Aankoopadvies ladder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:10
Goedemiddag allemaal,

Wij zijn verhuisd naar een nieuw huis, waarbij we ineens tegen problemen aanlopen die je in een appartement niet tegenkomt; dakgoot met bladeren, buitenkant raamkozijnen schilderen etc.
Nu zie ik vaak dat er een reformladder gebruikt wordt, en ik vroeg me af of dit ook voor ons de beste optie zou zijn, maar alternatieven zijn zeer zeker welkom!

Om mij heen hebben mensen allemaal Altrex, dit ziet er stevig uit (met soort horizontale balk op de grond). Echter, om ons huis bestaat de grond 3x uit (tuin) aarde, en 1x uit steentjes (oprit met grind). Dus een trap zonder balk zou ook een stukje in de grond kunnen zakken en daar stevigheid uit kunnen halen.

De punten waar ik het meest mee zit:
- Dakgoot zit op 5.5m hoogte, en steekt 30 cm uit (denk ik, er staat oversteek 30 cm, maar dat wijst naar de houtjes, komt daarna nog de dakgoot?). Kan ik zomaar een ladder tegen deze dakgoot aanzetten, want op bepaald punt lijkt een deuk te zitten alsof vorige bewoners dat al eens geprobeerd hebben. (Kreeg later te horen van niet, ze hebben "gewoon nooit schoon gemaakt, dat hoeft niet bij zo'n hoge dakgoot", dit is onzin want ik heb hele ladingen aan bladafval uit de afvoer gehaald).
Alternatief is dat we de trap tegen de muur zetten op 5.5m hoogte, gezien je voeten toch 1.20m lager staan maakt die 30 cm oversteek niet uit (je staat 45 cm + ladderdikte van muur af).

- Groot raam in hal op 1e verdieping (bovenkant raam 5,3m hoogte), in de hal kan een trap tegen muur aangezet worden / reformtrap kan er vrij staan (geen overloop die in weg zit).

- Gezien mijn vriendin geen groot fan is van hoge trappen maar ik van haar niet mag verven (ik doe het nooit goed genoeg), het liefst een trap die niet teveel wiebelt, stabiliteit heeft grote voorkeur.

- schuur heeft een lengte van 4.5m, het zou handig zijn als de trap in ingeklapte stand in de schuur opgeborgen kan worden.

- Toproller is niet nodig, onze schuur heeft geen "zolder", hij komt gewoon tegen achterkant aan te staan.

Budget
Qua budget is er op dit moment nog geen vaste afspraak; maar de mounter serie is wel erg prijzig, maar als dit nodig is tegen wiebelen dan nemen we dat voor lief.

We vonden zelf all-round ook al, maar vragen ons af waarom deze zo goedkoop is in vergelijking (is deze wel stevig?)

Kijken we naar verkeerde merken? Wijs ons aub de goede kant op!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

tldr; We zoeken trap voor op 5.5m hoogte te werken.
Welke merken, welke types worden aangeraden?

ps - voor iedereen die zich afvraagt; ja dit is in Belgie, en het is heerlijk rustig wonen, we zijn er heel blij mee!

Beste antwoord (via 99ruud99 op 09-09-2024 19:27)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Altrex boven huismerkmeuk.
Een stabiele ondergrond kun je altijd creëren.
En je wilt/kunt niet in een dakgoot werken als de ladder er onder staat. Dat voelt alsof je achterover valt. En misschien doe je dat ook wel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Altrex boven huismerkmeuk.
Een stabiele ondergrond kun je altijd creëren.
En je wilt/kunt niet in een dakgoot werken als de ladder er onder staat. Dat voelt alsof je achterover valt. En misschien doe je dat ook wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:39

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind ladders van die lengte gevaarlijk. Huur liever een steiger voor die enkele keer dat je hem echt nodig hebt. En voor dingen als ramen wassen koop je zo'n telescopische waterborstel.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Altrex heeft ook een afstandhouder voor de ladder dan staat hij boven zo'n 35 cm van de muur af.
Dat werkt wel prettig als je de goten wil schoonmaken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Rolsteiger van 4,5 meter sta hoogte als je ook de kozijnen wilt gaan schilderen, ladder moet je niet willen op staan om te schuren en te schilderen.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.steigerdeals....190-x-620m-werkhoogt.html

