Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:23
Ik ben 63, en nader dus de 65: de leeftijd waarop ik vroeger AOW zou krijgen. Die leeftijd is inmiddels 67.

Ik zie in mijn omgeving veel mensen die eerder met pensioen gaan. Of dat financieel kan is persoonlijk, en daar gaat mijn vraag ook niet over.

Ik ben erg aan het puzzelen op deze vraag. Aan de ene kant heb ik het prima naar mijn zin op mijn werk. Aan de andere kant zie de mensen die eerder met pensioen zijn daar erg van genieten. Maar ik zie ook mensen die vlak voor hun pensioen overlijden.

Ik zit te twijfelen over wat te doen. Stoppen met werken kan financieel prima. Maar een echt doel of grote hobby heb ik niet. Deeltijd werken (2 dagen per week) gaat niet lukken in mijn functie: er zijn te veel zaken die er dan voor zorgen dat je dan op je vrije dag gaat doorwerken.

Meer mensen met deze vraag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

De collega’s die ik ken die stopten wisten hun dagen snel te vullen met hobby’s, vrijwilligerswerk en andere activiteiten. De enkeling kreeg er bekant een burn-out van, met pensioen zijn.

Ik zou overwegen te stoppen als dat mogelijk is en genieten van je vrije tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
Mijn vader heeft de mogelijkheid gehad om eerder te stoppen met werken. Hij kon er destijds met zijn 57,5 jaar uit ipv met 65 (ivm 40 dienstjaren bij zijn werkgever).

Hij maakte zich ook zorgen of hij zich wel bezig kon houden. Financieel was alles wel geregeld door de regeling die hij kreeg.
Maar sinds de dag dat hij met pensioen is heeft hij het nog nooit zo druk gehad. Hij kreeg namelijk nu de tijd om rustig te zoeken naar hobbies en andere bezigheden.

Mijn schoonvader is ook twee jaar eerder gestopt met werken. Hij vermaakt zich meer dan prima. Heeft ook meer dan genoeg te doen en hij is met van alles en nog wat bezig.

Mocht ik ooit de optie krijgen om eerder te stoppen met werken is de kans zeer groot dat ik dat zal doen.

[ Voor 13% gewijzigd door nextware op 19-08-2023 08:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Als ik kijk naar mijn vader (stopt nu eerder omdat die vlak voor zn pensioen erg ziek is geworden en niet lang meer heeft), die heeft een stapel hobby's opgepakt die die nog uit kan voeren. Verveelt zich geen moment!

Ik zeg; pluk de dag als je kan. Kom je er later achter dat je je alsnog verveelt dan kan je altijd nog ergens (vrijwillig of tegen gereduceerd tarief of zelfs als ZZP'er) aan de slag.

Edit: Ik ben ondertussen zelf al 4 jaartjes met "pensioen" omdat het financieel mogelijk was. Nu full-time huispapa, dat verveelt ook niet, pfoe.

[ Voor 38% gewijzigd door Kecin op 19-08-2023 08:57 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@wjvh
Als het financieel kan, zou ik zeggen, doen!
Mocht het na 6 maanden niet bevallen kan je altijd weer gaan werken.
Zie genoeg mensen die met pensioen gaan en vervolgens als ZZP-er zich laten inhuren. Veel bedrijven willen wel de kennis en kunde maar niet het "risico" wat "oudere" werknemers in dienst hebben.
Aangezien je het financieel allemaal al geregeld hebt, is je ZZP inkomen ook echt inkomen omdat je bijna niks meer opzij hoeft te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

chrisborst schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:52:
@wjvh
Als het financieel kan, zou ik zeggen, doen!
Mocht het na 6 maanden niet bevallen kan je altijd weer gaan werken.
Zie genoeg mensen die met pensioen gaan en vervolgens als ZZP-er zich laten inhuren. Veel bedrijven willen wel de kennis en kunde maar niet het "risico" wat "oudere" werknemers in dienst hebben.
Aangezien je het financieel allemaal al geregeld hebt, is je ZZP inkomen ook echt inkomen omdat je bijna niks meer opzij hoeft te zetten.
Haha, ik zie dat in de tijd van mijn edit jij zo'n beetje hetzelfde schrijft als waar ik ook op doel :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lijkt me echt puur persoonlijk. Je hebt de parameters al geschetst, denk ik. Het is echt aan jezelf om hier een keuze in te maken.

