Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-03 09:45
Mijn vraag
...

Voor mijn zwart-wit afdrukken in A4-formaat op glanzend fotopapier van 210 grams ben ik op zoek naar een goede printer die echt heel mooie zwart-wit foto's kan afdrukken. Hierbij hanteer ik diepzwarte waardes in CMYK - C = 50; M = 40; Y = 40 en K = 100 -.

Welke printer is echt een aanrader?

Ik wil het liefst een Canon printer. Aangezien de inkjetmarkt wordt overspoeld met allerlei soorten en maten, ben ik op zoek naar een degelijk advies.

Ik werk met Adobe Photoshop en Adobe Lightroom.
Verder heb ik een ASUS Vivobook met 16 Gb intern geheugen en een AMD Ryzen 7 processor. Zeer geschikt voor fotobewerking.

Beste antwoord (via Arend1966-Foto op 18-08-2023 12:57)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Er bestaat een modificatie voor Canon Pro printers.
Dan vervang je alle kleurpatronen door grijstinten.
Er komt dan software bij die een zwartwitfoto vertaalt in kleuren waardoor de printer de juiste cardridge aanstuurt voor de goede grijstint. (Hij denkt bv dat hij geel aanstuurt terwijl het in werkelijkheid lichtgrijs is).

Dat zou je kunnen doen met een tweedehands printer.

Ik heb zelf de Canon G550, een printer met 6 inkttanks waaronder grijs en zwart. Ik begrijp uit een YT review dat de grijscardridge niet gebruikt wordt om beter zwart-wit af te drukken, maar om betere kleuren te krijgen.
Ik ken geen printers die af-fabriek specifiek voor zwart-wit zijn. Dat lijkt me een hele kleine markt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:55

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Als je echt specifiek voor zwart-wit afdrukken wilt gaan zou ik altijd kijken naar een printer die (meerdere tinten) grijs als inkt heeft.
Vooral Epson doet dat (volgens mij).

Deze kwam ik altijd tegen toen ik hier naar keek:
https://www.epson.nl/nl_N...surecolor-sc-p700/p/29578
Los van de marketing-praat ("...en verbeterde overcoating-technologie voor diepere zwarttinten (BEO) voor betere details en texturen in zwarte velden zorgen voor de diepere zwartintensiteit en betere overgangen, betere zwarttinten en een verminderde korreligheid.")... dit is zijn inktpalet: Fotozwart, Matzwart, Cyaan, Lichtcyaan, Geel, Levendig magenta, Levendig lichtmagenta, Violet, Grey, Light Grey

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-03 09:45
Heel veel dank! Hij is wel prijzig en voor professionele fotografen bedoeld. Ik hoop dat ik meerdere reacties krijg en tips van een betaalbaarder product. (Als die er is voor een lager budget).

[ Voor 85% gewijzigd door Arend1966-Foto op 18-08-2023 10:22 . Reden: Toevoeging commentaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:55

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Arend1966-Foto schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:16:
Heel veel dank! Hij is wel prijzig en voor professionele fotografen bedoeld. Ik hoop dat ik meerdere reacties krijg en tips van een betaalbaarder product. (Als die er is voor een lager budget).
Wat is je budget?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dag @Arend1966-Foto :) Zou je wat meer informatie willen geven? Budget is zoals genoemd wel handig, maar we willen graag weten wat je zelf al gevonden hebt en wat daar wel of niet aan voldoet. Hier op Tweakers zoeken mensen graag met je mee naar de beste oplossing, maar tot dusver neigt het wel heel erg naar 'dit wil ik, ga voor mij op zoek'.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Er bestaat een modificatie voor Canon Pro printers.
Dan vervang je alle kleurpatronen door grijstinten.
Er komt dan software bij die een zwartwitfoto vertaalt in kleuren waardoor de printer de juiste cardridge aanstuurt voor de goede grijstint. (Hij denkt bv dat hij geel aanstuurt terwijl het in werkelijkheid lichtgrijs is).

Dat zou je kunnen doen met een tweedehands printer.

Ik heb zelf de Canon G550, een printer met 6 inkttanks waaronder grijs en zwart. Ik begrijp uit een YT review dat de grijscardridge niet gebruikt wordt om beter zwart-wit af te drukken, maar om betere kleuren te krijgen.
Ik ken geen printers die af-fabriek specifiek voor zwart-wit zijn. Dat lijkt me een hele kleine markt.
Pagina: 1