Ssd kaart 2,5 aansluiten aan pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 15:15
Beste Tweakers, ik heb een vraag aan jullie

Ik heb een ssd kaart gekocht voor mijn computer. Er zat helaas niks bij, maar ik dacht de goede stekker te hebben gekocht. Deze past helaas niet op mijn samsung 870 QVO

Ik had deze kabel gekocht, omdat mijn computer powerkabel al vol zat.

Ik heb op mijn moederbord een 6pins slot vrij voor power. Zie hieronder de foto. Ik heb dus een sata kabel nodig om bestandsoverdracht te krijgen. Maar ik heb dus ook een kabel nodig van ssd naar sata power
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5xPi7lEkGC4Y3FhLtjvKJq773I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asa7a11JPb1yhfVgBfAqrdDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWGuB8vX6Cn0CTbWjsl-uej3teI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdZggpCQy1W94waZSnYUFtkY.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kabel had ik gekocht, maar past niet op ssd schijf:

DeLOCK Strom 15pin SATA ->6pin PCIe

Beste antwoord (via DennisDCT op 23-08-2023 16:55)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Mocht je 'm toch bij willen plaatsen, dan heb je nodig;

https://www.onlinekabelsh...zQ_5zH1lsWUkaAqHdEALw_wcB

en

https://www.onlinekabelsh...VCVULxO2fTo0aAsbGEALw_wcB

De bovenste steek je tussen de bestaande schijf en zijn aansluiting. Je hebt er dan 1 over voor de SSD. De datakabel met weinig pinnetjes druk je op het moederbord.

In Windows zal de schijf dan nog geformatteerd en geinitialiseerd moeten worden. Laat maar even weten of we dat proces even uit moeten typen.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

Weet je zeker dat je voeding niet nog een sata stroomkabeltje vrij heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt data en stroom nodig.
Data gaat in de vorm van een SATAkabel. Zo'n blauwe en oranje die je op je eerste foto laat zien. Stroom gaat via een 15 pins SATA stroomkabel. Het ziet er naar uit dat je op je moederbord de kabels inplugt voor je stroom. Dat is niet heel standaard, maar ook niet echt ongebruikelijk voor OEMs.

Die kabel die je gekocht hebt moet je zeker niet gebruiken, je zult een DELL specifieke kabel moeten halen. Die dingen lijken geen standaard pinout te hebben. Dus ik zou contact met DELL opnemen en zo'n kabel bestellen, om er zeker van te zijn dat je de goede hebt, en je niet je SSD frituurt door een 12V en GND omgewisseld te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:05
Is dat deze kabel?
https://www.megekko.nl/pr...r-SATA-15-pin-6-pin-PCI-E

Zo te zien is dat ding bedoeld om in juist in een SATA power poort te worden gestoken en dan weer in een 6 pins poort voor een GPU.
Oftewel, dat ding frankensteint sata naar pcie power, moet je niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De kabel die je hebt gekocht is om een videokaart van een extra stroomaansluiting te voorzien via een sata-stroomstekker. Los van dat het de verkeerde kabel is, zijn dergelijke kabels niet geschikt voor de hoeveelheid stroom die er door zou moeten kunnen, en zouden wat dat betreft eigenlijk gewoon niet verkocht moeten worden...

Wat je wel zoekt is een specifieke Dell-connector naar een SATA-stroomaansluiting. Een snelle zoektocht op Google levert de kabel met typenummer 'GP2JM' op, maar als je aangeeft welk systeem het precies is valt beter met zekerheid te zeggen of een kabel met dat typenummer echt de juiste is.
Reinier schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:40:
Weet je zeker dat je voeding niet nog een sata stroomkabeltje vrij heeft?
De voeding is waarschijnlijk een Dell-specifiek 12VO-model. Een SSD wil ook graag 5V, en heeft daarvoor het moederbord nodig om die spanning te leveren.

[ Voor 21% gewijzigd door dcm360 op 18-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Het meest simpele is een SATA voeding splitter kabel te nemen.
Of op een andere manier een splitter vanaf de voeding te regelen.

