• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-07 14:40
Goedenmiddag,

Ik heb een bank account in Noorwegen, waar ik een groot deel van mijn spaargeld op heb staan. Nu zal ik (hopelijk) binnenkort in Nederland een woning kopen, waarbij ik een deel van het geld in Noorwegen wil gebruiken voor mijn eigen inleg. Het geld zal dus op een moment van het ene account naar het andere moeten. Ik weet dat banken vaak niet de beste koers hanteren, dus mijn eerste ingeving was om dit met Revolut te doen. Ik zou een premium account nemen (voor goedkopere transfers) en dan in etappes geld overmaken. is dit een handige strategie? Ik heb er een aantal keer overheen gelezen, en het lijkt allemaal te kunnen, of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij het om miljoenen gaat, kost het je meer om al die moeite te doen dan een slechte koers je ooit zou kosten.

En in etappes geld overmaken, zal je bank leuk vinden. Die pletteren alles op slot en dan mag jij komen uitleggen dat je geen geldezel bent.

Ik zeg: maak gewoon over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:13
Ik heb het een tijd terug andersom gedaan, maar dan naar Zweden vanuit Nederland. Weet dat bankkosten hoog zijn als het om vreemde valuta gaat, dus banken als Revolut en Wise zijn geschikter. Daarnaast zou ik beide banken informeren over wat je gaat doen en aanvullende documentatie aanleveren.

• derp12345
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:53:
Tenzij het om miljoenen gaat, kost het je meer om al die moeite te doen dan een slechte koers je ooit zou kosten.

En in etappes geld overmaken, zal je bank leuk vinden. Die pletteren alles op slot en dan mag jij komen uitleggen dat je geen geldezel bent.

10 euro met m'n Noorse bank kost 116 nok
10 euro met Revolut is 115 nok

Op 10k euro is dat 1000 nok, of 87 euro.

Het kan dus al uit als je 1150 euro overmaakt :)

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:38
Al eens naar Wiske gekeken? Is hier ideaal voor. De artes van Revolut komen volgens mij bij hen vandaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wat adviseert jouw bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:56
derp12345 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Martijns punt staat dus alsnog, als je 100k overmaakt dan kan dit interessant zijn, maar bij 10k is het een hoop gedoe voor een klein bedrag.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Revolut Premium is wel een jaar abonnement dus kost ook 120 euro p/j maar wellicht als je een link houdt met Noorwegen kan het handig zijn. En baat hebt aan de andere perks.

Maar wellicht is Wise handiger dan? Maar geen ervaring mee maar die lijken zelfs een betere koers te bieden als Revolut.

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50
Gebruik wise hier bijvoorbeeld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
Ik gebruik hier zelf Wise voor. Je kunt ook instellen dat als de koers in de toekomst een bepaalde waarde heeft dat het automatisch wordt omgezet.

Hoe het allemaal zou uitpakken als Wise onderuit zou gaan is wat minder duidelijk als bij een normale bank, dus ik weet niet of ik een heel groot bedrag in 1 keer naar Wise zou overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
[...]

En twee weken terug 111 en eind mei was 't 120.
Valuta is een momentopname. Heb je beide bedragen op 't zelfde moment?
Probleem is wat vandaag de voordeligste oplossing is, kan morgen weer anders zijn.
En lang wachten kan je nog meer kosten. Zeg niet dat de Noorse kroon aan 't klappen is, maar er zit wel een dalende lijn in t.o.v. de Euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb dat gedaan voor mijn aankoop van huis in Engeland, en eerder andersom na verkoop huis in Engeland (ik wilde mijn spaargeld niet in het mogelijk instabiele Briste pond hebben).

Ik heb het gewoon als tranches van €50,000 overgemaakt als SEPA betalingen. Ja, de koers wisselt maar het is veilig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:53:

martijn.vw maakt geld over van bankrekeningnummer x op naam van martijn.vw naar bankrekeningnummer y op naam van martijn.vw.

