Welke "Adviseur" voor de juiste (hybride) warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-05 15:16
Ik ben op zoek naar welke (hybride) warmtepomp het meest geschikt is voor mijn huis, voor mijn "ik wil alles weten gedrag", de betrouwbaarheid, laagste onkosten, hoogste levessduur en allerlei "tweakjes"(bijvoorbeeld laagste modulatie, stil en toch efficiënt).
Volgens mijn kennissen plaatst dit soort vragen me in de categorie Nederlanders die alles willen weten en van alles het beste willen hebben. Zal vast waar zijn.
Nu heb ik een paar 5-tal leveranciers benaderd en geen enkele daarvan vond het de moeite waard om mijn woning te zien en de offerte was binnen 5 minuten binnen. Daarnaast bieden ze allen een Remeha model (Elga Ace 4 of 6 Kw) aan. Bij informeren kennen ze wel andere merken zoals Nibe, Daikin, Mitsubishi, Panasonic, Atag, Viessman etc., maar is de steevaste opmerking dat Remeha de beste is. Daarnaast is er een leverancier die niet eens een warmtepomp wil plaatsen voordat ik alles dichtgeïsoleerd heb.
Mijn vraag is of hier op Tweakers mensen zijn die uit ervaring en door veel leeswerk (ik heb al dagen de verschillende blogs zitten lezen) me kunnen adviseren: zijn er betrouwbare leveranciers die ook echt situationeel en persoonlijk adviseren zonder dat ze je een arm en een been kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door John6871 op 18-08-2023 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Dit forum :-) ?

Ben je hier begonnen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Remeha Elga heeft een cop van 3.34 bij 2/35. Dat is in en in triest, in feite een milieudelict.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Natuurlijk ben ik begonnen met het topic "ik wil een wamtepomp". Niet altijd even makkelijk, maar de conclusie was voor mij wel dat een hybride warmtepomp voor mijn huis uit 1980 met overal dubbel beglazing, spouwmuurisolatie, vloerverwarming op de begane grond en Jaga ltv-radiatoren op verdieping 1 en 2, geschikt is.

[ Voor 4% gewijzigd door John6871 op 18-08-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Een warmtepomp installateur die alleen apparatuur van een (voormalig) cv merk levert. Dat klinkt eerder alsof je tot nu toe alleen omgeschoolde installateurs hebt gebeld en nog geen installateur die dit al jaren doet.

Nu hoeft er niet perse wat mis te zijn met een omgeschoolde installateur, maar in mijn ervaring zijn ze wel vaak minder kundig. Een warmtepomp is toch echt een totaal ander apparaat dan een cv ketel, ondanks dat ze beide hetzelfde resultaat (warmte) produceren.

Ik zou zeggen, lees het eerder genoemde topic eens door, en zoek een installateur die niet omgeschoold is. Het is wat moeilijker zoeken, maar uiteindelijk zijn ze wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:42
John6871 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:34:
Natuurlijk ben ik begonnen met het topic "ik wil een wamtepomp". Niet altijd even makkelijk, maar de conclusie was voor mij wel dat een hybride warmtepomp voor mijn huis uit 1980 met overal dubbel beglazing, spouwmuurisolatie, vloerverwarming op de begane grond en Jaga ltv-radiatoren op verdieping 1 en 2, geschikt is.
Je beseft dat dit betekend dat een volledige warmtepomp de betere optie is dan een hybride?

De vinkjes die je aftikt.
- Vloerverwarming
- Lage temperatuur verwarming op de 1e en 2e etage
- Redelijke isolatie.

oftewel een redelijk geïsoleerd huis welke je op lage temperatuur kan verwarmen is geschikt voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Je bedoelt een volledig elektrische wamtepomp? Hhhmmm, daar heb ik nog niet zo bij stilgestaan. ik ga me daar dan ook maar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Hybride wordt aangeboden omdat “het altijd werkt”

Met geen enkele garantie over hoe goed het werkt.
Om dat te weten dien je evenveel te weten om te kunnen beoordelen of full electric mogelijk is.

Kun je dat laatste niet, dan kun je geen correct advies geven voor geen enkel warmtepomp systeem… hybride of full electric.

Je hebt 100% LTV, dus full electric zou je uitgangspunt moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1