recht op retour sporthorloge na gebruik?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.045 views

• Daniel_
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-08-2023
Ik wil een sporthorloge kopen ter vervanging van mijn huidige (die begint oud te worden en steeds minder accuraat).

Probleem is dat ik niet kan bepalen of het horloge wat ik op het oog heb veel accurater is dan wat ik nu heb. Ik heb me goed ingelezen en veel recensie video's gekeken. Maar die geven geen antwoord op: is het nieuwe horloge echt veel beter dan wat ik nu heb?

Heb ik het recht om het horloge terug te sturen na (eenmalig) gebruik, als blijkt dat deze te weinig biedt ten opzichte van mijn huidige? (onder herroepingsrecht?)

de intentie is om het horloge te houden, maar niet als deze te weinig meerwaarde biedt.

met dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.

https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

• Daniel_
Beste NicoHF
Bedankt voor het snelle antwoord!

"Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen."

als ik dat vertaal naar een hardloophorloge:
"niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen"
-> 1x gebruiken vind ik nodig om te beoordelen. En is hetzelfde als een broek 1x passen? is dat zo of is dat enkel mijn interpretatie?

"Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen."
-> ik vertaal dit als: het is niet de bedoeling het horloge meerdere keren en intensief te gebruiken en dan terug te sturen. Klopt dat?

blijft toch altijd lastig vind ik

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Daniel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:35:
Beste NicoHF
Bedankt voor het snelle antwoord!

"Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen."

als ik dat vertaal naar een hardloophorloge:
"niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen"
-> 1x gebruiken vind ik nodig om te beoordelen. En is hetzelfde als een broek 1x passen? is dat zo of is dat enkel mijn interpretatie?

"Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen."
-> ik vertaal dit als: het is niet de bedoeling het horloge meerdere keren en intensief te gebruiken en dan terug te sturen. Klopt dat?

blijft toch altijd lastig vind ik
Zoals ik het lees mag je het uit proberen dus als het noodzakelijk is om een rondje te lopen om te beoordelen of die goed genoeg is zou dat mogen.

Zou wel alle plasticjes eromheen laten en verzorgen dat er geen viezigheid op komt en voor retourneren zeer goed schoonmaken en netjes inpakken en dan eventueel retour ermee.
Je hoeft volgens de wetgeving geen reden op te geven.

Maar onthoudt theorie en praktijk kunnen verschillen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Bekijk het zo;
Kun je het product testen zoals in de winkel, dan kan het retour.

Je kan in de winkel een sport horloge ook niet even om doen en dan gaan hardlopen.

Als ‘ie tegen valt verkoop je ‘m zelf weer op marktplaats.

Niet zo lastig allemaal. Tenzij je de randjes opzoekt, dan pas worden dingen lastig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:19
Hoe zou je het horloge testen als je 'm in de winkel zou kopen? Datzelfde mag je dus ook thuis.

In de winkel test je m toch ook niet door een keer te gaan sporten??

Zoals ReneDx dus net iets sneller schreef...

[ Voor 12% gewijzigd door Afrit13 op 17-08-2023 20:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:53
ik vind dat je bij dit soort dilemma's gewoon een fysieke winkel moet bezoeken. De prijs is dan misschien iets hoger, maar dan betaal je maar voor de service waar je nu naar op zoek bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel_
Dank voor de reacties.
Maar zullen we de aannames achterwege laten?

Ik zoek de randjes niet op. Ik ben op zoek naar wat de wet toelaat.

Ik ben bereid om voor service te betalen en ben eerst naar de winkel gegaan maar geen winkel in de omgeving verkoopt het horloge en ik wordt naar de webshop verwezen.

Mijn intentie is zuiver en mijn vraag oprecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Daniel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:22:
Ik wil een sporthorloge kopen ter vervanging van mijn huidige (die begint oud te worden en steeds minder accuraat).

Probleem is dat ik niet kan bepalen of het horloge wat ik op het oog heb veel accurater is dan wat ik nu heb. Ik heb me goed ingelezen en veel recensie video's gekeken. Maar die geven geen antwoord op: is het nieuwe horloge echt veel beter dan wat ik nu heb?

