modem / router in kelder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:46
Hi,

Ik zoek even wat hulp bij volgende:

In de kelder is het AOP van Ziggo en staat het smart wifi modem van ziggo in bridge modus.
Hier staat ook meteen de router (google wifi) en via een switch in de kelder gaat er dan 1 netwerkkabel naar de woonkamer waar de 2e google wifi pod staat en gaan er wat verbindingen naar andere apparaten in de kelder.

Voor google wifi is het eigenlijk beter als de router in de woonkamer zou staan (omdat al die google wifi pods met de hoofdpod verbinding willen maken; ipv met andere satellieten).

Nu is mijn probleem dus eigenlijk dat er maar 1 netwerkkabel van de kelder naar de woonkamer loopt & dat ik in de kelder al apparaten heb staan die bedraad verbonden moeten zijn.

Is mijn enige oplossing een tweede netwerkkabel trekken ? En daarmee de eerste router (na het ziggo modem in bridge) naar de woonkamer verplaatsen en de 2e netwerkkabel als "retour" naar de switch in de kelder te gebruiken ?

Of mis ik een andere oplossing ?

dank !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
Moet je per se een switch in de kelder blijven hebben ivm apparatuur? En daar dus ook de router?

Wellicht is het makkelijkste Ziggo modem weer in router modus laten zetten, wifi uitschakelen op Ziggo modem, utp van modem naar switch in kelder en vervolgens gewoon de bestaande kabel gebruiken naar woonkamer en Big Brother ding (;)) alleen je wifi laten regelen. Router modus dus uitschakelen op dat ding. Als dat niet kan (routermmodus uitschakelen) die hele Google troep in de fik steken en wat access points aanschaffen ;)

[ Voor 76% gewijzigd door spokje op 19-08-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Vanuit de kelder loopt een netwerk kabel naar de garage voor beveiligings camera en naar het alarmsysteem. Die houdt ik het liefst bedraad verbonden. Heb aan devolo gedacht; lijkt me toch minder stabiel. Dus ik vrees dat het antwoord is dat ik een switch in de kelder moet blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
Dan gewoon lekker Ziggo modem (slechts) laten routeren en Google vanuit je woonkamer wifi laten regelen.

Of als je geavanceerde router functies wil ergens een Edgerouter X (bijvoorbeeld) op de kop tikken en die laten routeren en Google alleen wifi vanuit woonkamer.

[ Voor 44% gewijzigd door spokje op 19-08-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Ik moet me er nog eens in verdiepen; maar ik geloof dat google wifi alleen werkt als minstens 1 pod als router is ingesteld. Als ik in de kelder een andere router (of het ziggo modem) zou gebruiken heb ik 2 routers achterelkaar. Dat werkt denk ik ook niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:25
Ik snap je probleem (denk ik) niet....
Je kan voor 2 tientjes een managed switch kopen, zet die ergens waar je meerdere devices wil verbinden (kelder, maar daar staat al een switch), en in de woonkamer kan je nog een switch wegzetten.
Dat je die ene utp kabel van kelder naar woonkamer hebt liggen is juist ideaal.
Ik zou niet weten waarom je er een 2e kabel bij wil trekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Ik leg het probleem waarschijnlijk niet goed uit :)

Ik wil de router uit de kelder naar de woonkamer verplaatsen; in de kelder staat dan alleen het ziggo modem in bridgemodus. De enige netwerkkabel loopt dan van het ziggo modem in bridge modus naar de wan poort van de router in de woonkamer. Dan zit de switch in de kelder (en bijbehorende apparatuur) toch niet meer achter de router ? Vandaar dat ik dacht dat ik dat alleen kan oplossen door een tweede kabel terug te laten lopen van een lan poort van de router in de woonkamer naar de switch in de kelder.

De reden dat de router uit de kelder moet is omdat die google krengen dus graag alleen verbinding met de hoofd google router maken ipv dat een echt mesh netwerk bouwen en met elkaar communiceren. Nu probeert de google pod op de zolder verbinding met die in de kelder te maken; en alle tussenliggende pods negeert ie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een tweede kabel van de router naar de switch in de kelder kan prima. Dat is eigenlijk de enige juiste manier om het aan te sluiten.

