Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Op de website van De Datavakbond staat een artikel over 'Duurzaam Digitaal' dat de inspiratie is voor dit onderwerp.
Tijdens mijn eigen onderzoek voor nieuwe apparaten wilde ik weten wat het verschil in energieverbruik was tussen cloud gamen, virtualisatie of een Game-PC. Daar is niet makkelijk een antwoord op te vinden, dus toen vroeg ik me af of meer mensen daar tegenaan liepen.

Zo is me niet altijd even duidelijk wanneer het handig is om een computer in sluimerstand / stand-by te zetten en wanneer je 'm beter helemaal uit kunt zetten. Daar loop ik ook tegenaan met mijn spelcomputers. Een apparaat opnieuw opstarten kost toch ook stroom?

Een vriend van mij vertelde dat RAM heel veel stroom verbruikt en dat het hierdoor beter is om niet al te veel software open te hebben staan. Alleen een programma opstarten kost ook stroom en als het internet programma is, dan gaat deze ook opnieuw allerlei data binnen halen.
Blijkbaar is er ook niet echt iets waar mee je dit alles kunt meten. Nu begrijp ik wel weer dat een lokale schijf minder stroom kost dan ergens ver weg cloud-opslag, maar alleen kijken naar stroomverbruik kan ook vertekenen, nietwaar?

Het artikel heeft het over apparatuur zoals de Fairphone, die makkelijk repareerbaar zijn, zodat je langer met je apparaat kunt doen. Overigens zijn er weinig tot geen waterdichte hoesjes voor de Fairphone, dat vind ik wel jammer.

Soms vind ik het ook wel lastig waar ik allemaal de stroom af moet halen. Ik had begrepen dat ik bij mijn televisie beter de stroom er op kon laten, omdat deze zichzelf 'ververst' 's nachts. Alleen ik gebruik 'm niet dagelijks...

Qua accu's wordt gezegd dat ze het langste meegaan indien de actuele capaciteit tussen 20% en 80% gehouden wordt, zodat er weinig druk op de accu komt. Op die manier kun je best lang met een accu doen, heb ik ontdekt.

Wat zijn jouw ervaringen op het gebied van duurzaam digitaal?
Waar loop jij tegenaan?
Op welke terreinen maak je een afweging tussen gemak, gebruik & doelmatigheid?
Welke instellingen op apparaten mis je?
Wat zou elk apparaat moeten hebben?

Het artikel dat ik bovenaan gedeeld heb is niet lang en het roept bij mij vooral vragen op. Mijn hoop is dat we met behulp van dit onderwerp een paar mythes kunnen bestrijden en wijzer zullen worden.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:16
Je kan toch gewoon een meter tussen het stopcontact en de stekker plaatsen? Dan weet je wat een apparaat in standby gebruikt en kan je zelfs kijken hoeveel stroom het opstarten kost... Daarbij wel in je achterhoofd houden dat fabrikanten soms ook aangeven dat het voor de levensduur van een apparaat beter is om hem op standby te zetten ipv de stekker eruit te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:10
Ik vind dit zelf heel interessant. Met een gezin van 5, schoolgaande kids en veel vriendjes op bezoek ben ik echt aan het kijken hoe alles onder controle te krijgen.Neem dan ook nog het thuiswerken erbij die je schema en verbruik overhoop gooit. Schakelen van de traditionele avondstroom naar laden en opladen overdag is inmiddels ingezet met allerlei meet en smart meuk :) Toch is sluipverbruik en gunstig gebruik iets waar ik erg benieuwd naar ben hoe het beste om te gaan met alle apparaten en wat de beste tactiek is met deze dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik heb zowat alles (behalve koelkast/diepvries/boiler) achter stekkerdozen (2 stuks) met schakelaar zitten. Dus modem, pc, tv, mediabox, monitor en zo. Die gaan uit wanneer ik de deur uit ga en wanneer ik ga slapen. Doe ik al jaren. In het verleden soms irritant omdat het lang duurde voordat alles weer was opgestart. Nu, met snel internet en snelle PC's en TV's is die wachttijd er (bijna) niet meer. Het dagelijks omzetten van 2 schakelaars is eigenlijk de moeite niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zijn apparaten die enorme hoeveelheden standby stroom verbruiken. Ziggo boxen zijn berucht (de nieuwste is fatsoenlijk, maar de oude...), en ook bijvoorbeeld audio receivers kunnen daar nog al weleens wat van.

Maar elk normaal beetje modern apparaat heeft al snel verwaarloosbaar stroomverbruik. Stroomverbruik van je PC is echt niet significant afhankelijk van hoeveel RAM er gebruikt wordt. Net zoals in slaapstand dat RAM refreshen gerommel in de marge is. Andere dingen die actief blijven, en dus een voeding nodig hebben die actief is, zullen dominant zijn.

Maar goed, antwoord op deze vragen is al snel: Koop een verbruiksmeter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aangezien je doel van het topic vragen beantwoorden lijkt te zijn, bij deze: :)
whahas schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:15:
Zo is me niet altijd even duidelijk wanneer het handig is om een computer in sluimerstand / stand-by te zetten en wanneer je 'm beter helemaal uit kunt zetten. Daar loop ik ook tegenaan met mijn spelcomputers. Een apparaat opnieuw opstarten kost toch ook stroom?
Ja, dus als je hem uitzet om hem over 30 seconde weer op te starten heeft dat weinig zin. Het is afhankelijk van je idle-verbruik, maar voor een niet al te zware PC zou ik zeggen dat je na een minuut al energie hebt bespaard door hem uit te zetten.
Een vriend van mij vertelde dat RAM heel veel stroom verbruikt en dat het hierdoor beter is om niet al te veel software open te hebben staan.
Onzin, RAM verbruikt relatief echt niks en gebruikt RAM verbruikt niks meer dan ongebruikt RAM. Sterker nog, ik vraag me af of RAM hardwarematig überhaupt wel ongebruikt kan zijn. Je OS weet dat er op een deel van het RAM geen data is neergezet maar er staan nog steeds gewoon willekeurige ééntjes en nulletjes in. Er staat ook gewoon continu spanning op om het te laten werken.

Gewoon minder geheugenmodules in je PC helpt natuurlijk wel, elke module verbruikt energie. Maar dan nog: RAM is niet de grootverbruiker in een PC.
Alleen een programma opstarten kost ook stroom en als het internet programma is, dan gaat deze ook opnieuw allerlei data binnen halen.
Dat verschilt geheel per applicatie. Even een wat login-informatie over de lijn sturen verbruikt echt niks. Een gemiddelde webapplicatie zal niet direct gigabytes aan data over de lijn sturen als je het opstart.
Nu begrijp ik wel weer dat een lokale schijf minder stroom kost dan ergens ver weg cloud-opslag
Wederom, dat verschilt per applicatie. Genoeg web-omgevingen waarvoor er helemaal niet zoveel data over de lijn hoeft, dan gaat het allemaal maar weinig verschil maken. En ook wederom: als je gigabytes aan data over de lijn gaat pompen dan natuurlijk weer wel.
Soms vind ik het ook wel lastig waar ik allemaal de stroom af moet halen. Ik had begrepen dat ik bij mijn televisie beter de stroom er op kon laten, omdat deze zichzelf 'ververst' 's nachts. Alleen ik gebruik 'm niet dagelijks...
Wat bedoel je met "verversen"? Updaten? Dat zal echt niet elke nacht hoeven. Voor iemand die geen smart-functionaliteit gebruikt zelfs nooit (mijn TV is een oudje en heeft niet eens een internetverbinding).
Qua accu's wordt gezegd dat ze het langste meegaan indien de actuele capaciteit tussen 20% en 80% gehouden wordt, zodat er weinig druk op de accu komt. Op die manier kun je best lang met een accu doen, heb ik ontdekt.
Smartphones kun je om die reden doorgaans instellen om niet meer dan 80-90% vol te laden. Dat zou iedereen moeten doen, die laatste 10% is leuk maar door die slijtage ga je op lange termijn juist minder capaciteit hebben in plaats van meer.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 18-08-2023 21:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Wat bedoel je met "verversen"? Updaten? Dat zal echt niet elke nacht hoeven. Voor iemand die geen smart-functionaliteit gebruikt zelfs nooit (mijn TV is een oudje en heeft niet eens een internetverbinding).
OLED schermen voorkomen inbranden door als hij langere tijd uit staat dingen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hmm, weer wat geleerd. :)

