Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:06
Onze kinderen van 9 worden steeds zelfstandiger, ze hebben bv. net een huissleutel gekregen. Doordat ik een nieuwe baan heb is er minder vaak iemand thuis, dus het wordt tijd voor een mobiele telefoon. Maar: geen smartphone; het is voor bereikbaarheid, het is geen speelgoed.

Ik heb wat overwegingen, waardoor ik maar geen goede keus kan maken.

* 2G of 4G? 2G gaat eruit, maar 4G lijkt er altijd voor te zorgen dat de accu maar kort mee gaat.
* micro-USB of USB-C? We zijn (eindelijk) een USB-C only huishouden, maar de dumb phones die ik vind hebben allemaal micro-USB :(
* whatsapp? Dit zou wel verdomd makkelijk zijn, maar dumb phones die dat hebben komen dan ook vaak weer met een Youtube app enz zonder evidente mogelijkheid dit "hard" uit te zetten.

Dus, wil ik met dit wensenpakket te veel?

* 4G vanwege toekomstbestendigheid
* lange accuduur zodat we dat niet te veel hoeven managen
* camera, liever niet, maar hij er op zit is het zeker geen dealbreaker
* whatsapp zou mooi zijn ALS het maar geen andere internet-apps heeft (of die zijn uit te zetten)
* USB-C zou mooi zijn maar ik reken er niet op

Heeft iemand een idee? Ik zit al dagen te googlen, en reviews te lezen, maar ik kom er maar niet uit. De Nokia 105 4G (2023) zou in theorie wel wat zijn, maar als ik dan in de helft vna de reviews lees dat de accu maar kort meegaat dan valt die alweer af :( En zo is er altijd wel wat.
* Prijs.. tsja, ik heb voor bovenstand wensenpakket wel wat over, maar het moet niet te gek worden

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Nokia 3310!
whatsapp en voor rest dumb

• JeroenH
99ruud99 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:26:
Nokia 3310!
whatsapp en voor rest dumb
Heb je een linkje naar deze specifieke versie? Ik kan geen versie van de 3310 met whatsapp vinden. Thanks!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelfde als voor de gemiddelde oudere: uitvoering: Nokia 225 4G Zwart

Zelfde OS als de genoemde 3310. Maar ook de zelfde limited support voor WhatsApp. Dus: zou kunnen werken, maar YMMV.

WhatsApp is er voornamelijk op Android en iOS. De rest wordt nauwelijks supported of onderhouden.

Als WhatsApp echt heel gewenst is zou ik kijken naar een dichtgespijkerde Android telefoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:01
Wil je WhatsApp zodat ze met vriend(innet)jes kunnen appen, of alleen met jullie? Want dat laatste zou je ook nog kunnen oplossen met een belbundel tje met veel/onbeperkt sms'en.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:30
Zo'n telefoon hoeft toch maar een jaar of 3 mee te gaan? Wanneer ze naar de middelbare school gaan willen ze met hun vriendjes kunnen communiceren.

Wij hebben het met simpele smartphones gedaan zonder data-abbo. Dat scheelde ook al veel gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:08

Opx

Wat je ook kan overwegen is een Android telefoon en deze beheren met Family Link. Je maakt een Google account aan voor je kind en dan vervolgens kun je apps blokkeren die niet gebruikt mogen worden.

Ook kun je een tijdslimiet instellen voor gebruik van de telefoon. Als deze verstreken is kan er alleen nog maar mee gebeld worden.

Kortom je hebt controle op wat er met de smartphone kan, je kunt whatsapp gebruiken en daarboven op ook nog de locatie zien.

• JeroenH
Bedankt voor de tip, maar ook bij dit model weer: een flink deel van de online reviews klagen over slechte accu-levensduur, en dat is wel een primaire wens.....
Compuchip87 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:41:
Wil je WhatsApp zodat ze met vriend(innet)jes kunnen appen, of alleen met jullie? Want dat laatste zou je ook nog kunnen oplossen met een belbundel tje met veel/onbeperkt sms'en.
Met ons, met de oma's en opa's enz... Whatsapp is helaas de de facto standaard daarvoor. Maar met SMS moet dat ook lukken.
Highland schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:42:
Zo'n telefoon hoeft toch maar een jaar of 3 mee te gaan? Wanneer ze naar de middelbare school gaan willen ze met hun vriendjes kunnen communiceren.