En ja, ik weet dat er allerlei horror verhalen de ronde doen over dergelijke oplossingen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Die connector op het moederbord is er eentje van Dell zelf én het is blijkbaar ook nog afhankelijk van het model moederbord welke kabel de juiste is omdat de volgorde van de pinnetjes niet altijd hetzelfde is... en dan moet je die kabel ook nog zien te krijgen. Oftewel, je extra schijf van stroom voorzien via die connector is denk ik geen goede oplossing.

Heb je helemaal geen connectors meer vrij op de kabels van je voeding? Ook geen 4 pins molex?

Wikipedia: Molex-connector

Als je die nl. nog wel vrij hebt dan kan je een molex naar s-ata adapter halen.

https://www.allekabels.nl...abel/molex-naar-sata.html

Of je haalt een kabeltje die je een paar extra aansluitingen geeft... staan er ook tussen bij bovenstaande link.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 18-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 20:28
Of , als er al een sata - power op je bestaande HDD zit kan je ook nog een sata-splitter zo als deze gebruiken :

https://www.allekabels.nl...power+splitter&lang=nl-nl

Het stroomverbruik van een SSD is uiterst laag dus gaat met een splitter gewoon werken.
Er draait al jaren een oude pc hier op die manier.

Je kan ook proberen de originele DELL sata-kabel te vinden, maar i wish you good luck with that...
Als je ze al kan vinden zijn ze ook dikwijls nog behoorlijk pricy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@DennisDCT
Heb je nog een paar foto's van de complete binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Er zijn zo te zien al 2 sata apparaten aangesloten. Is een van die twee niet toevallig een dvd speler die toch niet gebruikt wordt? In dat geval zou je die kabels gewoon kunnen gebruiken voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Het is inderdaad een dell computer (van mijn moeder) in de computer zit een kleine ssd schijf waar windows opstaat. Dan heb ik op de andere sata nog haar oude ssd kaart gekoppeld. Dus helaas is er niet nog ruimte over. Ik zal even heen rijden om nog meer fotos te maken.

Edit: is dus 1 tb hhd schijf 😝

[ Voor 6% gewijzigd door DennisDCT op 18-08-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Ik heb het zelf verkeerd onthouden.

Er zit nu 1 tb kaart in. Deze hebben ze in windows in 2e gezet, waarom? Geen idee. Maar de kabels die naar cd drive gaan kunnen niet in sd kaart. Ik heb hier wat verduidelijkings foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSkFd_BEatHKzILiWuNSjlNJVOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssECFXsWxHeo61CuRxQov14k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNYdLl9CXrXloRoUQWR4AdcS4Ow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlvsudbCiXJmH0Xg9851vO2W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq6rkGCwUbvUBkDtad7W_gTsvH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPOKmVwyvXFVn6VdknZyJxlQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjUAsohBdivzK2g9Nmlh0jHig_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBWjjXNMznvSFejqOxogBjMl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@DennisDCT
Waarom heb je de SSD nu gekocht? Als het puur voor opslag is, zou ik de oude HHD er lekker uit halen, is maar 1 TB en maakt herrie.
De nieuwe 4TB SSD zou er zo in moeten passen.
Eventueel zou je nog kunnen kijken om een externe HHD doosje te kopen. Voor circa 10/15 euro koop je een lege behuizing waar zo'n SSD direct in past. Voeding en data gaat via 1 USB kabel. SSD/Doosje op de pc leggen en kabel aansluiten en klaar. Als je een versie neemt met een externe voeding erbij kan je je oude HHD nog hergebruiken.

Eventuele andere optie is om de boot-ssd (waar windows op staat) te vervangen voor een groter exemplaar. Maar dan moet je wel alle opnieuw installeren.

Zoals je al hebt gemerkt, dit soort Dell pc's zijn erg lastig om zelf uit te breiden. Er zit gewoon niks extra's op, want dat kost geld.
DennisDCT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Het is puur voor opslag. Mijn moeder verzameld en maakt veel foto’s.