Kun je die "Google krengen" niet bedraad aansluiten? Dat is altijd beter dan draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
pc01 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:45:
Ik leg het probleem waarschijnlijk niet goed uit :)

Ik wil de router uit de kelder naar de woonkamer verplaatsen; in de kelder staat dan alleen het ziggo modem in bridgemodus. De enige netwerkkabel loopt dan van het ziggo modem in bridge modus naar de wan poort van de router in de woonkamer. Dan zit de switch in de kelder (en bijbehorende apparatuur) toch niet meer achter de router ? Vandaar dat ik dacht dat ik dat alleen kan oplossen door een tweede kabel terug te laten lopen van een lan poort van de router in de woonkamer naar de switch in de kelder.

De reden dat de router uit de kelder moet is omdat die google krengen dus graag alleen verbinding met de hoofd google router maken ipv dat een echt mesh netwerk bouwen en met elkaar communiceren. Nu probeert de google pod op de zolder verbinding met die in de kelder te maken; en alle tussenliggende pods negeert ie...
Wat ik al zei, zet een managed switch neer in de kelder en woonkamer, en configureer VLANs (en PVID) hierin.
Kun je prima op die manier werkend krijgen zonder extra kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
sypie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:30:
Een tweede kabel van de router naar de switch in de kelder kan prima. Dat is eigenlijk de enige juiste manier om het aan te sluiten.

Kun je die "Google krengen" niet bedraad aansluiten? Dat is altijd beter dan draadloos.
Bedraad is inderdaad beter, dat lukt me bij 4 van de 5 pods. Maar de 5e die draadloos is geeft het probleem 😉 daar kom ik helaas ook niet makkelijk bij met een kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
EverLast2002 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Wat ik al zei, zet een managed switch neer in de kelder en woonkamer, en configureer VLANs (en PVID) hierin.
Kun je prima op die manier werkend krijgen zonder extra kabels te trekken.
Ga ik.me even in verdiepen. Thx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EverLast2002
pc01 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Ga ik.me even in verdiepen. Thx
Als je zonder al teveel moeite een 2e utp kunt aanleggen is dat wel goedkoper en makkelijker dan je in te lezen in managed switches, VLANs etc.

Ga je toch voor switches,en je hebt hulp nodig hoe je e.e.a. configureert, laat het hier maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@EverLast2002 2 tplinks sg108e gekocht voor 56 euro. Kan ik bijna geen kabel tegen op leggen met bijbehorende busch jaeger stopcontacten. Ik heb ze net geconfigureerd (maar kan nu niet checken of het werkt omdat ik niet thuis ben).

Onderstaande zou moeten kloppen qua configuratie als ik eea goed begrijp?

Kelder switch:

ethernet poort 1; ziggo modem untagged met pvid 10.
ethernet poort 2 tagged vlan 10/20 gaat naar de woonkamer switch
ethernet poort 3 t/m 8 untagged met pvid 20 om in de kelder apparaten te verbinden met internet via de google router die in de woonkamer staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ObSbUfMZzO8QvYgRuehuubDXCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPNn1RA5yeYBRFBZIzx8FfZN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq8GbXYvkgst5PgmqTvjlgWNwwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JK8iUgU5LsMOnOJUty2DY3Bq.jpg?f=user_large

Woonkamer switch:

ethernet poort 1: tagged vlan 10/20 voor de kabel die van de kelder switch komt
ethernet poort 2: untagged pvid 10 naar de WAN poort van de google router
ethernet poort 3: untagged pvid 20 naar de LAN poort van de google router
ethernet poort 4 t/m 8: untagged pvid 20 voor apparten die internet krijgen van de google router

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZXpj74_b1X_aAbPRvvDap2YXIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz40HzmiCUIJqTmUvHzLH1GW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Pm69FlOlMwcGkep-RhXA-nfCic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yYJr5Z4bEHD5w4cKQfiKazz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
ik ga je een how-to overzicht geven, zal ergens vanavond worden..
zoals je het nu hebt bedacht: even wachten met aansluiten.