[ Voor 26% gewijzigd door Cyriel85 op 18-08-2023 20:25 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53
99ruud99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:13:
Dus een trap zonder balk zou ook een stukje in de grond kunnen zakken en daar stevigheid uit kunnen halen.
Nope, zal je net zien dat 1 pootje wat verder wegzakt als je bovenaan staat. Dan is die balk echt wel fijner. Ik ben zelf niet zo'n held op ladders dus een (rol)steiger is ook erg fijn, maar misschien wat overkill voor alleen bladeren ruimen. Voor schilderen wel erg fijn, anders blijf je je ladder verzetten (of je gaat verder opzij leunen van je ladder, niet het veiligste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Gaat rolsteiger wel goed door aarde heen? En valt dat goed op te bergen? Hoeveel kost zoiets om te huren?
Want toen ik mijn buren vroeg (kopie van mijn huis) gaven die aan met ladder op tafel te werken, maar ik ben bang dat ladder van tafel glijdt. Ze waren redelijk enthousiast over het idee als ik een trap had dat zij m ook wel mogen lenen :).

Ding is dat we enkel aan voorzijde ramen hebben die hoog geschilderd moeten worden, achterzijde heeft uitbouw dus kunnen gewoon op plat dak staan.

In ieder geval wel goede info om aan te denken dat steugerhuur ook gewoon goede optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Ik ben een fan van de mounter serie….. de onderbalk is ook demonteerbaar als je dat wilt.
Erg stevig, ook op grotere hoogte. De kopers van mijn huis “krijgen” ‘m erbij….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:45

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

99ruud99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:42:
Gaat rolsteiger wel goed door aarde heen? En valt dat goed op te bergen? Hoeveel kost zoiets om te huren?
Want toen ik mijn buren vroeg (kopie van mijn huis) gaven die aan met ladder op tafel te werken, maar ik ben bang dat ladder van tafel glijdt. Ze waren redelijk enthousiast over het idee als ik een trap had dat zij m ook wel mogen lenen :).

Ding is dat we enkel aan voorzijde ramen hebben die hoog geschilderd moeten worden, achterzijde heeft uitbouw dus kunnen gewoon op plat dak staan.

In ieder geval wel goede info om aan te denken dat steugerhuur ook gewoon goede optie is.
Ik heb hier een smal model Altrex rolsteiger, past door een (poort)deuropening heen, en die gebruik ik ook regelmatig in de tuin om de coniferen te snoeien. Een paar platen multiplex als "rijplaat" en dan stabiliseren met de uitgeklapte "diagonaal-poten".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhoTEZeTuxNUJx5aZ8yxQdFxZ-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2aqCftgDBiZ3wypqmQWvUrg.jpg?f=fotoalbum_large

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3-delige Altrex gaat je werk wel doen. Om de ellende van in de modder zakkende pootjes (die je met veel extra werk weer fatsoenlijk schoon krijgt) te voorkomen: stuk steigerhout of dikke plaat er onder leggen.

Die Altrex dingen zijn niet goedkoop maar je kunt er de rest van je leven mee vooruit. Hier binnenkort ook weer de dakgoten leeg maken, er groeit onkruid in zag ik. Dus de ladder er tegenaan en klimmen. Zorgen voor een stabiele ondergrond is het belangrijkst.

En verven? Aan de buitenkant kun je dat beter aan mensen over laten die dat kunnen. Die doen dat sneller, vaak ook netter dan jijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
APClll schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Ik heb hier een smal model Altrex rolsteiger, past door een (poort)deuropening heen, en die gebruik ik ook regelmatig in de tuin om de coniferen te snoeien. Een paar platen multiplex als "rijplaat" en dan stabiliseren met de uitgeklapte "diagonaal-poten".

[Afbeelding]
zo'n stelling is 3500 ex btw, dat maakt het wel erg duur... dan zou huren ineens stuk interessanter zijn lijkt me ?
wel weer heel erg bedankt voor de goede tips!

In vergelijking met dit is zo'n mounter helemaal niet duur trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 18-08-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:45

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

99ruud99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

zo'n stelling is 3500 ex btw, dat maakt het wel erg duur... dan zou huren ineens stuk interessanter zijn lijkt me ?
wel weer heel erg bedankt voor de goede tips!