Heb ik het recht om het horloge terug te sturen na (eenmalig) gebruik, als blijkt dat deze te weinig biedt ten opzichte van mijn huidige? (onder herroepingsrecht?)

de intentie is om het horloge te houden, maar niet als deze te weinig meerwaarde biedt.

met dank
Je mag het horloge altijd terugsturen onder het herroepingsrecht. De verkoper mag slechts een waardevermindering in rekening brengen als je verder bent gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van het horloge vast te stellen, en je juist bent geïnformeerd over alles omtrent het herroepingsrecht. De accuraatheid is een kenmerk dat je alleen kunt vaststellen door het horloge eenmalig te dragen, dus als je die ene keer niet gebruikt om de Himalaya te beklimmen, kan er geen waardevermindering in rekening worden gebracht. Een aantal winkels verstrekt onjuiste informatie over het herroepingsrecht en kan nooit een waardevermindering doorberekenen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig kun je toch wel een aardig beeld krijgen of het iets voor je is aan de hand van allerlei reviews en Youtube videos.

Draai de vraag eens om. Zou jij als je een nieuw sporthorloge koopt het oke vinden als iemand anders er al mee heeft gesport? Ik niet iig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De accuraatheid? Dat soort dingen worden prima gereviewd door blogs als die van dcrainmaker.

Als je GPS-accuraatheid bedoelt, dan zijn vrijwel alle a-segment moderne sporthorloges zo accuraat als je ze kunt krijgen. De afwijking zit hem eerder in lokale omstandigheden zoals bewolking, bebossing, gebouwen, rotsformaties, etc.
Als je hartslag bedoelt: dan zijn ze ook heel erg accuraat, maar dan is jouw eigen lichaam de beperkende factor. Allemaal geen dingen waar het model horloge iets aan kan doen.

Het is echt niet nodig om een horloge zelf te proberen om de accuraatheid vast te stellen. Los van of dat je recht is natuurlijk. Als je jezelf gewoon goed inleest, dan kun je een prima beeld krijgen van wat er op de markt is en wat je daar aan hebt. Beetje sneu om zo'n ding te bestellen bij een winkel, en er dan na een rondje rennen of fietsen zelf maar een conclusie aan te verbinden en weer terug te moeten sturen, terwijl je dat ook gewoon online had kunnen bepalen.

Als laatste vraag ik me nog af op welk niveau je sport, want laten we eerlijk zijn, maakt het nou echt uit als je rondje op Strava af en toe twee meter naast de weg ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Daniel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:22:

met dank
als een webshop je verteld dat je het product niet mag terug sturen na dat de verpakking is geopend dan mag het retour, ze informeren je hier over voor dat je het product koopt en dan heb jij de keuze of je het wel of niet koopt
Als jij van tevoren weet dat de webshop het niet retour neemt als de verpakking is geopend en jij wilt het nadien toch retour sturen dan zou ik dat niet eerlijk vinden
Maar je zou voordat je tot aanschaf overgaat natuurlijk de webshop kunnen mailen over deze vraag dan weet je exact waar je aan toe bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46
Beetje offtopic, maar wat heb je nu, en welke heb je op het oog?
Misschien zijn er Tweakers die kunnen helpen te vergelijken....

Live from Denmark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:51:
[...]

als een webshop je verteld dat je het product niet mag terug sturen na dat de verpakking is geopend dan mag het retour, ze informeren je hier over voor dat je het product koopt en dan heb jij de keuze of je het wel of niet koopt
Als jij van tevoren weet dat de webshop het niet retour neemt als de verpakking is geopend en jij wilt het nadien toch retour sturen dan zou ik dat niet eerlijk vinden
Maar je zou voordat je tot aanschaf overgaat natuurlijk de webshop kunnen mailen over deze vraag dan weet je exact waar je aan toe bent
Als een webshop dat aangeeft, is deze in strijd met de regels die gelden volgens de wet. (Zie bericht van fopjurist). Er staat nergens in de wet dat de verpakking ongeopend moet blijven.

Het probleem met zo'n winkel is je recht krijgen, blijkbaar nemen ze het van te voren al niet zo nauw met de regels. Ik zou de aankoop bij een andere winkel doen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_
Zoals ik schreef heb ik me echt goed ingelezen en YouTube bekeken.

Probleem is dat alle filmpjes en alle teksten geen antwoord geven op: is mij horloge verouderd en geeft een nieuwe betere realtime en achteraf data? Of is het de omgeving waar ik loop? (Ik ben verhuisd). Er zijn veel veranderde variabelen.