Belangrijk is inderdaad wat je met al die vrije tijd gaat doen. Wat dat betreft is het jammer dat je geen mogelijkheid ziet om deeltijd te werken, dan kun je dat gefaseerd ontdekken. In 1 keer van 100 naar 0 (geen verplichtingen meer, geen vaste structuur in je dag/week meer, geen dagelijkse contacten meer) is een grote stap. Is het doorwerken op zo’n vrije dag iets wat echt vanuit je werk komt, of iets dat jij zelf vindt dat je moet doen? Misschien is er meer mogelijk dan je nu denkt?

Ik zit zelf nog een stuk verder van m’n AOW-datum, maar ik ben al wel bezig met nadenken over hoe ik dit wil vormgeven. Ken inderdaad ook de voorbeelden van mensen die de overstap van werk naar pensioen slecht hebben kunnen maken en er veel stress van hebben (gehad), en ook van mensen die hun draai prima konden vinden en het na hun pensioen drukker hadden dan daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-08-2023 08:59 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
iemand zal je opvolger toch 'moeten' begeleiden, en er liggen vast honderd klusjes op t werk die allemaal 'nice to have' zijn maar waar je eigenlijk nooit aan toe komt.
een gesprek met je leidinggevende over een geleidelijke exit moet toch prima mogelijk zijn?
natuurlijk kan je een fulltime baan niet parttime uitvoeren, dan had er al lang een manager gesneden in de uren (als het goed is). maar alleen de leuke dingen doen en al het huishoudelijk werk dat in de loop der jaren opgebouwd is bij iemand anders neergooien moet toch kunnen?

uit de duimzuig en zeer kort door de bocht modus: als jij 100k kost en een nieuwe jongere met wat ervaring 70k, dan kan je nog 30% van je uren maken zonder dat je baas t extra geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01
Zolang je je werk echt leuk vindt is er niets op tegen om dat gewoon te blijven doen. Wellicht toch in een soort van afbouw constructie waarbij je de komende paar jaar juist wat andere taken oppakt, zoals het inwerken van anderen of een andere manier om je ervaring niet helemaal verloren te laten gaan na je pensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:03
Mijn Vader is vorig jaar januari totaal onverwachts niet meer wakker geworden heb dus ook geen afscheid kunnen nemen hij was nog maar 64 en heeft zijn pensioen niet gehaald,
Mijn schoonvader is 66 nu en al 3 jaar gestopt en geniet nu met volle teugen van zijn camper
En trek er geregeld op uit,
Zijn vader had dat ook gewild maar die heeft de na zijn pensionering alleen nog maar moeten zorgen voor zijn vrouw waar het slecht mee ging ( 15 jaar)
Ik zeg doe wat je leuk vind en als je kan stoppen heb je meer tijd voor familie en geniet je weet niet wat de toekomst brengt.

Gr Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:58
Ik zou stoppen als het kan. Ik vermoed dat je dan, net als menig pensionado, een vollere agenda krijgt dan nu.

Je bent nu gezond, je kunt nog van alles doen dus waarom wachten?

Ik ben zelf "iets" jonger maar ben al een jaar of tien bezig met allerlei maatregelen om eerder te stoppen met werken. Als de plannen slagen stop ik 7 jaar voor mijn pensioengerechtigde leeftijd. Dan heb ik lang genoeg "bijgedragen" aan de maatschappij en wordt het tijd voor B.V. Ik :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
Dank zover voor alle reacties.
Nog wat aanvullingen:

Ik werk in de software ontwikkeling, en daar werken we via iteraties van 4 weken. De druk om iets mee te nemen in een bepaalde iteratie komt niet vanuit de leiding, maar vooral vanuit me zelf.
Dat zorgt bij mij regelmatig voor stress, en daar wil ik vanaf.
Flink afbouwen lijkt me lastig.
Je wilt in een team van mensen die 4-5 dagen werken niet 2 dagen werken. Ik ben ook jong geweest, en weet hoe ik daar toen tegen aan keek. En 2 dagen is als ik “stop” toch echt het maximum.

Maar wellicht moet ik het gewoon op tafel gooien. De jaarlijkse functionerings gesprekken zijn daar een mooi moment voor, en die zijn bij ons altijd in het vierde kwartaal.

[ Voor 8% gewijzigd door wjvh op 19-08-2023 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wjvh schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:12:
Nog wat aanvullingen:

Ik werk in de software ontwikkeling, en daar werken we via iteraties van 4 weken. De druk om iets mee te nemen in een bepaalde iteratie komt niet vanuit de leiding, maar vooral vanuit me zelf.
Je wilt in een team van mensen die 4-5 dagen werken niet 2 dagen werken. Ik ben ook jong geweest, en weet hoe ik daar toen tegen aan keek. En 2 dagen is als ik “stop” toch echt het maximum.

