Opbouw op aan/uitbouw realiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• em0n
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik wil een opbouw realiseren op de uit/bijbouw.

Hier komt het, jullie gaan mij voor gek verklaren maar ik wil dat zelf doen.
Ik heb 3 rechter handen, echter weet ik niet wat exact de stappen zijn en waar je aan specifiek op moet letten.

Een kozijn vervangen heb je 500 video’s van op YouTube maar hiervan kan ik praktisch niks vinden.

Weet iemand toevallig hoe is aan zulk informatie kom?
Enige wat ik kan bedenken is een bedrijf inschakelen die het mij allemaal uitlegt.
Uiteraard heb je de bouwtekening en constructietekening. Weet echter niet of dat voldoende is?

[ Voor 16% gewijzigd door em0n op 17-08-2023 21:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:06
em0n schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:18:

Ik heb 3 rechter handen, echter weet ik niet wat exact de stappen zijn en waar je aan specifiek op moet letten.

Een kozijn vervangen heb je 500 video’s van op YouTube maar hiervan kan ik praktisch niks vinden.

Enige wat ik kan bedenken is een bedrijf inschakelen die het mij allemaal uitlegt.
Uiteraard heb je de bouwtekening en constructietekening. Weet echter niet of dat voldoende is?
Eerste vraag is welke type constructie je wilt toepassen? Ga je voor houtskelet of wil je gaan opmetselen en een spouw wilt gaan maken met baksteen en kalkzandsteen.

Daarna: welke dakconstructie heb je voor ogen?

En als laatste: is de fundering voldoende voor een extra woonlaag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eerste vraag is of het überhaupt mag. In 99 procent van de Nederlandse gemeentes mag een uitbouw niet hoger zijn dan de begane grond.
(daarmee heb je ook de oorzaak waarom er zo weinig filmpjes van zijn)

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 17-08-2023 21:28 ]

• em0n
@t14wo
Ik wilde voor volledig hout gaan. Dus idd hsb.
Plat dak constructie, dit sluit dan aan met de rest van het dak wat dus ook plat is.
Fundering: goede vraag. Ik ging er vanuit van wel omdat de aanbouw samen met het huis gebouwd is. Dit is dus iets wat ik zelf nog moet checken?

@pagani
Überhaupt opbouwen zie ik bijna niks van terugkomen.
Ik ga idd bij de gemeente een vooronderzoek starten om te kijken of dit mag maar wilde alvast voorbereiden.
Ik weet wel dat drie huizen verderop het ook hebben. Dit garandeert natuurlijk niet dat ik het ook mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04

BCC

Dat is mooi want dan kun je bij de gemeente de bouwtekening opvragen en kun je zien hoe de aannemer het bij hun bedacht heeft.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• em0n
@BCC dat is idd een goeie! Maar ik zou altijd wel de bouw/ constructie tekeningen moeten volgen die ik laat maken toch? Weet niet of daar ook staat of ik iets aan het dak moet doen waar het op komt of hoe ik de opbouw moet bevestigen aan de uitbouw?

• BCC

BCC

Ja , als het goed is zitten er constructietekeningen bij.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

begin bij het bestemminsplan. waarschijnlijk zegt dat gewoon: "NOPE."

in feiten is het bouwkundig gewoon een dakopbouw. daar zijn er genoeg van, belangrijk is altijd het afschot, vaak komt dat niet meer ideal te lopen wardoor je staand water tegen je dakopbouw kan hebben een klein lekje geeft dan veel water :+

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 17-08-2023 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47
t14wo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

En als laatste: is de fundering voldoende voor een extra woonlaag?
Niet alleen de fundering. Waar is de huidige aanbouw van gemaakt? Zijn de huidige dakbalken sterk genoeg om als vloer te fungeren? Dat laatste is in de meeste gevallen niet zo namelijk.

Dus los van het feit of het überhaupt gaat mogen van de gemeente of wie het gaat uitvoeren heb je sowieso een constructeur nodig die een plannetje maakt, wat je uiteindelijk ook weer moet indienen bij de gemeente.