Ik heb ook geprobeerd om te lopen met horloge en Strava/run keeper op telefoon. Maar die waarden lopen enorm uiteen waardoor het lastig bepalen is wat nu ‘waar’ is. En real time op telefoon kijken tijdens tempo runs is lastig.

Ik ben geen top atleet die op de milliseconde nauwkeurig moet weten waar/hoe ik loop. Maar mijn trainingen moeten op wisselende tempo’s worden gelopen en juist daar gaat het mis. Mijn horloge geeft een tempo aan dat continu schommelt met +- 20 tot zelfs 45 seconden per km. Dat maakt het lastig om mijn training goed te doen.

Ik ben echt op zoek naar een oplossing. En heb die inmiddels gevonden. Ik kan een (relatief) nieuw horloge van een kennis lenen en ga dit weekend met twee horloges lopen. Dan ga ik antwoord krijgen op: is een nieuwer horloge nauwkeuriger (of is het de omgeving)

Dank voor het meedenken. Ik zal hier de bevindingen delen vanavond of morgen na het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
herroepingsrecht.

Zelf had ik ooit een Apple Watch besteld. Maar na een paar dagen had ik genoeg van het dagelijks op moeten laden. Andere merken doen dat beter.

Dus zonder problemen geretourneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
DaWizza schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:33:
[...]

Als een webshop dat aangeeft, is deze in strijd met de regels die gelden volgens de wet. (Zie bericht van fopjurist). Er staat nergens in de wet dat de verpakking ongeopend moet blijven.

Het probleem met zo'n winkel is je recht krijgen, blijkbaar nemen ze het van te voren al niet zo nauw met de regels. Ik zou de aankoop bij een andere winkel doen.
volgens de wet zou je gelijk hebben maar er zijn mensen die 100 rijden waar je 80 mag deze mensen krijgen een boete en schelden dan alles bij elkaar
Als je bij een zebrapad staat steek jij dan over zonder dat je links en rechts hebt gekeken en tijdens het uitkijken zie je een auto aan komen met hoge snelheid steek je dan over omdat de wet zegt dat je voorrang hebt
Wat ik hier mee wil zeggen dat de wet er altijd bij wordt gehaald als het voor mensen positief uitpakt maar nooit als het voor ze negatief uitpakt

Het is toch logischer om te overleggen met een webshop van wat mag ik wel of wat mag ik niet met een product doen zodat ik nog retour recht heb
Dus is het fijn als een webshop vermeld op de website dat een verpakking niet geopend mag worden weet je gelijk waar je aan toe bent en kun je een eerlijke keuze maken zonder dat je er een wet bij nodig bent

Wat betreft het sporthorloge hoelang mag ik volgens de wet ermee hardlopen is dat 5,50,100 meter of is dat zelfs 10 kilometer daar wordt niks over vermeld in de wet dus wordt het wel heel onduidelijk maar dat kan je oplossen door de webshop te mailen met de vraag wanneer vervalt mijn retourrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Dus is het fijn als een webshop vermeld op de website dat een verpakking niet geopend mag worden weet je gelijk waar je aan toe bent en kun je een eerlijke keuze maken zonder dat je er een wet bij nodig bent
Fijn dat een webshop dit op de website zet, maar dit mag dus niet. Een webshop mag zoveel op de site zetten als ze willen, maar als het volgens de wet mag, dan heeft een webshop daar niks over te zeggen. Dan kun je er allerlei argumenten bij halen, maar de wet bepaalt, niet de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Wat betreft het sporthorloge hoelang mag ik volgens de wet ermee hardlopen is dat 5,50,100 meter of is dat zelfs 10 kilometer daar wordt niks over vermeld in de wet dus wordt het wel heel onduidelijk maar dat kan je oplossen door de webshop te mailen met de vraag wanneer vervalt mijn retourrecht
Dit wet kan dit niet specifiek vermelden, dus mocht je daar antwoord op willen zal het via een rechter moeten lopen die de wet toets met de gedachte van de wet en eventuele jurisprudentie.

De gedachte van de wet is zoals al gezegd het kunnen bekijken en testen van het product zoals je dat in een winkel ook kunt doen. Verder gaan we niet komen.

Wat ook al gezegd is: retourneren mag altijd en dat recht blijf je houden, maar dan eventueel wel met kosten voor waardevermindering van het product.

