iPhone gestolen op festival

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De iPhone 12 van mijn vriendin is vorige week op een festival uit haar tas gestolen :( We hebben meteen gekeken op FindMy, maar daar was ie (uiteraard) direct offline. We hebben die avond meteen "Notify When Found" aangezet, en ook "Erase This Device". De telefoon had een 6-cijferige pincode, dus inloggen door te gokken is onmogelijk. De volgende dag zijn we naar Vodafone gegaan, hebben een nieuwe iPhone 14 gekocht, en direct een nieuwe simkaart meegekregen. De dag daarna de backup van iCloud teruggezet, en alles is weer goed.

Deze morgen kreeg ze ineens een smsje dat de oude telefoon online was gekomen. Een smsje. Dus niet een bericht van Apple, maar vanaf een +40 nummer. Blijkbaar hebben ze het 06-nummer van de simkaart uitgelezen. Na klikken op de link kom je op een pagina die eruit ziet als het ontgrendelscherm van Apple. Doel is uiteraard om op die manier de pincode te ontfrutselen. Heel geraffineerd, maar daar trappen we natuurlijk niet in ;)

Nu mijn vraag: wat kunnen deze criminelen eigenlijk met een gejatte iPhone waar FindMy op aanstaat? Dat is toch gewoon een brick, tenzij je de code hebt? Is er toch een truc om het ding te resetten en er een nieuwe installatie van iOS op te zetten? Kunnen ze nog iets met dat ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Voor zover ik weet is het nu een brick inderdaad, maar voldoende mensen trappen in die pincode truc vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Onderdelen denk ik.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Die truc was echt -heel- geraffineerd, mooi adres ook, iets van findmap.info. Ik denk inderdaad dat het merendeel van de mensen daar gewoon intrapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:43

Snow_King

Konijn is stoer!

Met enkel de pincode kom je alleen in de telefoon, maar hij is nog steeds verbonden met iCloud.

Om de telefoon echt te verwijderen uit iCloud heb je ook het iCloud wachtwoord nodig, pas dan gaat de 'secure enclave' van de iPhone open en kan iemand anders hem koppelen aan zijn iCloud. Tot die tijd is het een brick.

Deze criminelen zijn wat slimmer, maar ik zou je altijd aanraden de pincode van je SIM te verwijderen.

Met een SIM pincode moet je bij het opstarten van de telefoon eerst de SIM unlocken voordat deze verbinding met een netwerk maakt. Als dat niet hoeft kan je geluk hebben dat de telefoon aan gaat (aan de lader) en zo ineens contact met iCloud weet te maken.

Voor nu heb je daar weinig aan bij deze 12, maar je kan er bij die 14 eens over nadenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Slim! Bij fatsoenlijke boeven werkt dat natuurlijk niet, die zullen de simkaart verwijderen voor ze de telefoon uitzetten, maar het geeft je wel een extra kans.

[Edit] Bij nader inzien een slecht idee: ze kunnen met een open SIM peperdure betaalnummers bellen…

[ Voor 24% gewijzigd door joepP op 19-08-2023 14:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Snow_King schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:06:
Met een SIM pincode moet je bij het opstarten van de telefoon eerst de SIM unlocken voordat deze verbinding met een netwerk maakt. Als dat niet hoeft kan je geluk hebben dat de telefoon aan gaat (aan de lader) en zo ineens contact met iCloud weet te maken.

Voor nu heb je daar weinig aan bij deze 12, maar je kan er bij die 14 eens over nadenken.
Euhh... een SIM kaart ZONDER pincode heeft weer als nadeel dat deze te gebruiken is in een ander toestel om te internetten in het buitenland, te bellen naar buitenlandse nummers en om dure 0900 nummer mee te bellen. Je hoort bij diefstal je SIM zo snel mogelijk als gestolen op te geven en dan wordt deze sowieso geblokkeerd. De meeste mensen zitten denk ik niet te wachten op een rekening van een paar honderd euro omdat je hoopt dat de telefoon z'n locatie nog een keer doorgeeft.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
DexterDee schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Euhh... een SIM kaart ZONDER pincode heeft weer als nadeel dat deze te gebruiken is in een ander toestel om te internetten in het buitenland, te bellen naar buitenlandse nummers en om dure 0900 nummer mee te bellen. Je hoort bij diefstal je SIM zo snel mogelijk als gestolen op te geven en dan wordt deze sowieso geblokkeerd. De meeste mensen zitten denk ik niet te wachten op een rekening van een paar honderd euro omdat je hoopt dat de telefoon z'n locatie nog een keer doorgeeft.
Is eSIM hiervoor dan gelijk een handigheid omdat er niets fysieks te verwijderen valt?

