Samsung 980 Pro 1TB kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07
Mijn Gigabyte B550 Aorus Elite V2 mobo is voorzien van een Samsung 970 Evo Plus 500 Gb met 25TB ervaring. Ik draai met Windows 11 pro. Nu de SSD prijzen zo laag zijn, vraag ik mij af of het zinvol is om een upgrade te doen naar een Samsung 980 Pro 1 TB. Met andere woorden, ga ik in de praktijk het verschil merken?
Ik ben geen gamer, maar vind het wel prettig als taken zoals opstarten, kopieren en uitpakken lekker vlot verloopt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zou meteen doorpakken en een 2TB SSD halen.
Liever "ok" 2TB dan "razendsnel" 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@Thomg 2TB heb ik eigenlijk niet nodig, opslag doe ik op mijn nas. Mijn vraag is toch of ik een significant verschil ga merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In opstarttijd? Minder dan seconde verschil.
In opslaan van die 1 tb dataset? Ja dat scheelt wel.

Wat ga je ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@99ruud99 Ik doe er geen heel spannende dingen mee. Multitasken, foto bewerken, video's knippen, schaakprogramma dat veel eist van de processor, tv kijken, youtube, downloaden nieuwsgroepen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nuttig, nee
leuk, ja

doen als je het geld over hebt, hobby's kosten nu eenmaal geld.

ik heb geen 16 core cpu nodig, maar het was leuk om het systeem te bouwen.
ik heb geen Mo-ra3 420 nodig. maar het was leuk om te doen..

[ Voor 43% gewijzigd door jack zomer op 18-08-2023 11:13 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Daarvoor zou ik het niet doen. De stap van 970+ naar 980 pro ga je in praktijk niet echt merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@jack zomer Het scheelt 44% performance, ik denk dat ik hem ga kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Ik heb inmiddels een nieuwe ssd in huis: de Samsung 990 Pro 1Tb i.p.v. de eerder genoemde 980. Na een paar dagen gebruik moet ik zeggen dat de reactietijd van het systeem behoorlijk is toegenomen. Het voelt allemaal veel vlotter en dat merk je ook bij het oproepen van webpagina's.
De opstarttijd is een stuk korter geworden: voorheen 16 sec. na het indrukken van de powerknop is het nu een luttele 7 sec volgens Glary Utilities.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz42ydeDSzLJFC0i5QP849krGCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kzACmHrk3VVby0zaQVt93aCH.png?f=user_large

De oude windows 11 installatie is gecloned via de Samsung software, dus ik kan het goed vergelijken.
Ik heb de smaak te pakken en ga het geheugen morgen uitbreiden van 16 naar 32 Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Het lijkt me zeer sterk dat je zoveel verschil merkt, tenzij je oude SSD echt flink versleten was. En al helemaal bij zoiets als dit:
Het voelt allemaal veel vlotter en dat merk je ook bij het oproepen van webpagina's.
Bij een webpagina van een paar MB doet je SSD zo goed als niks, dus hiervan weet ik 99,9% zeker dat het een placebo-effect is.

Maar goed, ook het placebo-effect is een effect, dus mooi dat je blij bent met je upgrade :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wat aan de late kant maar, producten vergelijken op specs is hier handig ...
https://tweakers.net/pric.../1854596;1303748;1601832/

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@eheijnen Bedankt voor je link naar de vergelijking. Die klopt niet helemaal, want de oude en inmiddels verkochte ssd was een 970 evo plus van 512 gb . Die is theoretisch wat minder snel.
In de praktijk geeft de nieuwe 970 Pro een enorme boost in de snelheid. Dat merk ik vooral bij het parren en (un)rarren van grote bestanden. Dat gaat nu in een oogwenk, heel fijn. Een opstarttijd van 7 seconden is ook prettig.
Het scepticisme van @Hahn kan ik helaas niet delen met hem, want dit is een serieuze upgrade.

[ Voor 5% gewijzigd door Rocketman op 26-08-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Opstarttijd kan wel schelen, maar 35 seconde opstarttijd is absurd. Ik deel de mening dat je ssd mogelijk niet goed meer was.

Normaal zit je zo'n 10-15 seconde opstarttijd met een SSD.
Opstarttijden van webpagina s zou je niet echt verschil in moeten merken, hooguit als je gigantische bestanden upload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
99ruud99 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:48:
Opstarttijd kan wel schelen, maar 35 seconde opstarttijd is absurd. Ik deel de mening dat je ssd mogelijk niet goed meer was.

Waar haal je 35 seconden vandaan? TS zegt dat z'n opstarttijd van 16 naar 7 seconden gegaan is:
Rocketman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:17:

De opstarttijd is een stuk korter geworden: voorheen 16 sec. na het indrukken van de powerknop is het nu een luttele 7 sec volgens Glary Utilities.

[Afbeelding]

[ Voor 36% gewijzigd door Hahn op 26-08-2023 09:50 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
99ruud99 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:48:

Opstarttijden van webpagina s zou je niet echt verschil in moeten merken, hooguit als je gigantische bestanden upload.
Volgens Samsung Magician waren er geen gebreken of defecten en had de ssd tot nu toe slechts 10 Tb verwerkt. Een opstarttijd van 7 sec. met een bestaande installatie is ook niet beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Waar haal je 35 seconden vandaan? TS zegt dat z'n opstarttijd van 16 naar 7 seconden gegaan is:

[...]
Huh wow geen idee, raar.
Pagina: 1