Nieuwe 1440p game pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn huidge systeem graag vervangen door een systeem voor 1440p gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen €1000 - €2000, liefst meer richting de €1000 :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur neem ik mee, rest nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik aan onderstaande lijst genoeg moet hebben om de meest recente games in 1440p te kunnen spelen. Wellicht niet met alle settings op ultra maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Lang getwijfeld tussen de 4070 en een 6800/6900/6950xt, echter door het verbruik, prijs en de verkrijgbaarheid toch voor een 4070 gekozen. Verder vraag ik me nog af of deze voeding overkill is en ik wellicht ook met een 550W uit de voeten kan?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse voorkeur voor bepaald merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de PC tijdens werk ook aanstaat, zoek ik een stil systeem dat tijdens idle (browsen, muziek luisteren) niet te veel energie slurpt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Werken onderstaande componenten goed samen, zijn er wellicht betere alternatieven beschikbaar en kan ik wellicht ergens wat geld besparen zonder al te veel performance in te leveren?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X€ 645,-€ 645,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 650W€ 128,-€ 128,-
2Solid state drivesLexar NM790 1TB€ 54,89€ 109,78
Totaal€ 1.730,20

Beste antwoord (via Naranya op 19-08-2023 22:07)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Jazeker het kan stiller, moderner en goedkoper:

uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed (goedkoper!, 7800X3D is nu enkel interessant voor hele snelle kaarten of competitief gamen op 1080p)

uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W (moderner, goedkoper)

uitvoering: Scythe Fuma 3 (Stiller, moderner en goedkoper)

uitvoering: Lexar NM790 2TB (sneller, goedkoper. Jehebt maar 4 CPU lanes voor een ssd. Een 2e ssd gaat via chipset lanes met meer latency. Als je dat niet hoeft moet je het ook niet doen.)

uitvoering: Fractal Design Pop Silent Black Solid (Moderner, stiller)

uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi (Bluetooth!)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Jazeker het kan stiller, moderner en goedkoper:

uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed (goedkoper!, 7800X3D is nu enkel interessant voor hele snelle kaarten of competitief gamen op 1080p)

uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W (moderner, goedkoper)

uitvoering: Lexar NM790 2TB (sneller, goedkoper. Jehebt maar 4 CPU lanes voor een ssd. Een 2e ssd gaat via chipset lanes met meer latency. Als je dat niet hoeft moet je het ook niet doen.)

uitvoering: Fractal Design Pop Silent Black Solid (Moderner, stiller)

uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi (Bluetooth!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
Super bedankt voor je reactie! Hieronder nog wat extra vragen vanuit mij mocht iemand hier nog antwoord op weten.
Hmm dat is inderdaad wel een verschil van €158, maar de 7600 is dan weer een niveautje lager met 2 minder cores and minder threads. Ik betwijfel of ik hier momenteel iets van zou merken maar wellicht is de 7800 dan wel wat meer future proof? Iig stof om over na te denken of ik het dit prijsverschil waard vind of wellicht is de uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed een goede tussen-optie?

Ik zie trouwens dat beide CPU's DDR5-5200 ondersteunen terwijl de moederborden DDR5-6000 ondersteunen. Kan ik dan beter zoals nu 6000 kopen of heeft dat geen zin en kan ik er beter 5200 in stoppen?
Goede, ik zie dat deze ook alvast support heeft voor een PCIe Gen 5 aansluiting. Zou 650w ook afdoende zijn aangezien deze still is en minder kost of beter voor een 750w gaan?
Klopt inderdaad, neem ik mee deze.
Dit wist ik niet, ben gewend om 1 disk te hebben voor Windows etc en 1 disk voor de rest maar als ik dit zo lees is 1 grotere disk inderdaad slimmer.
Ik had de Pure Base 500 gekozen omdat ik die momenteel ook al heb en deze erg goed bevalt maar wellicht is het goed om eens wat reviews van alternatieve en nieuwe kasten te lezen inderdaad.
Ik kan niet perse veel verschillen tussen deze 2 borden vinden behalve WiFi (niet nodig) en Bluetooth (het voordeel hiervan is dat ik bijv voor mijn muis en headphones geen usb dongeltje in hoef te pluggen?)

[ Voor 3% gewijzigd door Naranya op 19-08-2023 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Naranya schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:57:
Hmm dat is inderdaad wel een verschil van €158, maar de 7600 is dan weer een niveautje lager met 2 minder cores and minder threads. Ik betwijfel of ik hier momenteel iets van zou merken maar wellicht is de 7800 dan wel wat meer future proof? Iig stof om over na te denken of ik het dit prijsverschil waard vind of wellicht is de uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed een goede tussen-optie?
De 7600x is snel zat. De 7800x3d is geweldig vanwege de grote L3 cache, maar is niet nuttig met maar een 4070. Als er een 7600x3d had bestaan had AMD een stuk minder 7800x3d’s verkocht. Daarom bestaat ie ook niet. De 7700x heeft inderdaad 2 cores meer maar de game prestaties is de meerprijs niet exht waard. Dat geld kun je beter op de bank zetten voor een nieuwe gen cpu of gou.
Ik zie trouwens dat beide CPU's DDR5-5200 ondersteunen terwijl de moederborden DDR5-6000 ondersteunen. Kan ik dan beter zoals nu 6000 kopen of heeft dat geen zin en kan ik er beter 5200 in stoppen?
Al jaren is het zo dat standaard het geheugen van een desktop hoger wordt geklokt. Bij DDR5 is momenteel 6000CL32 de sweetspot in bang for buck. Hogere prestaties merk je amper. Lagere prestaties vaak meer.
Goede, ik zie dat deze ook alvast support heeft voor een PCIe Gen 5 aansluiting. Zou 650w ook afdoende zijn aangezien deze still is en minder kost of beter voor een 750w gaan?
Het 750w model is meer bang for buck voor de toekomst vanwege de 600W 12VHPWR kabel. Het 650W model komt met een 450W kabel. Verder is ATX meer dan die kabel. Ze kunnen veel hogere stroompieken aan. Zie review: De stille revolutie van ATX 3.0-voedingen - Veel meer dan alleen 12Vhpwr.
Dit wist ik niet, ben gewend om 1 disk te hebben voor Windows etc en 1 disk voor de rest maar als ik dit zo lees is 1 grotere disk inderdaad slimmer.
Je kunt beter partities maken. Uiteraard backups niet op de pc maar elders. Scheelt ook stroom en je kunt zeker ooit nog asd’s en toevoegen.
Ik had de Pure Base 500 gekozen omdat ik die momenteel ook al heb en deze erg goed bevalt maar wellicht is het goed om eens wat reviews van alternatieve en nieuwe kasten te lezen inderdaad.
Het is een fijne kast en goed voor vrijwel alle CPU’s vanwege de open top, maar niet mijn eerste keus voor GPU’s. Het liefst heb ik een airflowkast (mesh), maar de FD Pop Silent of Define 7 zijn op zich prima stille kasten.
Ik kan niet perse veel verschillen tussen deze 2 borden vinden behalve WiFi (niet nodig) en Bluetooth (het voordeel hiervan is dat ik bijv voor mijn muis en headphones geen usb dongeltje in hoef te pluggen?)
Ja klopt, ikzelf gebruik ook geen wifi, maar bluetooth is handig voor headset en andere devices. Dan liever voor dezelfse prijs een met bluetooth. MSI heeft ook minder problemen met Ryzen bios versies. Dat is geen reden om niet voor Asus te gaan, maar kan soms wel irritant zijn.