Hoe gaat de bank hierover vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14
Wise. Heb het zelf gebruikt voor een aanzienlijk bedrag en dat scheelde me rond de €1500 vergeleken met de bank.
Gezien die aardig kunnen verdienen aan hun eigen wisselkoers kan ik dat wel raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Wise is fijn. Scheelt je >1.000euros. Ik moest transfer binnen 3 dagen betalen. Soms was koers gunstiger na 3 dagen. Dan annuleerde ik de eerste en startte een nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door enermax op 18-08-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
Als je een beleggingsrekening hebt zou je die ook als tussenstap kunnen gebruiken. Beide rekeningen als tegenrekening instellen. Vaak hebben de grotere brokers vrijwel geen koersopslag, of betaal je maar een paar euro voor de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

@derp12345 op 10k heb je nog geen Platinum nodig hoor. Je zit daar ook gelijk een jaar aan vast. Ik heb toevallig van de week een vergelijkbaar bedrag gewisseld via Revolut, maar dan van CZK naar EUR. Mijn conclusie was dat het gratis pakket voldoende was, omdat je tot 1000 EUR per maand oid sowieso geen fees hebt. Uiteindelijk kostte het me zo'n 34 euro.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
+1 voor wise

[ Voor 65% gewijzigd door Sethro op 18-08-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou als eerste stap bij je bank horen. Enerzijds om ze op de hoogte te stellen van mogelijke "verdachte" transacties die ze gaan ontvangen, anderzijds omdat zij misschien ervaring hebben met de situatie. Desnoods laat je bij hen de ballon op om het met Revolut te doen, dan weet je ineens of dat een goed idee is en of ze daar mogelijks over vallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mavamaarten op 18-08-2023 08:18 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 17:47
Als meelezer in dit topic zeg ik daarop: WC-eend adviseert WC-eend. Dus absoluut niet helpend voor deze vraag.

Waarmee ik in dit geval bedoel dat bank instellingen niet de intentie hebben om hun klanten de grootste voordelen te laten trekken, maar zichzelf de grootste winst willen laten opleveren. Een advies van de eigen bank zou ik met kilo's zout nemen, juist omdat het meisje of jochie aan de telefoon zal zeggen: doe maar via ons. Het script geeft geen andere antwoorden.

Of heb jij ervaringen die je hier wilt delen als toevoeging aan deze discussie waaruit blijkt dat je korting kan vragen bij je bank of iets dergelijks? Dan zou je inbreng al een stuk nuttiger zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 18-08-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
Wat een response! Leuk om te lezen :)

Wise had ik nog niet overwogen, ik zal er even naar kijken! Sowieso indd wel een goed idee om beide banken te informeren over inkomende/uitgaande transacties. Ik zou zelf indd ook wat sceptisch zijn over het advies van de bank, immers willen ze er natuurlijk gewoon op verdienen (net als Revolut/Wise overigens).

De 115/116 nok vergelijking die ik eerder aanhaalde heb ik overigens op hetzelfde moment getest. Ik kon in Revolut live de conversie rate zien, en ik heb vanuit mijn noorse bank 10 euro overgemaakt (en dat kostte 116 nok, 1 nok meer dan de koers die Revolut aangaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
Ik heb het zelf gedaan via Wise en wel in etappes maar het ging bij mij om bank garantie gedoe (ging om meer dan 100k). Ik heb zelf het volgende gedaan:

* Contact opgenomen met ING (en uitgelegd wat ik ging doen)
* Contact opgenomen met buitenlandse bank (en uitgelegd wat ik ging doen)
* Contact opgenomen met Wise (en uitgelegd wat ik ging doen)

Daarna uitgezocht wat de regels waren in beide landen qua rapportage en een bedrag gekozen boven die grens (ging om de US, waar alles boven de 10k gerapporteerd wordt) en daarna, in etappes het overgemaakt over een jaar of 2 zodat ik me tegen de dollar/euro kon beschermen, en kon investeren op m'n gemak weer in de EU.

tl;dr: Kijk goed naar de regels van beide landen, informeer je bank, en doe dan wat je zelf prettig vind binnen de regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou niet weten waarom je je bank op de hoogte zou stellen. Als ze wat van je willen weten hoor je het echt wel, maar mijn ervaring is dat je echt zonder problemen grote bedragen heen en weer kan boeken. Als dat geld gewoon van en naar rekeningen gaat die op jouw naam staat gaat dat echt geen vraagtekens geven.

Verder qua kosten.

1. Via traditionele bank, natuurlijk het duurst (maar gaat alsnog meestal maar over 1% of marginaal meer van het over te boeken bedrag)
2. Via een partij als Wise/Revolut wellicht de helft goedkoper ofzo
3. Via een broker zoals IB je geld omzetten, bijna gratis. Echter, dat vinden ze niet leuk als je geld inboekt, omzet en dan probeert weg te boeken naar een andere rekening. Dus als je niet al een actieve rekening hebt die je ook daadwerkelijk gebruikt zou ik deze route niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

[...]