Uit duurzaamheids-oogpunt ben ik vooralsnog een beetje sceptisch over OLED, al komt dat ook omdat ik geen biet geef om TV's en dat mijn voornaamste eis is dat een TV het 20 jaar vol moet houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In een digitaal huishouden zijn de computers een van de grootste stroomslurpers. Wij hebben een gezin met twee werkende volwassenen en twee schoolgaande kinderen. Tot 2019 verbruikten we minder dan gemiddeld; we zijn bewust met verbruik en dingen aan laten staan, alle verlichting gaat dmv LEDs, geen wasdroger etc. Maar wel iedereen een PC.

Toen kwam 2020 en de lockdown. Opeens schoot energieverbruik de lucht in. Waarom? Die paar koppen koffie per dag verklaarden het niet, en het opvallende was dat aanwezigheid van kinderen (die geen koffie lurken) net zoveel impact had als volwassenen. Ik ben gaan puzzelen, maar conclusie was vrij duidelijk:

PC's. Of beter gezegd: PC + monitoren. De kinderen hadden aanvankelijk oude afdankertjes van me, CCFL TFT schermen. Die verbruiken veel meer dan moderne edge-lit LED TFTs. Ik kon een oude 17" 1280x1024 CCFL vervangen door een nieuwe 24" 1920x1080 LED en het terug zien op de maandelijkse rekening :o

Verder verbruiken de PCs een redelijke baseline, maar zolang je niet heel de dag aan het gamen bent is verbruik redelijk laag, hooguit enkele tientallen W. Ik merkte geen groot verschil tussen mijn eigen mid-range moderne apparatuur, die van partnerlief met oudere high-end spul of de jongens met veel minder uitgebreide . Zorgen dat de CPU geen overuren maakt is wel een pre, dus alle spyware en crapware verwijderen scheelt W en geld. Heeft niets met RAM verbruik te maken en alles met CPU cycles. Dat was vooral bij m'n jongste een flinke aandachtspunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Hartelijk bedankt voor de reacties iedereen!
Later ga ik dit onderwerp nog wat verdiepen / verbreden. Alleen eerst ga ik op wat reacties reageren:

@bwerg:
Ja, dus als je hem uitzet om hem over 30 seconde weer op te starten heeft dat weinig zin. Het is afhankelijk van je idle-verbruik, maar voor een niet al te zware PC zou ik zeggen dat je na een minuut al energie hebt bespaard door hem uit te zetten.
Hoe zit dat dan bijvoorbeeld bij de Nintendo Switch en het bijbehorende Dock? Nintendo heeft haar apparatuur zó ingesteld dat dat de Nintendo Switch aangaat als je deze in de Dock zet, als deze van stroom is voorzien. Ik vraag me serieus af hoeveel mensen hun Nintendo Switch uitzetten. Aangezien mensen tablets en smartphones die ze vaak gebruiken ook zelden uitzetten kan ik ergens begrijpen dat Nintendo voor deze constructie gekozen heeft, want een lege accu is slechter voor een apparaat dan een volle nietwaar? Hoe dan ook, Nintendo Switches die niet gebruikt worden, maar in de Dock zitten, zijn dus continu 100%.
Persoonlijk vind ik het vooral vervelend dat je de bijbehorende Joy-Con niet uit kunt zetten. Die controllers lopen vrij snel leeg uit zichzelf... (Ik gebruik mijn losse amper en die laad ik om de zoveel tijd maar gewoon op...)

Daarnaast, je bespaart ook stroom met de sluimerstand toch? Naar mijn weten gebruikt mijn computer dan ook amper stroom...
Gewoon minder geheugenmodules in je PC helpt natuurlijk wel, elke module verbruikt energie. Maar dan nog: RAM is niet de grootverbruiker in een PC.
Wat is dan de grootverbruiker in een computer? Is dat te zeggen of is dat afhankelijk van het gebruik?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een dual setup overweeg. Ik kom hier later nog op terug.
Smartphones kun je om die reden doorgaans instellen om niet meer dan 80-90% vol te laden. Dat zou iedereen moeten doen, die laatste 10% is leuk maar door die slijtage ga je op lange termijn juist minder capaciteit hebben in plaats van meer.
Mijn telefoon laadt eerst tot 80%, om vervolgens een paar uur voordat ik opsta, op te laden tot 100%. Ik weet niet of ik het apparaat zo in kan stellen dat ie slechts tot 80% laad. Ik zou daar overigens erg aan moeten wennen, 20% minder capaciteit.
Mijn telefoonaccu's gaan overigens meestal 2 1/2 jaar mee.

@dion_b
In een digitaal huishouden zijn de computers een van de grootste stroomslurpers. Wij hebben een gezin met twee werkende volwassenen en twee schoolgaande kinderen. Tot 2019 verbruikten we minder dan gemiddeld; we zijn bewust met verbruik en dingen aan laten staan, alle verlichting gaat dmv LEDs, geen wasdroger etc. Maar wel iedereen een PC.
Computers kúnnen dus veel gebruiken. En dan dus niet persé een klein beetje. Vooral CPU cycles zijn dus een punt. Hoe zit dat met de GPU? Sommige grafische kaarten trekken ook veel stroom, nietwaar?

@Yaksa
Die gaan uit wanneer ik de deur uit ga en wanneer ik ga slapen.
Ik heb mijn computer ingesteld dat deze na 1 minuut in sluimerstand gaat als ik het scherm van mijn all-in-one uitzet.
Dadelijk eens kijken of de fabrikant aangeeft hoeveel Watt ie dan trekt.
Als RAM niet het probleem is, dan gebruikt mijn computer niet zo heel veel stroom, vermoed ik. Ik draai zelden zware applicaties als ik onder macOS zit. De laatste tijd wel wat Warcraft III. Dan wil het systeem wel eens gaan blazen.

@S.McDuck
Ik vind dit zelf heel interessant. Met een gezin van 5, schoolgaande kids en veel vriendjes op bezoek ben ik echt aan het kijken hoe alles onder controle te krijgen.Neem dan ook nog het thuiswerken erbij die je schema en verbruik overhoop gooit. Schakelen van de traditionele avondstroom naar laden en opladen overdag is inmiddels ingezet met allerlei meet en smart meuk :) Toch is sluipverbruik en gunstig gebruik iets waar ik erg benieuwd naar ben hoe het beste om te gaan met alle apparaten en wat de beste tactiek is met deze dingen.
Ja, mijn insteek is om over dit soort zaken gegevens uit te wisselen via dit onderwerp.
Er zijn vaak heel wat kleine zaken waar je tegenaan kunt lopen. Soms hebben anderen allang een oplossing gevonden voor iets wat ze heel voor de hand vinden liggen, terwijl anderen daar gewoon over heen kijken.