Wij hebben het met simpele smartphones gedaan zonder data-abbo. Dat scheelde ook al veel gebruik.
Is zo, maar ik wil het "speel-appeal" van deze toestellen zoveel mogelijk wegnemen. Het is voor communicatie ("ik heb een lekke band", "ik ga bij een vriendje spelen", dat soort dingen). Plus, ook simpele smartphone zijn niet goedkoop. Het gaat er wel om twee :)
Opx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:43:
Wat je ook kan overwegen is een Android telefoon en deze beheren met Family Link.
Ja dat is inderdaad een optie (en Family link hebben we al op hun tablets), maar zie mijn antwoord hierboven waarom we geen voorkeur hebben voor een smartphone, al dan niet dichtgetimmerd.

Ik denk dat ik toch maar voor een 2G Nokia ga, en er maar van uitga dat tegen de tijd dat het 2G netwerk eruit gaat (zal vast nog een keer uitgesteld worden door protesten) ze toe zijn aan een smartphone. Dan maar bijdragen aan onnodige e-waste.....

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 20:43

Klippy

Still Game

JeroenH schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ook bij dit model weer: een flink deel van de online reviews klagen over slechte accu-levensduur, en dat is wel een primaire wens.....
De specs zeggen 360 uur standby. Laten we uit gaan van de helft daarvan in praktijk, 180 uur. Dat is nog steeds een week. Het is geen speelgoed zei je al, maar laten we zeggen dat ze hem veel gebruiken en je hem om de dag moet opladen.
Hoe erg is dat dan echt? Maak er een routine van, want ze moeten toch leren om gaan met hun spullen, dus niet in de jas/tas laten zitten, elke middag bij thuiskomst op een vaste plek in de hal leggen en weer meenemen zodra je de deur uit gaat.
Dan plug je ze elke avond in aan een daarvoor bestemde lader in de hal en boeit die accu duur niet veel toch? Hun smartphones over een paar jaar gaan de dag ook maar net halen.
Ik zou me daar niet blind op staren, het is even wennen, verder niks.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:23

Fiber

Beaches are for storming.

Het 2G netwerk van T-Mobile is er al uit...

Ik heb voor een wat oudere kennis pas een uitvoering: Cat B40 Zwart gekocht. Weet nog niet hoe hij bevalt. Is voor incidenteel gebruik. Ding is wel groter dan je verwacht. maar dat was in mijn geval alleen een voordeel.

Een 50plusmobiel abo kost 5 Euro per maand inclusief onbeperkt bellen en sms

Maar ik zou ze geloof ik een tweedehands iPhone SE geven. Het schermpje daarvan is zo klein dat je er toch geen uren naar gaat zitten staren lijkt mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Is zo'n horloge met belfunctie niet een optie? Nog nooit in verdiept, maar misschien werkt dat wel?