En begin deze maand was het 111 nok,

In de tijd die het je kost om alles uit te zoeken heb je je 'winst' al weer verloren aan de dalende koers.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

En begin deze maand was het 111 nok,

In de tijd die het je kost om alles uit te zoeken heb je je 'winst' al weer verloren aan de dalende koers.
Dat kan inderdaad. ik ga sowieso pas een transfer doen als het daadwerkelijk nodig is, en dat moment wil ik het op de efficientste manier doen. Valuta zijn moeilijk te voorspellen, dus daar ga ik me geen zorgen over maken. Ook profiteer ik tot die tijd van mijn veel hogere rente bij m'n Noorse bank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Hielko schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:07:
Ik zou niet weten waarom je je bank op de hoogte zou stellen. Als ze wat van je willen weten hoor je het echt wel, maar mijn ervaring is dat je echt zonder problemen grote bedragen heen en weer kan boeken. Als dat geld gewoon van en naar rekeningen gaat die op jouw naam staat gaat dat echt geen vraagtekens geven..
Andere ervaring met overmaken van geld vanuit BE naar een DU (N26) rekening. Staan beide op mijn naam, geld op de BE rekening was een uitbetaling van een spaarproduct van diezelfde bank maar overmaking werd meerdere malen geblokkeerd en ik moest zelfs naar een bankfiliaal om mijn rekening te laten deblokkeren. Banken gaan (veels te) ver om aan hun plicht te voldoen om verdachte transacties op te sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
mhaket schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Andere ervaring met overmaken van geld vanuit BE naar een DU (N26) rekening. Staan beide op mijn naam, geld op de BE rekening was een uitbetaling van een spaarproduct van diezelfde bank maar overmaking werd meerdere malen geblokkeerd en ik moest zelfs naar een bankfiliaal om mijn rekening te laten deblokkeren. Banken gaan (veels te) ver om aan hun plicht te voldoen om verdachte transacties op te sporen.
Ja en ironisch genoeg is dat precies de reden dat mensen het dan weer opsplitsen (zodat er niks vast komt te zitten) wat andere dan weer verdacht vinden.

De financiële wereld heeft een lastige situatie gecreëerd voor mensen die gewoon hun eigen geld willen overboeken imo.

De ING raadde mij bv aan om het op te splitsen, net als Wise terwijl het in Amerika weer verboden is om bewust op te splitsen onder de $10k omdat je dan rapportage ontduikt. Als gewone burger dat allemaal uitzoeken en begrijpen en dan de juiste methode kiezen is bijna niet meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ex87 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Ja en ironisch genoeg is dat precies de reden dat mensen het dan weer opsplitsen (zodat er niks vast komt te zitten) wat andere dan weer verdacht vinden.

De financiële wereld heeft een lastige situatie gecreëerd voor mensen die gewoon hun eigen geld willen overboeken imo.

De ING raadde mij bv aan om het op te splitsen, net als Wise terwijl het in Amerika weer verboden is om bewust op te splitsen onder de $10k omdat je dan rapportage ontduikt. Als gewone burger dat allemaal uitzoeken en begrijpen en dan de juiste methode kiezen is bijna niet meer te doen.
Eens hoor, maar een 'gewone' burger heeft hier natuurlijk niet zoveel last van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Eens hoor, maar een 'gewone' burger heeft hier natuurlijk niet zoveel last van ;)
Is TS geen "gewone" burger dan? Natuurlijk zijn er relatief gezien niet zo veel mensen die verhuizen van het ene land naar het andere en dan hun geld willen meenemen, maar het is toch ook niet ongewoon.

Overigens is het niet zozeer de financiële wereld zelf die dit gecreëerd heeft, het zijn de overheden die m.i. niet erg goed nagedacht hebben over de gevolgen van de wetgeving die aan de basis ligt van KYC.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ex87 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:08:
Ik heb het gewoon in €50k delen gedaan, omdat er anders ook weer transactiekosten etc waren. Ik moest bij aankoop van mijn huidige VK huis wel uitleg geven aan notaris en hypotheekverstrekker waar het NL geld vandaan kwam (2x huisbezitter met gunstige verkoopmomenten, nooit auto of kinderen was genoeg :p ).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
gambieter schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb het gewoon in €50k delen gedaan, omdat er anders ook weer transactiekosten etc waren. Ik moest bij aankoop van mijn huidige VK huis wel uitleg geven aan notaris en hypotheekverstrekker waar het NL geld vandaan kwam (2x huisbezitter met gunstige verkoopmomenten, nooit auto of kinderen was genoeg :p ).
Ja 50k kon weer niet voor mij vanwege de beperking van de ING app en de beperkingen ING -> ASN en ING -> Meesman en, bij de ING zat ik al op de limiet van bank garantie.. Ik heb het uiteindelijk dus rond de 10, 15 en 25k gedaan en dan elke keer door over gemaakt en belegd.