Ik ben ook nieuwsgierig naar hoeveel stroom je extern gebruikt en hoe je je het beste hardware in kunt zetten voor bepaalde doeleinden. Zo heb ik Dropbox en Proton Drive, alleen met beiden doe ik bijzonder weinig. Wordt er dan opslag voor mij gereserveerd voor het geval dat? Of wordt er pas opslag vrij gemaakt op het moment dat ik op het punt sta er gebruik van te maken?
Persoonlijk heb ik geen problemen met het gebruik van Cloud, maar ik ken mensen die iets tegen datacentra hebben dus cloud vermijden vanwege de impact die dat soort centra kunnen hebben op het milieu (er gaat bijvoorbeeld heel veel [groene] stroom naar toe).

Alleen stroom is een ding. Ik vraag me ook hoe het zit met de ecologische voetafdruk van mijn apparatuur. Geen idee hoeveel water / energie / materialen het kost om mijn televisie te maken. Of mijn Playstation.

Laatst is mijn Nintendo Switch stuk gegaan. Nintendo bood enkel het vervangen van het apparaat aan, omdat dit goedkoper was dan het ding repareren. Het apparaat had geen zichtbare schade. Iets met de printplaat.
Ik ben blij dat ik weer kan gamen, alleen ik vind dit soort zaken altijd zo treurig. Mijn oude Switch werd vernietigd en gerecycled. Dat dan weer wel. Het apparaat had overigens last van ghosting.

Wat ik zelf, op termijn, wil weten is wat er gebeurt als ik mijn huidige computer met Windows 10 en macOS ga vervangen, want ik raak dan Bootcamp kwijt. Eens per maand gebruik ik mijn computer om iets als Age of Empires IV te spelen. Persoonlijk vind ik een hele Game-PC kopen voor één keer per maand een spel spelen niet de moeite (qua geld / materialen / voetafdruk). Ik heb nu al spelcomputers die ik amper aanraak.

Alleen ik vind het wel leuk om te blijven spelen met mijn vrienden. Dus komen hier persoonlijke belangen in conflict met elkaar. Ik wil mijn ecologische voetafdruk klein houden, maar ik wil ook af en toe meespelen. Aangezien de kans groot is dat ik weer een (i)Mac (mini) koop, zat ik naar cloud gamen of virtualisatie te kijken. Alleen bij cloud gamen heb je extra latency en bij virtualisatie heb je prestatieverlies en compatibiliteitsproblemen.

Ik dacht dus het probleem aan te kunnen pakken door te kijken naar de ecologische voetafdruk van die drie scenario's, maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Stel dat ik dual setup doe, dan kan ik nú nog niet zeggen welk apparaat ik dán koop.
Cloud gamen is van de drie het makkelijkst te testen. Ik zie namelijk dat Age of Empires IV tegenwoordig te spelen is via o.a. https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce-now/games/ dus wanneer ik later dit jaar glasvezel heb, kan ik kijken of de latency laag genoeg is om mee te spelen online.
Alleen wat is dan de ecologische voetafdruk van een computer op afstand alles laten berekenen en dan rechtstreeks naar mijn computer te sturen?

Voor zover ik weet kun je met behulp van virtualisatie ook nog geen Age of Empires IV spelen.

Goed, ik heb het idee dat ik nu mijn eigen onderwerp aan het kapen ben voor iets dat nu nog niet zo belangrijk is en dat zichzelf wellicht gewoon oplost. Om het onderwerp weer even terug te zetten, deel ik de tips van die pagina waar ik dit onderwerp mee begon:
  • Wat kun je zelf doen? Twaalf voorbeelden.

Oude accounts opruimen. Denk aan een dropbox die je al heel lang niet gebruikt of overbodige mails die grote bestanden bevatten. Regelmatig moeten deze namelijk worden verplaatst op een andere schijf.

Ditzelfde geldt ook voor de opslag van bestanden die je niet meer gebruikt. Wat betreft persoonlijke gegevens binnen clouddiensten, heb je het recht om vergeten te worden. Bits of Freedom heeft de tool ‘My Data Done Right’ ontwikkeld die hierbij kan helpen. De jaarlijkse Digital Cleanup Day is een goed moment om dit te doen.

Het continu beschikbaar hebben van internet kan veel energie kosten. Koop een energiemeter, klik het ertussen en kijk wat het doet. Bernard’s oude wifi router en glasvezel convertor trok gemiddeld 30W, wat neer kwam op 9% van zijn jaar elektraverbruik. Je kan je wifi router vervangen, of tijdens vakantie en s ’nachts je router uitzetten.

Kies voor hardware die repareerbaar is, zoals Fairphone (smartphones) en The Framework (computers). Beter is het natuurlijk om uberhaupt niet al te vaak nieuwe hardware aan te schaffen.

Op de website iFixit staan handleidingen die tonen hoe men IT-apparaten, huishoudapparaten, voertuigen en andere dingen kan repareren. De website bevat ook oordelen over de ‘repareerbaarheid’ van diverse apparaten.

In verschillende steden worden Repaircafés georganiseerd waarbij men elkaar kan helpen met het herstellen van hardware.

Maak gebruik van energiezuinige software. Microsoft Edge heeft een efficiëntie-modus. Websites met veel animaties rendert deze bijvoorbeeld met minder frames per seconden. Er bestaan ook specifieke duurzame zoekmachines, zoals Ecosia en DuckDuckGo. Overweeg een overstap op een duurzame mailprovider, zoals Posteo. Bedenk wel: het versturen van een mail is altijd nog energie-efficiënter dan een boodschap overbrengen via bijvoorbeeld een brief.

Laat alleen programma’s opstarten die je ook echt nodig hebt. Op een smartphone kun je openstaande programma’s beter niet steeds allemaal sluiten, want dan moeten ze juist steeds weer opnieuw worden geopend en dat kost extra energie. De meeste besturingsprogramma’s bieden inzicht in welke apps het meeste energie verbruiken. Ook de helderheid of resolutie van je scherm omlaag zetten of een energiebesparingsmodus inschakelen, is een eenvoudige manier om energie te besparen.

Gegevens lokaal opslaan is in het algemeen energiezuiniger. Het synchroniseren van dezelfde gegevens middels een Cloud kan relatief veel energie kosten.

Zet je camera uit tijdens een online meeting, als dit niet per se nodig is. Dit kan je voetafdruk van het videobellen naar schatting met 96% terugbrengen.

Aangezien advertenties op websites vaak het merendeel van de energie gebruiken, is het gebruik van adblockers ook zeer duurzaam.

Mocht je voor je werk gebruik moeten maken van cloud-platforms: sommige platforms bieden de mogelijkheid om CPU’s te selecteren die werken op groene energie.
Bron: https://datavakbond.nl/duurzaam-digitaal/

Hoe lang probeer jij met je apparatuur te doen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Je wilt duurzaam en dan laat je allerlei apparaten aan staan wanneer je ze niet gebruikt.
Da's niet erg duurzaam.
De goedkoopste energie is namelijk de energie die je niet verbruikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik zet mijn telefoon en mijn Nintendo Switch niet uit, omdat naar mijn idee deze apparaten in 'sluimerstand' horen te staan wanneer je ze niet gebruikt.
Welke apparaten laat ik volgens jou 'aan' staan terwijl ik ze niet gebruik?