• JeroenH
Klippy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:59:
De specs zeggen 360 uur standby. Laten we uit gaan van de helft daarvan in praktijk, 180 uur.
Ik lees reviews die beweren nog geen 2 dagen te halen... dat stemt me niet gerust. Het zal geen telefoon zijn waar ze de hele tijd mee bezig zijn, maar hij moet niet leeg zijn als we hem na een paar dagen pakken. Ik zie het met een kinder-smartwatch die we een tijdje geleden gekocht hebben, met ditzelfde doel in gedachten. Elke keer als we hem nodig hebben is dat ding leeg. Past gewoon niet bij onze use case.
Fiber schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:59:
Het 2G netwerk van T-Mobile is er al uit...
Yes, is me bekend, ik ga dan ook voor Vodafone, via 50+ die je hieronder al noemt. Maar Vodafone is wazig over wanneer 2G er uit gaat. Ik reken er maar op dat het langer duurt dan "eind 2024" waar ze naar hinten.
Ik heb voor een wat oudere kennis pas een uitvoering: Cat B40 Zwart gekocht. Weet nog niet hoe hij bevalt. Is voor incidenteel gebruik. Ding is wel groter dan je verwacht. maar dat was in mijn geval alleen een voordeel.
Ik denk dat het Nokia 105 Neo gaat worden. 2G, lange accuduur, alleen bellen en SMSen.
BvZwolle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:04:
Is zo'n horloge met belfunctie niet een optie? Nog nooit in verdiept, maar misschien werkt dat wel?
Hebben we, maar heeft een minuscuul batterijtje, altijd leeg als hij nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Ik snap het wel. Als je een smartphone koopt en dichttimmert, dan kun je erop wachten dat ze er toch manieren op vinden om hun dingen te kunnen doen. 9 jaar is daar nog wel wat te jong voor zonder toezicht. En je kinderen krijgen onvermijdelijk vrienden die een smartphone hebben waarop ze wel kunnen youtuben, dus dan wordt het een constante discussie of die beperkingen er nu eindelijk eens af mogen. Met een dumbphone voorkom je dat.

Maar als die dumbphone ook moet kunnen whatsappen, maak je het jezelf alweer heel moeilijk. Want als je kunt whatsappen, dan kun je ook Signal, Telegram, Discord etc gaan verwachten en dat wilde je nu net weer niet. De gesuggereerde Nokia lijkt een goed tussenvoorstel. Er zijn ook nog wel dumbphones te krijgen voor senioren, bijvoorbeeld deze. Maar dan moet je wel hopen dat je kinderen er niet achter komen dat je hierop stiekum wel kunt youtuben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik verplaats het topic even naar Aankoopadvies, aangezien het dat is :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En in plaats van een telefoon een smartwatch met tracking en 'nood' nummers? Zoiets als van one2track? Is dat een optie?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
PaT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:56:
En in plaats van een telefoon een smartwatch met tracking en 'nood' nummers? Zoiets als van one2track? Is dat een optie?

Plus, nog een (klein) aspect: het diefstal-aspect. Een dumb phone lijkt mij nauwelijks aantrekkelijk voor diefstal, wie wil dat nou nog? Smartwatch en dichtgetimmerde smartphone wat meer...

Maar ik ben eruit: dit weekend bestel ik die twee Nokia 105 Neo's, twee onbeperkt bellen/SMS'en abonnementen van 50+ er op, en dat is het dan wel voor de komende +/- twee jaar. Daarna zien we wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34
JeroenH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Plus, nog een (klein) aspect: het diefstal-aspect. Een dumb phone lijkt mij nauwelijks aantrekkelijk voor diefstal, wie wil dat nou nog? Smartwatch en dichtgetimmerde smartphone wat meer...

Maar ik ben eruit: dit weekend bestel ik die twee Nokia 105 Neo's, twee onbeperkt bellen/SMS'en abonnementen van 50+ er op, en dat is het dan wel voor de komende +/- twee jaar. Daarna zien we wel weer.
Ligt het probleem er niet in dat er niet consequent naar die dingen wordt gekeken? Want je geeft bij alles aan dat het continue leeg is. En als je een telefoon die een week meegaat niet regelmatig oplaadt, is ie ook leeg als je hem nodig hebt :+ Dat klinkt bij mij dan ook meer als iets dat geleerd moet worden en niet iets dat echt een probleem is.

Ik zou dan ook juist eerder voor een wat slimmere phone met family-link gaan. Daar kunnen ze langer dan die 2 jaar mee doen, ze leren wat je met een foon kan, en vooral kun je ze via family-link leren er fatsoenlijk mee om te gaan. Mijn ervaring is nl. dat ze anders zodra ze wat meer vrijheid krijgen die ook gelijk misbruiken. En dat kun je dus voor zijn door ze nu al te leren wat wel/niet slim/wenselijk is. Dit soort dingen proberen volledig bij kinderen weg te houden heeft naar mijn ervaring uiteindelijk vooral een negatieve impact.

[removed]

Pagina: 1