Nog steeds vind ik het verrassend dat ik er niks van gehoord heb verder, misschien hebben ze er allemaal een notitie van gemaakt nadat ik ze op de hoogte had gebracht.

Bij mij is het allemaal inkomen in de VS en NL wat ik gewoon netjes kan laten zien met jaar opgave mocht er iemand ooit naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Als het voor eigen inleg is, dan kun je het toch ook gewoon direct naar notaris overmaken? Ik zou het niet eerst naar een eigen Nederlandse rekening overmaken, alles boven de 10k krijg je direct vragen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
ouweklimgeit schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:34:
Als het voor eigen inleg is, dan kun je het toch ook gewoon direct naar notaris overmaken? Ik zou het niet eerst naar een eigen Nederlandse rekening overmaken, alles boven de 10k krijg je direct vragen over.
Het punt is dat de Noorse bank in dit geval de conversie naar Euro's doet, wat een flinke smak geld is voor OP. Eerst op de goedkoopste manier omzetten in Euro's scheelt veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
barbarbar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:02:
[...]
Het punt is dat de Noorse bank in dit geval de conversie naar Euro's doet, wat een flinke smak geld is voor OP. Eerst op de goedkoopste manier omzetten in Euro's scheelt veel geld.
Ah snap hem, dus eerst van de Noorse bank naar een NOK Wise/Revolut rekening, dan omzetten en door naar een Nederlandse ontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Heb je daar ervaring mee? Vast niet, want zolang je geld niet uit Iran komt of van een cryptoplatform ofzo is de kans dat je over zo'n transactie vragen krijgt bijna non-existent. Transacties boven de 10K verwerken de banken elke dag en zijn de normaalste zaak in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Je krijgt hier sowieso vragen over, de notaris gaat je vragen waar het geld vandaan komt. Zolang je kan aantonen hoe of wat is er toch niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Heb je daar ervaring mee? Vast niet, want zolang je geld niet uit Iran komt of van een cryptoplatform ofzo is de kans dat je over zo'n transactie vragen krijgt bijna non-existent. Transacties boven de 10K verwerken de banken elke dag en zijn de normaalste zaak in de wereld.
Ja, mijn vriendin is notaris. Er wordt exact uitgezocht waar je geld vandaan komt. Een oma die je 10k geschonken heeft is geen vrijbrief. Als er ook maar enige twijfel is, en dan meen ik ook énige twijfel, dan gaat er direct melding naar de Wft.

Zakelijke transacties is vanzelfsprekend een heel ander verhaal, maar een particulier die aan het schuiven is met geld komt héél snel op een lijst voor nader onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aan de andere kant kan het ook meevallen. Ik heb nooit wat van de banken gehoord terwijl ik €300-350k heb geshuffled tussen VK en NL in €50k delen. En toen mijn broertje een probleem had omdat zijn verkoop iets vertraagd werd en pas na de aankoop/overdracht van het nieuwe huis ging vallen, heb ik hem toen de €300k overgemaakt in 6 delen/dagen, en hij het na de afhandeling de andere kant op (allemaal netjes met een lening contract voor het geval er vragen zouden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

gambieter schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:53:
Ik heb het gewoon als tranches van €50,000 overgemaakt als SEPA betalingen. Ja, de koers wisselt maar het is veilig.
ex87 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:59:
Ik heb het zelf gedaan via Wise en wel in etappes maar het ging bij mij om bank garantie gedoe (ging om meer dan 100k).
Bij dergelijke bedragen kun je betere wisselkoersen krijgen bij OFX. Met een standaardaccount niet, maar als je even belt met wat je plan bent kunnen ze je account overzetten naar een betere koers. OFX is een groot bedrijf dat al 25 jaar bestaat.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
@gambieter Hier ook niks gehoord bij ~300k
fopjurist schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

[...]

Bij dergelijke bedragen kun je betere wisselkoersen krijgen bij OFX. Met een standaardaccount niet, maar als je even belt met wat je plan bent kunnen ze je account overzetten naar een betere koers. OFX is een groot bedrijf dat al 25 jaar bestaat.
Interessant, mocht het weer is voorkomen zal ik er naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door ex87 op 18-08-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:30

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Woon in Noorwegen en Wise is toch wel goedkoopste, de koers is ook bijna live dus je weet wat je krijgt. Noorse banken zetten de wisselkoers 1x per dag vast.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
ouweklimgeit schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Ja, mijn vriendin is notaris. Er wordt exact uitgezocht waar je geld vandaan komt. Een oma die je 10k geschonken heeft is geen vrijbrief. Als er ook maar enige twijfel is, en dan meen ik ook énige twijfel, dan gaat er direct melding naar de Wft.

