Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 23:20
Huidige situatie:
  • Conventionele gas combi CV 20jr oud, bijna overleden.
  • Houthaard woonkamer, word veel gebruikt.
  • Vloerverwarming woonkamer, word weinig gebruikt.
  • 4pers huishouden.
  • 15 zonnepanelen, panelen leveren jaarlijks 1850kWh terug, totaal jaarlijks verbruik 5500kWh (3500kWh voor EV).
  • Redelijk goed geïsoleerd huis (bj1976, HR++, vloer/dak isolatie)
  • 's Winter wordt door de CV een kantoor (bg 18m2), slaapkamer (1e 30m2) en sporadisch de woonkamer (bg) mee verwarmd.
  • Kantoor is de koudste kamer van het huis, zowel in de winter en in de zomer (geen koeling nodig, enkel verwarming).
  • Voor douchen gebruiken we 150-200m3 gas p/j, in totaal 1000m3 gas p/j
Toekomst: We willen gaan koelen op de eerste verdieping en de CV vervangen voor iets gasloos.

Plan nu:
  • Airco's plaatsen op 1e verdieping. Deze airco's zorgen dan voor koeling en incidentele verwarming.
  • Airco plaatsen op kantoor voor verwarming (optioneel)
  • Blijft over:
  • Verwarmen douchewater
  • Verwarmen woonkamer en kantoor
De vragen die ik heb:
  1. Wat is een slimme manier voor het verwarmen van het douchewater?
  2. Wat is een slimme manier voor het verwarmen kantoor (radiator) en woonkamer (vv)?
  3. Zit ik op het juiste spoor als ik stel dat een WP-installatie niet uit kan voor de overgebleven warmtevraag en dat ik naar elektrische alternatieven (zonneboiler, elec cv/boilers, doorstroomverw) moet kijken?
Overige kaders:
- Ruimte op zolder waar de CV nu staat is beperkt (75cmbreed x175cm hoog), een eventueel opslagvat voor warm water kan onder een schuin dak liggen. De WP-installaties die ik elders gezien heb, gaan zeker niet passen.
- Huis is <10jr geleden gerenoveerd en afgewerkt. Ik wil niet alles open moeten halen voor leidingwerk, verplaatsen van de CV-ruimte is eigenlijk geen optie.
- Zonneboilerpanelen passen nog op dak.
- Budget is niet beperkend, moet wel uit kunnen.
- Ben wel in voor slimme, innovatieve snufjes. Ook als het wat extra kost.
- Kan zelf e.e.a. aansturen met Homey.

De tijd leert of het tij keert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 23:16
Wat versta jij onder "Redelijk goed geïsoleerd"
Want 10 jaar terug was het gas nog zo goedkoop dat een laagje bubbeltjesplastic ook al onder 'redelijke isolatie' viel.
Eerst 100% echt goed isoleren, dat verdien je in de toekomst makkelijk terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
Yaksa schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:47:
Wat versta jij onder "Redelijk goed geïsoleerd"
Want 10 jaar terug was het gas nog zo goedkoop dat een laagje bubbeltjesplastic ook al onder 'redelijke isolatie' viel.
Eerst 100% echt goed isoleren, dat verdien je in de toekomst makkelijk terug.
Ik zou niet weten wat ik nog kan doen:
  • Overal minimaal HR++ beglazing
  • Vloerisolatie
  • Dakisolatie
  • Geen tocht
  • Spouwmuur isolatie gedaan waar nodig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
Tot het gaatje isoleren is onzin. Dat kost teveel. Het redelijke is hier gegaan. De opmerking van @Yaksa is zo kort door de bocht dan het niet behulpzaam is. Niet in het algemeen, niet voor de TS

Dingen waar ik over val:

Gasverbruik is inclusief verwarming op hout. Onbekend is dus hoeveel de warmtevraag van de woning is.
Hierdoor is het lastig om de warmtepomp te dimensioneren op basis van verbruik.
De combinatie van veel hout en nog steeds 1000m3 hint op behoorlijke warmtevraag.