Maar wellicht moet ik het gewoon op tafel gooien. De jaarlijkse functionerings gesprekken zijn daar een mooi moment voor, en die zijn bij ons altijd in het vierde kwartaal.
Klinkt alsof de enige limitatie hier jij zelf bent inderdaad. Wat zou er op tegen zijn om van 40 naar 32 uur te gaan? 1 dagje minder mee te draaien, dat betekent misschien dat je 1 story minder op zal pakken. Niks mis mee toch? En als jij uiteindelijk vervangen moet worden moet jouw vervanger ingewerkt worden, dan kan jij dat 2-3 dagen in de week gaan doen tot het niet meer nodig is, zo bouw je je eigen werkweek af. En in de tussentijd heb je dan alvast de vrije dagen om te gaan kijken welke hobby's of vrijwilligerswerk je wilt gaan uitvoeren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
Ik zit in dezelfde situatie, over 2 jaar 67 ,alleenstaande ,ook geen echte hobby's, 2x per jaar een verre reis.

Heb het naar m'n zin op het werk, kan er eerder uit qua regeling op m'n werk. Kost me dan wel geld na dat ik gestopt ben. Zo,n €300 netto iedere maand.

Ik kies er nu voor om per 1 januari 4 dagen te gaan werken en per juli 3 dagen , pensioen wordt zo gewoon opgebouwd en kan ik al wennen aan de meer vrije tijd.

Zelf denk ik dat ik als ik gestopt ben 2 dagen in de week iets te gaan doen qua baantje, beetje blijven sporten e.d.

Wellicht om dat je het ook nog naar je zin hebt ook langzaam kan afbouwen, beetje wennen alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:20:
Ik kies er nu voor om per 1 januari 4 dagen te gaan werken en per juli 3 dagen , pensioen wordt zo gewoon opgebouwd en kan ik al wennen aan de meer vrije tijd.

[...]

Wellicht om dat je het ook nog naar je zin hebt ook langzaam kan afbouwen, beetje wennen alvast.
Klinkt als een goede aanpak. Ik werk sinds begin dit jaar ook 32 uur en dat bevalt echt meer dan uitstekend. Mijn vaste vrije dag is de vrijdag. Gek genoeg voelt het weekend niet de helft langer maar bijna dubbel zo lang.

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-08-2023 12:02 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:14
Is het niet een optie om een andere rol te vervullen. Wanneer je 'gewoon' meedraait in een team dan is 2d/week een lastig iets.
Maar is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld te focussen op mentoring / reviews / belangrijke-maar-niet-urgente zaken? Zoiets is natuurlijk alleen mogelijk als zowel jij als het bedrijf waar je werkt daar voor open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
Mijn vaste vrije dag is de vrijdag. Gek genoeg voelt het weekend niet de helft langer maar bijna dubbel zo lang.
Dat herken ik, is qua effect misschien ook wel echt zo. 1 soort van afkickdag gevolgd door echt kunnen ontspannen. Die afkickdag is nu de vrijdag geworden en het aantal ontspanningsdagen is verdubbeld

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
Eigenlijk is dit een non-discussie: of je je nu of over 4 jaar begint te vervelen maakt in het grote plaatje geen verschil.

Eens moet je in het diepe zonder baan.

Kortom: overleggen om af te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:01
Nog wat aanvullingen:

Dan moet je een beetje kijken naar de rol die je binnen het team/geheel vervult. Iemand met jaren ervaring die een paar dagen per week beschikbaar is als klankboard/reviewwerk/begeleiding/complexe problemen oplossen/overdracht, daar is meestal wel een mouw aan te passen. En dat gevoel van toen je jong was en hoe je toen tegen parttimers keek, dat zie ik meer als die stress die je ervaart door dezelfde druk om iets mee te nemen in de iteratie, dat komt allemaal vanuit jezelf.

Aan de andere kant, je agenda vult zich ook vrij snel weer, beetje vrijwilligerswerk hier, beetje bijklussen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 23:23
wjvh schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:34:
Deeltijd werken (2 dagen per week) gaat niet lukken in mijn functie: er zijn te veel zaken die er dan voor zorgen dat je dan op je vrije dag gaat doorwerken.
Ik denk dat hier ook wel een deel van je probleem zit. Waarom is dit en is dat het je nog wel waard voor die paar jaar? Dat lijkt alsof je een best pittige baan hebt of kun je niet wat zaken delegeren of overdragen? Afbouwen op jouw leeftijd zou in mijn ogen ook niet gewenst zijn, ik zou dan de knoop gewoon helemaal doorhakken. Alhoewel @Rukapul wel een heel goed punt heeft.