In vergelijking met dit is zo'n mounter helemaal niet duur trouwens.
Welnee, je verkijkt je hier op de afmetingen. Dit is een mini-versie. :)
Altrex RS tower 34

Totaal zo'n 1500 euro als je alle modules bij de locale praxis zou halen.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
En die kan werkhoogte van 5.5m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Van de website.

Modulair systeem
Met Module 1 + 2 (werkhoogte 3.80 meter), Module 1 + 2 + 3 (werkhoogte 5.80 meter), Module 1 + 2 + 3 + 3 (werkhoogte 7.80 meter) bouw je de kamersteiger tot grote hoogte.

[ Voor 39% gewijzigd door souljah1h op 18-08-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:23
2dehands kan je ook altijd kijken
ik heb een altrex stelling van 1m80 op 80 breed, tot 8meter hoog, en als ik dadelijk 'm niet meer nodig heb gaat hij de verkoop in(tegen oktober als de gevel klaar is).
ladder is vgm ook altrex, 1m80 ingeschoven, 4 delen die samen 6/7meter hoog gaan. Kan je ook uit elkaar halen als je lichter wil gaan en minder hoog, die gaat niet weg, maar kan ik ook aanbevelen.
heb wel zo even geen idee van het model, maar de compactheid kan ik je wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nadeel van een driedelige reformladder is het ´uitvouwen´, dat moet je echt wel even onder de knie krijgen.

Alternatief kan zijn om zo´n ladder met touw te nemen. Voor jouw hoogte zou ik sowieso een 2 delige ladder nemen en geen 3 delige, mits je de ruimte hebt om het op te bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:37

EiT

Als het alleen om verwijderen van bladeren gaat zou ik het de hovenier laten doen. 20-30 euro ben je meestal wel klaar. Zorg direct dat er bladvangers in komen als die er nog niet zitten.

Voor overige werkzaamheden, als je perse zelf de ladder op wilt: gewoon een goede fles whisky of een goed kratje bier kopen en hem van de buren lenen ;-).

Geen trap is altijd de beste oplossing voor als de vrouw weer iets wil (bijv. kerstverlichting).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
Op een ladder werken moet je liggen, de een blijft het een wankele angstige bedoening vinden voelt zich dus onzeker en heeft meer kans op ongelukken terwijl die het een rotklus vindt. Zelf ben ik nog van het tijdperk dat je een driedelige alle kanten op wiebelende houten ladder opklom naar het dak op de 3e bouwlaag met een rol dakleer op de schouder, ik vind het dus prima en ladders tegenwoordig zijn vele malen beter.

Altrex is duurder maar wel een ladder die als je er goed mee omgaat je decennia lang veiligheid en stevigheid bied, ik zou zelf nooit een huismerk o.i.d. kopen. Voor de dakgoot zet je er een muurafhouder op, en bij zachte ondergrond altijd de verlengde balk onderaan nemen (werkt ook prettiger en veiliger als je aan de zijkant van de ladder werkt)

Rolsteigers zijn leuk, maar persoonlijk vindt ik ze te bewerkelijk een ladder pak je snel even als er wat is, met een rolsteiger denk ik al snel "ach, dat kan morgen ook nog wel" Wel is een rolsteiger handiger als je de vensters of muren verft, maar hoe vaak doe je dat? dan huur ik wel eentje om de 10 jaar.