Zonder goede indicatie warmtevraag is geen optimale warmtepomp (vermogen) te kiezen.

Vertel eens meer over het huis, en de CV installatie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@raq Een vraag (en een aanvulling) - gaat het om een (open??) houthaard of een houtkachel?
Een houthaard heeft vaak een bedroevend slecht rendement,
en het afgegeven vermogen is dan niet zo makkelijk te schatten.
Ref.: "Wat is het rendement en het vermogen van een houthaard of houtkachel?"

Voor het sfeervuur gebruik ik soms een videoclip van een open haard op de tv _O- .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:22
Info over gasverbruik per maand en gasverbruik op paar koude dagen waar geen haard is gestookt zou fijn zijn
Verder voor het kantoor: ook met airco verwarmen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
Gasverbruik zonder houthaard is onbekend, @dunklefaser: met deze dichte kachel is het snel 26c in de woonkamer. De huidige CV verwarmd de vloerverwarming en radiatoren, welke ik met Tado bedien.

Met de airco's die geplaatst worden, heb ik nog onderstaande warmtevraag over:
  • Douchewater
  • Woonkamer (75m2 vloerverwarming, HR+++ & vloerisolatie)
  • Kantoor (16m2) komt waarschijnlijk airco
De woonkamer heeft vloerverwarming die we graag blijven gebruiken, de andere radiatoren gebruiken we verder dan niet meer.

Mijn vraag is vooral naar welke type oplossingen ik kijken kan. Warmtepomp boiler, electirsche boiler, doorstromers, electrische cv? Mij lijkt een warmtepompinstallatie voor deze resterende warmtevraag niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 23:16
Ronald schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:40:
Tot het gaatje isoleren is onzin. Dat kost teveel. Het redelijke is hier gegaan.
Vertel eens meer over het huis, en de CV installatie
Hoe weet je of het redelijk is gegaan? Heb je geholpen met isoleren daar of zo?
En vervolgens wil je meer weten over het huis. Dat is toch exact hetzelfde als ik vroeg?

Je kunt (10 jaar geleden) geïsoleerd hebben met in het achterhoofd dat de gasprijs nog verder ging dalen of met in het achterhoofd dat het wel eens 10 keer zo duur zou worden.
Dan lijkt mij de vergelijking met een velletje bubbeltjesplastic of een dik pakket schapenwol voor nu nog wel verschil uitmaken wat TS moet gaan doen.

Isoleren kost nooit teveel en is ook geen onzin, elke bespaarde eenheid aan energie die niet opgewekt hoeft te worden is winst. Sowieso voor de aarde en misschien (maar minder relevant) ook voor je portemonnee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@raq Met een recente "dichte" kachel zou je misschien een (jaar)rendement van ca. 60-80%? kunnen halen.
Hoeveel kWh theoretisch in een kg (open haard)hout zitten kan je opzoeken.

Met de verbrande kg'en aan hout heb je dan een grove indicatie wat je alternatief zou moeten "bijstoken",
zonder de kachel dus.

@Yaksa Ik persoonlijk bekijk het vanuit het resterende verwarmingsvermogen:
Als ik met de genomen isolatiemaatregelen regelmatig! = meestal onder het minimale vermogen
van mijn gekozen warmteopwekker duik zou ik overwegen met verder isoleren te stoppen.
Met de op dit moment gebruikelijke warmtepompen is dit ca. 1,5 - 2,5 kW.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
raq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:03:
Gasverbruik zonder houthaard is onbekend, @dunklefaser: met deze dichte kachel is het snel 26c in de woonkamer. De huidige CV verwarmd de vloerverwarming en radiatoren, welke ik met Tado bedien.