De TS zoekt een heel specifiek antwoord, wat ik begrijp, maar dat hele specifieke antwoord is simpelweg niet te geven. Ik gok dat de winkel geen volledig bezweet horloge terug wil zonder waardevermindering.

De oplossing is al reeds gevonden door het lenen van een horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Daniel_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:49:

Ik ben geen top atleet die op de milliseconde nauwkeurig moet weten waar/hoe ik loop. Maar mijn trainingen moeten op wisselende tempo’s worden gelopen en juist daar gaat het mis. Mijn horloge geeft een tempo aan dat continu schommelt met +- 20 tot zelfs 45 seconden per km. Dat maakt het lastig om mijn training goed te doen.
Als je 12km/u loopt, doe je 5min over 1 km. Dan is een 40 seconde afwijking (+- 20 sec) 13% afwijking.
Ik pak gewoon even een snelheid, niet dat het de snelheid is die jij loopt (misschien ook wel :) )

Ik vind dat extreem.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe heb je bepaalt dat niet jijzelf schommelt qua snelheid vs dat horloge?

Ik gebruik zelf een Apple Watch en de snelheid per km schommelt wat seconden en ik ben geen geoefende loper, maar merk dat ik de 2e helft van de run gewoon net wat trager ben. (Loop tussen de 7 en 10 km als ik loop)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een lang topic op Tweakers over dit soort horloges, ik zou daar zeker eens gaan kijken.

Want draai het eens om: zit je te wachten op een derdehands horloge dat jan en alleman al "geprobeerd" heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 11:24
Ik wou hetzelfde als Martijn zeggen. Als jij een sporthorloge koopt en het komt in een geresealde verpakking. Bij openmaken merk je op dat het kartonnetje al vouwen vertoond van een eerder openmaken. De plasticjes zitten nog op het horloge maar het lijkt wel of toch wat witte aanslag op de randen zit alsof iemand het heeft geprobeerd te dragen. Het ziet er naar uit dat er al een ander persoon dit horloge heeft getest maar het niet goed heeft kunnen schoonmaken zonder de plasticjes te verwijderen. Daar is wat zweet onder blijven zitten dat is opgedroogd.

Zou jij dat horloge accepteren?

offtopic:
Persoonlijk vind ik de wet koop op afstand veel te ver doorgeschoten. Er wordt veel te veel misbruik van gemaakt om dat houdbaar te maken https://www.vrt.be/vrtnws...elandt-op-stort-vernieti/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
asdfqwerty schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:59:
[...]

Fijn dat een webshop dit op de website zet, maar dit mag dus niet. Een webshop mag zoveel op de site zetten als ze willen, maar als het volgens de wet mag, dan heeft een webshop daar niks over te zeggen. Dan kun je er allerlei argumenten bij halen, maar de wet bepaalt, niet de webshop.
Goed daar ze zul je gelijk in hebben maar als er illegaal gedownload wordt door mensen en er zijn volgens mij ook tweakers die dit doen blijkt de wet opeens niet van toepassing want dan worden mensen er niet beter van is dit dan niet heel apart
Wanneer is een wet op tweakers nou wel van toepassing en wanneer niet, moeten wij de mensen die iets op een niet legale wijze downloaden ook niet gaan aangeven of zeg je dan deze wet is niet van toepassing op tweakers

Dus eigenlijk wordt de wet er altijd bijgehaald als men er zelf beter van wordt

Wat is er dan niet fijner als een webshop van tevoren aangeeft wat bij hun de spelregels zijn je kunt dan van tevoren zelf de keuze maken bevallen deze regels mij wel of niet ipv de wet erbij halen want deze keer spreekt het in mijn voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Wat is er dan niet fijner als een webshop van tevoren aangeeft wat bij hun de spelregels zijn je kunt dan van tevoren zelf de keuze maken bevallen deze regels mij wel of niet ipv de wet erbij halen want deze keer spreekt het in mijn voordeel
Dit is helemaal niet fijn. De webshop wil er gemakkelijk vanaf komen door onwetende klanten met valse informatie op te zadelen, ik weet niet wat daar fijn aan is.

Wat betreft het andere voorbeeld wat je aanhaalt - voel je vrij om er wat aan te doen. "We" moeten helemaal niks, je bent nog altijd de baas over je eigen acties hier. Als iemand benadeeld wordt is het natuurlijk logisch dat de wet erbij wordt gehaald, daar is deze namelijk ook voor bedoeld.