Heb je iets om handen voor een paar dagen in de week als je zou stoppen? Mijn ouwe kreeg het aan z'n hart van de stress omdat ie geen raad meer met zichzelf wist na ruim 40 jaar werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Justevo op 19-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat de mening van mensen die met vervroegd pensioen zijn niet objectief is, natuurlijk zeggen zij dat ze het super naar de zin hebben enz, zeker tegen (oud) collega's.
Daar zou ik geen waarde aan hechten.

Ik zou iig max 32u gaan werken, dat doe ik nu sinds enige tijd (papa dag) en dat is een heerlijke vrije dag zonder iets te moeten, zoals het weekend.

Uit mijn omgeving ken ik mensen die vervroegd gestopt zijn (oud collega's, familie), de een vindt het heel prettig en de ander is weer iets van werk gaan doen . Het heeft ook veel te maken of je het werk leuk vindt , zo ja dan zou ik niet volledig stoppen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Sport_Life schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:39:
Ik denk dat de mening van mensen die met vervroegd pensioen zijn niet objectief is, natuurlijk zeggen zij dat ze het super naar de zin hebben enz, zeker tegen (oud) collega's.
Daar zou ik geen waarde aan hechten.
Waarom :? Ik gok dat je gaat zeggen dat mensen niet zomaar gaan toegeven dat ze een verkeerde beslissing hebben gemaakt, maar dat lijkt me een heel pessimistische insteek.

En meningen zijn sowieso nooit objectief natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 19-08-2023 15:41 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Omdat een mening nooit objectief is ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Sport_Life schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Omdat een mening nooit objectief is ;).
En wat is je punt daarmee? Meningen zijn nooit objectief, daarom zijn het meningen, maar dat betekent niet dat ze geen inzichten kunnen bieden. Ik snap niet waarom jij aangeeft er geen waarde aan te willen hechten.

Natuurlijk kan het altijd dat als er 30 mensen zeggen het geweldig te vinden en 0 zeggen het niks te vinden, dat TS er alsnog geen reet aan vindt. Maar je moet meningen dan ook altijd met een korrel zout nemen, want 'your mileage may vary' (wat heel wat anders is dan zeggen dat je er geen waarde aan zou hechten). Maar het kan alsnog waardevolle inzichten geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 19-08-2023 15:58 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:21:
Eigenlijk is dit een non-discussie: of je je nu of over 4 jaar begint te vervelen maakt in het grote plaatje geen verschil.

Eens moet je in het diepe zonder baan.

Kortom: overleggen om af te bouwen.
Ik ben net 55 en ben al aan het nadenken over vervroegd pensioen. Ik vind delen van mijn werk leuk (niet alles), heb leuke collega's en zou toch morgen per direct met pensioen gaan als er een goed financieel aanbod zou worden gedaan.

Ik ben er ook open over, mijn collega's weten het. Ik zie dan wel wat ik ga doen, waarschijnlijk verhuizen :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Goed dat je al nadenkt over dit soort zaken, Ik heb dit ook al lang gedaan, al ben ik in de loop der tijd wel een beetje veranderd van gedachten over wat te doen.
Maar niet iedereen doet dit. Toen ik met een ongeveer even oude collega over dit onderwerp sprak moest ik hem vertellen wanneer hij AOW krijgt. Kennelijk leeft het onderwerp pensioen niet bij iedereen (maar dat mag natuurlijk),

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
I never heard a dying man say, ‘I wish I’d spent more time at the office.’
Je kunt vast nog een leuk opensource project vinden, mocht je je toch gaan vervelen.
En je kunt ook gewoon weer aan het werk, als het echt niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:49
Dat is toch altijd? Als je vaan werkgever wisselt spreek je ook bijna nooit meer iemand van de oude club.

Bij mij zijn er wel een paar collega’s uit het verleden blijven hangen en reken ik nu bij mijn vrienden. Meestal kwam dit pas op gang na mijn vertrek. Het overgrote deel van mijn (oud)collega’s zijn prima mensen maar hoef ik niet meer te spreken verder. Leuk om ze nog eens tegen te komen ergens, maar dat is het dan wel.

OT: nog te jong hier, maar ik ga met de eerst mogelijke mogelijkheid met pensioen. Hoe leuk ik mijn werk ook vind.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Lekker kappen man, ben blij dat je het kan want er zijn zat mensen die het niet kunnen.