Met de airco's die geplaatst worden, heb ik nog onderstaande warmtevraag over:
  • Douchewater
  • Woonkamer (75m2 vloerverwarming, HR+++ & vloerisolatie)
  • Kantoor (16m2) komt waarschijnlijk airco
De woonkamer heeft vloerverwarming die we graag blijven gebruiken, de andere radiatoren gebruiken we verder dan niet meer.

Mijn vraag is vooral naar welke type oplossingen ik kijken kan. Warmtepomp boiler, electirsche boiler, doorstromers, electrische cv? Mij lijkt een warmtepompinstallatie voor deze resterende warmtevraag niet haalbaar.
Waarom zou een warmtepomp niet uit kunnen? Je schrijft dat slaapkamers slechts incidenteel verwarmd worden, dus of dat nou door een airco of door een l/w warmtepomp wordt gedaan maakt weinig uit wie hoeveel vermogen die warmtepomp nodig heeft. De woonkamer zal normaal veruit de grootste energie verbruiker zijn qua verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:54:
[...]
Waarom zou een warmtepomp niet uit kunnen? Je schrijft dat slaapkamers slechts incidenteel verwarmd worden, dus of dat nou door een airco of door een l/w warmtepomp wordt gedaan maakt weinig uit wie hoeveel vermogen die warmtepomp nodig heeft. De woonkamer zal normaal veruit de grootste energie verbruiker zijn qua verwarming.
Dat de warmtepomp niet uit kan had ik dus zelf bedacht met m'n lekenverstand, omdat:
  • Er komen sowieso airco's die kunnen verwarmen, waarom een 2e systeem die hetzelfde doet?
  • Ruimtegebrek op zolder en geen optie om te verplaatsen
  • Enkel douchewater en de woonkamer (75m2 goed geïsoleerd) moet nog verwarmd worden als de haard niet brand. Is het dan niet rendabeler om een minder efficiënte warmtebron toe te passen voor de vloerverwarming met een lagere aanschafwaarde? De warmtevraag is dan niet zo groot meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
dunklefaser schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:36:
@raq Met een recente "dichte" kachel zou je misschien een (jaar)rendement van ca. 60-80%? kunnen halen.
Hoeveel kWh theoretisch in een kg (open haard)hout zitten kan je opzoeken.

Met de verbrande kg'en aan hout heb je dan een grove indicatie wat je alternatief zou moeten "bijstoken",
zonder de kachel dus.
De haard blijft gewoon branden hoor. Geen idee hoeveel kg we stoken, maar zeker wel minimaal 1.5 kuub eik p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
raq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Dat de warmtepomp niet uit kan had ik dus zelf bedacht met m'n lekenverstand, omdat:
  • Er komen sowieso airco's die kunnen verwarmen, waarom een 2e systeem die hetzelfde doet?
  • Ruimtegebrek op zolder en geen optie om te verplaatsen
  • Enkel douchewater en de woonkamer (75m2 goed geïsoleerd) moet nog verwarmd worden als de haard niet brand. Is het dan niet rendabeler om een minder efficiënte warmtebron toe te passen voor de vloerverwarming met een lagere aanschafwaarde? De warmtevraag is dan niet zo groot meer
Maar als je ruimte hebt voor buitenunits van een airco, heb je toch ook ruimte voor buitenunit van een L/W warmtepomp? Met een monoblock heb je binnen weinig nodig. Wel een boiler, maar die heb je sowieso nodig tenzij je voor een doorstroomverwarmer gaat voor je douche. Dat kan, maar zelf zou ik het niet doen.

En die airco's verwarmen dus niet je hoofd verblijf, je woonkamer. Dat ze een beetje doen voor je slaapkamer is prima, maar tenzij je ook ze in je woonkamer ophangt veranderd dat weinig.

Van het gas af om het te vervangen door COP1 elektrisch en houtstook is imo twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat voor vloerverwarming ligt er, 10cm HoH?

Warmtepomp l/w zou ik erin doen, indien er geen ruimte is dan buiten een mono block neerzetten. En een WPB voor de douche, eventueel Quooker oid voor de keuken.

