Netwerk oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanL1976
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07 08:08
Ik heb een KPN glasvezel aansluiting. Ik zoek naar een veilige stabiele netwerk oplossing met goede WiFi dekking voor 30+ devices.

Mijn woning bestaat uit 3 lagen volledig geïsoleerd dus WiFi komt bijna niet door plafond.

Glasvezel komt uit in meterkast. Ik heb naar de bovenverdieping utp enkelvoudig en hier zit de uitdaging.

Ik overweeg een udr pro / se alleen die past niet in de meterkast. De dream router komt met calculatie al op 75% memory usage. Dat is al aan de max dus.

De udr boven zetten kan alleen kan ik geen trunk maken van de wan poort. De lan poorten heb ik nodig voor de AP’s

Zou een pfsense kunnen zetten voor de udr en alleen de wifi functie gebruiken via lan poorten alleen is dat wel een erg kostbare oplossing.

Zit niet vast aan merken dus wie heeft er een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat wil je exact bereiken? Ja, goede dekking voor 30 apparaten. Maar wat zijn de rest van je eisen?

30 apparaten is alleen een uitdaging als ze ook alle 30 tegelijk veel verkeer veroorzaken. In een thuissituatie is doorgaans max een apparaat per persoon tegelijk druk verkeer aan het genereren, de rest doen overgrote deel van de tijd erg weinig. Dat betekent dat capaciteit nauwelijks een issue is zolang je dekking goed is. Dit kun je met low-end WiFi AP's voor elkaar krijgen.

Vraag is wat jij wilt dat zoveel meer nodig heeft dat je zo'n UDR Pro zou moeten hebben en die ook al plat denkt te trekken. Hoeveel throughput trekken die 30 apparaten samen maximaal? En welke bandbreedte wil je (per device) maximaal over WiFi kunnen halen? Tenslotte: wat zijn specs van 'zwaarste' via WiFi aangesloten apparaat?

Komt bij dat dat natuulijk geen WiFi AP is maar een router. Als je hoge WAN-to-LAN throughput nodig hebt, tikt dat natuurlijk ook aan, maar het is dan relevant om te weten welke snelheden je wilt kunnen routeren. Bovendien: welke KPN apparatuur heb je? Met name welke ONT? Is het AON, GPON of XGS-PON?

Tenslotte: wat voor diensten gebruik je/wil je leveren?
- kijk je KPN TV? Dan moet alles multicast-enabled zijn, dus IGMP snooping goed ondersteunen
- wil je gastennetwerk op de WiFi, of aparte netwerk voor IoT (met 30+ devices gok ik dat er IoT tussen zit)? Dan heb je VLAN support nodig op router, switches en AP's.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 18-08-2023 15:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 20:18
Waarom niet voor een Dream Machine gaan ? Die trekt volledig Gbit met alle filter opties aan.

Deze heeft 8 netwerk poorten en meteen POE waarop je diverse AP's kunt aansluiten. Elke verdieping een eigen AP en opgelost.

Sommige AP's van unifi hebben zelfs 2 maal een UTP aansluiting zodat je kunt door lossen.

En inderdaad wat @dion_b zegt, TV kijken wordt een ander dingetje.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 10:12

BCM

ArjanL1976 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:17:
Ik heb een KPN glasvezel aansluiting. Ik zoek naar een veilige stabiele netwerk oplossing met goede WiFi dekking voor 30+ devices.

Mijn woning bestaat uit 3 lagen volledig geïsoleerd dus WiFi komt bijna niet door plafond.

Glasvezel komt uit in meterkast. Ik heb naar de bovenverdieping utp enkelvoudig en hier zit de uitdaging.
Volgens mij klinkt dit nog steeds niet als een uitdaging. 1 goede ethernet kabel is voldoende om netwerk naar boven te brengen.
Ik overweeg een udr pro / se alleen die past niet in de meterkast. De dream router komt met calculatie al op 75% memory usage. Dat is al aan de max dus.
Ik weet niet wat je hebt ingevuld of hebt berekend maar met 3 of meer AP's komt de dream router echt niet aan veel memory usage.

Buitendat, je zei dat je WIFI het probleem was, ik heb nog niets gehoord over je router. Dus waarom wil je je router vervangen.

