Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl
Vraag
Alle reacties
Letterlijk iedere din tijdklok past. Van Chinees en goedkoop tot Europese A-merken.Oxize schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:47:
Mijn ouders zijn sinds kort verhuist naar een nieuw huis. In de tuin stond daar een water-ornament die in de schuur aangesloten is via tijdsklok.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze moet vervangen worden. Liefst een digitale klok, dan met die irritante pinnentjes. Zijn er hier electro-bois/girls die zo weten wat ik moet hebben, en ook niet te duur. Die bovenstaande kost al dik 70 euro. Dat wil ik er niet voor uitgeven. Op amazon.nl staat genoeg goedkopere. Maar welke is de juiste?
En iedere waar naar z’n geld.
Ik zou hier eentje uitzoeken: https://www.sandervunderi...asten/tijdschakelklokken/
Aantal kanalen maakt niet uit? Geen idee wat die aansluitingen U1, U2 en 1,4 en 2 betekenen.Sethro schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:43:
[...]
Letterlijk iedere din tijdklok past. Van Chinees en goedkoop tot Europese A-merken.
En iedere waar naar z’n geld.
Ik zou hier eentje uitzoeken: https://www.sandervunderi...asten/tijdschakelklokken/
https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B082Y7KS9X&psc=1
https://www.amazon.nl/-/e...9&pd_rd_i=B07LCJQXFB&th=1
[ Voor 47% gewijzigd door Oxize op 18-08-2023 23:29 ]
Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl
Iedere tijdklok voldoet zolang die maar op dinrail past. Die eerste in je link is dat, die tweede niet.Oxize schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:18:
[...]
Aantal kanalen maakt niet uit? Geen idee wat die aansluitingen U1, U2 en 1,4 en 2 betekenen.
https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B082Y7KS9X&psc=1
https://www.amazon.nl/-/e...9&pd_rd_i=B07LCJQXFB&th=1
Beide overigens Chinese troep. Koop gewoon een Hager, ABB, Eaton, Theben, oid.
U1 (Legrand) naar A1 (Orno?
U2 (Legrand) naar A2 (Orno)?
rest..... ?
[ Voor 20% gewijzigd door Oxize op 19-08-2023 07:22 ]
U1 (Legrand) naar A2 (Orno)Oxize schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:18:
Ik heb die eerste dan besteld. Ik weet dat het chinees troep (in dit geval Pools) is, maar het is maar voor een waterpompje buiten. Kan je zo vertellen hoe ik de oude overzet op die Orno? Kleuren draden, etc.
U1 (Legrand) naar A1 (Orno?
U2 (Legrand) naar A2 (Orno)?
rest..... ?
U2 (Legrand) naar A1 (Orno)
1 (Legrand) naar 15 (Orno)
4 (Legrand) naar 18 (Orno)
Wat is er eigenlijk defect aan de Legrand klok? Hij loopt zo te zien nog wel.
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 19-08-2023 13:09 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 11:46
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Als je hem op automatic zet, en hij zou op 15 uur aan (om 3uur smiddags aan tot tien uur avonds uit) moeten gaan, blijkt ie altijd al te doen. Na 10 uur blijft ie ook gewoon nog doen, terwijl ie uit zou moeten gaan.Xander schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
U1 (Legrand) naar A2 (Orno)
U2 (Legrand) naar A1 (Orno)
1 (Legrand) naar 15 (Orno)
4 (Legrand) naar 18 (Orno)
Wat is er eigenlijk defect aan de Legrand klok? Hij loopt zo te zien nog wel.
En als je het palletje op 0 zet, zou het geheel uit moeten gaan. Gebeurd ook niet. Alles blijft aan staan ongeacht wat je insteld.
En hoe zeker ben je ervan dat dit aan de klok ligt? Het zou natuurlijk kunnen dat het relais blijft plakken, maar kan het niet zo zijn dat je de werking van deze schakeling niet snapt? Wellicht overbrugt 1 van de fysieke schakelaars het contact van de klok ofzo?Oxize schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 06:14:
[...]
Als je hem op automatic zet, en hij zou op 15 uur aan (om 3uur smiddags aan tot tien uur avonds uit) moeten gaan, blijkt ie altijd al te doen. Na 10 uur blijft ie ook gewoon nog doen, terwijl ie uit zou moeten gaan.
En als je het palletje op 0 zet, zou het geheel uit moeten gaan. Gebeurd ook niet. Alles blijft aan staan ongeacht wat je insteld.
Ik zou 1 en 4 loskoppelen en even met een multimeter het contact doorpiepen voordat ik een conclusie zou durven trekken. De klok vervangen en dan tot de conclusie komen dat het nog steeds niets doet is pas zonde van het geld en de moeite.
En wat moet ik doorpiepen (je moet mij alles in stappen vertellen)?
[ Voor 15% gewijzigd door Oxize op 22-08-2023 08:06 ]
Kijk dan ook of het rode knopje rechtsonder de zaak nog aan en uitschakelt. Als dat werkt ben je ook klaar.Oxize schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:03:
Ik heb 25 jaar ervaring met computers/netwerken, maar in electra (schema's) ben ik een leek. Ik zal vanavond eens kijken. Krijg vanavond dat ding en ben vanmiddag ook aanwezig in me ouders huis. Zal me multimeter eens meenemen.
A'dam PVOutput
Nee, dat werkt ook niet (al getest). Je hebt daar 3 standen. Aan, Automatic en uit. Alles blijft aanstaan, zelf als je hem op uit zet.ericplan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:17:
[...]
Kijk dan ook of het rode knopje rechtsonder de zaak nog aan en uitschakelt. Als dat werkt ben je ook klaar.
