Wasmachine (en was) stinkt/ ruikt muf

Pagina: 1
Acties:

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Ik heb ff wat hulp nodig.
Mijn wasmachine en dan ook meteen de was blijft maar muf ruiken/stinken.

Ik doe maandelijks 90 graden wasjes draaien en daarbij verschillende dingen geprobeerd zoals azijn, soda of vaatwastabletten.
Bakje voor wasmiddel maak ik dan schoon, de rubbers helemaal laatste keer zelfs met alcoholdoekjes om alles weg te halen.
Maar niets helpt.

Er blijft wel altijd water in het filtertje wat onderin zit en lomp is leeg te laten (dat ze hier nog niets beters op hebben verzonnen..) hoort dit niet?

Ligt het aan de machine zelf? Die is nu 6 jaar oud dus lijkt me ook niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:11
Misschien handig om te weten; hoe vaak gebruik.je de wasmachine per week? En was je behalve die maandelijke kookwas alleen op 30 graden?
Laat je tussen de wasbeurten de deur openstaan of hou je die dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoeveel wasmiddel gebruik je per beurt?

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
dongilles schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:39:

Er blijft wel altijd water in het filtertje wat onderin zit en lomp is leeg te laten (dat ze hier nog niets beters op hebben verzonnen..) hoort dit niet?
Wat bedoel je hiermee?

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Hij doelt op de knopenvanger. Daar blijft altijd een beetje water in staan. Maar dat zou geen probleem moeten zijn..

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik doe maandelijks 90 graden wasjes draaien en daarbij verschillende dingen geprobeerd zoals azijn, soda of vaatwastabletten.
Bakje voor wasmiddel maak ik dan schoon, de rubbers helemaal laatste keer zelfs met alcoholdoekjes om alles weg te halen.
Maar niets helpt.

Iemand een idee?
Hoe lang laat je de was er in zitten nadat het klaar is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Deurtje van de wasmachine open laten staan na het wassen zodat deze op kan drogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:23

Maar niets helpt.

Iemand een idee?
Was je sokken mee? Als je die weglaat, is je kleding dan minder muf? Ik merk dat de sokken hier vaak de boosdoener zijn. Je zou ook kunnen gaan wassen met een wasmiddel dat parfum bevat. Hiet doen we dat overigens niet.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:54
Point.Flare schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Hij doelt op de knopenvanger. Daar blijft altijd een beetje water in staan. Maar dat zou geen probleem moeten zijn..
Dat begrijp ik. Maar laat @dongilles dit na elke was leeg lopen? Dan kan ik mij voorstellen dat water wat bij de pomp zit gaat verdampen. En de pomp is niet altijd helemaal schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je al een ander (soort) wasmiddel gebruikt? Bijv. een bolletje vloeibaar ipv poeder?
En inderdaad:
- minstens 1x per maand een lege 90 graden was draaien met een vaatwastablet
- rubber schoonhouden van vetluis
- na het wassen alles open laten staan zodat het kan drogen
- en ja, de pomp moet vol water staan, anders kan deze niet pompen. Wel af en toe schoon maken, maar niet leeg laten lopen. Nergens voor nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 17-08-2023 21:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

devriesjande schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Dat begrijp ik. Maar laat @dongilles dit na elke was leeg lopen? Dan kan ik mij voorstellen dat water wat bij de pomp zit gaat verdampen. En de pomp is niet altijd helemaal schoon.
Is ook niet nodig. Is de afvoer. Dat gaat niet terug je spoelwater in. En daar zou een azijn of soda moeten werken.

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:29
Bosch geeft ook een aantal mogelijke oplossingen

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:53

The Zep Man

🏴‍☠️

Microkid schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:31:
En inderdaad:
- minstens 1x per maand een lege 90 graden was draaien met een vaatwastablet
Je kan bijvoorbeeld wit beddengoed op 90'C wassen met gewoon wasmiddel. Worden zowel het beddengoed als de machine goed schoon van. Een lege was op 90'C draaien is verspilling van energie, water en (af)wasmiddel.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 17-08-2023 21:39 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
We hebben dat hier ook wel een paar keer gehad. Een aantal punten die me bij zijn gebleven;

- Deur op een kier laten staan en de wasmiddel-lade openen na een beurt; dan kan het opdrogen
- Andere wasmiddel gebruiken (en niet te zuinig zijn wat betreft hoeveelheden :))
- Wasverzachter proberen
- Kijk of het bij bepaalde objecten vaker voorkomt, ik heb het hier een keer kunnen deduceren tot een specifiek t-shirt. Die een keer flink aangepakt en het was voor toen in ieder geval opgelost
- Was niet op te lage temperaturen
- Laat het niet te lang liggen
- Hier heeft de machine een 'reinigings-programma', maar anders zou idd een 90-graden was eens in de zoveel tijd voldoende moeten zijn. Er blijft uiteindelijk best wel wat middel achter in de machine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
flo-rist schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:11:
Laat je tussen de wasbeurten de deur openstaan of hou je die dicht?
Het lijkt zo'n klein zinnetje maar het maakt écht uit of je de machine laat ventileren. Vocht moet er uit kunnen anders gaat het nare geuren afgeven. Dus: open met die deur, zo wijd mogelijk (bij wijze van).

De knopenvanger hoef je niet iedere keer te legen. Dat daar water in blijft staan heb je, bij een open deur, geen hinder van. De pomp blijft ook meestal onder water, het laatste beetje krijgt die immers niet omhoog de afvoer in, dat komt dus weer naar beneden.