TS lijkt te doen alsof een opbouw maken een simpel klusje is wat vergelijkbaar is met een plank in een kast hangen maar het is gewoon een professionele klus waar veel bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Waarschijnlijk is zo'n opbouw op zijn minst vergunningsplichtig, en om een vergunning te krijgen zul je sowieso een bouwtekening en constructieberekeningen moeten laten maken. En als je die hebt, dan heb je ook het algemene overzicht van wat er allemaal moet gebeuren en kun je gerichter zoeken naar tutorials over de individuele stappen :)
En, niet onbelangrijk, dan weet je ook zeker dat het constructieve deel afdoende bekeken en afgedekt is.

[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 18-08-2023 09:02 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:26
D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Niet alleen de fundering. Waar is de huidige aanbouw van gemaakt? Zijn de huidige dakbalken sterk genoeg om als vloer te fungeren? Dat laatste is in de meeste gevallen niet zo namelijk.

Dus los van het feit of het überhaupt gaat mogen van de gemeente of wie het gaat uitvoeren heb je sowieso een constructeur nodig die een plannetje maakt, wat je uiteindelijk ook weer moet indienen bij de gemeente.

TS lijkt te doen alsof een opbouw maken een simpel klusje is wat vergelijkbaar is met een plank in een kast hangen maar het is gewoon een professionele klus waar veel bij komt kijken.
Dakbalken niet geschikt als vloer, dat is een interessante opmerking.
Je kunt toch gewoon op een dak lopen? Dat is toch gebouwd zodat er een meter sneeuw op kan liggen en dat je er dan nog steeds op lopen kan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Je kunt toch gewoon op een dak lopen? Dat is toch gebouwd zodat er een meter sneeuw op kan liggen en dat je er dan nog steeds op lopen kan?
Sneeuwbelasting in Nederland is 'maar' 70 kg/m² hoor.

En incidenteel over een dak lopen is iets heel anders dan een hele etage + meubels + mensen. Of nog erger: een badkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Tralapo op 18-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC

BCC

Jeetje wat een doemdenkers hier zo op de vrijdagochtend - ga ff koffie leuten bij de buren en bekijk hoe hun uitbouw precies is gebouwd. Vraag vervolgens bij de gemeente de bouwtekeningen op (of vraag een kopie aan de buren).

Bepaal wat je wil en vraag dan een bouwvergunning aan - weet je het niet precies, laat een tekenbedrijf een bouwtekeningen & berekening maken - die doen niets anders en kost je een paar honderd euro. Zij kunnen vaak ook de bouwvergunning aanvragen waardoor hij over het algemeen eenvoudiger wordt goedgekeurd.

En dan, timmeren maar!

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 18-08-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:44
Voor je openingspost missen nog wel wat gegevens. Wat voor huis is het? Rij? Vrijstaand?
Sowieso laten beoordelen door een constructeur met tekeningen. Ook al is een vergunning eventueel niet nodig. Je moet je wel aan de voorschriften houden. En dat is vaak gewoon een constructietekening. Daarnaast is voor het wijzigen van de constructie van je huis altijd een vergunning nodig.
Dit hoeft dan weer niet als het een uitbouw betreft die evt vergunningvrij is. Maar dat is enkel op de begane grond volgens mij. Want daar zitten voorwaarden in als: niet hoger dan zoveel cm boven de vloer van de eerste verdieping.

Verder zou ik ook starten bij de gemeente of het überhaupt wel mag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
BCC schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:10:
Jeetje wat een doemdenkers hier zo op de vrijdagochtend
Die "doemdenkers" proberen de TS te waarschuwen voor de problemen die je kunt tegenkomen bij het maken van een opbouw, qua vergunning en qua uitvoering. Het gaat hier niet om een scheidingswandje waarbij een foutje of gebrekkige uitvoering geen grote gevolgen heeft. Het gaat hier om een wezenlijk onderdeel van je huis met alle bouwfysische en constructieve zaken die er bij komen. Better safe than sorry.