Zakelijke transacties is vanzelfsprekend een heel ander verhaal, maar een particulier die aan het schuiven is met geld komt héél snel op een lijst voor nader onderzoek.
Je zegt ja, maar je bedoelt dus nee. Een notaris heeft een hele andere rol dan een bank, en moet inderdaad nagaan waar het geld vandaan komt als iemand bijv. een huis koopt. Maar als iemand wat geld (10K+) overboekt van zijn spaarrekening naar een betaalrekening of beleggingsrekening gaan er echt geen alarmbellen rinkelen hoor. Daarnaast, ZELFS al maakt de bank een melding van een potentiele verdachte transactie is de kans 99% dat die ergens op een stapel verdwijnen en je zelf er nooit wat van hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
Interessant topic. Mijn vrouw heeft een pensioenvoorziening in Singapore (CPF). Nu kregen we bericht dat na 13 jaar inactief te zijn geweest, deze wordt opgeheven (we wonen in NL). Ik zal eens kijken of wise een optie is, tenzij er tweakers zijn die ervaringen hebben met het overhevelen van pensioenvoorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
@flyingdutchboy Voordeel aan Wise is dat (na het openen van een account) het 2 seconde werk is om een bank rekening in Singapore te krijgen met daadwerkelijk lokale informatie. Die kan je vervolgens aan je pensioen verstrekker geven en vervolgens het overmaken naar NL (of laten staan).

Ik had dit laatst met iets in de VS, die wilde mij nog terug betalen maar alleen met een wire, dit kon ik dus simpel doen via Wise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Captain_koek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:24:
Al eens naar Wiske gekeken? Is hier ideaal voor.
En als dat niet lukt, probeer dan eens Suske?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gemezz
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 21:59
Hielko schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:07:
Ik zou niet weten waarom je je bank op de hoogte zou stellen. Als ze wat van je willen weten hoor je het echt wel, maar mijn ervaring is dat je echt zonder problemen grote bedragen heen en weer kan boeken. Als dat geld gewoon van en naar rekeningen gaat die op jouw naam staat gaat dat echt geen vraagtekens geven.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit dus niet zo is. Laatst werd ik, in het weekend zelfs, door de fraudedesk van ING gebeld, omdat er "verdachte" transacties op mijn account gezien waren. Ik had via iDeal geld overgemaakt naar mijn Degiro account en mijn Revolut account. Beiden staan op mijn naam en sturen het geld naar een buitenlands IBAN.

ING was bang dat ik in fraude getrapt was en met deze transactie "nepcrypto's" aan het kopen was of iets dergelijks. Na wat uitleg dat ik niet in crypto handel (want alle crypto is per definitie "nepcrypto"), was het akkoord en werd mijn ING rekening gedeblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Met IDeal zit er een payment processor tussen, kunnen ze volgens mij niet zien waar het precies heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:54
gemezz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:42:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit dus niet zo is. Laatst werd ik, in het weekend zelfs, door de fraudedesk van ING gebeld, omdat er "verdachte" transacties op mijn account gezien waren. Ik had via iDeal geld overgemaakt naar mijn Degiro account en mijn Revolut account. Beiden staan op mijn naam en sturen het geld naar een buitenlands IBAN.

ING was bang dat ik in fraude getrapt was en met deze transactie "nepcrypto's" aan het kopen was of iets dergelijks. Na wat uitleg dat ik niet in crypto handel (want alle crypto is per definitie "nepcrypto"), was het akkoord en werd mijn ING rekening gedeblokkeerd.
Kunnen banken überhaupt zien dat buitenlandse IBAN rekeningen op je eigen naam staan?
Aan de gebruiker wordt die controle in ieder geval niet getoond, enkel voor Nederlandse adressen.
Bij rekeningen op je eigen naam zouden die alarmbellen niet direct af hoeven te gaan.

• ex87
dutchgio schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:36:
[...]

Kunnen banken überhaupt zien dat buitenlandse IBAN rekeningen op je eigen naam staan?
Aan de gebruiker wordt die controle in ieder geval niet getoond, enkel voor Nederlandse adressen.
Bij rekeningen op je eigen naam zouden die alarmbellen niet direct af hoeven te gaan.
Ik zie in mijn transfer overzicht bij de ING dat het van mij komt maar, hier zit Wise dus wel tussen.
Pagina: 1