[ Voor 49% gewijzigd door EverLast2002 op 23-08-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EverLast2002
- switch kelder :

poort 1 = untagged / VLAN100 / PVID100 (utp kabel ZIGGO internet poort)
poort 2 = default (untagged VLAN1)
poort 3 = default (untagged VLAN1)
poort 4 = default (untagged VLAN1)
poort 5 = default (untagged VLAN1)
poort 6 = default (untagged VLAN1)
poort 7 = default (untagged VLAN1)
poort 8 = tagged / VLAN1 en VLAN100 (uplink naar switch woonkamer)

- switch woonkamer :

poort 1 = untagged / VLAN100 / PVID100 (utp kabel Router internet poort)
poort 2 = utp kabel Router LAN poort (untagged VLAN1)
poort 3 = default (untagged VLAN1)
poort 4 = default (untagged VLAN1)
poort 5 = default (untagged VLAN1)
poort 6 = default (untagged VLAN1)
poort 7 = default (untagged VLAN1)
poort 8 = tagged / VLAN1 en VLAN100 (uplink naar switch kelder)

Ik vind zelf de benaming VLAN100 (INTERNET) prettig,
maar je kan dit naar eigen smaak veranderen, zolang het maar geen VLAN1 is.
En ik gebruik meestal poort 8 als uplink naar een volgende switch.
Je kan ook poort 1 als uplink gebruiken, nogmaals het zijn richtlijnen.

Ik kan alleen VLAN100 bedenken in dit simpele opzet, omdat over VLAN1 het LAN verkeer gaat vanuit de Router.
Meer VLANs heb je volgens mij niet nodig, mits je nog meer wilt scheiden (IoT, camera feeds, etc).

Op poorten 2 t/m 7 van switch kelder heb je internet toegang.
Op poorten 3 t/m 7 van switch woonkamer heb je internet toegang.

Opmerking : omdat je het internet signaal direct in je switchpoort prikt en niet in je router, heb je grote kans dat je switch webgui wat trager reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
top dank je wel voor de moeite !! Ga ik mee aan de slag dit weekend. En zal even laten of alles werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb thuis ooit exact dezelfde situatie gehad en het ook zo opgelost. Als er verificatie nodig is, bij deze ;-)

Het lijkt wat ingewikkeld hoe het zo uitgeschreven is, maar zodra je het ziet / door hebt is het logisch.

Succes!

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
gelukt ! het wou eerst maar niet werken helaas. Uiteindelijk viel het me op dat op de kelder switch de poort die naar de woonkamer switch gaat oranje en groen knipperde. Na googelen gevonden dat dit een blok door loop prevention is; uitgeschakeld en nu werkt het prima.

Of dat helemaal de bedoeling is is een tweede.. maar voorlopig ben ik blij dat het (goed) werkt ! Dank allen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
pc01 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:16:
gelukt ! het wou eerst maar niet werken helaas. Uiteindelijk viel het me op dat op de kelder switch de poort die naar de woonkamer switch gaat oranje en groen knipperde. Na googelen gevonden dat dit een blok door loop prevention is; uitgeschakeld en nu werkt het prima.

Of dat helemaal de bedoeling is is een tweede.. maar voorlopig ben ik blij dat het (goed) werkt ! Dank allen !
Kan goed zijn dat je Google wifi pods de loop veroorzaken.
Ik zou niet weten waarom er een loop wordt geconstateerd tussen die twee tp-link switches.
TP-Link helpdesk adviseert zelf ook om die loop prevention functie (tijdelijk) uit te zetten.
- edit: in mijn tp-link switches (andere modellen/serie) staat Loop prevention standaard UIT.
Wellicht is het een "idiot-proof" functie die tp-link nu wel aanzet om beginnersfouten op te vangen?

- heb je ook de meest recente firmware in die 108E switches draaien?
- misschien kan @Bertus nog zeggen of hij ook loops in zijn switches had?

[ Voor 9% gewijzigd door EverLast2002 op 27-08-2023 16:41 ]

Pagina: 1