WiFi op zolder via UTP contactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Oxonfire
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08-2023
Hopelijk kan iemand deze leek van een goed advies voorzien, want ik raak door de bomen het bos een beetje kwijt. Ik heb op zolder een UTP contactdoos die verbonden is met mijn router in de meterkast. Alleen is er nagenoeg geen Wifi signaal vanwege betonnen plafonds/muren. Er zitten nog 2 stopcontacten vrijwel naast.

Wat is nou het makkelijkste om een Wifi signaal op zolder te krijgen? Bijvoorbeeld onderstaand lijkt mij overbodig, want ik heb al een ethernet kabel naar zolder lopen.

TP-Link TL-WPA8631P Kit WiFi 1300 Mbps 2 adapters

Maar wat is dan het makkelijkste, goedkoopste en beste? Bestaat er een WiFi apparaatje voor in een stopcontact die ik met een ethernet kabel van internet kan voorzien? Bij voorkeur behoud ik nog de mogelijkheid om vervolgens TV op zolder van bekabeld internet te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blijf ver weg van Powerline, zeker als er al een netwerkkabel ligt. Pak een goed accesspoint en je komt een heel eind.

Wat heb je momenteel als WiFi? Alleen de standaard van je modem of nog iets anders? En wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt ook een Access point aansluiten middels power over ethernet en in de meterkast de boel van stroom te voorzien.

Doorgaans wil je geen access point in je stopcontact, omdat het stopcontact vrijwel nooit de beste plek is.

De TP-Link set zijn powerlan adapters die netwerk over je electriciteitsnet gooien, maar die heb je niet nodig omdat je al een netwerkkabel hebt.

Je wilt een access point met hetzelfde Wifi netwerk als je nu al beneden hebt\
Sommige access points kun je doorlussen zodat je alsnog een netwerkaansluiting over hebt.

Of koop een consumenten router die je in Access Point modus kunt draaien en dan heb je meteen netwerkpoorten en WiFi tegelijk boven.
(Asus, Netgear, TP-Link, ze doen het allemaal wel)

[ Voor 23% gewijzigd door Hann1BaL op 18-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Oxonfire
TERW_DAN schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:34:
Blijf ver weg van Powerline, zeker als er al een netwerkkabel ligt. Pak een goed accesspoint en je komt een heel eind.

Wat heb je momenteel als WiFi? Alleen de standaard van je modem of nog iets anders? En wat is je budget?
Ja, alleen de standaard van mijn modem. Dat was tot voor kort genoeg, want we gebruikten de zolder niet echt alleen is dat nu onze slaapkamer geworden. Budgetrestricties zijn er niet echt, maar bij voorkeur kost het geen honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Oxonfire
Hann1BaL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:35:
Je kunt ook een Access point aansluiten middels power over ethernet en in de meterkast de boel van stroom te voorzien.

Doorgaans wil je geen access point in je stopcontact, omdat het stopcontact vrijwel nooit de beste plek is.

De TP-Link set zijn powerlan adapters die netwerk over je electriciteitsnet gooien, maar die heb je niet nodig omdat je al een netwerkkabel hebt.

Je wilt een access point met hetzelfde Wifi netwerk als je nu al beneden hebt\
Sommige access points kun je doorlussen zodat je alsnog een netwerkaansluiting over hebt.

Of koop een consumenten router die je in Access Point modus kunt draaien en dan heb je meteen netwerkpoorten en WiFi tegelijk boven.
(Asus, Netgear, TP-Link, ze doen het allemaal wel)
Thanks, alleen dan heb ik volgens mij wel een PoE switch nodig ergens? Ik heb nu een switch in mijn meterkast staan en vanuit daar gaat alles dan naar het hele huis. Dat is nu alleen een Linksys LGS108, maar dat is voor zover ik kan lezen geen PoE switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mike Oxonfire schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Thanks, alleen dan heb ik volgens mij wel een PoE switch nodig ergens? Ik heb nu een switch in mijn meterkast staan en vanuit daar gaat alles dan naar het hele huis. Dat is nu alleen een Linksys LGS108, maar dat is voor zover ik kan lezen geen PoE switch?
Dat is inderdaad geen PoEswitch. En tenzij je van plan bent om meerdere apparaten via PoE te gaan voeden zou ik niet gaan investeren in een PoE switch. Veel accesspoints die via PoE gaan hebben ook een PoE injector erbij zitten (of de optie voor). Daar stop je stroom en netwerk in, en gaat er 1 netwerkkabel naar je accesspoint.

