Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Vraag
Beste antwoord (via StopEcocide op 18-08-2023 17:16)
Gebruik Rufus of Yumi bv.
Edit: Oh wacht het is een portable SSD. Dan heeft dat USB gebeuren weinig zin.
Wat je kan doen is kijken of je deze onder Windows aan de praat krijgt, ik zie in je screen namelijk dat het zelfs NTFS is. Mogelijk gaat het daar al mis.
Dus op Windows aansluiten en kijken wat er gebeurt.
[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 18-08-2023 16:24 ]
Alle reacties
* natuurlijk van deze tools/logs alleen maar de RELEVANTE stukken posten als je er zelf niet uit komt
[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 18-08-2023 16:13 ]
Back-up heb ik niet... Dom.
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Ik zou in ieder geval zeker niet in je terminal commando's gaan draaien die het internet je heeft aangeraden, helemaal niet als leekStopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:13:
Welke codes moet ik in de terminal invoeren om jullie meer info te verschaffen? Excuus daarvoor.
Back-up heb ik niet... Dom.

Heb je een andere PC waarmee je het nog kunt proberen?
Ik heb dit probleem vorige week ook met eenzelfde Samsung ssd gehad, waar minder data op stond, en die heb ik weer aan de praat gekregen door te formatteren. Deze echter, zit helemaal vol! Aiaiai caramba!
Kun je zien of je daar ook die error krijgt.
Wie du mir, so ich dir.
Ga ik doen. Dankjewel voor de tip!pennywiser schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:18:
Maak een live usb, boot deze en kijk of je de partities kunt mounten.
Wat je kan doen is kijken of je deze onder Windows aan de praat krijgt, ik zie in je screen namelijk dat het zelfs NTFS is. Mogelijk gaat het daar al mis.
[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 18-08-2023 16:24 ]
Nee niet met Windows. Die probeert slim te zijn. Vorige poster volgen en dmesg in de gaten houden.pennywiser schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Kan zijn dat Linux niet wil minuten omdat een vorige ontkoppeling niet volledig was door een hibernate van Windows. Linux wil dan wel eens weigeren om te mounten.
Met Linux kun je dan nog wel eens wat doen met read only acties 😊
Met Windows kan je dat ook goed recht trekken en native NTFS.BoAC schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Nee niet met Windows. Die probeert slim te zijn. Vorige poster volgen en dmesg in de gaten houden.
Kan zijn dat Linux niet wil minuten omdat een vorige ontkoppeling niet volledig was door een hibernate van Windows. Linux wil dan wel eens weigeren om te mounten.
Met Linux kun je dan nog wel eens wat doen met read only acties 😊
Nogmaals bedankt van een leek.
Maar als je deze disk puur en alleen op Linux gebruikt overweeg dan nog 1 x een format in XFS of Ext4.
Gebruik inderdaad overwegend, eigenlijk helemaal, Linux. Het is dus beter om ext4 te hebben dan NTFS?pennywiser schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:21:
Native NTFS op Windows.
Maar als je deze disk puur en alleen op Linux gebruikt overweeg dan nog 1 x een format in XFS of Ext4.
[ Voor 8% gewijzigd door StopEcocide op 18-08-2023 17:22 ]
Op Linux wel ja, maar dan zit je weer met een disk die alleen op Linux werkt. De vraag is dus meer wat je er buiten jouw Ubuntu PC mee doetStopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Gebruik inderdaad overwegend, eigenlijk helemaal, Linux. Het is dus beter om ext4 te hebben dan NTFS?
Diskinternals Linux reader for WindowsOon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Op Linux wel ja, maar dan zit je weer met een disk die alleen op Linux werkt. De vraag is dus meer wat je er buiten jouw Ubuntu PC mee doet
Andersom heeft Linux evengoed een tool nodig om NTFS te lezen.
Alleen op Linux werkend hoeft dus niet.
Dat zou ik dan sterk overwegen ja.StopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Gebruik inderdaad overwegend, eigenlijk helemaal, Linux. Het is dus beter om ext4 te hebben dan NTFS?
Maar als je een NTFS schijf met Windows hebt gebruikt en je denkt 'oh, afsluiten is voldoende voor ik de schijf afkoppel', nope, dat is het niet. Want Windows sluit helemaal niet af en houd dus de schijf 'open'. Hierdoor zal Linux het niet read/write kunnen mounten. Wel read-only tenzij er nog wat anders is. Voordat je Windows afsluit is het beter om eerst de schijf netjes veilig te verwijderen.
Gebruik je de disk alleen met Linux dan is een Linux file system een veel betere keus.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Netjes afkoppelen doe ik eigenlijk altijd. Ik heb de schijven nu geformatteerd in ext4. Bedankt voor je leerzame antwoord.Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:33:
NTFS lezen/gebruiken is op Linux beter dan met Windows een Linux file system gebruiken.
Maar als je een NTFS schijf met Windows hebt gebruikt en je denkt 'oh, afsluiten is voldoende voor ik de schijf afkoppel', nope, dat is het niet. Want Windows sluit helemaal niet af en houd dus de schijf 'open'. Hierdoor zal Linux het niet read/write kunnen mounten. Wel read-only tenzij er nog wat anders is. Voordat je Windows afsluit is het beter om eerst de schijf netjes veilig te verwijderen.
Gebruik je de disk alleen met Linux dan is een Linux file system een veel betere keus.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Thanks. Duidelijk.Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:54:
Je zal nooit 100% van de ruimte kunnen benutten, want waar moet dan de meta-data staan van het file system wat verteld waar en hoe het is opgeslagen? Die 1,6% zal de inode informatie zijn.