En ja ook voor mensen die illegaal dingen downloaden geldt de wet, stichting brein is daar ook actief mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Seriph schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:37:
Ik wou hetzelfde als Martijn zeggen. Als jij een sporthorloge koopt en het komt in een geresealde verpakking. Bij openmaken merk je op dat het kartonnetje al vouwen vertoond van een eerder openmaken. De plasticjes zitten nog op het horloge maar het lijkt wel of toch wat witte aanslag op de randen zit alsof iemand het heeft geprobeerd te dragen. Het ziet er naar uit dat er al een ander persoon dit horloge heeft getest maar het niet goed heeft kunnen schoonmaken zonder de plasticjes te verwijderen. Daar is wat zweet onder blijven zitten dat is opgedroogd.

offtopic:
Persoonlijk vind ik de wet koop op afstand veel te ver doorgeschoten. Er wordt veel te veel misbruik van gemaakt om dat houdbaar te maken https://www.vrt.be/vrtnws...elandt-op-stort-vernieti/
De winkel had in zo'n geval óók een verantwoordelijkheid en had zélf ook een poging kunnen wagen tot schoonmaken van het product alvorens wederom als nieuw door teverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
asdfqwerty schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Dit is helemaal niet fijn. De webshop wil er gemakkelijk vanaf komen door onwetende klanten met valse informatie op te zadelen, ik weet niet wat daar fijn aan is.

Wat betreft het andere voorbeeld wat je aanhaalt - voel je vrij om er wat aan te doen. "We" moeten helemaal niks, je bent nog altijd de baas over je eigen acties hier. Als iemand benadeeld wordt is het natuurlijk logisch dat de wet erbij wordt gehaald, daar is deze namelijk ook voor bedoeld.

En ja ook voor mensen die illegaal dingen downloaden geldt de wet, stichting brein is daar ook actief mee bezig.
Het is geen valse informatie, zij geven perfect aan wat zij verwachten van de consument op basis van die informatie kun je een keuze maken koop ik wel of niet bij deze webshop want daar ben je helemaal vrij in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Het kan zelfs in je voordeel werken. Als die webshop sporthorloges verkoopt weet je dus iig bijna zeker dat je geen geretourneerd exemplaar krijgt :+

Ik vind de Coolblue methode overigens beter (verkopen als 2e kans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
Actuele pace op basis van GPS is altijd twijfelachtig, zie ook de discussies in het sporthorloge-topic. Nu zal een nieuwe horloge met een betere GPS-chip het vast weer beter doen dan oudere generaties, maar het advies blijft toch om voor actuele pace een footpod te gebruiken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:41

aap

Om even hierop in te gaan: snelheidsmeting met GPS is altijd lastig. Er zit veel ruis op een GPS signaal en dat lossen de apparaatjes op door data te middelen en te inter- en extrapoleren. Daardoor zie je na afloop in Strava een redelijk rechte lijn die je met een min of meer constante snelheid gelopen heeft.
Maar tijdens het lopen heeft je horloge nog geen data over je toekomstige posities, dus zijn de correctie-algoritmes per definitie minder goed in staat om voor ruis te corrigeren.

Mijn persoonlijke ervaring met verschillende (high-end) Polar horloges is dat een variatie van +/- 20 s/km in de actuele snelheid redelijk normaal is. En mijn iPhone doet het nog veel slechter (ik kan niet goed begrijpen hoe een groter apparaat slechter kan zijn).

Als je dus een horloge zoekt dat op ieder moment je actuele snelheid zonder fouten laat zien, dan ben ik bang dat je niet zult gaan slagen. Kijk dan eens naar andere manieren om snelheid te meten, bijv, met een Stryd sensor (heb ik zelf geen ervaring mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
Seriph schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:37:

offtopic:
De wet koop op afstand is inderdaad te ver doorgeschoten
Ik denk dat het straks nog wordt bepaald dat als je een cavia koopt welke na 4 maanden overlijd de winkelier verplicht wordt om de zelfde cavia weer tot leven te wekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat het straks nog wordt bepaald dat als je een cavia koopt welke na 4 maanden overlijd de winkelier verplicht wordt om de zelfde cavia weer tot leven te wekken
Het probleem zit vooral in het feit dat we het normaal vinden dat we een artikel kunnen testen en terugsturen als het ons niet helemaal bevalt, maar niet accepteren dat iemand anders het artikel dat we kopen al getest heeft. Dat schuiven we dan gemakshalve onder het 'ondernemersrisico', maar anderzijds willen we wel een bodemprijs. Die wensen zijn gewoon niet verenigbaar.