• Allereerst even de spanning eraf.Oxize schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:03:
Ik heb 25 jaar ervaring met computers/netwerken, maar in electra (schema's) ben ik een leek. Ik zal vanavond eens kijken. Krijg vanavond dat ding en ben vanmiddag ook aanwezig in me ouders huis. Zal me multimeter eens meenemen.
• Draden van contact 1 en 4 loshalen en even aanraakveilig isoleren (lasklem, kroonsteen, oid).
• Spanning weer erop.
• De multimeter instellen om doorgang te meten ("doorpiepen" of weerstand meten in de laagste schaal). Houdt de meetpennen even tegen elkaar aan, dan meet je een verbinding en weet je hoe je dat herkent (ofwel door een pieptoon of door een meting dicht bij 0 i.p.v. oneindig hoog wanneer er geen verbinding is). Als je hier niet uitkomt laat dan eens een foto van je multimeter zien.
• Wanneer de klok is ingeschakeld, via het tijdprogramma of via de handbediening zou je een verbinding moeten meten tussen 1 en 4, maar juist niet tussen 1 en 2.
• Wanneer de klok is uitgeschakeld zou je een verbinding moeten meten tussen 1 en 2, maar juist niet tussen 1 en 4.
Als dit niet klopt / de schakelstand van de klok geen verschil maakt voor je metingen dan zal de klok idd wel kapot zijn en los je het op met een nieuwe.
Maar stel nou dat je wel meet wat je verwacht, dan werkt de klok blijkbaar nog prima en zul je met een nieuwe klok dezelfde resultaten hebben. Blijkbaar is dan niet de klok het probleem, maar iets anders in de schakeling. Dan vrees ik dat het tijd wordt om er eens een schema van te tekenen.
Ik heb dit soort klokken nog niet vaak zien falen. Persoonlijk zou ik graag zeker weten dat de klok kapot is voordat ik geld ga uitgeven aan een nieuwe. Binnen een paar minuten kun je het zeker weten.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 22-08-2023 11:16 ]
Hoezo ben je dan klaar? Als er een schakelaar parallel over het contact van de klok zit kun je de klok aan- en uitschakelen zoveel je wilt maar dan gebeurt er weinig...ericplan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:17:
[...]
Kijk dan ook of het rode knopje rechtsonder de zaak nog aan en uitschakelt. Als dat werkt ben je ook klaar.
Ik zie een klok, 3 losse schakelaars en een heleboel draad, maar geen idee wat het precies hoort te doen. Misschien is een en ander wel verkeerd aangesloten, wie zal het zeggen? Het is een nieuw aangekochte woning dus over de historie is denk ik weinig bekend?
Ja, dat is dus precies gaande nu. Me ouders hebben dit huis (jaren 80 bungelow villa) gekocht, en volgens de vorige bewoners zou de klok moeten doen. Maar sindsdien we hem aan hebben gezet heeft ie nooit volgens de klok gewerkt. Alleen handmatig via de knop boven. Die overruled alles. Als je die aanzet, dan werken de 3 knoppen onder ook. Zet je bovenste knop uit. Dan werken de 3 knoppen beneden niet meer.Xander schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:15:
[...]
Ik zie een klok, 3 losse schakelaars en een heleboel draad, maar geen idee wat het precies hoort te doen. Misschien is een en ander wel verkeerd aangesloten, wie zal het zeggen? Het is een nieuw aangekochte woning dus over de historie is denk ik weinig bekend?
Ik heb een video gemaakt. Nu lijkt het erop dat de hele klok ontweken wordt.
YouTube: tijdklok waterornament
Tja, het is dus de vraag, hoe hoort dit überhaupt te werken? Moet de pomp lopen als (beide) schakelaars zijn ingeschakeld én de klok? Of dient de schakelaar onder juist om de pomp in te schakelen wanneer de klok is uitgeschakeld? Heb je al eens geprobeerd of je de pomp met de klok krijgt ingeschakeld wanneer de onderste schakelaar is uitgeschakeld?Oxize schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:20:
[...]
Ja, dat is dus precies gaande nu. Me ouders hebben dit huis (jaren 80 bungelow villa) gekocht, en volgens de vorige bewoners zou de klok moeten doen. Maar sindsdien we hem aan hebben gezet heeft ie nooit volgens de klok gewerkt. Alleen handmatig via de knop boven. Die overruled alles. Als je die aanzet, dan werken de 3 knoppen onder ook. Zet je bovenste knop uit. Dan werken de 3 knoppen beneden niet meer.
Ik heb een video gemaakt. Nu lijkt het erop dat de hele klok ontweken wordt.
YouTube: tijdklok waterornament
Heb je nog kunnen bevestigen dat de klok inderdaad kapot was, voordat je deze hebt vervangen?
Als het niet doet wat je verwacht wordt het toch tijd om eens een en ander uit te zoeken. Als je er een schema van zou tekenen kunnen we misschien verklaren waarom het werkt zoals het werkt, en vertellen wat je moet doen om het aan te passen. In dat schema moeten dan in ieder geval alle kabels die op dat kastje zijn aangesloten zijn getekend, de klok, de schakelaars en verder hoe alle draden aan elkaar zitten...

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 23-08-2023 13:50 ]
Nee, die zal waarschijnlijk ook wel goed zijn.Xander schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:47:
[...]
Heb je nog kunnen bevestigen dat de klok inderdaad kapot was, voordat je deze hebt vervangen?
Heb nu nog niet zo de tijd ervoor. Zal binnenkort de bekabeling wel eens nalopen en natekenen en digitaal naar jullie hier aanleveren. Misschie dat het dan wat duidelijker wordt.