Iedereen denkt anno 2023 dat hij/zij zelf een huis kan bouwen maar het is nog altijd een vak en deels ook een ervaringsvak. Dus als TS een volwaardig deel van zijn woning wil bij/opbouwen zal hij zich toch echt beter moeten verdiepen dan het kijken van een paar filmpjes op het internet. Wellicht kan hij een goede bouwkundige inhuren die naast het maken van de tekeningen met bijbehorende details ook het één en ander kan doen aan begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
TooTall_NL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:18:
Daarnaast is voor het wijzigen van de constructie van je huis altijd een vergunning nodig.
Voor de duidelijkheid: je maakt van een dak een verdieping dus dat is sowieso een constructieve wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
No Hands schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Zoals door @Tralapo ook al opgemerkt: de belasting die je rekent voor een verdieping is groter dan die je rekent voor een dak. Dat zie je ook terug in de balkenschuif op het internet: als je "vloer" aanvinkt krijg je grotere balkafmetingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Is het geen goeie tussenweg om veredelde "domme kracht" te spelen voor een timmerman die dit uitvoert? Dan kan je rekenen op zijn expertise voor de opbouw, kan hij veel goedkoper het materiaal aanleveren, ... En dan spreek je goed af dat je zoveel mogelijk zelf wil doen, en checkt hij je werk en doet hij de complexere stukken.
Je kan al veel helpen door gewoon een 2e hand te zijn tijdens de opbouw, vaak zijn er hier en daar stukjes die met een man alleen veel trager gaan; ook voor opruimen van de werkplek en alles klaarleggen 's ochtends kan je wel wat dure werkuren uitsparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Eerste vraag is natuurlijk: Wat zegt de huidige structuur waar je op wilt voortborduren?

Let er ook wel op, dat als je het alleen gaat doen je dak mogelijk langer gaat openliggen, dat kan wel es een dingetje worden als het dan net veel regent.

Ik zou je eventueel es doorverwijzen naar: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/
Daar ga je veel info hier rond vinden - wel met een belgische insteek dus sommige zaken zullen wel iets anders zijn, maar constructie-technisch gaat dat wel hard meevallen.

Als je tekeningen gaat laten maken bij een architect dan gaat die je ook wel kunnen bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 10:16
Aanbouwen is enorm secuur werk. Wat bestaat uit een hele hoop verschillende specialiteiten. In basis zal het er op neer komen dat het gewoon nooit goedkoop is. Verder luistert het echt nou en wil je geen aanbouw maken die over 10 jaar de toren van Pisa nadoet. Je zou het nooit volledig zelf kunnen je hebt eigenlijk altijd wel andere mensen nodig om het doen. Ik geloof best dat je alles kan maar het gewoon echt pittig.

Werkzaamheden zal bestaan uit
- Stutten
- Slopen(gevel)
- Graven
- Heijen(Optioneel ligt aan je grond)
- Bekisten
- Storten beton
- Plaatsen stalen frame/raamwerk
- Hout skeletbouw realiseren
- Kozijnen
- Folies
- Afwerking steen/Douglas/HPL/Composiethout
- Dak realisatie(betume of epdm)
- Boeiborden, kitten etc.

Nu heb je een casco aanbouw dan nog de rest. Vergeet ook niet je bouwtekeningen en detail tekeningen. Je bouwt eigenlijk een huis in het klein dus het is gewoon echt veel. Mijn aannemer gaat ook volgende week beginnen met het realiseren van een aanbouw en ondanks mijn connecties in de bouw is ruw bouw toch echt zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:18
Het is hier boven allemaal wel benoemd maar vergunning is bijna zeker nodig.

Daar kom je de eerste elementen al tegen, constructieberekening -> kan het dak het dragen of moet je de fundering (eronder) aanpassen.

Materiaal keuze / bouwtekeningen met alle materiaalkeuzes.