Welk model ladder voor jou het fijnste is mag je zelf bepalen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik vind een laddermat echt een aanrader, een hele dikke zware mat van rubber. Daarmee sta je veel zekerder op een ladder omdat je (nou ja ; ik in elk geval) niet de hele tijd je af vraagt of de poten wel blijven staan en niet gaan schuiven (of verzakken). Je zet de ladder, met of zonder balk, op de mat en door de ribbel erop kan de ladder geen kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:24
Ik heb voor de dakgoten, verbouwing etc 2 jaar terug een driedelige altrex schuifladder gekocht. Die kan je ook in een A openzetten. Goede kwaliteut en niet te duur. Gekocht bij gamma(BE) tijdens een promo op ladders. Was zelfs nog iets goedkoper dan online.
Een degelijke stelling die 5,5m hoog kan zal je wel wat geld kosten. Ik heb hier zo een goedkope en kan tot 4m hoog, maar echt stabiel vind ik dat ding toch niet.
Een ladder is gewoon veel sneller om ff wat bladeren uit te halen. Een raam schilderen lukt ook wel, maar voor een gevel is een stelling dan weer veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 17:23
Door te investeren in goed gereedschap kan je hele leven er plezier van hebben en dat geldt in principe ook voor een ladder of eventueel rolsteiger. Maar als je niet gaat verven zou ik laatst genoemde links laten liggen.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Layher. Over het algemeen net iets betere kwaliteit dan Altrex. Maar begrijp me niet verkeert, met Altrex ladders is niks mis. Bekijk eventueel ook de wandafstandhouder, heb hem zelf ook en ideaal voor goten met een iets groter overstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:03
Met de zoekfunctie even snel gekeken of het woord "gewicht" al voorkomt in dit topic, dat lijkt niet het geval. Dus, mijn 2 cent. Kijk bij een te kopen ladder ook naar het gewicht. Je moet de ladder wel kunnen hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Over gewicht gesproken, licht is handig maar zwaar lijkt me weer steviger/stabieler. Of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
99ruud99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:13:
Om mij heen hebben mensen allemaal Altrex, dit ziet er stevig uit (met soort horizontale balk op de grond). Echter, om ons huis bestaat de grond 3x uit (tuin) aarde, en 1x uit steentjes (oprit met grind). Dus een trap zonder balk zou ook een stukje in de grond kunnen zakken en daar stevigheid uit kunnen halen.
Heb een gelijkaardige (Belgische) woning met ladder tegen de muur (handig voor inbrekers, moeten ze deze niet zelf meebrengen :9 ) Is ook een Altrex AR3070 en voldoet, maar is zeker niet de beste ladder.
- Wielen breken af (onlangs vervangen). Gelukkig goedkoop
- Wat onstabiel op grote hoogtes. Maak ze altijd vast met spanbanden als de goot moet worden gecontroleerd.

Mijn schilder heeft heel ander spul bij, maar wel uiteraard veel duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLt-VbyWUR7KdD7YNYdCzjiRaAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5V77XHQPFWn7kleBdfwCD5L2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ook niet onbelangrijk, wat is je budget?
In de eerste plaats moet je natuurlijk veilig kunnen werken.

Ik gebruik deze al jaren (prof) en is wel wat zwaar maar zeer solide.
https://www.laddersenrols...imztGunFRgwUaAnpAEALw_wcB

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nadeel van een driedelig ladder is dat het het derde deel, waar je dus op staat op die hoogte, behoorlijke smal is. Heb je dus de ruimte dan is de een tweedelige ladder wellicht fijner. Houd er ook rekening mee dat de basis ladders van Altrex niet gecoat aluminium zijn. Ofwel, je komt altijd met zwarte handen beneden 😄. Afhankelijk van hoe vaak je hem wilt gebruiken is een gecoate dan wel fijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:03
99ruud99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:50:
Over gewicht gesproken, licht is handig maar zwaar lijkt me weer steviger/stabieler. Of is dat onzin?
Daar zit misschien wel wat in. Alleen denk ik wel dat als je op het gewicht van de ladder gaat vertrouwen om rechtop te blijven staan (bij wind ofzo??). Dan is er mogelijk eerder in het risico evaluatie proces voorafgaande aan de klus iets mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04
@99ruud99 heb je een keus kunnen maken? Ik heb ook een ladder nodig voor de dakgoten en wat schulderwerk op hoogte binnenshuis. Het liefst zou ik zo'n ladder even willen proberen, maar helaas is in de omgeving nergens die mogelijkheid. Nu denk ik gewoon een altrex van zo'n 7 meter te kopen (2x12 tredes?). Wel erg duur, maar hopelijk gaat het erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik heb uit praktische overwegingen een ladder gepakt van 3x12 sporten... De steiger was nog duurder, en meer werk om op te slaan.

Schoonvader kon de zwarte variant met korting krijgen via werk dus het werd de zwarte :) (mounter)

Mbt dakgoot, ik moet hem volledig uitschuiven want in Y stand is 3x12 net niet hoog genoeg om comfortabel te doen. (Dan was 3x 14 wel beter geweest , maar die past niet in schuur xD)

@mister_S

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 09-09-2024 19:30 ]

Pagina: 1