Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 22:36
Help! Ik kan tot mijn grote schrik mijn ssd harddisk van Samsung 2TB T7 niet meer mounten. Ik gebruik Linux Ubuntu 22.04.2 LTS. Ik heb niks gewijzigd, dus het komt voor mij onverwachts.

Valt de inhoud nog te redden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9s28MVfQedVcSg6zI4CMX51aNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGFMIG8BgDkdgg2BioJ1Wouz.png?f=fotoalbum_large

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Beste antwoord (via StopEcocide op 18-08-2023 17:16)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15
StopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Ga ik doen. Dankjewel voor de tip!
Gebruik Rufus of Yumi bv.

Edit: Oh wacht het is een portable SSD. Dan heeft dat USB gebeuren weinig zin.

Wat je kan doen is kijken of je deze onder Windows aan de praat krijgt, ik zie in je screen namelijk dat het zelfs NTFS is. Mogelijk gaat het daar al mis.

Dus op Windows aansluiten en kijken wat er gebeurt.

[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 18-08-2023 16:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Met "Unknown error" zonder verder enige informatie (dmesg, smartctl, logs*) kunnen wij ook niks. Dus het kan iets heel simpels zijn of gewoon katastrofaal. In het laatste geval kan je de inhoud nog redden door je backup terug te zetten, maar dat is vast niet wat je wilt horen.

* natuurlijk van deze tools/logs alleen maar de RELEVANTE stukken posten als je er zelf niet uit komt

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 18-08-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Welke codes moet ik in de terminal invoeren om jullie meer info te verschaffen? Excuus daarvoor.

Back-up heb ik niet... Dom.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De laatste uitvoer van
code:
1
dmesg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

StopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:13:
Welke codes moet ik in de terminal invoeren om jullie meer info te verschaffen? Excuus daarvoor.

Back-up heb ik niet... Dom.
Ik zou in ieder geval zeker niet in je terminal commando's gaan draaien die het internet je heeft aangeraden, helemaal niet als leek 8)7

Heb je een andere PC waarmee je het nog kunt proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
sudo dmesg geeft een enorm lange lijst met info. Ik zal een andere pc gaan zoeken.

Ik heb dit probleem vorige week ook met eenzelfde Samsung ssd gehad, waar minder data op stond, en die heb ik weer aan de praat gekregen door te formatteren. Deze echter, zit helemaal vol! Aiaiai caramba!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Maak een live usb, boot deze en kijk of je de partities kunt mounten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je kunt hier een bootable usb stick mee maken en daar eens mee opstarten.

Kun je zien of je daar ook die error krijgt.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
pennywiser schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:18:
Maak een live usb, boot deze en kijk of je de partities kunt mounten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
StopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Wat je kan doen is kijken of je deze onder Windows aan de praat krijgt, ik zie in je screen namelijk dat het zelfs NTFS is. Mogelijk gaat het daar al mis.

[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 18-08-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie snelle hulp. Wordt zeer gewaardeerd! Ik ga even naar iemand met een Windows laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13

BoAC

Memento mori

pennywiser schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

Nee niet met Windows. Die probeert slim te zijn. Vorige poster volgen en dmesg in de gaten houden.
Kan zijn dat Linux niet wil minuten omdat een vorige ontkoppeling niet volledig was door een hibernate van Windows. Linux wil dan wel eens weigeren om te mounten.
Met Linux kun je dan nog wel eens wat doen met read only acties 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
BoAC schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Nee niet met Windows. Die probeert slim te zijn. Vorige poster volgen en dmesg in de gaten houden.
Kan zijn dat Linux niet wil minuten omdat een vorige ontkoppeling niet volledig was door een hibernate van Windows. Linux wil dan wel eens weigeren om te mounten.
Met Linux kun je dan nog wel eens wat doen met read only acties 😊
Met Windows kan je dat ook goed recht trekken en native NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Dit is me even een raadsel mensen: Ik stop de ssd in een Windows laptop en daarna weer in die van mijzelf en alles is terug! Had ik die andere van de week dus niet hoeven te formatteren. Weer wat geleerd.

Nogmaals bedankt van een leek. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Native NTFS op Windows.

Maar als je deze disk puur en alleen op Linux gebruikt overweeg dan nog 1 x een format in XFS of Ext4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
pennywiser schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:21:
Native NTFS op Windows.

Maar als je deze disk puur en alleen op Linux gebruikt overweeg dan nog 1 x een format in XFS of Ext4.
Gebruik inderdaad overwegend, eigenlijk helemaal, Linux. Het is dus beter om ext4 te hebben dan NTFS?

[ Voor 8% gewijzigd door StopEcocide op 18-08-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

StopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Gebruik inderdaad overwegend, eigenlijk helemaal, Linux. Het is dus beter om ext4 te hebben dan NTFS?
Op Linux wel ja, maar dan zit je weer met een disk die alleen op Linux werkt. De vraag is dus meer wat je er buiten jouw Ubuntu PC mee doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Oon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Op Linux wel ja, maar dan zit je weer met een disk die alleen op Linux werkt. De vraag is dus meer wat je er buiten jouw Ubuntu PC mee doet
Diskinternals Linux reader for Windows

Andersom heeft Linux evengoed een tool nodig om NTFS te lezen.

Alleen op Linux werkend hoeft dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
StopEcocide schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Dat zou ik dan sterk overwegen ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NTFS lezen/gebruiken is op Linux beter dan met Windows een Linux file system gebruiken.

Maar als je een NTFS schijf met Windows hebt gebruikt en je denkt 'oh, afsluiten is voldoende voor ik de schijf afkoppel', nope, dat is het niet. Want Windows sluit helemaal niet af en houd dus de schijf 'open'. Hierdoor zal Linux het niet read/write kunnen mounten. Wel read-only tenzij er nog wat anders is. Voordat je Windows afsluit is het beter om eerst de schijf netjes veilig te verwijderen.

Gebruik je de disk alleen met Linux dan is een Linux file system een veel betere keus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:33:
NTFS lezen/gebruiken is op Linux beter dan met Windows een Linux file system gebruiken.

Maar als je een NTFS schijf met Windows hebt gebruikt en je denkt 'oh, afsluiten is voldoende voor ik de schijf afkoppel', nope, dat is het niet. Want Windows sluit helemaal niet af en houd dus de schijf 'open'. Hierdoor zal Linux het niet read/write kunnen mounten. Wel read-only tenzij er nog wat anders is. Voordat je Windows afsluit is het beter om eerst de schijf netjes veilig te verwijderen.

Gebruik je de disk alleen met Linux dan is een Linux file system een veel betere keus.
Netjes afkoppelen doe ik eigenlijk altijd. Ik heb de schijven nu geformatteerd in ext4. Bedankt voor je leerzame antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Nog een klein vraagje: Ik krijg het niet voor elkaar om ze voor 100% leeg te formatteren. Er blijft elke keer 1.6% used. Is dit niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal nooit 100% van de ruimte kunnen benutten, want waar moet dan de meta-data staan van het file system wat verteld waar en hoe het is opgeslagen? Die 1,6% zal de inode informatie zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:54:
Je zal nooit 100% van de ruimte kunnen benutten, want waar moet dan de meta-data staan van het file system wat verteld waar en hoe het is opgeslagen? Die 1,6% zal de inode informatie zijn.
Thanks. Duidelijk.

Pagina: 1