Ik ga er lang voor mijn 60e mee ophouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wjvh
@desmond
Ja, dat gaat gebeuren. Ik heb 25 jaar bij een bedrijf gewerkt, en daarna bij een reorganisatie ontslagen. Binnen een paar dagen nadat dit bekend was werd ik compleet genegeerd door degenen die de reorganisatie overleefd hadden.
Zal nu dus ook wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:59
Zelf nog niet aan toe, maar zoals ik hier meer lees...

Mijn vader is paar jaar geleden dus ook met (vervroegd) pensioen gegaan en heeft het ook nog nooit zo druk en naar zijn zin gehad :)
Volgens hem de beste beslissing die hij destijds genomen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Kecin schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:51:
Edit: Ik ben ondertussen zelf al 4 jaartjes met "pensioen" omdat het financieel mogelijk was. Nu full-time huispapa, dat verveelt ook niet, pfoe.
Fijn dat dat kan, als ls ze klein zijn heb je het druk zat. Wat ga je straks doen als ze op school zitten? Of ga je dan weer rustig aan het werk?

Mis je het “praatje pot” niet met collega’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

iMode schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Fijn dat dat kan, als ls ze klein zijn heb je het druk zat. Wat ga je straks doen als ze op school zitten? Of ga je dan weer rustig aan het werk?

Mis je het “praatje pot” niet met collega’s?
Vrijwilligerswerk vooral, dat doe ik nu ook tussendoor en geeft genoeg voldoening. De praatjes op het werk, ach ja, je mist wat onderlinge grapjes, maar na een paar jaar vergeet je dat snel.
Mijn vrouw werkt part-time en alsnog hebben we het gevoel tijd te kort te komen (wellicht ook een stukje time-management, haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Als jullie het zo financieel redden, prima en van harte.

Vrijwilligers werk is een van de zaken waar ik ook over aan het denken ben. Er is genoeg te vinden op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het financieel kan zou ik het doen. Ook als ik dan minder geld heb en een kleinere/simpelere auto moet rijden en dergelijke. Beetje wandelen, te hard fietsen op een e-bike, ontbijten in de HEMA ;)
wjvh schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:59:
@desmond
Ja, dat gaat gebeuren. Ik heb 25 jaar bij een bedrijf gewerkt, en daarna bij een reorganisatie ontslagen. Binnen een paar dagen nadat dit bekend was werd ik compleet genegeerd door degenen die de reorganisatie overleefd hadden.
Zal nu dus ook wel gebeuren.
Bij een reorganisatie is dat nog sterker uit lijfsbehoud denk ik. Mensen proberen witte voetjes te halen bji de managers om te mogen blijven en misschien zelfs te promoveren.

Maar dat relaties op het werk niet zo veel waard zijn dat klopt ook wel. Toen ik net werkte dacht ik daar anders over, en misschien was dat toen ook wel zo, maar na reorganisaties binnen dat bedrijf was dat weg (weggevaagd :p ). Daar moet je niet te veel waarde aan hechten allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 20-08-2023 08:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:02
Ik mag over 10 maanden naar huis (55 jaar) en weet nu al dat ik voldoende om handen heb om mijzelf te vermaken. Op zich is er niets mis met mijn werk maar ik zit inmiddels in de fase dat het aanvoelt als "Veel van hetzelfde" en dus weinig uitdagend. De groep collega's waar ik mee samenwerk is ook niets mis, maar ik vind het eigenlijk wel mooi geweest. E.e.a. is natuurlijk ook het gevolg dat het over 10 maanden klaar is.

Ik had ook voor een andere leeftijd kunnen kiezen om er uit te gaan maar heb gekozen voor 55, er is nog zoveel te doen en te zien dat het werk alleen maar in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Ik zeg altijd tegen mijn vrouw dat als onze kids het huis uit zijn en gesettled (zeg 25 jaar, de jongste is nu 8, wij 40) dat we get huis verkopen en kleiner gaan wonen om zo eerder met pensioen te kunnen gaan.

En gewoon aanvragen op het werk om minder te werken. Voor alles is wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik moet inderdaad gewoon meer durven vragen. Met pensioen gaan hoef ik niet te vragen (kan ik zo doen als ik wil), maar bijvoorbeeld 3 dagen per week in aanloop naar pensioen kan ik gewoon op tafel gooien.

En wellich bevalt drie dagen dan zo goed dat ik dat blijf doen.

[ Voor 14% gewijzigd door wjvh op 20-08-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
wjvh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:05:
Ik moet inderdaad gewoon meer durven vragen. Met pensioen gaan hoef ik niet te vragen (kan ik zo doen als ik wil), maar bijvoorbeeld 3 dagen per week in aanloop naar pensioen kan ik gewoon op tafel gooien.