Gebruik gewoon de geleverde router en plaats 3 Access Points. Ubiquiti of TP link of iets anders,

De Pro of SE heb je echt niet nodig. Geeft alleen maar heel veel warmte en energieverbruik.
De udr boven zetten kan alleen kan ik geen trunk maken van de wan poort. De lan poorten heb ik nodig voor de AP’s

Zou een pfsense kunnen zetten voor de udr en alleen de wifi functie gebruiken via lan poorten alleen is dat wel een erg kostbare oplossing.

Zit niet vast aan merken dus wie heeft er een idee?
Gezien je taal gebruik en je vragen, zou ik je niet adviseren een oplossing als PFsense te gebruiken. Dit vraagt een hele stijle leercurve.

Probeer het probleem op te lossen: Zoals zo vaak is dit WIFI bereik en de beste oplossing is een multi Accesspoint oplossing. Dat kan UI zijn maar ook TP link. Zorg dat het bedrade AP's zijn en blijf weg van mesh.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanL1976
Ik begon met een fritzbox met een mesh oplossing met fritz repeaters echter had ik hier regelmatig last dat WiFi onvoldoende capaciteit had. Ik heb toen een stap gemaakt naar netgear met een mesh oplossing omdat hier meer capaciteit voor simultaan wifi gebruik in zou zitten. Op zich is dat ook wel zo gebleken alleen is het bereik van het signaal weer teleurstellend.

Ik heb geen details van de kpn glasvezel verbinding. De udm pro / se past niet in de meterkast. Er zit maar 1 utp aansluiting op de plek waar dit ding zou kunnen komen de zolder.

Ergens las ik iets over 2 switches met trunk ertussen. Dus switch in meterkast en switch op zolder. Dan kan je via de trunk alles ontsluiten.

De dream router met een camera, 3 ap’s, doorbel en threat protection komt volgens ubiquity op 75% memory gebruik. Het heeft wel qua formaat een enorm voordeel.

Zonder mesh werken dan via controller maar geen losse ap’s met zelfde ssid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanL1976
Oh en pfsense gebruik ik al maar virtueel voor lab netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanL1976
Het signaal van de rax-43 is buiten veel te zwak maar ook de smart tv heeft soms problemen.

Ik zou nu willen dat het wifi signaal vanuit woonkamer de utp daar zowel de tuin als woonkamer verbeterd. Ik wil de wall outlet vervangen voor een ap op de muur achter tv kast (uit het zicht vd vrouw) zodat tv via kabel kan. Hiermee verlies ik tv kijken via kastje maar dat doen we zo weinig dat de app prima is voor de paar programma’s. Deze devices wil ik ook op de andere verdiepingen. Pc’s daarmee bedraad en alle smart devices en mobiles pakken voldoende wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29
Je wilt goede wifi overal, dan heb je een aantal bedrade accesspoints nodig maar geen router. Die udm heeft hetzelfde wifi bereik als een netgear mesh of wat dan ook.

Heb je overal uto? Kun je niet beginnen de bestaande netgears bekabeld aan te sluiten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40
Mijn Dream Machine Pro SE zit met 8 AP's en ongeveer 50 clients op 70% memory usage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:40
Een 2e kabel aanleggen lijkt dan de enige oplossing

Vlan's kan, maar dan ga je jezelf op de 1e laag limiteren.. want elk pakket moet eerst van meterkast naar zolder, en dan opnieuw van zolder naar verdeelswitch oid .. dus offer je hier 50% bandbreedte op, dat wil je niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je iets meer toelichten dan alleen 30 apparaten als je ook aan het downloaden bent over wifi en je een onbekabeld mesh netwerk hebt. Dan worden de probleem wat duidelijker.
Maar eens een netwerk tekening met al je apparaten. Je router zou ik niet vervangen gezien je vragen heb je een gebrek aan kennis en levert het niets extra.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

misschien een gekke vraag, maar staan die 30 apparaten allemaal op de zelfde woonlaag?

Daar waar je de meeste devices hebt daar trek je een kabel vanaf je router naar toe, daar plaats je een switch en een access point.
Als het verdeeld is over de woonlagen heb je op elke woonlaag een switch nodig en een ap. Omdat het goed geïsoleerd is gebruik je alleen maar de 5GHz band op je wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58
kabel trekken naar iedere woninglaag is de eerste, en daarna gewoon KPN SuperWiFi nemen?

[ Voor 24% gewijzigd door Rolfie op 19-08-2023 11:26 ]

Pagina: 1