Parallel schakelen TP5000 batterij lader

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik heb een lifepo4 batterij lader op basis van een TP5000 laad circuit. Laden gaat met 2A en dat werkt op zich prima, maar de chip zelf en de inductor ernaast worden erg heet. Niet zo heet dat hij gaat throttelen maar niet handig om in een compacte gesloten behuizing te plaatsen. De stroomsterkte waarmee kan worden geladen is in te stellen met een weerstand maar dan duurt het laden natuurlijk weer langer.

Stel dat ik wil blijven laden op dezelfde snelheid, zou ik simpelweg 2 van deze circuits parallel aan kunnen sluiten waarbij elk op bijvoorbeeld 1A laadt? Of zou dat mis gaan met de schakelende output en de inductor?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou het niet doen, ik zou een koelblokje plaaten of toch de stroom minderen.

Op 2A kan hij behoorlijk heet worden: https://lygte-info.dk/rev...1.5A%203.6-4.2V%20UK.html

Overigens zou het niet om de spoel maar om de diode gaan die ook heet wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Het zal inderdaad de diode zijn die het heetst wordt en de componenten eromheen nog wat extra warmte meegeeft. Die kan ik op zich wel vervangen maar ook de IC vind ik te heet, net als de reviewer eigenlijk.

De stroom verminderen ga ik sowieso doen, in het ergste geval moet hij langer aan een lader. Is er nog een specifieke reden waarom je niet 2 laadcircuits naast elkaar zou gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Als je er 2 naast elkaar doet krijg je ze nooit 'exact' hetzelfde aangesloten dus gaat je accu anders laden dan als je 1 chip hebt.

Voorbeeld:
CV van lader 1 staat op 4.15V van lader 2 op 4.17V, op het moment dat de batterij over de 4.15 gaat valt de eerste lader compleet uit (want je gaat over het CV voltage heen) en gaat alleen de 2e nog laden, dan ga je opeens de helft van de snelheid laden voor het hele CV deel.

Erger is dat je ook oscilaties kan krijgen dat 1 de spanning omhoog drukt, de 2e dan de CC in gaat (of al is) en de spanning laat afvallen waardoor de eerste weer de spanning omlaag gooit, de 2e op CC dan de spanning omhoog gooit, etc in een loopje.
Afhankelijk van hoe het interne regelcircuit zit gaat dit prima of krijg je hele rare problemen.

Meestal met meerdere voedingscircuits zit er 'iets' bij wat balancing doet zodat de load netjes verdeeld wordt, dat kan ook in de chip zitten maar niet in de TP5000 als ik zo eens scheef naar de datasheet kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Dat de ene eerder uit gaat dan de ander zou niet uitmaken, dat zijn dan de laatste volts en dat doet niet zoveel in de capaciteit.

Die oscillaties lijken me een groter probleem dus ik houd het bij 1 lader en wat geduld.