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:41
DexterDee schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb dat Vodafone de oude SIM al heeft gedeactiveerd, toch?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

AtomicWing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:36:
Is eSIM hiervoor dan gelijk een handigheid omdat er niets fysieks te verwijderen valt?
eSim lost dit probleem inderdaad op. Die kun je niet zelf activeren in een andere telefoon zonder inloggegevens van je account bij je provider.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:17

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als find My iPhone aanstaat en find netwerk is er geen simkaart nodig of wifi om telefoon te traceren apple devices pingen naar elkaar dan onderling met elkaar daarom wrappen telefoondiefjes telefoon direct in met folie.

Apple tags werken ook zo via Apple eigen "netwerk"

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met enkel de pincode kom je alleen in de telefoon, maar hij is nog steeds verbonden met iCloud.

Om de telefoon echt te verwijderen uit iCloud heb je ook het iCloud wachtwoord nodig,
Helaas heb je aan de pincode genoeg om het iCloud wachtwoord te wijzigen

https://www.zdnet.com/art...n-public-do-this-instead/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zolang jij niks hebt ingevuld op die pagina, is die telefoon een brick voor ze. Of hij gaat gebruikt worden als telefoon voor onderdelen. MIjn vriendin haar telefoon is 2 jaar geleden op dezelfde manier gejat. Alleen deze kwam nog 1x online in nederland en daarna was het stil. Helaas niet meer terug te vinden.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:13
Helaas hebben wij in de vriendengroep hetzelfde meegemaakt. Werd zogenaamd drank over iemand gemorst en weg was de telefoon. Toen het feest afgelopen was zijn we naar de plek waar het gebeurde teruggelopen. Zo vonden we ongeveer een man of 10 allemaal "zoekende" naar hun telefoon.
Find my iPhone stond ook inderdaad snel uit.

Wijze les bij ons in de groep geweest. Telefoon in een tas(je) is no-go en liefst zelfs gewoon in 't kluisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:05
De telefoons die gelockt zijn worden die niet binnen een week uit elkaar gedraaid voor onderdelen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
joepP schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:01:
De iPhone 12 van mijn vriendin is vorige week op een festival uit haar tas gestolen :( We hebben meteen gekeken op FindMy, maar daar was ie (uiteraard) direct offline.
Gelukkig hoeft “uiteraard” hier niet uiteraard te zijn. Je kunt hiet bedieningspaneel uitzetten op het lockscreen. Dan kunnen ze het toestel niet in flightmode zetten zonder dat ze in het toestel zijn. Want dit is doorgaans het eerste wat ze doen.

https://support.apple.com...g%20vanuit%20het%20midden.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
flyyy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:58:
De telefoons die gelockt zijn worden die niet binnen een week uit elkaar gedraaid voor onderdelen?
Meestal wel maar dan hebben ze in ieder geval niet het logicboard, een logicboard zonder lock is namelijk een hoop geld waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Gelukkig hoeft “uiteraard” hier niet uiteraard te zijn. Je kunt hiet bedieningspaneel uitzetten op het lockscreen. Dan kunnen ze het toestel niet in flightmode zetten zonder dat ze in het toestel zijn. Want dit is doorgaans het eerste wat ze doen.

Precies de tip die ik wilde geven. Overigens juich ik Apple wat dit betreft alleen maar toe door alles zo op slot te zetten, zelfs displays horen bij een moederbord en zijn vrijwel onbruikbaar in een andere iPhone.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik kan het nergens mee onderbouwen maar heb het vermoeden dat de bendes apparatuur hebben om iPhones te wipen. Of hebben (immitatatie)logicboards op de plank liggen om toestellen te refurbishen. Het zijn zulke grote bendes die zo'n festival oplopen, waar af en toe iemand van wordt gepakt met 150+ toestellen in de rugzak waarvan de helft iPhones. Als die allemaal alleen voor onderdelen worden gebruikt... Dan moeten dat mega hoeveelheden onderdelen zijn. Waar zijn die dan? Zo vaak gaat een iPhone niet kapot. Maar al die loopjongetjes moeten wel betaald, vervoerd en gehuisd worden, dus ergens is er veel geld mee te verdienen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 19-08-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dennisdn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:53:
Ik kan het nergens mee onderbouwen maar heb het vermoeden dat de bendes apparatuur hebben om iPhones te wipen. Of hebben (immitatatie)logicboards op de plank liggen om toestellen te refurbishen. Het zijn zulke grote bendes die zo'n festival oplopen, waar af en toe iemand van wordt gepakt met 150+ toestellen in de rugzak waarvan de helft iPhones. Als die allemaal alleen voor onderdelen worden gebruikt... Dan moeten dat mega hoeveelheden onderdelen zijn. Waar zijn die dan? Zo vaak gaat een iPhone niet kapot. Maar al die loopjongetjes moeten wel betaald, vervoerd en gehuisd worden, dus ergens is er veel geld mee te verdienen.
Ach, waar denk je waar al die goedkope reparatiewinkels ‘op de hoek’ hun onderdelen inkopen? Een display is niet bruikbaar, FaceID en camera’s volgens mij ook niet meer op andere moederborden, maar een microfoon, accu, buttons en ander klein spul natuurlijk wel.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:55
Een iPhone 12 is toch ook nog zichtbaar in FindMy als deze uitstaat?
Als zijnde een soort AirTag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