Zelf heb ik product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE deze ligen. En dat is gelijk de enige die ik in huis heb, en me vanuti de woonkamer ook op zolder voorziet van WiFi. Echter hangt dat natuurlijk af van je huis. Maar het is niet duur, en werkt gewoon goed. En als je er meerdere wilt zijn ze ook goed te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:26
Als je al UTP op zolder hebt en er zit ook een stopcontact naast is het inderdaad allemaal niet zo moeilijk.
Bestaat er een WiFi apparaatje voor in een stopcontact die ik met een ethernet kabel van internet kan voorzien?
Ja, je bent inderdaad op zoek naar een 'access point'.

Als ik zo vrij mag zijn om bovenstaande antwoorden te combineren/samen te vatten:
- Koop een Router die in 'access point mode' kan draaien (zal vast een speciale naam hebben bij verschillende fabrikanten). Zonder al te technisch te worden: in deze modus worden je apparaten op zolder onderdeel van je hele netwerk in plaats van dat het een separaat netwerk wordt. Dit is handig voor bijvoorbeeld het bedienen van Chromecasts, printers, Spotify speakers, etc.
- Bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pric.../asus-rt-ax58u-v1-v2.html of deze https://tweakers.net/pric.../tp-link-archer-ax55.html
- Plug deze op zolder aan de UTP en stopcontact (het liefst doe je de kabel naar de muur in de "WAN" poort van je router/access point
- Zoek op hoe je de router in access point modus zet. Voor de bovenstaande Asus is dit bijvoorbeeld dit: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015009/
- Done :)
- De netwerkpoorten van deze Asus kun je dan gelijk gebruiken om andere apparaten op zolder van internet te voorzien, bijvoorbeeld je TV.

Uniquiti kan ook zeker (ik heb zelf ook een netwerk hiervan draaien), maar vind ik persoonlijk voor dit soort setups nodeloos complex met de separate controller

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Welke provider heb je?
Een los ap kan roamingcomplexiteit veroorzaken, makkelijker een los ap wat bij je modemrouter hoort van je provider kopen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
matk89 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:07:

- Plug deze op zolder aan de UTP en stopcontact (het liefst doe je de kabel naar de muur in de "WAN" poort van je router/access point
- Zoek op hoe je de router in access point modus zet. Voor de bovenstaande Asus is dit bijvoorbeeld dit: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015009/
Doorgaans, als je een WAN poort op zo'n all-in-one router/AP steekt, dan activeer je doorgaans ook alle router functionaliteit en DHCP (die je in het punt eronder weer gaat uitzetten).

Bij de meeste van dit soort apparaten: als je de kabel in de LAN poort steekt, dan gedraagt het apparaat zich automatisch alleen als AP.
Dan kan je die extra stap (router in access point modus zetten) overslaan.
Meestal heb je 4 LAN poorten.
Er blijven nog 3 poorten over om andere bekabelde apparaten op aan te sluiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:45:
Welke provider heb je?
Een los ap kan roamingcomplexiteit veroorzaken, makkelijker een los ap wat bij je modemrouter hoort van je provider kopen
Dit.

Hier op GoT zitten veel enthousiaste hobbyisten die je graag vertellen over geweldige systemen die inderdaad veel instelmogelijkheden bevatten maar aanzienlijk ingewikkelder zijn om goed in te stellen en/of beheren. Ik schaar daar bijvoorbeeld de Ubiquiti UniFi (die ik zelf als enthousiaste hobbyist met veel plezier gebruik) ook onder. Het is goed spul, maar onnodig complex als je er geen interesse in hebt, en met name de management en updates van UniFi zijn niet altijd zo gelikt. Heb het te vaak zien gebeuren dat iemand om hulp moest roepen nadat zo'n update helemaal de mist in ging. Of hobbyisten die routers pakken en dan routerfunctionaliteit uitschakelen om het als AP in te zetten - wat prima gaat totdat apparaat een keer over z'n nek gaat, factory reset doet en je met twee routers en DHCP servers op zelfde netwerk zit. Snel genoeg gefixed als je het kunt herkennen, zo niet flinke hoofdpijn.