Electrische kachel moet je vermijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2023 16:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
@Yaksa Ik begin niet ongenuanceerd met 100% echt goed isoleren.
Even bij je eigen posts te raden gaan ajb.

Noppenfolie 8)7

Zelfs mijn '74 hok zit niet van dat soort kolder in... een hele 3cm glas of 2cm eps... zonder dat was na-isoleren zonder de constructie op het spel te zetten een gruwelijk stuk makkelijker geweest overigens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:50:
[...]
Maar als je ruimte hebt voor buitenunits van een airco, heb je toch ook ruimte voor buitenunit van een L/W warmtepomp? Met een monoblock heb je binnen weinig nodig. Wel een boiler, maar die heb je sowieso nodig tenzij je voor een doorstroomverwarmer gaat voor je douche. Dat kan, maar zelf zou ik het niet doen.

En die airco's verwarmen dus niet je hoofd verblijf, je woonkamer. Dat ze een beetje doen voor je slaapkamer is prima, maar tenzij je ook ze in je woonkamer ophangt veranderd dat weinig.

Van het gas af om het te vervangen door COP1 elektrisch en houtstook is imo twijfelachtig.
De WP installaties die ik tot nu toe in het echt gezien heb, passen niet op de zolder, vandaar.
De woonkamer is 9/10 keer hout-gestookt en dus soms de vloerverwarming obv de gas-cv. De eventuele WP-installatie zal dus weinig gebruikt worden, wat ook iets met je terugverdientijd doet lijkt me. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

raq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

De haard blijft gewoon branden hoor. Geen idee hoeveel kg we stoken, maar zeker wel minimaal 1.5 kuub eik p/j.
1,5 kuub eiken (droog) komt overeen met ongeveer 1125 +/-50 kg volgens diverse bronnen.
1 kg droog! hout is goed voor max. 5,3 kWh, dus 1125 kg hout "bevat" ca. 5900 kWh = ca. 600 m³ gas.
maar daarvan kan je misschien 3600 - 4800 kWh oogsten. Bij gas is dit eerder ca. 5500 kWh.
Wat kost 1 kuub hout nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
dunklefaser schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

1,5 kuub eiken (droog) komt overeen met ongeveer 1125 +/-50 kg volgens diverse bronnen.
1 kg droog! hout is goed voor max. 5,3 kWh, dus 1125 kg hout "bevat" ca. 5900 kWh = ca. 600 m³ gas.
maar daarvan kan je misschien 3600 - 4800 kWh oogsten. Bij gas is eerder ca. 5500 kWh.
Wat kost 1 kuub hout nu?
0 euro en veel werk, heb een eigen stuk bos.
Elders kost een kuub eik 300-400euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

raq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:47:
[...]

0 euro en veel werk, heb een eigen stuk bos.
Elders kost een kuub eik 300-400euro
Eiken hout verstoken uit eigen productie - daar krijg je het zeker 2 x warm van :+ .
En dan ook nog quasi gratis, dit geeft natuurlijk een heel ander kostenplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raq
dunklefaser schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Eiken hout verstoken uit eigen productie - daar krijg je het zeker 2 x warm van :+ .
En dan ook nog quasi gratis, dit geeft natuurlijk een heel ander kostenplaatje.
Klopt, veel werk voor wat warmte, als je alle uren meetelt kan het vast niet uit. Ik koop ook wel eens wat haardhout voor het gemak.
Gisteravond een maatje gesproken die installatiewerk doet, die kwam met dit idee:
Verwarmen in het hele huis met airco's en haard, warm douchewater via een warmtepompboiler. Is alleen jammer van de vloerverwarming die in de woonkamer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@raq Geen slecht idee - een wpb met voldoende inhoud/capaciteit voor warm water ligt voor de hand
en voor zo lang het haardhout uit eigen productie nog quasi gratis is.
Het gas kan iig de deur uit.

Hoe lang je nog wil en kan hout hakken en verbranden is voor later.

Pagina: 1