Naar mijn mening is sluimerstand niet hetzelfde als aan of uit.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

whahas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:45:
Hartelijk bedankt voor de reacties iedereen!
Later ga ik dit onderwerp nog wat verdiepen / verbreden. Alleen eerst ga ik op wat reacties reageren:

[...]

Wat is dan de grootverbruiker in een computer? Is dat te zeggen of is dat afhankelijk van het gebruik?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een dual setup overweeg. Ik kom hier later nog op terug.
Dat hangt inderdaad af van gebruik, maar CPU en GPU zijn de grootverbruikers. Zoek maar eens de TDP op van die dingen, een CPU kan richting 100W gaan, een GPU richting 250W.

Maar...
@dion_b

Computers kúnnen dus veel gebruiken. En dan dus niet persé een klein beetje. Vooral CPU cycles zijn dus een punt. Hoe zit dat met de GPU? Sommige grafische kaarten trekken ook veel stroom, nietwaar?
Zie mijn zinsnede: "zolang je niet heel de dag aan het gamen bent is verbruik redelijk laag"

Dat een component veel stroom *kan* trekken wil niet zeggen dat het het ook doet.

Als je MS Office, Teams en twee web browsers aan hebt staan met twee of drie monitoren (mijn standaard werkdag), hoor je de fans van je PC niet blazen en zijn meeste CPU en GPU cores grootste deel van de tijd idle.

Maar stel dat je een verplichte dag-durende hersendode meeting hebt en je besluit stiekem op achtergrond een game te spelen die CPU vreet en 3D rendering doet met GPU stel dat, zou ik nooooooit doen O-) , dan merk je dat de temps omhoog gaan, de fans gaan blazen en je kamer warmer wordt. Moge duidelijk zijn dat dit door stroomverbruik komt.

Natuurlijk wordt maximale dat een PC kan trekken bepaald door specificaties en TDP, maar wat het in praktijk doet zal - tenzij je heel de dag de nieuwste 3D game op max zit te spelen - veel meer afhangen van verbruik. Moderne CPUs en GPUs schakelen zich netjes terug naar idle als ze niets te doen hebben, een idle GTX4070 verbruikt vrijwel niets en mogelijk minder dan een oudere GPU met minder power management. Dat betekent dat ze onder hun absolute max net zo lang staan te blazen als nodig is voor de toepassing die je geeft. Het kan dus zelfs zijn dat een high-end setup minder verbruikt dan een low-end setup bij weinig last, omdat het korter op max hoeft te draaien. Dit zie je terugkomen in laptop specs, waar een i7 vaak met zelfde accu *langer* weet te werken dan een i3.

Vandaar dus mijn advies om te focussen op spyware/crapware. Zelfs een budget-PC met deze meuk aan boord kan er evenveel of meer door verbruiken dan een high-end PC.
@Yaksa

[...]

Ik heb mijn computer ingesteld dat deze na 1 minuut in sluimerstand gaat als ik het scherm van mijn all-in-one uitzet.
Dadelijk eens kijken of de fabrikant aangeeft hoeveel Watt ie dan trekt.
Voor dit soort zaken zijn fabrieksopgaves vrijwel waardeloos.

Wat een fabrikant moet opgeven is maximaal vermogen dat een apparaat trekt. Soms zullen fabrikanten ook indicaties geven van wat het onder andere omstandigheden doet. Maar zoals al eerder gezegd, gebruik bepaalt verbruik en geen enkele fabrikant weet exact wat jij met je PC doet, dus geen enkele opgave van fabrikant - hoe nauwkeurig en goed gemeten dan ook - kan exact vertellen wat jouw PC echt verbruikt als jij X of Y doet.

Dit heb ik op mijn werk ook - ik ben verantwoordelijk voor een apparaat, inclusief voor wat het verbruikt. We hebben nogal wat van die dingen staan, dus is er de wens om 1) te weten wat ze verbruiken en 2) dat verbruik omlaag te krijgen. We hadden een opgave van fabrikant met 'max' en 'idle' verbruik, maar net zoals een PC hangt verbruik af van gebruik, dus zonder te weten hoe lang dat ding op 'max' en hoe lang het op 'idle' staat weet je met die twee getallen nog niets. En we kunnen niet uitlezen hoe lang het op ene of andere status zit. We hebben doorgevraagd bij fabrikant en lijst van 25 verschillende energiemodussen (per component in het apparaat 'idle' of 'max') met bijbehorend verbruik gekregen. Geweldig, maar we weten nog niet hoe lang het in elk van de 25 staat, dus we hebben er nog niets aan.

Uiteindelijk was enige manier om het goed te achterhalen andersom: meet wat een representatief aantal van die dingen in praktijk doen over langere tijd. Daar kwam een eenduidig getal uit. Al die opgaves van fabrikant gaven trouwens wel houvast voor punt 2, waar we aan zouden kunnen denken om dat getal omlaag te krijgen.

Idem voor jou: opgaves zeggen met een computer - die meerdere CPU en GPU cores heeft, tig interfaces, en ongelofelijk complexe software die dat allemaal aanstuurt - vrijwel niets. Neem een goede meter die verbruik over tijd kan bijhouden, meet een baseline en ga dan kijken wat bepaalde interventies opleveren. Info van fabrikanten (of trouwens goedbedoelde suggesties op fora) zijn hooguit nuttig om te kunnen bepalen welke interventies je zou kunnen proberen.
Als RAM niet het probleem is, dan gebruikt mijn computer niet zo heel veel stroom, vermoed ik. Ik draai zelden zware applicaties als ik onder macOS zit. De laatste tijd wel wat Warcraft III. Dan wil het systeem wel eens gaan blazen.
Exact dat. Onderschat trouwens niet de impact van oude spellen. DOSbox is in staat m'n CPU even zwaar te belasten als een modern 3D spel.
Alleen stroom is een ding. Ik vraag me ook hoe het zit met de ecologische voetafdruk van mijn apparatuur. Geen idee hoeveel water / energie / materialen het kost om mijn televisie te maken. Of mijn Playstation.
Vuistregel voor apparaten die (nagenoeg) continu aan staan is dat energieverbruik >80% van hun ecologische footprint bepaalt; voor netwerkapparatuur kan dat >95% zijn. Voor dingen als een TV of game console hangt het sterk af van hoe lang die dingen aan staan. Let dus op als je daar getallen voor ziet: achter die getallen zit een aanname van wat 'gemiddeld' gebruik is. Check of dat overeenkomt met jouw gebruik van het apparaat. Als je het meer gebruikt dan gemiddeld, weegt stroomverbruik zwaarder, gebruik je het minder, dan wegen productiekosten juist meer.
[...]

Aangezien de kans groot is dat ik weer een (i)Mac (mini) koop, zat ik naar cloud gamen of virtualisatie te kijken. Alleen bij cloud gamen heb je extra latency en bij virtualisatie heb je prestatieverlies en compatibiliteitsproblemen.