Ik heb dat een jaar geleden ook gedaan en ben 4 dagen in de week gaan werken, als de situatie het toelaat ergens in april/mei volgend jaar 3 dagen in de week. Als dit niet kan dan 3 dagen op kantoor en 1 dag thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Mocht je de tijd niet kunnen vullen dan kan je misschien altijd een baantje doen wat je gewoon leuk vindt voor erbij. Of wat serieuzer vrijwilligerswerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
Ik ga eerst wennen aan het leven zonder de verplichtingen die bij een baan horen, hierna ga ik wel kijken of het noodzakelijk dan wel interessant is om een baantje te zoeken waarvan ik vrolijk word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:51

Ik ben nu 60 sinds 5 jaar werk ik 3 dagen per week, bevalt prima is ook aan te bevelen, toch is het denk ik niet te vergelijken met volledig vrij zijn , de connectie en verantwoordelijkheid t.o.v je baan blijft, en ik mis vooral de mogelijkheid om spontaan iets te kunnen doen(weekje fietsen,wandelen oid ) als het zo uitkomt, je zal dan toch weer afspraken met je werkgever moeten maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Drie dagen per week zie ik ook meer als een stap richting pensioen. Iets wat je maximaal 1 tot 2 jaar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
Ik ga vanaf m'n 40ste afbouwen (nog een jaar of 4) en heb rond die tijd genoeg geld opzei staan om m'n inkomen aan te vullen met rendement uit investeringen. Mijn plan is:

Vanaf 40 -> 2 jaar lang 4 dagen werken ipv 5
Vanaf 42 -> freelancen en aan eigen dingen werken (vooral op belastingvrij pensioen op te blijven bouwen in box 1) (ongeveer 3 dagen per week)
Vanaf 50 -> heroverwegen of ik dit nog wil en/of helemaal stoppen.

Daarnaast let ik ook goed op dat ik nu al geniet, vakanties niet uitstellen of andere dromen/wensen. Je weet nooit hoe lang je hier bent of wat er nog gebeurd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05

Reacher

oldschool

Een ander geluid is ook wel handig bij de overweging.

Mijn vader is nu 3 jaar met pensioen. Het is een straf. Voor hem en ook voor mij. Ik vind het enorm lastig om aan te zien. Hij had het nergens anders over, stoppen met werken. Maar had geen plan. Geen enkele invulling voor de tijd. Nog steeds niet. Als er dan iets gedaan wordt zit er weinig diepgang in en is het van zeer korte duur.

Alles lijkt inmiddels moeilijk en lastig. Qua gezondheid lijkt het dan ook veel sneller achteruit te gaan.

Zorg voor een plan, dat zou mijn advies zijn.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Is dat jouw blik? Hoe ervaart je vader het?

Dank je trouwens voor je andere blik op dit topic.

[ Voor 38% gewijzigd door wjvh op 20-08-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05

Reacher

oldschool

wjvh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:06:
Is dat jouw blik? Hoe ervaart je vader het?

Dank je trouwens voor je andere blik op dit topic.
Helaas ook zo. Alleen vooral verpakt in redenen waarom het is zoals het is.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40

Gewoon doen! Denk niet dat het bedrijf failliet zal gaan als jij 3 dagen werkt ipv 5.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik werk sinds een paar jaar al 4 ipv 5 dagen. Net als een aantal managers en werkvolk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:40

Nikeo

Jawelles

Doen! Tot ergernis van de werkgever kwamen gepensioneerde collega's regelmatig nog eens koffie doen en vertellen over hoe geweldig het gepensioneerd zijn wel niet was. Ze hadden het ook allemaal erg druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
wjvh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:01:
Ik werk sinds een paar jaar al 4 ipv 5 dagen. Net als een aantal managers en werkvolk.
En wat ben je sinds die tijd gaan doen met die extra vrije dag? Heb je daar een hobby of wat anders om handen of doe je vooral een beetje surfen, netflixen, tweakers lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:49

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik ben 27 en heb een jaar vrij genomen van werk, heb mijzelf nog nooit zo goed gevoeld en heb het nog nooit zo druk gehad :P

Ik deed voornamelijk dingen als lezen, nieuwe dingen leren, sporten, nieuwe hobbies proberen, wandelen in de natuur, mediteren etc. Ook een kookcursus gedaan bijvoorbeeld. Beste tijd van m'n leven. Kan niet wachten tot ik nooit meer hoef te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door BroWohsEdis op 20-08-2023 20:51 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
SmurfLink schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