Je begint, als de fundering /dak sterk genoeg is met een frame van hout, dan het dak erop en dan afwerken van buiten isoleren/binnen/vloertje etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als buren wat je wil al hebben dan zou ik om te beginnen met hun gaan praten misschien kan je de tekeningen krijgen (of iets betalen scheelt jouw een hoop geld)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Dat hebben we er met regeldrift natuurlijk gewoon een beetje van gemaakt. Ik heb inmiddels heel wat klussen laten doen.... en als je alle tijd van de wereld hebt en een paar rechter handen (netwerkje met ervaring is handig), dan kun je echt veel zelf.

Qua werk zou ik heel veel aandurven. Maar of dat leuk is? Ik weet niet of het leuk is als het realiseren van een uitbouw of dakopbouw ongeveer 4x zo lang duurt als dat je het door een aannemer efficiënt laat neerzetten. Die huurt voor dingen buiten zijn comfort zone gewoon iemand in, dus dat gaat allemaal veel sneller. Toen ik een aantal kozijnen liet vervangen, heeft de aannemer gewoon een metselaar laten komen om te zorgen dat er ergens netjes een rollaagje kwam en een paar kleine beschadigingen in het metselwerk snel ff gefixt werden. Had hij ook zelf kunnen doen, maar die metselaar "liet een scheet en was weer weg".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Dat hebben we er met regeldrift natuurlijk gewoon een beetje van gemaakt. Ik heb inmiddels heel wat klussen laten doen.... en als je alle tijd van de wereld hebt en een paar rechter handen (netwerkje met ervaring is handig), dan kun je echt veel zelf.
Dit heeft niks met regeldrift te maken maar met kwaliteit. Het gaat ook niet om de handen maar het hoofd. En een gebrek aan kennis kan zich dan toch behoorlijk wreken. En dan gaat om kennis over planning maar ook over detaillering.

Ik heb in mijn werk wel eens te maken met zelfbouwers (van huizen) die dan bijvoorbeeld zelf een betonvlechter of stort inhuren maar je krijgt dan vaak de stomste vragen terug. Ze missen bepaalde basiskennis om die vlechter aan te sturen en ze weten niet wanneer ze iets moeten bestellen om niet in de knoop te komen met de planning. Je komt tijdens de bouw altijd wel een probleem tegen en dan moet je weten wat te doen.

Die kennis kun je natuurlijk inkopen maar dat zou dan ook mijn advies zijn. Als TS veel zelf kan is een goede bouwkundige die hem kan helpen bij dit soort zaken een vereiste. Scheelt tijd, geld en gezeur achteraf.

Bouwen is een vak.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 18-08-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Dit heeft niks met regeldrift te maken maar met kwaliteit. Het gaat ook niet om de handen maar het hoofd. En een gebrek aan kennis kan zich dan toch behoorlijk wreken. En dan gaat om kennis over planning maar ook over detaillering.

Ik heb in mijn werk wel eens te maken met zelfbouwers (van huizen) die dan bijvoorbeeld zelf een betonvlechter of stort inhuren maar je krijgt dan vaak de stomste vragen terug. Ze missen bepaalde basiskennis om die vlechter aan te sturen en ze weten niet wanneer ze iets moeten bestellen om niet in de knoop te komen met de planning. Je komt tijdens de bouw altijd wel een probleem tegen en dan moet je weten wat te doen.

Die kennis kun je natuurlijk inkopen maar dat zou dan ook mijn advies zijn. Als TS veel zelf kan is een goede bouwkundige die hem kan helpen bij dit soort zaken een vereiste. Scheelt tijd, geld en gezeur achteraf.