Ik dacht dus het probleem aan te kunnen pakken door te kijken naar de ecologische voetafdruk van die drie scenario's, maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Stel dat ik dual setup doe, dan kan ik nú nog niet zeggen welk apparaat ik dán koop.
Cloud gamen is van de drie het makkelijkst te testen. Ik zie namelijk dat Age of Empires IV tegenwoordig te spelen is via o.a. https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce-now/games/ dus wanneer ik later dit jaar glasvezel heb, kan ik kijken of de latency laag genoeg is om mee te spelen online.
Alleen wat is dan de ecologische voetafdruk van een computer op afstand alles laten berekenen en dan rechtstreeks naar mijn computer te sturen?
Cloud gaming pakt vooral een specifieke vorm van inefficientie aan: zelfs de meest doorgeslagen gamer gamet niet 24/7, waardoor mensen thuis hardware hebben staan dat grootste deel van de tijd niets doet. Dat is vooral qua productie verspillend (immers: des te minder iets gebruikt wordt, des te zwaarder wegen productiekosten). Door de GPUs op een remote locatie te plaatsen waar ze wel bij benadering 24/7 draaien maak je zo efficient mogeijk gebruik van de hardware. Hoeveel efficienter dan dat je het zelf hebt? Hangt dus af van je gebruik. Als jij een keer per week een paar uur een game speelt, is het totaal aantal uur in een week gedeeld door aantal uur dat je gamet keer efficienter.

Qua stroomkosten maakt het waarschijnlijk weinig uit waar de GPU draait. Qua ecologische impact hangt het er sterk vanaf waar de stroom vandaan komt om die GPU aan te sturen. Als jij een dak vol zonnepanelen hebt, een huisaccu om die energie ook als de zon niet schijnt te kunnen aanboren en verder een groene stroom contract voor alles wat van het net moet komen, zal de impact lager zijn dan van een cloud-leverancier die grijze stroom verbruikt. Omgekeerd, als de cloudleverancier vol inzet op renewables kan hij met schaalvergroting efficienter zijn dan jij thuis zou kunnen zijn.

Het netwerkcomponent is nog het lastigste rekenen. Allereerst zijn er grote verschillen in verbruik van netwerkonderdeel afhankelijk van access-technologie (satelliet, DSL, kabel, glas...), waar je woont (om de hoek bij de AMSIX hoeven je pakketten minder ver te gaan dan in Zuid-Limburg, om nog maar te zwijgen van ergens in Afrika) - maar bovendien is stroomverbruik niet gerelateerd aan individueel gebruik, maar aan piekverbruik: die core routers, BNG's en alle andere meuk staan toch 24/7 aan. De vraag is hoeveel nodig zijn, en dat hangt af van welk piekverkeer verwacht wordt, aangezien daarop gedimensioneerd wordt. Jouw game valt in het niet daarbij, maar als iedereen cloud gaming gaat doen, gaan die pieken wel hoger worden, al hangt de werkelijke impact af van wanneer de meeste mensen gamen. In de business is het gebruikelijk om een kost per GB te quoten, incl een energie- of CO2 kost per GB, maar dat is vrij simpel de totale kosten gedeeld door totale verbruik. Het geeft geen inzicht in marginale kosten, dus wat het *meer* kost als jij een bepaald hoeveelheid data *meer* gaat verbruiken. Die marginale kosten zijn vrijwel altijd lager dan de geciteerd kost per GB, tenzij jouw data volledig in de hoogste piek zit - maar hoeveel lager... daar is geen zinnig inzicht op te krijgen op dit moment :o
Voor zover ik weet kun je met behulp van virtualisatie ook nog geen Age of Empires IV spelen.
In theorie kan vrij veel. Vooral GPU passthrough maakt dat het mogelijk zou moeten zijn om met volle performance van de GPU te kunnen werken in een gevirtualiseerde omgeving. Leuk in theorie, maar in praktijk niet zo simpel. Zo is de GPU bij passthrough totaal niet meer beschikbaar voor de host OS, waardooor je in praktijk met twee losse GPU's moet werken en dan is configuratie/drivers echt een crime.

Ik heb dit geprobeerd voor elkaar te krijgen bij m'n zoontje, die ik om opvoedkundige redenen graag op Linux gehouden had, maar de wens had om onder Windows te gamen. Het is mij niet gelukt. Gelukkig het opvoedkundige wel - hij weet Linux prima te gebruiken, maar doet dat gevirtualiseerd onder Windows ipv andersom. Minder 'mooi' - wel een stuk makkelijker.

Evt zou je met MacOS iets vergelijkbaars kunnen doen: neem een PC, draai Windows erop, maar gebruik voor je (minder veeleisende) desktoptoepassingen MacOS in een gevirtualiseerde omgeving. Virtualisatie geeft zeker overhead (wat in CO2 uit te drukken is), maar inderdaad minder dan tweede computer ernaast.
Goed, ik heb het idee dat ik nu mijn eigen onderwerp aan het kapen ben voor iets dat nu nog niet zo belangrijk is en dat zichzelf wellicht gewoon oplost. Om het onderwerp weer even terug te zetten, deel ik de tips van die pagina waar ik dit onderwerp mee begon:
  • Wat kun je zelf doen? Twaalf voorbeelden.

Oude accounts opruimen. Denk aan een dropbox die je al heel lang niet gebruikt of overbodige mails die grote bestanden bevatten. Regelmatig moeten deze namelijk worden verplaatst op een andere schijf.

Ditzelfde geldt ook voor de opslag van bestanden die je niet meer gebruikt. Wat betreft persoonlijke gegevens binnen clouddiensten, heb je het recht om vergeten te worden. Bits of Freedom heeft de tool ‘My Data Done Right’ ontwikkeld die hierbij kan helpen. De jaarlijkse Digital Cleanup Day is een goed moment om dit te doen.
Voorkomen is beter dan genezen. Ik zou vooral erg kritisch kijken naar ueberhaupt zoveel onderbrengen bij clouddiensten. Backups zijn wel nuttig, maar hou ze to-the-point: alleen echt persoonlijke dingen backuppen, en alles wat je backupt zowel comprimeren als versleutelen. Dat spaart ruimte en is veiliger.
[...]
Dit was in de tijd voor IoT goed advies. Tegenwoordig zou ik eerst haalbaarheid onderzoeken. Bedenk dat als je router uit staat je geen internet hebt, ook niet bedraad. Die "30W" is overdreven, of "Bernard" had een erg extreme setup. Een moderne XGS-PON ONT verbruikt misschien 8W, een router als de Experiabox 12 doet daar nog maximaal zo'n 7.5W bovenop. Bij elkaar 15.5W, dus zeker niet niets, maar komt niet in de buurt van die 30W. Dat klinkt als een klok-klepelverhaal van iemand die de het max opgegeven vermogen van de voedingsadapter van de Experiabox bekeken heeft en er vanuit ging dat het ook daadwerkelijk dat vermogen trok...

En voor de vraag waarom het zoveel overgedimensioneerd moet zijn: belspanning. De Experiabox heeft twee analoge telefoonuitgangen. Als daar de telefoon over gaat moet er ~50V op de lijn gezet worden. Met maximale aansluitfactor kom je uit op zo'n 1.5W, maar als je conversieverliezen meerekent kost dat al gauw 2.5W per poort, en het is in theorie mogelijk dat beide tegelijk overgaan, dus je voeding moet met twee analoge poorten ruim 5W meer kunnen leveren dan het zonder zou doen, ook al duurt die belspanning zelfs op een drukgebruikte telefoonlijn maar seconden per dag.
  • Kies voor hardware die repareerbaar is, zoals Fairphone (smartphones) en The Framework (computers). Beter is het natuurlijk om uberhaupt niet al te vaak nieuwe hardware aan te schaffen. Op de website iFixit staan handleidingen die tonen hoe men IT-apparaten, huishoudapparaten, voertuigen en andere dingen kan repareren. De website bevat ook oordelen over de ‘repareerbaarheid’ van diverse apparaten. In verschillende steden worden Repaircafés georganiseerd waarbij men elkaar kan helpen met het herstellen van hardware
+1

Ik ben vrijwilliger in een repaircafe en verschil in repareerbaarheid is soms als dag en nacht, waarbij ook sommige dure merken kuch... Philips... erbarmelijk te repararen kunnen zijn. Het verschilt ook tussen apparaten van zelfde merk (vaak is 'merk' niets meer dan een sticker+marketing en komen de apparaten uit totaal andere fabriken).