joepP schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:03:
Die truc was echt -heel- geraffineerd, mooi adres ook, iets van findmap.info. Ik denk inderdaad dat het merendeel van de mensen daar gewoon intrapt.
Als je de exacte domeinnaam opzoekt kun je na de whois op het domein de registrar een mail doen naar (meestal) abuse@<domein van registrar>. Die zijn best allergisch voor dit soort domeinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:47

Om de telefoon echt te verwijderen uit iCloud heb je ook het iCloud wachtwoord nodig, pas dan gaat de 'secure enclave' van de iPhone open en kan iemand anders hem koppelen aan zijn iCloud. Tot die tijd is het een brick.

Deze criminelen zijn wat slimmer, maar ik zou je altijd aanraden de pincode van je SIM te verwijderen.

Niet slim, je provider kan zien als dit het geval is. Succes met eventuele frauduleuze gesprekken gecrediteerd krijgen.

Destijds was de regel dat er dan niets uitgekeerd werd. Die code zit er niet voor niets op.

Apple’s FMI werkt ook prima als je puur op wifi werkt. Zet je iPhone maar eens uit en lees de melding opnieuw. iPhones staan nooit helemaal uit. Die komen passief tot leven en connecten dan toch even met WiFi en schijnbaar zijn de enkele pakketten dan voldoende om FMI te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Qua onderdelen wordt het wel steeds lastiger omdat Apple steeds meer aan parts pairing doet. Maar er zal nog wel wat bruikbaar zijn.
https://www.ifixit.com/Ne...-kills-independent-repair

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 18:07

ericplan

5180 Wp PV

Marco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:40:
Niet als ze ingepakt worden. https://www.at5.nl/artike...t-aantal-iphones-gestolen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

logix147 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:46:
Niet slim, je provider kan zien als dit het geval is. Succes met eventuele frauduleuze gesprekken gecrediteerd krijgen.
Slachtoffer heeft al nieuwe simkaart en gezien de fake pagina zijn ze uit op de telefoon, niet dat soort gesprekken.
Destijds was de regel dat er dan niets uitgekeerd werd. Die code zit er niet voor niets op.
En hoe lang geleden is 'destijds'? Zou het anno 2023 een slechte service vinden, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
THE_BASE schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Ach, waar denk je waar al die goedkope reparatiewinkels ‘op de hoek’ hun onderdelen inkopen? Een display is niet bruikbaar, FaceID en camera’s volgens mij ook niet meer op andere moederborden, maar een microfoon, accu, buttons en ander klein spul natuurlijk wel.
Dat is juist wat ik een beetje bedoel. Die bel/reparatiewinkels... het zijn er héél veel en op papier lijken ze nog wat te doen ook. Op papier. Want er lopen 2 klanten in de week naar binnen. Dus ik denk niet dat die grote hoeveelheden daar heen gaan.

Misschien een keer leuk voor de Tweakers-redactie om in te duiken voor een mooi artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

Precies de tip die ik wilde geven. Overigens juich ik Apple wat dit betreft alleen maar toe door alles zo op slot te zetten, zelfs displays horen bij een moederbord en zijn vrijwel onbruikbaar in een andere iPhone.
Vind het overigens ook vreemd dat deze setting bij default niet uit staat. Dat zou het allemaal een stuk veiliger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Marco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:40:
Zo'n telefoon gaat gewoon direct een metalen zakje in. Geen radiosignaal wat nog bij die telefoon komt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:17
Dennisdn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Dat is juist wat ik een beetje bedoel. Die bel/reparatiewinkels... het zijn er héél veel en op papier lijken ze nog wat te doen ook. Op papier. Want er lopen 2 klanten in de week naar binnen. Dus ik denk niet dat die grote hoeveelheden daar heen gaan.