Bouwen is een vak.
Onze huizen zijn nu mede vanwege onze regeldrift zo duur als ze nu zijn. Wij hebben overal uiterst repressieve regels voor. Met onze mond willen we "alles faciliteren" en "dingen mogelijk maken", maar praatjes zijn goedkoop. Als puntje bij paaltje komt, dan hebben we altijd de regels nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Verwijderd
Bouwen is vooral duur omdat materiaal en arbeid duur zijn. Ook als je zonder vergunning een uitbouw neer gaat zetten is die peperduur. Daar komt geen regel aan te pas behalve kwaliteitseisen die je altijd in acht moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:31:
@Verwijderd
Bouwen is vooral duur omdat materiaal en arbeid duur zijn. Ook als je zonder vergunning een uitbouw neer gaat zetten is die peperduur. Daar komt geen regel aan te pas behalve kwaliteitseisen die je altijd in acht moet houden.
Het gaat vooral om de arbeid. Die kosten zijn voor een particulier eigenlijk niet meer te verantwoorden. En dat komt, omdat ik om te beginnen al bijna 50% inkomstenbelasting moet betalen over het bedrag wat ik een arbeider betaal. Ik betaal hem bruto van een netto inkomen. Dat is gewoon heel veel. Dan zul je dus als "arbeider" al een enorme meerwaarde moeten gaan leveren om de kosten op een acceptabel niveau te houden. Bepaalde dingen laat ik bewust door een ander doen, maar dan moet diegene dus echt een serieuze meerwaarde kunnen leveren met zijn kennis en kunde. Als ik het zelf doe, kost het vooral meer tijd en veel minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em0n
Dank allemaal voor de reacties!

Wat ik eruit haal:
- De constructie tekening brengt eigenlijk al veel informatie met zich mee
- Ik heb toch echt iemand nodig met ervaring die mij help. Het mooie van video's is dat je ervaringen die door de jaren zijn opgedaan meekrijgt, daarom zijn veel klusjes al zelf te realiseren.Opbouw is niet zomaar een klusje en zulke videos zijn er simpelweg niet.

Vergunning is idd verplicht. Bestemmingsplan geeft hier niks over aan, het valt wel in de categorie kruimelgeval. Dat betekent dat per situatie beoordeeld moet worden door de gemeente.

Wellicht "goed" om te weten:
- Ik heb "alle tijd", of het nou 4 weken duurt of 6 maanden.
- Ik vind het extreem leuk. Zo leuk dat ik eraan zit te denken om als partime vrijwilliger/ stagiair in de bouw te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Verwijderd
Arbeid is te duur ja. Maar dat heeft dus geen moer met de regeldruk te maken maar met de manier waarop we onze maatschappij hebben ingericht. Dan kom je op het terrein van belastingverdeling, btw, inkomstenbelasting, belasting op vermogen etc. Dat is een ander topic.

Maar samenvattend staat mijn punt nog steeds: als je handig bent is dat fijn en financieel voordelig. Maar huur dan de kennis die je niet hebt in. In het geval van een huis bouwen kun je denken aan een goede bouwbegeleider en hier aan een bouwkundige die naast de tekeningen ook een stuk begeleiding op zich neemt. Iemand die weet wat te doen als je de gevel open breekt en er komt een verrassing naar boven. Iemand die kan lezen en schrijven met soorten folies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
em0n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:44:

- Ik heb "alle tijd", of het nou 4 weken duurt of 6 maanden.
Ben benieuwd hoe je hier overna denkt als je met de vloer bezig bent om aan te sluiten op de bestaande verdieping, terwijl het begint te regenen en het dak zit er nog niet op :+
- Ik vind het extreem leuk. Zo leuk dat ik eraan zit te denken om als partime vrijwilliger/ stagiair in de bouw te werken.
Waar denk je dat dit mogelijk is? Ben oprecht benieuwd want ze moeten een soort van begeleider bij jou zetten, lijkt mij dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em0n
@D-e-n Zeker, dat bedoelde ik ook met mijn conculsie om iemand met kennis erbij te halen

@agitri Daar is de hulp vanuit de bouwkundige voor :) daarnaast hang je sowieso een zeil over de skelet wanneer je er niet mee bezig bent toch? ivm het weer. Ik weet niet of het vrijwillig werk mogelijk is, moet ik nog bekijken maar kan mij niet voorstellen dat er geen timmerman is die gratis hulp wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:50:
@Verwijderd
Arbeid is te duur ja. Maar dat heeft dus geen moer met de regeldruk te maken maar met de manier waarop we onze maatschappij hebben ingericht. Dan kom je op het terrein van belastingverdeling, btw, inkomstenbelasting, belasting op vermogen etc. Dat is een ander topic.