En wat ben je sinds die tijd gaan doen met die extra vrije dag? Heb je daar een hobby of wat anders om handen of doe je vooral een beetje surfen, netflixen, tweakers lezen?
Ja, inderdaad geen echte hobby. En dat gaat prima zolang het maar 1 dag is, maar bij meer dagen wordt dat een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
wjvh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Ja, inderdaad geen echte hobby. En dat gaat prima zolang het maar 1 dag is, maar bij meer dagen wordt dat een aandachtspunt.
Dan wordt het wel tijd om na te gaan denken over wat je met je vrije tijd wil doen denk ik. Misschien kan je van 4 naar 3 dagen werken gaan, maar uiteindelijk zal je ooit helemaal met pensioen gaan dus sowieso wel fijn om er alvast over na te gaan denken. Of je het nou versneld wil doen of niet. Tijd om je nieuwe hobby te gaan vinden, of vrijwilliger te worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Klopt, en dat realiseer ik me ook. Maar goed om het ook van een ander te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:12

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een tijdje 4 dagen gewerkt (nu weer 5) en wat ik merkte was dat door die ene dag extra vrij, je hele perceptie verandert van wat belangrijk is. Als je 40 uur in de week werkt is je werk hoe dan ook belangrijk, alleen al door het aantal uren dat je er in investeert. Op het moment dat je een extra dag vrij bent, verandert dat zoveel, dat is niet voor te stellen.

Mijn tip zou dan ook zijn om zo snel mogelijk over te gaan naar 32 uur en dan na een paar maanden een vervolgplan maken. Ik denk dat de kans groot is dat je keuze dan een stuk makkelijker is namelijk.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:23
mijn opa is doorgegaan tot 74 i.p.v. stoppen bij 63-64 ( zijn pensioenleeftijd) en moest toen verplicht t schip ruimen. Hij was postbode en had echt zo veel plezier in het werk en daarom langer doorwerken. hij is ziek geworden toen hij 3 jaar met pensioen was , en kort daarna overleden. Zijn werk was zijn leven/passie en vermoeden is dat hij gewoon soort van depressief is geworden toen hij was gestopt. Ondanks vele hobby's en vele uitjes. Mijn vader daarin tegen moet werken tot de volledige pensioenleeftijd en kan echter niet wachten. nu rond 60 jaar. die heeft voldoende hobby's, maar is toevallig 3 jaar geleden door een operatie even 1,5 jaar niet actief geweest op zijn werk en hij had de tijd van zijn leven. weer beginnen met werk was een zware klap.

Je zou ook eventueel kunnen aankaarten of je bijv. een kleine 3 tot 6 maanden onbetaald verlof kan opnemen om te ondervinden hoe het is om nu al zoveel tijd vrij te hebben? Zal niet 1 op 1 het zelfde zijn, maar je kan altijd nog beslissen om dan echt te stoppen of toch weer doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:27
SmurfLink schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Wat ik zelf merkte: weekend is echt weekend. De klusjes die iedereen heeft zoals boodschappen doen, huishouden, klein onderhoud in huis etc. kan je op je vrije dag doen. Heb je dus het weekend alles iets relaxter. Ook pak ik zelf kleine projecten op, doe ik iets aan zelfstudie(niet werkgerelateerd). Uren heb je echt niet snel over in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:36
Vriend moeder is met 67 en een beetje(nu 70)met pensioen gegaan itt wat ik hier lees, maar dat komt omdat hij ook niet heel lang bij een baas heeft gewerkt en misschien wou ie het ook niet want hij werkt nu nog 2 dagen in de week. Maar goed ook want hij is me soms onrustig tot ergernis van moeder, die ook nu al bijna 2 jaar gepensioneerd is. Die heeft niet meer gewerkt sinds ze ons kreeg zoals dat vaker ging vroeger, maar toen wij ouder werden heeft ze het ook niet gedaan ivm depressie

Voor mezelf ben ik er nog niet mee bezig met bijna 41 dus mag nog even. Heb sinds mn 18e wajong dus ik neem aan als ik ergens langer kom te werken dat ik ook niet eerder met pensioen kan. Momenteel ook niet aan het werk ivm pijn in rechtervoet wat behandeld gaat worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 21-08-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 22:03
wjvh schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:34:
Ik ben 63, en nader dus de 65: de leeftijd waarop ik vroeger AOW zou krijgen. Die leeftijd is inmiddels 67.

Ik zie in mijn omgeving veel mensen die eerder met pensioen gaan. Of dat financieel kan is persoonlijk, en daar gaat mijn vraag ook niet over.