Let ook hier op dat relatieve zwaarte van productiekosten - en dus belang van repareerbaarheid - afhankelijk is van hoe vaak je iets gebruikt. Een netwerkswitch bijvoorbeeld die 24/7 aan staat kost weinig en heeft >95% van impact met z'n verbruik. Komt bij: geen bewegende delen dus als het goed is lange onderhoudsvrije levensduur. Als je op dat moment gaat kijken naar repareren vs vervangen zul je vaak zien dat een nieuwe dermate veel zuiniger is, dat je daarmee (ook voor het planeet) meer wint dan repareren, voorzover dat mogelijk is. Datzelfde kan zelfs gelden voor dingen als vaatwassers of wasmachines: die staan niet 24/7 aan maar worden wel veel gebruikt en verbruiken daarbij veel. Als je ziet dat in afgelopen 10 jaar verbruik van die dingen zo goed als gehalveerd is, zal het al snel een beter idee zijn voor zowel portemonnaie als planeet om dat oud schroot bij de milieustraat in te leveren dan om het te repareren, maar nog steeds meeredere keren per week teveel te verbruiken. Repareren is niet altijd de beste keuze - al proberen we het bij de repaircafe toch atijd, niet in de laatste plaats omdat bezoekers vaak het geld niet hebben om de nieuwe, zuinige apparaten te kopen energie-armoede is echt een ding :X.

Omgekeerd, al gebruik je iets als een keukenmachine iedere dag, het staat zeker niet 24/7 te draaien en dus is repareerbaarheid wel degelijk erg belangrijk.
  • Maak gebruik van energiezuinige software. Microsoft Edge heeft een efficiëntie-modus. Websites met veel animaties rendert deze bijvoorbeeld met minder frames per seconden. Er bestaan ook specifieke duurzame zoekmachines, zoals Ecosia en DuckDuckGo. Overweeg een overstap op een duurzame mailprovider, zoals Posteo. Bedenk wel: het versturen van een mail is altijd nog energie-efficiënter dan een boodschap overbrengen via bijvoorbeeld een brief. Laat alleen programma’s opstarten die je ook echt nodig hebt. Op een smartphone kun je openstaande programma’s beter niet steeds allemaal sluiten, want dan moeten ze juist steeds weer opnieuw worden geopend en dat kost extra energie. De meeste besturingsprogramma’s bieden inzicht in welke apps het meeste energie verbruiken. Ook de helderheid of resolutie van je scherm omlaag zetten of een energiebesparingsmodus inschakelen, is een eenvoudige manier om energie te besparen.
Dit, absoluut dit. Verbruik op een smartphone is in het grote plaatje verwaarloosbaar, maar op een volle computer tikt het aan.

Mbt browsers, je zit in een ethisch uitdagend gebied omdat de zooi dat stroom verbruikt (overdreven filmpjes en grote plaatjes) steevast in reclames zit, en die blokkeren ondermijnt de bekostigingsmodel voor meeste websites. Een goede site (T.net bijvoorbeeld) kan inzichtelijk maken wat ze doen qua advertenties en waar die dingen gehost worden. Sites die dat niet doen vragen om inzet van adblockers...
  • Gegevens lokaal opslaan is in het algemeen energiezuiniger. Het synchroniseren van dezelfde gegevens middels een Cloud kan relatief veel energie kosten.
De synchronisatie kost meer, maar de opslag zelf zal doorgaans door schaalgrootte minder kosten. Ik vind dit niet zwart-wit. Maar zoals ik eerder aangaf, comprimeer en versleutel wat je opslaat (lokaal en cloud), dat verkleint hoeveelheid synchronisatie. (De)compressie kost uiteraard wel CPU cycles, dus dit gaat alleen over langdurig opslag.
  • Zet je camera uit tijdens een online meeting, als dit niet per se nodig is. Dit kan je voetafdruk van het videobellen naar schatting met 96% terugbrengen.
Je dataverbruik kan het met 96% terug brengen, maar zoals ik hierboven al aangaf, gemiddelde kosten per GB zijn niet hetzelfde als marginale kosten per GB en dit soort getal getuigt dus van weinig behulpzame naiviteit. Al gaat je dataverbruik 96% omlaag, je gaat geen 96% sparen behalve op momenten van absolute piekverbruik van netwerken - die meestal in de avonduren zitten na werktijd.

Gezien overgroot deel communicatie nonverbaal is (afhankelijk van studie 65%-93%) is dit sowieso een slecht idee, zoals iedereen die ooit in een onlinevergadering met camera's uit kan beamen. Je effectiviteit gaat omlaag wat al snel leidt tot meer en langere vergaderingen. Beter idee is gewoon kritisch te kijken naar hoe vaak en hoe lang je vergadert. Vrijwel iedereen met kantoorbaan vergadert meer en langer dan nodig is. Klassieker is grote 'Poolse Landdag' vergaderingen waar teveel mensen te lang bij elkaar zitten om dingen te bespreken die slechts relevant zijn voor slechts klein deel mensen. Als zo'n vergadering twee uur duurt, plan gewoon een kwartier in waarbinnen jouw punten of punten voor jou besproken worden. Daarmee bespaar je niet alleen 7/8 op verbruik, maar win je ook al die tijd terug voor dingen die er wel toe doen.
  • Aangezien advertenties op websites vaak het merendeel van de energie gebruiken, is het gebruik van adblockers ook zeer duurzaam.
Zie hierboven. Duurzaam op korte termijn, maar kan dus leiden tot uitval van de resources die je bezoekt. Kijk in plaats daarvan naar mogelijkheden om bijvoorbeeld abonnementen af te sluiten bij websites in plaats van advertenties te kijken. Alleen als een site nul alternatief biedt en bovendien niet transparant is over advertenties en bekostiging is dit een ethisch advies.
  • Mocht je voor je werk gebruik moeten maken van cloud-platforms: sommige platforms bieden de mogelijkheid om CPU’s te selecteren die werken op groene energie.
Vraag is hoeveel invloed jij als medewerker hebt op het selecteren van die optie. Dit is iets dat op corporate niveau bepaald moet worden, dus insteek zou moeten zijn dat jij als medewerker tegenover je directie uitspreekt dat je MVO-doelen en acties belangrijk vindt en dat dit een 'quick win' is dat geen proces- of projectkosten binnen het bedrijf zou vergen.
Ben niet erg onder de indruk. Veel van de tips zijn verouderd, gaan voorbij aan onbedoelde neveneffecten (zowel uitschakelen router als blokkeren ads) en waar getallen genoemd worden missen ze nuance en inhoudelijke kennis. Ik ben bang dat deze club hiermee niet optimaal bijdraagt op dit vlak en krijg een 'schoenmaker hou je bij je leest' idee.
Hoe lang probeer jij met je apparatuur te doen?
Zo lang het zinnig is. Ik typ dit op een toetsenbord dat een replica is van modellen uit begin jaren '80 die ontworpen is om minimaal 50 jaar mee te gaan. Ik gebruik een trackball van daadwerkelijk >20 jaar oud. Op beide technologieen verwacht ik geen zinnige vooruitgang op basisfuncitonaliteit.