Maar samenvattend staat mijn punt nog steeds: als je handig bent is dat fijn en financieel voordelig. Maar huur dan de kennis die je niet hebt in. In het geval van een huis bouwen kun je denken aan een goede bouwbegeleider en hier aan een bouwkundige die naast de tekeningen ook een stuk begeleiding op zich neemt. Iemand die weet wat te doen als je de gevel open breekt en er komt een verrassing naar boven. Iemand die kan lezen en schrijven met soorten folies.
Ik bedoel meer dat huizen door doorgeslagen regeldruk in zijn totaliteit echt duur worden. Het is niet 1 post die je simpel aan kunt wijzen, maar voldoen aan alle regels op verschillende aspecten kost een serieuze duit.

En daar heb je ook gewoon mee te maken bij een uitbouw. Het mag dan misschien wel vergunningsvrij zijn, maar je moet nog steeds voldoen aan alle normen. Het is een duur keurslijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:58:
[...]

En daar heb je ook gewoon mee te maken bij een uitbouw. Het mag dan misschien wel vergunningsvrij zijn, maar je moet nog steeds voldoen aan alle normen. Het is een duur keurslijf.
Normen bij een uitbouw betreft normen op het gebied van bijvoorbeeld isolatie of draagkracht van palen of balken. Daar is echt helemaal niks mis mee. Dat lijkt me juist goed.

Ik ben zelf bezig geweest met een uitbouw en had nul komma nul last van regels. Wel last van de kosten van hout en arbeid en daarom van het plan afgezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Normen bij een uitbouw betreft normen op het gebied van bijvoorbeeld isolatie of draagkracht van palen of balken. Daar is echt helemaal niks mis mee. Dat lijkt me juist goed.

Ik ben zelf bezig geweest met een uitbouw en had nul komma nul last van regels. Wel last van de kosten van hout en arbeid en daarom van het plan afgezien :)
De overheid geeft dit zelf gewoon min of meer toe. Daarom focussen ze zich nu op flexwoningen. Die zijn relatief goedkoop (en makkelijker) te plaatsen. Die hoeven namelijk aan minder strenge normen te voldoen.

In mijn ogen is het "en, en".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Verwijderd
Welke regel bij een uitbouw is dan een probleem? Dikkere isolatie? Wat staafjes van twaalf mm dikte in een balk? Echt, de regelfobie is hier echt veel te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em0n
@D-e-n denk dat @Verwijderd bedoelt de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
em0n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:48:
@D-e-n denk dat @Verwijderd bedoelt de kosten
Maar hij beweert dat de kosten hoog zijn door regelgeving terwijl ik niet zie wat voor regels een uitbouw duur zouden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
OK dat was een beetje mosterd na de maaltijd en alles wat ik tikte was al gezegt.

Note to self: "eerst wat meer lezen voordat je wat schrijft"

[ Voor 82% gewijzigd door EU_RAZER op 19-08-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:13
em0n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:44:

Vergunning is idd verplicht. Bestemmingsplan geeft hier niks over aan, het valt wel in de categorie kruimelgeval. Dat betekent dat per situatie beoordeeld moet worden door de gemeente.
Bij een vergunningsaanvraag dien je sowieso bouw- en constructietekeningen evenals berekeningen aan te leveren. Het geheel zal dus tot in detail op papier uitgewerkt moeten worden door een architect en constructeur, inclusief alle details van aansluitingen, isolatie etc. In theorie zul je dus enkel hoeven doen wat er op tekening staat. (moet je die natuurlijk wel kunnen lezen).

