Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
Hallo, ik worstel met een wat vreemd probleem qua scherpte/kwaliteit tussen 2 Lumix cameras van verschillende generaties, misschien kan iemand meedenken.

In een ver verleden hadden we een Panasonic Lumix FZ7, die we in "point&shoot" auto modus gebruikten. Die maakte mooie fotos, mooi scherp (zo goed dat er zelfs eentje in de National Geographic is gepubliceerd).

Op een gegeven moment de FZ7 vervangen met een FZ200, die technisch superieur zou moeten zijn. Toch zijn de fotos die daar uitkomen echt minder mooi en scherp. We gebruiken die ook in "point&shoot" auto modus, dus je zou denken dat er geen echt significant verschil zou moeten zijn, of dat de FZ200 zelfs beter zou moeten zijn.

Het valt me vooral op dat de (auto)focus van de FZ200 net niet helemaal lekker lijkt te werken, waardoor de fotos er gewoon minder "scherp" uitkomen. Waar zou dat in kunnen zitten? Gebruikt het een ander autofocus systeem, of is er ergens een bepaalde setting die ik heb gemist?

NB we gebruiken geen RAW, gewoon standaard in the box JPG processing zonder aanpassingen.

bvd! Olaf

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 18-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb ze even bekeken, en ik zie geen reden waarom je fz200 slechtere foto's zou maken anders dan groter zoombereik, maar daar zou de nieuwere sensor met 2x zoveel MP ruimschoots voor moeten compenseren.

Heb je al een gecontroleerde test gedaan? Met beide camera's de instellingen zoveel mogelijk matchen en onder goed licht hetzelfde beeld vastleggen. En dan kijken waar t m in zit.

Wat je ook nog kan doen, is met de fz200 het diafragma helemaal dichtknijpen (in A-stand een zo hoog mogelijk f-getal kiezen, bijv. f16, afhankelijk van wat de camera kan) en dan een witte en egale helder verlichte muur fotograferen. Als er dan allemaal rotzooi ìn de lens zit, zoals bijvoorbeeld spocht, dan zou dat op deze manier zichtbaar moeten worden.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
DirtyBird schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:55:
Ik heb ze even bekeken, en ik zie geen reden waarom je fz200 slechtere foto's zou maken anders dan groter zoombereik, maar daar zou de nieuwere sensor met 2x zoveel MP ruimschoots voor moeten compenseren.

Heb je al een gecontroleerde test gedaan? Met beide camera's de instellingen zoveel mogelijk matchen en onder goed licht hetzelfde beeld vastleggen. En dan kijken waar t m in zit.

Wat je ook nog kan doen, is met de fz200 het diafragma helemaal dichtknijpen (in A-stand een zo hoog mogelijk f-getal kiezen, bijv. f16, afhankelijk van wat de camera kan) en dan een witte en egale helder verlichte muur fotograferen. Als er dan allemaal rotzooi ìn de lens zit, zoals bijvoorbeeld spocht, dan zou dat op deze manier zichtbaar moeten worden.
tnx...de FZ7 hebben we helaas niet meer.

Rotzooi in de lens zou de autofocus kunnen verklooien denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57

DirtyBird

Praktiserend denker

@olafmol dat, of een waas over de foto leggen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8