Ik lees dat de OP graag in een echte winkel was gaan testen en bereid was te betalen voor die service, maar geen winkel vond die het gewenste horloge op voorraad had, dus dan zit je inderdaad een beetje vast. Niet persoonlijk naar de OP dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Er zijn steeds meer winkels die een retour van hygiene producten uitsluiten. Dit om volgende kopers niet met een product op te schepen wat al gebruikt is. Er wordt dan bedoeld: tandenborstels, in ear headsets etc. Vaak omschrijven de winkels dit wel duidelijk, soms niet. Of een sporthorloge daar ook onder valt? Ik kan mij zomaar voorstellen dat de waarde van een sporthorloge waarmee door een ander al gesport is al snel heel flink zakt. Dan snap ik dat een winkel geen retour accepteert of het horloge als 2e kans aan moet bieden met een flinke korting. Die waardevermindering mag gewoon aan jou doorberekend worden. En dan heb je de discussie: is het waarde vermindering of een "totaal verlies" aan waarde voor de winkelier die geen gebruikt artikel kan verkopen.

Shops die het vooraf melden zijn dan weer wat anders dan shops die achteraf opeens je retour weigeren. Als het bij de koop niet aangegeven is, dan moet een retour mogelijk zijn. Maar gelijk hebben of gelijk krijgen zijn andere zaken. Shops zoals Coolblue etc. nemen het volgens mij wel terug. Maar verkopen het daarna als 2e kans. Wie de "schade" van de lagere doorverkoopprijs betaalt is mij niet duidelijk. Soms scheelt het maar een paar euro. Dan zal Coolblue die vast zelf dragen. Maar zij zijn niet de goedkoopste meestal ook.

[ Voor 25% gewijzigd door ucsdcom op 18-08-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53
Daniel_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:02:
Ik zoek de randjes niet op. Ik ben op zoek naar wat de wet toelaat.
De randjes dus.
Kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Goed daar ze zul je gelijk in hebben maar als er illegaal gedownload wordt door mensen en er zijn volgens mij ook tweakers die dit doen blijkt de wet opeens niet van toepassing want dan worden mensen er niet beter van is dit dan niet heel apart
Wanneer is een wet op tweakers nou wel van toepassing en wanneer niet, moeten wij de mensen die iets op een niet legale wijze downloaden ook niet gaan aangeven of zeg je dan deze wet is niet van toepassing op tweakers

Dus eigenlijk wordt de wet er altijd bijgehaald als men er zelf beter van wordt

Dus eigenlijk scheer jij iedereen over 1 kom zodat je post er beter van wordt??

Het is eigenlijk heel simpel TS heeft een vraag en wij geven daar een antwoord op. Wat andere mensen er van vinden is niet relevant. Waar TS recht op heeft is relevant. En die wet is duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Steenw schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb wat vrienden met bijbaantjes in magazijnen. Blokker, Marskramer, enzovoorts. Wat er bij retouren soms terugkomt, slaat echt alles. En de winkel (tot mijn grote verbazing) accepteert het ook allemaal. Want alles is goedkoper dan gezeik met de klant. Want dat kost mankracht, en dus geld. Dan is het het gewoon het allergoedkoopst om alles terug te nemen, te vernietigen en geld terug te geven. Dat gaat tot gebruikte barbecues aan toe, met de hamburgers er nog aan vastgekoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
Als ik een sporthorloge zou kopen, dan zou ik hem eerst kort in huis om doen om wat simpele functies en het comfort te testen. Als dat positief zou zijn, dan zou ik misschien buiten een klein blokje om gaan van een paar minuten met dat sporthorloge om. Maar ik zou er dus niet een serieuze hardloopsessie mee doen waarbij het horloge helemaal onder het zweet komt onder het mom van 'uitproberen'. Maar dat is dus helemaal persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 18-08-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39
Aangezien we zo ongeveer wekelijks van dit soort topics voorbij zien komen. Is de wet dan niet heel erg onduidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Je recht krijgen en halen is 2 verschillende dingen. Kies een webshop die niet zo moeilijk doet, zoals Coolblue.