Het is allemaal zeker zelf te doen. Verkijk je echter niet op hoe lang dit gaat duren. Iets wat een timmerman in een dag gedaan heeft, omdat hij dit dagelijks doet en weet waar hij mee bezig is, duurt bij je zelf zomaar 2 weken, omdat je over alles twijfelt of het wel juist is en er niemand is die je verteld dat het klopt. Ik spreek uit ervaring.

Heb je geen bevriende timmerman/ZZP'er/aannemer in je vriendenkring? Deze kunnen je misschien een aantal dagen mee helpen opstarten en tussendoor een dag of avond helpen. Je krijgt dan opeens veel meer gedaan en het is goed voor je kennis en ervaring (zie 1 alinea hoger).
En niet geheel onbelangrijk, deze mensen kunnen je misschien ook nog helpen met gereedschap en/of korting op bouwmaterialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Het gaat vooral om de arbeid.
Nee hoor. Alles is gewoon duur. Arbeid zeker ook, maar kijk naar hout, isolatie, glas (!). Waar je een aantal jaren terug voor 15k een stuk aanbouw zette van 2 meter, heb je voor de helft van dat geld nog geen pui met triple glas.
En tweedehands bouwmaterialen slaat al helemaal nergens meer op. Mensen denken echt goud in handen te hebben. Hier in de buurt zit een sloop en materialenhandel waar tweedehands hout gewoon duurder is dan op sommige plekken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:01
Dat is altijd een leuke uitdaging. Ooit voor een collega zo'n uitbouw uitgewerkt. Omdat wij (de collega, de constructeur en ik) de fundering van de bestaande uitbouw niet vertrouwden hebben we de complete uitbouw boven de bestaande uitbouw laten zweven. Daarmee dan zelfdragend met eigen fundering en kolommen . Het uitzoeken nam wat tijd in beslag. Eerst oude tekeningen opvragen en dan kijken of het echt zo uitgevoerd is.

Je hebt het dan over zaken als:

- Onderzoeken of de bestaande uitbouw en de fundering daarvan (een deel van) het gewicht van de nieuwe bovenverdieping kan dragen. Lukt dat niet dan zit je aan een constructie die de boel zelfstandig draagt. Dat mag een constructeur voor je bedenken. En ja, je mag je dan houden aan de berekeningen en tekeningen.

- Onderzoeken of de dakbalkenlaag van de uitbouw sterk genoeg is. Zo niet: Alles aanpassen.

- Kijken naar hoe aan te sluiten op het bestaande gebouw. En ook wat je met de indeling in het oude huis doet. Laat je de oude buitenmuur staan en wordt dat een binnenmuur of ga je de boel er slopen? Dat heeft allemaal invloed op de uiteindelijke indeling en ook wat je moet aanpassen. Moet er extra ramen in de zijgevels omdat anders de slaapkamer geen slaapkamer meer kan zijn. Daar zitten allemaal keuzes die het goedkoper of duurder maken.

- Constructie van de opbouw: Deze moet aan het nieuwste bouwbesluit voldoen. Dat is niet erg maar dat betekent iets met isolatie e.d. Maar ga je voor een stenen opbouw of mag het ook een houtconstructie met eventueel stucwerk zijn? Daar zit ook een kostenfactor in.

- Het is altijd een vergunning aanvragen. Dus daar hoef je eigenlijk niet over na te denken. Dus kies een leuke architect met een constructeur die het een en ander voor je kan ontwerpen. Mogelijk mag je het bestemmingsplan laten aanpassen. Maar daar kan een goede architect je over informeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
em0n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:06:

Ik weet niet of het vrijwillig werk mogelijk is, moet ik nog bekijken maar kan mij niet voorstellen dat er geen timmerman is die gratis hulp wil
Even advocaat van de duivel: of gratis problemen. bv. hij geeft jou voor een kast een maat door bv 120cm, jij zaagt op 120cm en vervolgens is het 119,8 omdat de zaagsnede er nog af gaat, jij denkt dat je hem helpt en hij moet opnieuw een plank gaan zagen :+
Pagina: 1