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-04 22:16
Onlangs het zelfde probleem gehad, alles geprobeerd en niets werkte.
Uiteindelijk Miele intense clean gebruikt en dat was bij ons de oplossing.

Reden was waarschijnlijk dat de wasmachine niet netjes werd onderhouden (mijn vrouw had geen idee dat er een stop onderin zat, je niet te veel wasmiddel mag gebruiken bij een ontharder en de rubbers waren ook niet heel goed bij gehouden…), inmiddels alles weer fris en fruitig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
eric.1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:39:

- Andere wasmiddel gebruiken (en niet te zuinig zijn wat betreft hoeveelheden :))
- Wasverzachter proberen
90% van de gevallen komt dus door teveel wasmiddel en wasverzachter gebruiken.
Vooral als je een ontkalker hebt.

De aanwijzingen van de fabrikant niet overschrijden.
En als je een ontkalker hebt, kan je gerust de zeep met 75% verminderen en de wasverzachter weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
DeMolT. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:41:
Onlangs het zelfde probleem gehad, alles geprobeerd en niets werkte.
Uiteindelijk Miele intense clean gebruikt en dat was bij ons de oplossing.

Reden was waarschijnlijk dat de wasmachine niet netjes werd onderhouden (mijn vrouw had geen idee dat er een stop onderin zat, je niet te veel wasmiddel mag gebruiken bij een ontharder en de rubbers waren ook niet heel goed bij gehouden…), inmiddels alles weer fris en fruitig ;)
Dit klinkt een beetje als mijn probleem ook.
Ook een ontkalker aanwezig hier waardoor (in ieder geval) de ciruclatiepomp buis helemaal vol met drab zit.

Heb je ook andere merken geprobeerd?
Ik heb laatste die van kruidvat geprobeerd maar helaas komt het nog steeds stinkend eruit en de buis zit nog steeds vol met vieze drab.
Wellicht heeft die van Milie een andere samenstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-04 22:16
genc007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Dit klinkt een beetje als mijn probleem ook.
Ook een ontkalker aanwezig hier waardoor (in ieder geval) de ciruclatiepomp buis helemaal vol met drab zit.

Heb je ook andere merken geprobeerd?
Ik heb laatste die van kruidvat geprobeerd maar helaas komt het nog steeds stinkend eruit en de buis zit nog steeds vol met vieze drab.
Wellicht heeft die van Milie een andere samenstelling?
Nee geen ander merk, dit was de eerste die ik tegen kwam (Miele handleiding).
We zijn ook minder wasmiddel gaan gebruiken, iets minder nog dan de aangegeven hoeveelheid op de verpakking voor zacht water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:47

Zenix

BOE!

Als je alles al hebt gedaan, zou ik eens een kookwas proberen met chloor. Daarnaast niet alleen maar met vloeibaar was, poeder is meestal beter voor de machine. Daarom was ik kleiding met vloeibaar en 60 graden was met poeder.

[ Voor 51% gewijzigd door Zenix op 21-08-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poinsy
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:12
Wat je zou kunnen proberen; de trommelribben los halen en deze even goed met de hand reinigen, inclusief de trommel natuurlijk. Onlangs bij onze wasmachine een wattenstaafje in de gaatjes van een trommelrib geprikt en daar kwam vetluis uit. Ondanks dat ik ook al een aantal keer op 90 graden had gewassen, met vaatwasblokje, azijn e.t.c. bleef daar vetluis zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Iemand een idee?
Die laat je eigenlijk alleen leeg lopen als je het filter een keertje leegt (zeer zelden). Daar hoort ook water in te zitten, en ik kan me voorstellen dat dat ook werkt als een soort zwanenhals. Door die leeg te maken zal de lucht uit de afvoer mogelijk de machine inkomen.

Er zijn al best veel tips gegeven (deur open laten na wassen om condens te laten luchten, niet teveel wasmiddel gebruiken, zo nu en dan lege kookwas met azijn etc.) Maar dat is ook grotendeels preventief en niet zozeer een oplossing als je er eenmaal last van hebt.

Ik heb hobbymatig wel eens wasmachines open gehad voor lagers o.i.d. en wat ik vaak zag is dat er vetluis/schimmel/haren etc. Op de buitentrommel zat. De trommel van je wasmachine draait in een waterdichte bak. In die bak blijft altijd rommel/aanslag zitten. Met een kookwasje los je dat plaatselijk op maar niet geheel. Het water staat namelijk alleen onderin de trommel, en komt in principe niet boven (hooguit met centrifugeren een klein beetje). Wat ik vaak zag is dat de bovenste helft van de buitentrommel vol zat met vettige aanslag wat muf ruikt.

Het zou kunnen dat dat na 6 jaar bij jou ook het geval is. Daar is niet echt een makkelijke oplossing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poinsy
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:12
Gisteren ontdekt bij onze eigen machine dat het verwarmingselement kapot is, geen idee hoelang maar ik vermoed toch al wel een hele tijd.. Al die "90" graden wasjes om de machine te reinigen hebben dus geen effect gehad... Wellicht het controleren waard!

Heb het verwarmingselement er gister uitgehaald, kwam echt een enorme geur vanaf en ziet er erg smerig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z46utzfo2N3JMTy0YAcGh9fBRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf9spSdlOPtdqttMQ2o29PlU.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1