Bij Coolblue heb je 30 dagen retourrecht en ik heb meer dan eens (gewoon volledig eerlijk) iets teruggebracht met de boodschap dat ik het product gebruikt heb maar niet tevreden was met de prestaties. In meest extreme geval heb ik een lens-filter voor camera gebruikt voor bijna 4 weken en daarna teruggebracht (fysiek in een winkel) omdat ik niet tevreden was met de fotos. Ze hadden het filter niet eens uit de doos gehaald bij terugbrengen en het geld stond weer op mijn rekening.

Haal je het bij "de goedkoopste", dan kunnen ze gaan miepen over "hygiene product" "zo kan ik 'm niet meer verkopen", etc. Zorg er in ieder geval voor dat het product in absolute nieuwstaat is, compleet met alles wat je kreeg. Maak er geen krasje op en als je er echt mee gaat sporten om te testen, maak 'm niet zweterig en maak 'm daarna goed schoon. (korte sport-sessie of gewoon wandelen?)

Wees gewoon eerlijk ook met je vraag bij de winkel, je hoeft niet te misleiden. Genoeg winkels die niet moeilijk doen hierover. Naar mijn ervaring doen de grote ketens het minst moeilijk hierover.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 18-08-2023 10:13 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zoals ik schreef heb ik me echt goed ingelezen en YouTube bekeken.

Probleem is dat alle filmpjes en alle teksten geen antwoord geven op: is mij horloge verouderd en geeft een nieuwe betere realtime en achteraf data? Of is het de omgeving waar ik loop? (Ik ben verhuisd). Er zijn veel veranderde variabelen.

Ik heb ook geprobeerd om te lopen met horloge en Strava/run keeper op telefoon. Maar die waarden lopen enorm uiteen waardoor het lastig bepalen is wat nu ‘waar’ is. En real time op telefoon kijken tijdens tempo runs is lastig.

Ik ben echt op zoek naar een oplossing. En heb die inmiddels gevonden. Ik kan een (relatief) nieuw horloge van een kennis lenen en ga dit weekend met twee horloges lopen. Dan ga ik antwoord krijgen op: is een nieuwer horloge nauwkeuriger (of is het de omgeving)

Dank voor het meedenken. Ik zal hier de bevindingen delen vanavond of morgen na het lopen.
Welk horloge had je en welk horloge denk je aan?

Mijn ervaring is dat GPS apparaten niet mega snel reageren (heb zelf een Fenix 7).

Als je snellere reactie snelheid nodig hebt dan is een extra sensor een betere oplossing dan een nieuw horloge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esaxum
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:53
Kun je niet een demo-model testen/lenen van een beetje serieuze hardloopwinkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb wat vrienden met bijbaantjes in magazijnen. Blokker, Marskramer, enzovoorts. Wat er bij retouren soms terugkomt, slaat echt alles. En de winkel (tot mijn grote verbazing) accepteert het ook allemaal. Want alles is goedkoper dan gezeik met de klant. Want dat kost mankracht, en dus geld. Dan is het het gewoon het allergoedkoopst om alles terug te nemen, te vernietigen en geld terug te geven. Dat gaat tot gebruikte barbecues aan toe, met de hamburgers er nog aan vastgekoekt.
Ik heb een keer een "2e kans" koffie-automaat gekocht, incl. restant koffiebonen :+ Ik heb 'm gewoon gehouden. Zo'n retourbeleid wekt wel vertrouwen. Ik koop alles nu bij "vertrouwde" webshops, ook als ze een stukje duurder zijn. Liever 280 euro bij een vertrouwde webshop dan 240 euro bij de goedkoopste en gezeik als er iets is.

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 18-08-2023 10:18 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:30:
Tegenwoordig kun je toch wel een aardig beeld krijgen of het iets voor je is aan de hand van allerlei reviews en Youtube videos.

Draai de vraag eens om. Zou jij als je een nieuw sporthorloge koopt het oke vinden als iemand anders er al mee heeft gesport? Ik niet iig.
Waarom zou de winkel een geretourneerd horloge als nieuw verkopen? Daar zijn andere manieren voor.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20

Perkouw

Moderator General Chat
Het gros is nu wel gezegd. Dit topic krijgt van mij een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.