Ik voorzie daarentegen wel dat ik mijn monitoren ga vervangen door OLED zodra dat betaalbaar is, omdat het zowel aanzienlijk beter oogt als ~33% minder stroom verbruikt (al verschilt dit getal afhankelijk van hoe donker je beeld is). Of het financieel lonend zal zijn is een tweede - met energiekosten van een jaar geleden allicht ooit, maar ik betaal nu 39c per kWh en dan zou het me per monitor misschien EUR 17 per jaar schelen. Al zou ik 10 jaar met de monitoren doen, ik zie het niet snel gebeuren dat OLED schermen voor EUR 170 of minder te koop gaan zijn. Maar ecologisch? Als 80% van footprint uit verbruikt komt bij een geschatte 'normale' levensduur (5 jaar voor monitoren), en verbruik 33% lager is, dan heb je de productie-footprint er met gemak uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verbruiken OLED monitoren echt minder? In theorie ja, en bij smartphone schermen zie je het, tegelijk bij TVs verbruiken OLED TVs vaak meer dan reguliere LCD TVs. En als ik in de PW kijk lijkt het bij monitoren een beetje vergelijkbaar te zijn, met behoorlijke spreiding. Oftewel lijkt vooral kwestie te zijn van een monitor te vinden die zuinig is, en dat zit niet direct 1 op 1 vast aan de beeldtechniek. Uiteraard is volgende punt om eerlijk te vergelijken ook de helderheid waarbij vermogen wordt bepaald.

En wat je schrijft van de grootverbruikers van een PC en wat je ermee doet: Zou mij niet verbazen als een moederbord bijvoorbeeld significant verbruiker is, als je weinig met je PC doet. Maar in zijn algemeenheid bij dit soort topics is het vaak: Niet verdrinken in het gerommel in de marge. Dat Word documentje wat je op Onedrive opslaat gaat echt niet significant een verschil maken. Nog een Netflix serie aanzetten die je eigenlijk niet kijkt wel meer. Die schakelaar die je tussen je TV zet om hem volledig uit te zetten kost meer energie om naartoe te lopen als mens, dan dat het energie van je TV bespaard. Zit er een receiver bij die 40W standby verbruik heeft is het een heel ander verhaal. Maar daarom, meten is weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:39:
Verbruiken OLED monitoren echt minder? In theorie ja, en bij smartphone schermen zie je het, tegelijk bij TVs verbruiken OLED TVs vaak meer dan reguliere LCD TVs. En als ik in de PW kijk lijkt het bij monitoren een beetje vergelijkbaar te zijn, met behoorlijke spreiding. Oftewel lijkt vooral kwestie te zijn van een monitor te vinden die zuinig is, en dat zit niet direct 1 op 1 vast aan de beeldtechniek. Uiteraard is volgende punt om eerlijk te vergelijken ook de helderheid waarbij vermogen wordt bepaald.
Dit is mooi voorbeeld van waarom op te passen bij opgegeven vermogens.

Bij TFT staat de LED backlight namelijk continu vol aan en de TFT blokkeert seletief welk licht erdoor gaat. Wat je verder met je scherm doet, verandert weinig aan verbruik ervan.

Bij OLED zijn het de LEDs zelf die het beeld vormen. Opgegeven vermogen is wat het trekt als een scherm 100% wit weergeeft. Dat kan nog een stuk meer zijn dan een vergelijkbaar TFT-scherm, maar je trekt dat dus alleen als je scherm 100% wit is. Als je iets anders dan puur witte documenten kijkt ga je minder trekken, kijk je T.net in dark mode bijvoorbeeld dan zul je maar 1/3 van piekvermogen trekken. Gevolg is dus wederom dat gedrag flink uitmaakt, maar dat je dus lager uit gaat komen ondanks gelijke of hogere opgegeven vermogen.
En wat je schrijft van de grootverbruikers van een PC en wat je ermee doet: Zou mij niet verbazen als een moederbord bijvoorbeeld significant verbruiker is, als je weinig met je PC doet. Maar in zijn algemeenheid bij dit soort topics is het vaak: Niet verdrinken in het gerommel in de marge. Dat Word documentje wat je op Onedrive opslaat gaat echt niet significant een verschil maken. Nog een Netflix serie aanzetten die je eigenlijk niet kijkt wel meer. Die schakelaar die je tussen je TV zet om hem volledig uit te zetten kost meer energie om naartoe te lopen als mens, dan dat het energie van je TV bespaard. Zit er een receiver bij die 40W standby verbruik heeft is het een heel ander verhaal. Maar daarom, meten is weten.
Exact. Ik moet denken aan een of andere actrice in de jaren '90 die mensen erop aansprak als ze meer dan 1 vel WC-papier gebruikten want denk aan de bomen, de longen van het planeet etc. Dame in kwestie was naar event komen vliegen in privevliegtuig. Je kunt je kont erg lang erg exorbiant afvegen voor je in de buurt van footprint daarvan komt. Dus inderdaad meten en focussen op hoofdzaak. 50% verlaging van iets wat verwaarloosbaar is levert minder op dan 5% verlaging van een van de echte grootverbruikers.

Dat gezegd, sluipverbruik van dingen die je echt niet gebruikt is altijd winst, hoe klein dan ook.

* dion_b is nieuwe computerbureau aan het knutselen en heeft alvast aan/uitschakelaar voor elektra erop gezet

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Dit is mooi voorbeeld van waarom op te passen bij opgegeven vermogens.

Bij TFT staat de LED backlight namelijk continu vol aan en de TFT blokkeert seletief welk licht erdoor gaat. Wat je verder met je scherm doet, verandert weinig aan verbruik ervan.

Bij OLED zijn het de LEDs zelf die het beeld vormen. Opgegeven vermogen is wat het trekt als een scherm 100% wit weergeeft. Dat kan nog een stuk meer zijn dan een vergelijkbaar TFT-scherm, maar je trekt dat dus alleen als je scherm 100% wit is. Als je iets anders dan puur witte documenten kijkt ga je minder trekken, kijk je T.net in dark mode bijvoorbeeld dan zul je maar 1/3 van piekvermogen trekken. Gevolg is dus wederom dat gedrag flink uitmaakt, maar dat je dus lager uit gaat komen ondanks gelijke of hogere opgegeven vermogen.
Opgegeven vermogen in de PW is neem ik toch aan toch niet zijn maximum stroom die op de verpakking staat, maar wat de fabrikant opgeeft als normaal vermogen bij normaal gebruik.

Ik denk dat efficientie van OLED lichtbron gewoon slechter is dan van LCD. OLED TVs verbruik gemiddeld genomen meer dan LCD TVs. Zie als voorbeeld de test van de nieuwe Sony TVs: review: 3x Sony: fald vs. miniled vs. oled - Bravia X85L, X95L en A80L.

Of in de PW, gezien ik lui ben een simpelere methode:
Er staan 6.5x meer LCD TVs dan OLED TVs in.
Er staan 10x meer LCD TVs dan OLED TVs in als we minimaal energie klasse F willen.
Er staan 40x meer LCD TVs dan OLED TVs bij minimaal energie klasse E
En de paar klasse D's zijn allemaal LCDs.