Providers leveren meestal apparaten met weinig opties, maar onder de motorkap zijn ze al jaren even goed als het hobbyistenspul. Komt bij dat ze meestal goedkoper zijn en dat je bij je provider terecht kunt voor support. Details verschillen per provider, maar KPN en Ziggo hebben apparaten die exact doen wat jij nodig hebt.

Enig minput van providers: ze gaan ervan uit dat je correcte terminologie niet kent (en in dit geval klopt dat: wat je zoekt is een Access Point, een apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt), maar in plaats van het correcte aan te leren komen ze met de meest fantasierijke namen voor hun apparaten die je als leek nog steeds niet snapt maar ook nog verwarrend zijn voor de kenners. Maar goed, dat gebeurt met retail spul net zo...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 18-08-2023 13:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Precies. Ik heb onlang gewoon een nieuw TP-link Deco setje gekocht om in 1x van het gezeik af te zijn.
1 als vervanging van m'n huidige isp-router. De andere 3 in AP mode en klaar is Cheesy. Het werk perfect en geen gedoe met combineren van verschillende merken.

Zoiets zou voor TS ook perfect werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cheesy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Precies. Ik heb onlang gewoon een nieuw TP-link Deco setje gekocht om in 1x van het gezeik af te zijn.
1 als vervanging van m'n huidige isp-router. De andere 3 in AP mode en klaar is Cheesy. Het werk perfect en geen gedoe met combineren van verschillende merken.

Zoiets zou voor TS ook perfect werken.
Pas daarmee op... TS noemt ook televisie. Afhankelijk van provider en hoe televisie geleverd wordt (KPN multicast ITV) kan het minder eenvoudig zijn dan het lijkt.

Komt bij dat je goed moet beseffen dat als je een eigen router neerzet, je geen apparaten meer rechtstreeks bedraad op de provider router kunt aansluiten. Zo'n Deco heeft (afhankelijk van model, TP-Link heeft er nogal wat versies) doorgaans maar 2 UTP poorten Dat kun je weer oplossen met switches, maar op gegeven moment is het voordeel van het 'simpele' er wel af.

Laat TS eerst eens aangeven welke provider hij heeft en trouwens welke router hij van hen heeft, dan kunnen we kijken wat handig is. Vooralsnog zou ik veel eerder een enkele AP van de provider (SuperWiFi, WiFi Pod, of wat dan ook) aanraden dan hele netwerk overhoop gooien met eigen (Deco) router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
Fritzbox beneden zetten, en via UTP een Fritz-accesspoint op zolder daarmee verbinden. Inrichten als Mesh.
Werkt bij mij perfect. Super internet in het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Oxonfire
dion_b schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Pas daarmee op... TS noemt ook televisie. Afhankelijk van provider en hoe televisie geleverd wordt (KPN multicast ITV) kan het minder eenvoudig zijn dan het lijkt.

Komt bij dat je goed moet beseffen dat als je een eigen router neerzet, je geen apparaten meer rechtstreeks bedraad op de provider router kunt aansluiten. Zo'n Deco heeft (afhankelijk van model, TP-Link heeft er nogal wat versies) doorgaans maar 2 UTP poorten Dat kun je weer oplossen met switches, maar op gegeven moment is het voordeel van het 'simpele' er wel af.

Laat TS eerst eens aangeven welke provider hij heeft en trouwens welke router hij van hen heeft, dan kunnen we kijken wat handig is. Vooralsnog zou ik veel eerder een enkele AP van de provider (SuperWiFi, WiFi Pod, of wat dan ook) aanraden dan hele netwerk overhoop gooien met eigen (Deco) router.
Provider is KPN en loopt verder gewoon via Experia box met nog een switch ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59
TP link omada access point via PoE zou ik pakken,de EAP 653 werkt prima, zit alleen geen voeding bij, dus PoE voeding nodig, dit kan via een PoE injector, of PoE switch.

KPN TV via de LG app over wifi werkt prima, voor de KPN settop boxen zul je toch echt bekabeld met een switch die IGMP snooping ondersteund moeten gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:46

Peetman

Tjah....