Misschien een keer leuk voor de Tweakers-redactie om in te duiken voor een mooi artikel.
Zelfde geldt voor de Turkse kappers en de nagel studio’s. Die schieten als paddestoelen uit de grond en bederft het winkel beeld in veel steden, maar dit is een andere discussie.

Ik zou graag zien dat er een pincode nodig is om een telefoon uit te zetten. Voor de rest hebben ze weinig aan de telefoon op een paar kleine onderdelen na die naar mijn idee bijna nooit vervangen hoeven te worden.

Veel plezier met de nieuwe iPhone.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Als je de exacte domeinnaam opzoekt kun je na de whois op het domein de registrar een mail doen naar (meestal) abuse@<domein van registrar>. Die zijn best allergisch voor dit soort domeinen.
Gaan we doen, thanks. Denk wel dat ze een uurtje later een nieuw domein hebben, maar alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:35
Wat ook gebeurt is dat dieven eerst je inlogcode aflezen door simpelweg naast je of achter je te gaan staan. Daarna nemen ze pas een poging om je telefoon te stelen. Zeker op een festival valt dit niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:47
CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Slachtoffer heeft al nieuwe simkaart en gezien de fake pagina zijn ze uit op de telefoon, niet dat soort gesprekken.

[...]
En hoe lang geleden is 'destijds'? Zou het anno 2023 een slechte service vinden, namelijk.
Beter lezen

Advies word gegeven om VOORAFGAAND aan een mogelijke diefstal je PIN van een simkaart te verwijderen zodat deze automatisch doorstart.

Dat staat niet in lijn met de algemene voorwaarden en komt op hetzelfde neer als je bankpas voorzien met een sticker met de pincode erop.

https://www.kpn.com/w3/fi...380e682fc&contentid=52552

Artikel 24.1
“ moet de SIM-kaart zo goed mogelijk beschermen tegen onbevoegd gebruik, diefstal of beschadiging. De beveiligingscodes van de SIM-kaart moet u geheimhouden”

Of het tegenwoordig nog steeds zo strikt is durf ik niet te zeggen alleen is het technisch geen noodzaak om dit te doen behalve in sommige 4G Backup apparaten en die hebben tegenwoordig zelfs de mogelijkheid de eenmaal ingestelde pin te onthouden.

Je pincode bewust verwijderen met als doel Find My IPhone te laten triggered is technisch niet nodig, elk Apple device kan uit op een bepaalde manier met Apple servers locatie afgeven.

Daarnaast kan de schade die een pinloze simkaart kan opwekken in een paar uur tijd tot in de honderden €€€ lopen vs een telefoon die het niet nodig heeft van €1500 grofweg genomen.

Kortom ERG SLECHT advies, maar dat is elk advies om wachtwoorden en beveiligingen te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
noslen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:48:
Wat ook gebeurt is dat dieven eerst je inlogcode aflezen door simpelweg naast je of achter je te gaan staan. Daarna nemen ze pas een poging om je telefoon te stelen. Zeker op een festival valt dit niet zo op.
Face ID

Maar dan nog, met alleen de pincode, kun je dan de mfi lock erafhalen? Nee toch?

[quote]CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:50:

[...]
[/quote

En waarom zou de provider er voor moeten opdraaien dat criminelen betaal en of dure buitenland nummers gaan bellen?
Nee, bij diefstal of verlies telefoon of Sim, zo snel mogelijk je Sim blokkeren.

[ Voor 33% gewijzigd door ZeRoC00L op 20-08-2023 11:23 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Laatste update: het toestel is online gekomen, en is remote gebricked via FindMy. Ze zullen er dus echt heel weinig aan hebben gehad. Fijn gevoel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:02
Maar geen locatie doorgekregen dus?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

(jarig!)
Donstil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

In jouw link ik niet vinden hoe je dit kunt doen, maar waarschijnlijk bedoel je dit?

https://www.iculture.nl/t...gangsscherm-uitschakelen/

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

In jouw link ik niet vinden hoe je dit kunt doen, maar waarschijnlijk bedoel je dit?

Gelijk even Siri uitschakelen, anders kun je nog zeggen "Hé Siri, zet vliegtuigmodus aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Gelijk even Siri uitschakelen, anders kun je nog zeggen "Hé Siri, zet vliegtuigmodus aan".
Siri kan de vliegtuigstand niet inschakelen zonder dat het toestel unlocked is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCgCop5cwy1OfQ1JtAKth1aixPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6EDcdPMkhNCRUjexQuegljom.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

In jouw link ik niet vinden hoe je dit kunt doen,
Aah verkeerde support artikel geplakt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Siri kan de vliegtuigstand niet inschakelen zonder dat het toestel unlocked is.