Ik ben erg aan het puzzelen op deze vraag. Aan de ene kant heb ik het prima naar mijn zin op mijn werk. Aan de andere kant zie de mensen die eerder met pensioen zijn daar erg van genieten. Maar ik zie ook mensen die vlak voor hun pensioen overlijden.

Ik zit te twijfelen over wat te doen. Stoppen met werken kan financieel prima. Maar een echt doel of grote hobby heb ik niet. Deeltijd werken (2 dagen per week) gaat niet lukken in mijn functie: er zijn te veel zaken die er dan voor zorgen dat je dan op je vrije dag gaat doorwerken.

Meer mensen met deze vraag?
Hoe voel je je na een maand vakantie?
Wil je terug aan het werk?
Of vind je het wel fijn zo?
De antwoord op deze vragen is het antwoord op je eigen vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Mijn vakanties zijn meestal veel korter (1 tot 2 weken).
Maar sta niet altijd te popelen om weer te beginnen, maar als ik bezig ben is het best
wel weer leuk.

Maar permanent is toch anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 10:29
Ik zou als ik jouw was dit onderwerp binnenkort eens met je manager bespreken. Als je een normale relatie hebt dan hoef je echt niet op functioneringsgesprekken ofzo te wachten. Gewoon net als een werkprobleem vragen of hij ergens van de week een half uurtje voor je heeft omdat je eens over je pensioen van gedachten wilt wisselen.

Je manager zal daarna intern waarschijnlijk ook wat mensen even willen spreken (zijn manager, HR) dus je moet het echt zien als een opstart gesprek. Niets mis met aangeven dat je zelf nog niet precies weet wat je wilt maar dat je het wel tijd vind om het hier eens over te hebben.

• wjvh
Dat is inderdaad goed mogelijk: ik heb eens in de maand een 1 op 1 gesprek met mijn manager waarbij
ik aangeef tegen welke zaken ik aanloop.
Aan de andere kant zijn we een klein bedrijf en kan ik op het functioneringsgesprek ook de directie
er bij vragen (echte HR hebben we niet) en de directie is heel toegankelijk.

Hoe dan ook, het is inderdaad wel een goed idee om dit eens te gaan bespreken.

• wjvh
Martijn-V4 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Ik heb dat een jaar geleden ook gedaan en ben 4 dagen in de week gaan werken, als de situatie het toelaat ergens in april/mei volgend jaar 3 dagen in de week. Als dit niet kan dan 3 dagen op kantoor en 1 dag thuis.
Mag ik vragen hoe oud je bent?

• Martijn-V4
wjvh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Mag ik vragen hoe oud je bent?
54.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
superkoex9 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Wat ik zelf merkte: weekend is echt weekend. De klusjes die iedereen heeft zoals boodschappen doen, huishouden, klein onderhoud in huis etc. kan je op je vrije dag doen. Heb je dus het weekend alles iets relaxter. Ook pak ik zelf kleine projecten op, doe ik iets aan zelfstudie(niet werkgerelateerd). Uren heb je echt niet snel over in mijn optiek.
Dat is voor mij ook een lekker stukje, sinds mei deels terug naar 4 dagen.
Ik doe 1 week vroege en dan 1 week late dienst daarna drie weken van 4 dagen.
En dat heb je idd die ene dag voor de klusjes in/om het huis of bij iemand anders en het weekend is dan mooi vrij voor de leuke dingen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10

Maar zou je dat überhaupt echt willen? Denk je dat drie dagen werken ipv 4 dagen voor jou een groot verschil uitmaakt, ook in de werkdruk die je voelt? Of staat de werkdruk die je hebt als zodanig je tegen? Ik zou vooral even nadenken over wat je werkelijk zou willen. Want het kan best zijn dat de lichte tegenzin die je voelt (of de druk bij de vierweekse iteraties) bij 4 dagen werken, net zo groot is als je 3 dagen gaat werken.

Het kan goed zijn dat je beter iets aan de inhoud van je werk zou kunnen doen. Op veel plekken is er bijvoorbeeld niet alleen behoefte aan sprinters, maar ook aan "marathonlopers". Maar bijna iedereen is aan het sprinten. Als de vele sprints je tegen gaan staan, dan betekent het nog niet dat je helemaal moet stoppen, maar kun je je kennis misschien juist ook op een andere manier toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
Dank voor je reactie. Het zijn inderdaad die sprints die er voor zorgen dat ik me soms gejaagd voel (al komt dat meer vanuit me zelf dan vanuit de leiding). Weer iets om over na te gaan denken.
Pagina: 1