LCD TVs zijn zuiniger dan OLED TVs. OLED smartphones zijn zuiniger dan LCD, als iig meeste zwart is. Schermen lijken dus ergens daartussenin te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dion_b schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:53:
Dat hangt inderdaad af van gebruik, maar CPU en GPU zijn de grootverbruikers. Zoek maar eens de TDP op van die dingen, een CPU kan richting 100W gaan, een GPU richting 250W.

Maar...

[...]

Zie mijn zinsnede: "zolang je niet heel de dag aan het gamen bent is verbruik redelijk laag"

Dat een component veel stroom *kan* trekken wil niet zeggen dat het het ook doet.
En dan kom je bij idle-verbruik uit. En dat is bij veel apparatuur (pc's, netwerkapparatuur, TV'S, audio) ronduit wisselvallig. Als iets op een accu moet werken (laptops) optimaliseert elke fabrikant het vanwege de accuduur, maar anders heeft het helaas weinig commerciële waarde. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor in reviews en benchmarks. Maar dan zie je bijvoorbeeld dat de éne CPU/chipset-serie idle 5W verbruikt en de andere weer 20W.

De recente generatie CPU's van Intel maar vooral ook AMD doen het bijvoorbeeld veel slechter dan enkele generaties terug. En bij AMD zie je dat laptop-chips in een desktop-socket het weer prima doen. Videokaarten doen het idle vaak wel redelijk, waarbij high-end vaak iets meer verbruikt (en Intels eerste en enige discrete GPU's doen het best dramatisch, maar hey, het is de eerste generatie).
Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Opgegeven vermogen in de PW is neem ik toch aan toch niet zijn maximum stroom die op de verpakking staat, maar wat de fabrikant opgeeft als normaal vermogen bij normaal gebruik.
Soms geven die getallen bij verschillende merken/modellen ook gewoon verschillende dingen weer. Maximumverbruik versus 'normaal' verbruik bijvoorbeeld. Zit er een enorm verschil in maar het praktijkverbruik blijkt dan precies hetzelfde te zijn. Of de maximale helderheid van een "onzuinig" scherm is gewoon heel hoog, dat zegt niks als je niet die helderheid gebruikt.

Voor echt betrouwbare cijfers moet je helaas toch naar goede benchmarks op zoek.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 19-08-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26

sapphire

Die-hard pruts0r

@dion_b Een moderne zuinige PC trekt idle nog steeds meer dan een laptop wat voor de meeste mensen een praktischer apparaat is.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken en ben ik veel te verknocht aan mijn PC maar gelukkig is dat vrijwel het enige ding waarin mijn vrouw mij compenseer want die gebruikt al sinds jaar en dag laptops emt een Atom/ULV CPU en nu een iPad Pro.

Zelf ben ik nog bezig geweest om bij SSD's op te letten wat de zuinigste snelle SSD is maar dat is ook gerommel in de marge. Merk A is zuinig met actie X en merk B is zuiniger bij actie Z.
Wat ik wel een leuke makkelijke besparing vond was RGB uitzetten, een klein stripje achter op het moederbord, wat licht op de GPU en een strip van va 75cm trok toch 6watt continue.

Wat hier iig een flinke impact maakte op de stroomrekening was mijn geknutsel aan 'retro' PC's :X
Af en toe wat sleutelen en Prime 95 draaien voor de stabiliteit trok in verhouding met de rest van het huishouden toch wel erg veel stroom. Dan merk je weer wel hoe veel zuiniger moderne apparatuur idle is!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sapphire schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:04:
@dion_bDan merk je weer wel hoe veel zuiniger moderne apparatuur idle is!
Dat valt soms dus flink tegen. Neem een Ryzen 7600 met X670-chipset, dan zit je al weer op 15W tijdens idle. Vooral vanwege de overhead van alle high-end "rommel": gigabit-ethernet, snelle USB- en PCIe-controllers, chipsets met benodigde interconnects. Neem een laptopchip als de 5600G en dan valt dat allemaal weg en gaat het idle-verbruik door de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26

sapphire

Die-hard pruts0r

bwerg schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Dat valt soms dus flink tegen. Neem een Ryzen 7600 met X670-chipset, dan zit je al weer op 15W tijdens idle. Vooral vanwege de overhead van alle high-end "rommel": gigabit-ethernet, snelle USB- en PCIe-controllers, chipsets met benodigde interconnects. Neem een laptopchip als de 5600G en dan valt dat allemaal weg en gaat het idle-verbruik door de helft.
Selectief quoten is een kunst, neem dan het stuk er boven mee waar ik het over oude PC spullen heb.

Een Athlon XP met een Radeon 9800 Pro en een aantal HDD's verbruikt idle het dubbele (uit de losse pols) van wat mijn Ryzen 1800X met een GTX 1080 idle deed. Er zit op dat spul 0,0 besparingsmodussen, downclocken, dynamische voltages ect.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Een van de zaken die ik inmiddels mee krijg via dit onderwerp is dat zuinig zijn met de huidige acculading van je telefoon rommelen in de marge is, omdat de meeste zaken die je op je telefoon doet toch verhoudingsgewijs veel minder stroom gebruiken dan diezelfde activiteit doen op je computer.
Nu mis ik altijd mijn toetsenbord als ik op mijn telefoon bezig ben, maar voor heel veel zaken kun je dus daadwerkelijk beter je telefoon het werk laten doen, omdat het daar zuiniger werkt.

Heb ik dit voorbeeld goed begrepen?
Natuurlijk moet je nog steeds zorgvuldig met je telefoon omgaan, maar indien je in de gelegenheid bent om te kiezen tussen je telefoon en je computer, dan is je telefoon de betere keus.

Zijn er nog meer van dit soort zaken waarbij je, gezien zo'n context, kunt zeggen dat iets beter is?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Tijdens wat zoekwerk kwam ik een oud onderwerp tegen waarin iemand beweerde dat het niet goed is voor apparatuur als je het steeds uit en weer aan deed.
Dat zo'n ding het beter deed als je er wat spanning op hield.

Nu weet ik niet of dit ooit geklopt heeft, maar ik gok dat dit tegenwoordig sowieso niet meer klopt?
Iemand die dit weet?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
whahas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:03:
Tijdens wat zoekwerk kwam ik een oud onderwerp tegen waarin iemand beweerde dat het niet goed is voor apparatuur als je het steeds uit en weer aan deed.
Dat zo'n ding het beter deed als je er wat spanning op hield.

Nu weet ik niet of dit ooit geklopt heeft, maar ik gok dat dit tegenwoordig sowieso niet meer klopt?
Iemand die dit weet?
Ik laat mijn lampen ook dag en nacht branden, dan gaan ze langer mee.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat wordt er alleen bedoelt met uit en aan doen? Want als je je PC altijd uit doet door hem uit te schakelen is er nul problemen. Doe je het door de knop achterop je voeding om te zetten, dan is dat vragen om corrupte data. En zo ook bij wel wat andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wanneer je de stroom eraf haalt nadat je 'm volgens instructies helemaal uitgeschakeld hebt, dan kan er zeker ook geen kwaad.

Bij sommige apparaten weet ik niet eens goed hoe ik ze uitzet, omdat er geen schakelaar is. Dan haal ik soms de stroom eraf en dan hoor je "Klonk!" en dan vraag ik me af of het goed was wat ik deed.
Zo heb ik ook gehoord van telefoons die alleen softwarematig uitgezet kunnen worden - die dus geen uitknop meer hebben.

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1