Huidige situatie:
Plan nu:
- Ruimte op zolder waar de CV nu staat is beperkt (75cmbreed x175cm hoog), een eventueel opslagvat voor warm water kan onder een schuin dak liggen. De WP-installaties die ik elders gezien heb, gaan zeker niet passen.
- Huis is <10jr geleden gerenoveerd en afgewerkt. Ik wil niet alles open moeten halen voor leidingwerk, verplaatsen van de CV-ruimte is eigenlijk geen optie.
- Zonneboilerpanelen passen nog op dak.
- Budget is niet beperkend, moet wel uit kunnen.
- Ben wel in voor slimme, innovatieve snufjes. Ook als het wat extra kost.
- Kan zelf e.e.a. aansturen met Homey.
- Conventionele gas combi CV 20jr oud, bijna overleden.
- Houthaard woonkamer, word veel gebruikt.
- Vloerverwarming woonkamer, word weinig gebruikt.
- 4pers huishouden.
- 15 zonnepanelen, panelen leveren jaarlijks 1850kWh terug, totaal jaarlijks verbruik 5500kWh (3500kWh voor EV).
- Redelijk goed geïsoleerd huis (bj1976, HR++, vloer/dak isolatie)
- 's Winter wordt door de CV een kantoor (bg 18m2), slaapkamer (1e 30m2) en sporadisch de woonkamer (bg) mee verwarmd.
- Kantoor is de koudste kamer van het huis, zowel in de winter en in de zomer (geen koeling nodig, enkel verwarming).
- Voor douchen gebruiken we 150-200m3 gas p/j, in totaal 1000m3 gas p/j
Plan nu:
- Airco's plaatsen op 1e verdieping. Deze airco's zorgen dan voor koeling en incidentele verwarming.
- Airco plaatsen op kantoor voor verwarming (optioneel)
- Blijft over:
- Verwarmen douchewater
- Verwarmen woonkamer en kantoor
- Wat is een slimme manier voor het verwarmen van het douchewater?
- Wat is een slimme manier voor het verwarmen kantoor (radiator) en woonkamer (vv)?
- Zit ik op het juiste spoor als ik stel dat een WP-installatie niet uit kan voor de overgebleven warmtevraag en dat ik naar elektrische alternatieven (zonneboiler, elec cv/boilers, doorstroomverw) moet kijken?
- Ruimte op zolder waar de CV nu staat is beperkt (75cmbreed x175cm hoog), een eventueel opslagvat voor warm water kan onder een schuin dak liggen. De WP-installaties die ik elders gezien heb, gaan zeker niet passen.
- Huis is <10jr geleden gerenoveerd en afgewerkt. Ik wil niet alles open moeten halen voor leidingwerk, verplaatsen van de CV-ruimte is eigenlijk geen optie.
- Zonneboilerpanelen passen nog op dak.
- Budget is niet beperkend, moet wel uit kunnen.
- Ben wel in voor slimme, innovatieve snufjes. Ook als het wat extra kost.
- Kan zelf e.e.a. aansturen met Homey.
De tijd leert of het tij keert