[Afbeelding]
Ik was er toch echt van overtuigd dat Siri dat kan met gelockte telefoon en dat is ook zo test ik nu. Maar de toggle van Meldingencentrum schakelt deze functie ook direct uit dus mijn reactie was inderdaad overbodig. Alhoewel ik Siri wel uitgeschakeld heb, zodat ze ook geen andere gekke dingen kunnen doen bij diefstal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 11:25

Nou, misschien moet je deze video dan maar eens kijken :|

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Apple’s iPhone Passcode Problem: Thieves Can Ruin Your Entire Digital Life in Minutes | WSJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Tegelijk zijn dat de dingen die ze ook voor een paar Euro op Aliexpress kunnen kopen, dus nou niet echt waar het grote geld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, ik snap hem. Maar je moet in eerste instantie wel de passcode van de telefoon hebben.

Zolang de dief die niet heeft kan er niets gebeuren.

Bij de TS probeerden ze dus de passcode via een SMS op te vragen, maar zonder die code is de telefoon nog steeds onbruikbaar en gelocked.

Wat je in het filmpje beschrijft is wel een hele smerige truuk, maar daar is wel echt opzet in het spel.

Ik weet niet of de 2FA van Apple hier tegen beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-05-2024

Als ze je pincode hebben kunnen ze ook bij instellingen in je wachtwoord manager komen.

Als je daar ook de wachtwoord code van je Apple account hebt staan kunnen ze wel de telefoon volledig unlocken. Plus ze hebben dan toegang tot al je andere accounts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

BarryButsers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Als ze je pincode hebben kunnen ze ook bij instellingen in je wachtwoord manager komen.

Als je daar ook de wachtwoord code van je Apple account hebt staan kunnen ze wel de telefoon volledig unlocken. Plus ze hebben dan toegang tot al je andere accounts.
Ja, dat beschreef het filmpje hier boven ook.

Maar in de situatie van de TS is dat niet aan de orde. Een iPhone stelen zonder dat je de code hebt maakt het een brick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20

Handig deze info, heb het direct uitgezet.
Je moet het de dieven zo moeilijk mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:57
Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Tegelijk zijn dat de dingen die ze ook voor een paar Euro op Aliexpress kunnen kopen, dus nou niet echt waar het grote geld zit.
Achterkant van je iPhone 12 laten vervangen kost 459 euro bij Coolblue reparatie service. Andere onderdelen ook zomaar tientallen euros of zelfs honderden, denk dat daar nog behoorlijk wat waarde in zit, en vast niet alle onderdelen zijn 'geblocked' door Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

iPhone's zijn zeer geliefd om te stelen inderdaad voor de onderdelen maar je kan ze ook weer softwarematig activeren, dit is lastig maar basis info kan je gewoon uitlezen via iMazing met overlock hoe verder mag je hier niet bespreken op Tweakers maar het komt erop neer dat je telefoon in China/Afrika een goede tweede kans krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Er zijn wel mogelijkheden om sommige types iPhone te ontlocken.
Hier voor zijn forensic tools te koop en deze zijn niet bedoel voor consumenten.
Een bedrijf genaamd Grayshift doet dit. Er wordt gebruikt gemaakt van fouten in de software om het te onlocken.
Verder zal er wel een mogelijkheid zijn om hardwarematig wat te desoldeen van een gestolen iPhone board en dat te resetten.
Dat laatste is een aanname omdat ik hier voor geen parts ben tegen gekomen die ik wel zie voor laptops.

Uit het oogpunt van zakelijkheid moet er wel winst in zitten de dieven nemen een erg groot risico met het stelen van telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Anoniem: 361276 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:16:
iPhone's zijn zeer geliefd om te stelen inderdaad voor de onderdelen maar je kan ze ook weer softwarematig activeren, dit is lastig maar basis info kan je gewoon uitlezen via iMazing met overlock hoe verder mag je hier niet bespreken op Tweakers maar het komt erop neer dat je telefoon in China/Afrika een goede tweede kans krijgt.
Het wordt bij iedere nieuwe generatie van de iPhone steeds moelijker om onderdelen uit te wisselen. Ongetwijfeld zal het bij de iPhone 15 opnieuw nog verder zijn dichtgetimmerd. Op zich vind ik het een goede maatregel om diefstal te ontmoedigen maar een nadeel is dat je niet meer bij Ali op de hoek goedkoop je batterij kan vervangen, maar je altijd naar een dure Apple certified repaircenter moet, zeker na die behoorlijke prijsverhogingen voor het vervangen van je betterij een tijdje terug.
Pagina: 1