Probleem is dat windows natuurlijk op die schijf staat. Oem versie. 😅
Weet je dat zeker? Ik zie namelijk op het moederbord een m.2 PCIE SSD (die met 2230 ernaast). Daar zit waarschijnlijk windows op.

[ Voor 81% gewijzigd door chrisborst op 18-08-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
chrisborst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:07:
@DennisDCT
Waarom heb je de SSD nu gekocht? Als het puur voor opslag is, zou ik de oude HHD er lekker uit halen, is maar 1 TB en maakt herrie.
Het is puur voor opslag. Mijn moeder verzameld en maakt veel foto’s.

Probleem is dat windows natuurlijk op die schijf staat. Oem versie. 😅
@chrisborst
Je bedoelt dat ik mijn ssd kaart in een module stop en dan aansluit via usb? Dat ik hem extern maak?

Ik heb nog 10 dagen om te besluiten om de ssd kaart terug te sturen. Het leek me niet heel moeilijk om een extra schijf toe te voegen. Maar zo wordt het wel weer bevestigd dat zelf een pc in elkaar zetten (wat ik zelf vroeger wel had gedaan) een stuk beter is in the end.

[ Voor 30% gewijzigd door DennisDCT op 18-08-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 16:05
Eerst eens proberen te clonen? dan merk je vanzelf of windows het accepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDCT
chrisborst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:07:
@DennisDCT
Eventueel zou je nog kunnen kijken om een externe HHD doosje te kopen. Voor circa 10/15 euro koop je een lege behuizing waar zo'n SSD direct in past. Voeding en data gaat via 1 USB kabel. SSD/Doosje op de pc leggen en kabel aansluiten en klaar. Als je een versie neemt met een externe voeding erbij kan je je oude HHD nog hergebruiken.

Eventuele andere optie is om de boot-ssd (waar windows op staat) te vervangen voor een groter exemplaar. Maar dan moet je wel alle opnieuw installeren.

Zoals je al hebt gemerkt, dit soort Dell pc's zijn erg lastig om zelf uit te breiden. Er zit gewoon niks extra's op, want dat kost geld.

[...]

Weet je dat zeker? Ik zie namelijk op het moederbord een m.2 PCIE SSD (die met 2230 ernaast). Daar zit waarschijnlijk windows op.
Dat verklaard waarom er dus in windows 2 aparte schijven staat. Pfffe, ik zit in de zorg en volg alles aandachtig, maar dit soort dingen zijn niet mijn basic stuff zegmaar.

Dat zou dus betekenen dat ik die hhd van 1tb gwn kan overzetten naar 4tb nieuwe ssd.
Ik heb nog een externe schijf liggen met usb. Zodat ik die als tussenschijf kan gebruiken.

Maar dan toch… liefst sluit ik beide aan. Anders ben ik 1 tb opslag kwijt. Maar ik hoef iig niet mijn schijf terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 16:05
Zet dan wel minstens je windows over op de SSD, daar gaat de computer zoveel sneller van worden!!!
Ik zou niet te veel waarde meer hechten aan die oude HHD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Mocht je 'm toch bij willen plaatsen, dan heb je nodig;

https://www.onlinekabelsh...zQ_5zH1lsWUkaAqHdEALw_wcB

en

https://www.onlinekabelsh...VCVULxO2fTo0aAsbGEALw_wcB

De bovenste steek je tussen de bestaande schijf en zijn aansluiting. Je hebt er dan 1 over voor de SSD. De datakabel met weinig pinnetjes druk je op het moederbord.

In Windows zal de schijf dan nog geformatteerd en geinitialiseerd moeten worden. Laat maar even weten of we dat proces even uit moeten typen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
aart93 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:39:
Zet dan wel minstens je windows over op de SSD, daar gaat de computer zoveel sneller van worden!!!
Ik zou niet te veel waarde meer hechten aan die oude HHD
Maak het nou niet nog meer verwarrend dan het is. Er zit helemaal geen HDD in. Windows staat op een M2 kaart.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDCT
Tnx allemaal! Met de splitter en sata kabel uiteindelijk prima gelukt. Had alleen niet de haakse variant. Dus nog de haakse moeten bestellen.
Pagina: 1