maar dat zijn allemaal "losse" devices die niet echt diep ingebouwd zitten. Ik heb geen smart home platform draaien.
- Voor deze LED-strips zoek ik iets wat ook lokaal aangestuurd kan worden, onafhankelijk van clouddiensten/internet. Want deze installatie komt op een lastig te bereiken plek: allevier de strips beginnen bij de nok, dus de controller zal ook daar worden ingebouwd (wel met een domme "master power switch" op de 230V aanvoer zodat hij handmatig te power cyclen is mocht hij ooit hangen). Deze setup zal dus jarenlang mee moeten gaan en ik heb geen zin om er over 4 jaar weer aan te moeten spijkeren omdat een clouddienst ermee stopt.
- Het maakt mij niet zo heel veel uit hoe die lokale aansturing werkt, zolang ik er maar mee kan interfacen vanuit mijn LAN. Het mag via Z-wave/zigbee voor eventuele koppeling met een bestaand smarthome platform, maar dat hoeft niet per se, want ik heb geen lokaal smarthome platform draaien (vooralsnog). Een lokale WiFi API zou wmb perfect zijn (zodat ik het kan aansturen via een webapp op m'n always-on Synology), of zelfs een wire API direct op PLC niveau (zodat ik er een Arduino of Raspberry aan kan verbinden voor de aansturing) is goed.
- Ik wil sowieso de helderheid (dimming) en kleur kunnen regelen.
- Liefst regel ik dat per addressable sectie van de LED strips (of zelfs per LED), zodat er ook puls- en andere sfeereffecten mee gemaakt kunnen worden. Maar ik zou er eventueel ook mee kunnen leven om het per strip of voor alle strips tegelijk regelbaar te hebben.

Een makkelijke optie zou zijn om een verzameling van Twinkly Lines in te zetten, met Xled voor de lokale aansturing.
Voordelen hiervan:
- Per LED aan te sturen, en dan ook nog op een makkelijke manier (zonder zelf te hoeven programmeren).
- Ik hoef nauwelijks te DIY'en; de aansturing is al geregeld (ook lokaal via Xled).
Nadelen hiervan:
- Helaas is zo'n Line maar 1,5 meter, en slechts éénmaal te extenden naar 3 meter (je kunt geen extension op extension plakken). Hierdoor wordt het bij elkaar een prijzig verhaal (zo'n €550, al valt dat ook wel weer mee tov Hue strips).

Ik zie dat Govee ook een vergelijkbare LED strip heeft van 5 meter, dat zou goedkoper uitvallen, alleen weet ik daarvan niet of er lokale aansturing mogelijk is (er wordt wel Fibaro compatibility gemeld). Plus de Govee strips zijn per sectie addresseerbaar (niet per LED zoals Twinkly) en hebben zo te zien ook minder LEDs per meter.

Misschien heeft iemand een beter idee om het doel zo dicht mogelijk te benaderen? Of ervaring met de Twinkly Line of Govee strips?

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Het WLED platform voldoet zo te zien aan al je wensen en meer. Beetje afhankelijk van je aansluit punten en type strips, kan je zelfs alle 4 de runs met 1 controller doen.

Afhankelijk van hoeveel je wilt DIY'en, kan je zelf aan de slag met een ESP32, of voor een kant en klare oplossing als QuinLED gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ischium op 19-08-2023 14:48 ]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:50

V-8

Een leuke en voordelige oplossing voor het aansturen zijn de Gledopto-controllers. Zigbee, en te koppelen met Hue. Heb er zelf diverse en ben er zeer tevreden over.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
Die govee strips zij echt goed en met name de scènes waar je niks aan hoeft in te stellen en de muziek of atmospheric mode zijn fantastisch een van de beste prijs kwaliteit producten die ik de laatste jaren in verlichting heb gekocht

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
V-8 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:02:
Een leuke en voordelige oplossing voor het aansturen zijn de Gledopto-controllers. Zigbee, en te koppelen met Hue. Heb er zelf diverse en ben er zeer tevreden over.
+1. Heb ik ingebouwd in planken in mijn keuken. Werkt prima. Het is wel gedoe om uit te zoeken wat je allemaal nodig hebt, en ik heb wat moeten solderen. In 2020 in ieder geval, misschien zijn er intussen wat gebruiksvriendelijker uitvoeringen.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-11 13:00
Bedankt voor de suggesties!

Ik had na @Ischium's comment al wat onderzoek gedaan naar WLED software op QuinLED platform, en inmiddels is er een QuinLED Dig Quad bordje onderweg. Dat leek me precies wat ik zocht, en met die software op dat pre-fab bordje is het een mooie verhouding tussen gemak en DIY. Allevier de strips beginnen op hetzelfde punt in de nok (2 langs de dak-muur rand gericht op de muur, en 2 langs weerszijden van het platte afdekplaatje langs de nok, gericht op de beide zijdes van het dak) dus die 4-poorts controller komt exact goed uit (y)

Ik ga voor 4x4m 12V strips (waarvan eentje ingekort zal worden tot 2m), en ga de power relay setup doen met een klein 5V voedinkje voor het bordje, zodat de "grote" 12V voeding niet continu aan hoeft te staan (ik denk dat ik een 150 a 200W voeding nodig heb met alles op volle brightness, al zal dat in de praktijk natuurlijk zelden gehaald worden). De sfeerverlichting zal naar verwachting niet zo heel lang aanstaan, dus mooi dat die optie erop zit om het standbyverbruik terug te dringen gedurende de overige 22 uur van de dag.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Pagina: 1