Mike Oxonfire schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Provider is KPN en loopt verder gewoon via Experia box met nog een switch ertussen.
Dan zou ik bij KPN kijken voor wat zij noemen: Superwifi
https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
KNed schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:55:
Fritzbox beneden zetten, en via UTP een Fritz-accesspoint op zolder daarmee verbinden. Inrichten als Mesh.
Werkt bij mij perfect. Super internet in het hele huis.
Waarom nog mesh als je AP al bedraad is aangesloten? Heb je nog meer APs die niet bedraad zijn aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:56
Als het alleen de zolderkamer betreft is een relatief klein AP ook voldoende:
uitvoering: TP-Link EAP230-Wall

Als je huidige netwerkaansluiting in een standaard WCD zit past dit AP daar precies in. Dat geeft een perfecte WAF-factor. Geen schotels aan de muur of plafond. Gewoon heel strak in de WCD. Wel POE om aan te sturen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mike Oxonfire schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

KPN heeft intussen 12 verschillende Experiaboxen, waarbij het nogal uitmaakt voor wat je nodig hebt of je een 10A/12 hebt danwel iets ouders...

Bij een van de nieuwste twee kan SuperWiFi samenwerken met de Experiabox en heb je er maar eentje nodig. Bij een oudere is dergelijke samenwerking niet nodig en heb je twee SuperWiFi apparaten nodig, waarbij de tweede beneden de WiFi van de router vervangt (die bij installatie uitgeschakeld wordt)/

Mbt switch: de LGS108 ondersteunt geen IGMP snooping, dus kan problemen geven icm KPN ITV. Als het nu goed gaat zal het in zelfde configuratie dat ws blijven doen, maar als je eea moet verhangen is dat iets om alert op te blijven. Worst-case moet je het vervangen door een switch die wel IGMP snooping aankan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:41
dion_b schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

KPN heeft intussen 12 verschillende Experiaboxen, waarbij het nogal uitmaakt voor wat je nodig hebt of je een 10A/12 hebt danwel iets ouders...

Bij een van de nieuwste twee kan SuperWiFi samenwerken met de Experiabox en heb je er maar eentje nodig. Bij een oudere is dergelijke samenwerking niet nodig en heb je twee SuperWiFi apparaten nodig, waarbij de tweede beneden de WiFi van de router vervangt (die bij installatie uitgeschakeld wordt)/

Mbt switch: de LGS108 ondersteunt geen IGMP snooping, dus kan problemen geven icm KPN ITV. Als het nu goed gaat zal het in zelfde configuratie dat ws blijven doen, maar als je eea moet verhangen is dat iets om alert op te blijven. Worst-case moet je het vervangen door een switch die wel IGMP snooping aankan.
Mijn ouders hebben een KPN V8 Box, en op de 1e etage een schotel (superwifi2, zwarte uitvoering).
In de KPN V8 modem staat wifi gewoon aan, werkt prima i.c.m. die schotel.
(wat ik wil zeggen : wifi blijft gewoon actief in de V8 modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EverLast2002 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Mijn ouders hebben een KPN V8 Box, en op de 1e etage een schotel (superwifi2, zwarte uitvoering).
In de KPN V8 modem staat wifi gewoon aan, werkt prima i.c.m. die schotel.
(wat ik wil zeggen : wifi blijft gewoon actief in de V8 modem).
Ja, dat kan, maar nee, moet je niet willen. Instructie KPN is duidelijk: WiFi op oude Experiabox moet uit bij SuperWIFi.

Dat laatste is namelijk managed WiFi dat centraal beheerd wordt voor je. Die Experia v8 is onbeheerd en dus vanuit perspectief management is dat een rogue AP. Kan goed gaan, maar kan ook dat ze elkaar actief tegen gaan werken. Daarom dus advies KPN om dat niet te doen en bij installatie de WiFi op oude Experia uit te schakelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
AapBart schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Waarom nog mesh als je AP al bedraad is aangesloten? Heb je nog meer APs die niet bedraad zijn aangesloten?
Het gemak dat het AP alle gegevens (en wijzigingen daarin) overneemt van de Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tip: ff KPN wifimanager draaien op zolder, krijg je vaak leuke kortinf op superwifi(2).

Inpluggen en gaan :) voordeel is dat het ap 2 poorten heeft dus je bedrade verbinding blijft behouden zonder extra switxh

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Oxonfire
Iedereen bedankt voor alle input! Heb uiteindelijk 2 superwifi punten van KPN gehaald en het werkt als een zonnetje!
Pagina: 1