Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Monitoren/alarmering aanslaan (back-up) pomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Onze woning is voorzien van een hellingsbaan. Voor de afwatering bevat de hellingsbaan een goot welke aangesloten zit op een pompput met pomp (deze om precies te zijn). De pomp is voor ons belangrijk; als deze het namelijk niet doet, dan loopt onze kelder onder. Daarom hebben wij de bouw om de volgende 'maatregelen' gevraagd:
  • Tweede stopcontact in pompput zodat daar een back-up pomp op kan worden aangesloten.
  • Stroomvoorziening stopcontacten in pompput op een aparte groep zodat we daar ook iets van een noodstroomvoorziening kunnen maken (bijvoorbeeld deze aan te sluiten op een UPS).
Inmiddels heb ik een back-up pomp in de pompput geplaatst (deze). Deze hangt iets hoger dan de hoofdpomp zodat deze alleen aanslaat als de hoofdpomp het niet doet.

Nu wil ik graag beide pompen (wat 'domme apparaten' zijn) kunnen monitoren. Enerzijds zou ik graag het verbruik willen weten van de hoofdpomp (zodat ik daar een UPS op kan selecteren). Anderzijds zou ik graag een alarm op mijn telefoon willen ontvangen zodra de back-up pomp aanslaat (en later ook als de UPS aanslaat).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Homey Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mij verdiept in slimme stekkers. Die zijn er genoeg, probleem alleen is dat het buitenstopcontact / deze stekker dus hangt in die pompput (en daar is het vanzelfsprekend altijd erg vochtig). De meeste slimme stekkers zijn niet voor buitengebruik. Brennenstuhl heeft er een (deze), maar daarmee kan je alleen via WiFi aan en uit schakelen.

Ook heb ik advies gevraagd bij ROBBshop, maar hier helaas geen reactie op ontvangen.

Kunnen jullie mij verder helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Rebunted op 18-08-2023 22:51 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als de 2 pompen op een apparte groep zitten, dan kan je hier toch een shelly din relais in zetten.

in mijn geval zitten er 3 pompen op 1 shelly relais.
https://shellyspain.com/rele-shelly-pro-4pm.html

jou geval is even iets anders, wat een relais kan in jou geval alleen maar de groep meten waar de 2 pompen op zitten

of je zet er een ander klein shelly schakelaar tussen met stroom meting
https://shellyspain.com/rele-shelly-plus-1pm.html

ander idee. je koopt een kleine waterdichte electra kast, monteerd in die kast de 2 schakelraars/relais of de pm4. en gaat vanaf daar met 2 kabels naar de pomp en backup toe

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Ik heb mijn beregeningspomp door een Fibaro relais switch geschakeld.

Doe heb ik in een kabeldoos ingebouwd de voeding van het wcd loopt daar dus doorheen. Meen alleen dat daar geen stroommeting in zit. Wie weet een concurrent wel?